Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 7.04 Start niet op  (gelezen 2194 keer)

gertvo

  • Gast
Ubuntu 7.04 Start niet op
« Gepost op: 2007/04/29, 19:10:40 »
Ik heb na gebruik van 6.06 en 6.10 nu 7.04 geinstalleerd vanaf de live CD. Naast Win XP Pro op een andere HDD hdc1 . Om op te starten gebruik ik grub. Wanneer ik nijn PC aanzet, krijg ik inderdaad het grub opstartmenu, met Ubuntu, Ubuntu recovery, Memtest en Win XP. Win XP en Memtest starten wel op, Ubuntu, ubuntu Recovery niet.
Wanneer ik ubuntu kies, krijg ik een scherm met veel kleurtjes en rare tekentjes ( zoals de ascii tabel ) en reboot mijn PC.
Heb al een nieuwe installatie geprobeert maar dit veranderd niks. Bij de installatie heb ik de partitie waarin ik Ubuntu wil installeren verwijderd onder windows, en bij de ubuntu install voor de grootste vrije ruimte gekozen, Dit is hda5 Swap is hda6. Opstatten van de Live Cd lukt wel.

Hier het laatste stukje uit mijn menu.lst file

title      Ubuntu, kernel 2.6.20-15-generic
root      (hd0,4)
kernel      /boot/vmlinuz-2.6.20-15-generic root=UUID=96c900df-9e4f-4ca8-bd3c-0d32fb51b947 ro quiet splash
initrd      /boot/initrd.img-2.6.20-15-generic
quiet
savedefault

title      Ubuntu, kernel 2.6.20-15-generic (recovery mode)
root      (hd0,4)
kernel      /boot/vmlinuz-2.6.20-15-generic root=UUID=96c900df-9e4f-4ca8-bd3c-0d32fb51b947 ro single
initrd      /boot/initrd.img-2.6.20-15-generic

title      Ubuntu, memtest86+
root      (hd0,4)
kernel      /boot/memtest86+.bin
quiet

### END DEBIAN AUTOMAGIC KERNELS LIST

# This is a divider, added to separate the menu items below from the Debian
# ones.
title      Other operating systems:
root


# This entry automatically added by the Debian installer for a non-linux OS
# on /dev/hda1
title      Microsoft Windows XP Professional
root      (hd0,0)
savedefault
makeactive
chainloader   +1

Vreemd is  wel dat hij niet van hdc1 en hda5 maar van hd0,0 en hd 0,4 maar bv XP en memtest doet het wel.

Mijn PC

AMD mobile athlon @950Mhz, 512 MB Ram HDD 40 en 80 GB verdeeld in 7 partities

Alvast dank bij voorbaat

gertvo

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
Ubuntu 7.04 Start niet op
« Reactie #1 Gepost op: 2007/04/29, 19:15:48 »
Ik vermoed een X probleem. Wat voor grafisch kaart heb je? ik zou in die richting zoeken (refresh rate, driver...)

gertvo

  • Gast
Ubuntu 7.04 Start niet op
« Reactie #2 Gepost op: 2007/04/29, 19:22:41 »
Ik heb geen echte grafische kaart, zit op moederbord.  Sis 740 met 64MB Shared Memory
( Hoe kan ik dit nakijken of dit juist is onder linux ??

gertvo

  • Gast
Ubuntu 7.04 Start niet op
« Reactie #3 Gepost op: 2007/04/29, 19:24:27 »
Wat is eigenlijk een X probleem ?

gertvo

  • Gast
Ubuntu 7.04 Start niet op
« Reactie #4 Gepost op: 2007/05/01, 12:10:54 »
Volgens mij moet er iets mis zijn in grub ... Omdat hij direct wanneer ik voor feisty kies dit " gekleurd scherm" geeft en direct reboot ... Ik ben ook eens gaan kijken in de /var/log files (via de LiveCD ), maar de meeste zijn leeg. In de andere staan volgens mij enkel installatiegegevens in. Is dit normaal??

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Ubuntu 7.04 Start niet op
« Reactie #5 Gepost op: 2007/05/01, 12:14:50 »
Kan je een zo compleet mogelijke omschrijving geven van je hardware? Dan kunnen we eens proberen om te kijken of er misschien iets (je moederbord ofzo) niet fatsoenlijk wordt ondersteund, of dat het een bekend probleem is ofzo, want ik heb er nog nooit van gehoord.

Wat bedoel je precies met kleurtjes? Misschien ook maar eens een foto nemen, dat kan wel helpen om de ontwikkelaars een inzicht te geven in het probleem als we de bug moeten rapporteren.
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
Ubuntu 7.04 Start niet op
« Reactie #6 Gepost op: 2007/05/01, 12:18:57 »
Haal dan eens dmv je live-cd quiet splash weg achter je kernel. Dan zie je even bij wat hij faalt in de eerste console (ctrl+alt+F1, waar hij normaal nog inzit, indien hij reeds overschakeld naar de grafische getty F7 zal het eerder X zijn ;))
Hij laat wss geen logs na omdat hij zover nog niet zit.

(x-server is het geheel aan vooral grafische omgeving, muis, toetsenbord...)

gertvo

  • Gast
Ubuntu 7.04 Start niet op
« Reactie #7 Gepost op: 2007/05/01, 13:49:24 »
Mijn PC : Moederbord ECS M810DLU met Mobile athlon 4 950 MHZ; SiS 740 Chipset met ingebouwde video SiS 60_651_M650_740 ; 2* 256 MB Ram waarvan 64MB Video Shared; Cmedia Audio Device; NEC Firewire controller ; CxVcap WDMVideo capture; NEC DVD Writer ND 3500 ;1 maxtor 40 GB en 1 maxtor 80 GGB. (Tis niet veel, maar beter dan niks :) ) Heb geprobeert om quiet splash weg te halen, maar dit veranderd niks ... de tijd tussen het bevestigen om ubuntu op te starten, en het rebooten, is minder dan een seconde.  Heb wel een foto van mijn " scherm met kleurtjen en tekentjes" maar weet niet hoe ik dit moet posten ... Zal de foto  terugsturen aan wie er via email om vraagt ...:

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Ubuntu 7.04 Start niet op
« Reactie #8 Gepost op: 2007/05/01, 13:56:21 »
You've got mail
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Ubuntu 7.04 Start niet op
« Reactie #9 Gepost op: 2007/05/01, 15:04:19 »
Hier zijn alvast de screenshots:


http://wesley.debianbox.be/images/garbled1.jpg


http://wesley.debianbox.be/images/garbled2.jpg

edit: thumbnails toegevoegd ipv volledige screenshots; klik om te vergroten

----

edit:

Nog nooit heb ik zoiets gezien, ik zal zometeen een bug rapporteren. Maar probeer ondertussen dit al eens:

noapic nolapic acpi=off pci=noacpi

toevoegen achter de kernel lijn van de GRUB entry, dus:

in grub op de lijn met ubuntu gaan staan, druk op e, ga naar de lijn die met kernel begint, druk op e, voeg achteraan de lijn toe: noapic nolapic acpi=off noacpi pci=noacpi, druk op enter, druk op b om te booten
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Ubuntu 7.04 Start niet op
« Reactie #10 Gepost op: 2007/05/01, 15:22:37 »
Ik heb de bug gerapporteerd op Launchpad, hopelijk krijgen we snel reactie... https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+bug/111497
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

gertvo

  • Gast
Ubuntu 7.04 Start niet op
« Reactie #11 Gepost op: 2007/05/01, 18:11:59 »
Alvast bedankt voor de moeite ... Heb nog een vraagje over de install : ik heb onder windows XP met schijfbeheer de ubuntu 6.10 en de swap partitie verwijderd en daarna direct via de Live CD ( desktop versie ) de install gedaan ... ik moest toch niet eerst fixmbr doen of speelt dit geen rol

Offline Kiwinote

  • Lid
    • Launchpad
Ubuntu 7.04 Start niet op
« Reactie #12 Gepost op: 2007/05/01, 18:13:33 »
fixmbr hoef je alleen te doen als grub problemen geeft

gertvo

  • Gast
Ubuntu 7.04 Start niet op
« Reactie #13 Gepost op: 2007/05/01, 18:43:26 »
Citaat van: profoX
Hier zijn alvast de screenshots:

[url]http://wesley.debianbox.be/images/garbled1.png[/url]
http://wesley.debianbox.be/images/garbled1.jpg

[url]http://wesley.debianbox.be/images/garbled2.png[/url]
http://wesley.debianbox.be/images/garbled2.jpg

edit: thumbnails toegevoegd ipv volledige screenshots; klik om te vergroten

----

edit:

Nog nooit heb ik zoiets gezien, ik zal zometeen een bug rapporteren. Maar probeer ondertussen dit al eens:

noapic nolapic acpi=off pci=noacpi

toevoegen achter de kernel lijn van de GRUB entry, dus:

in grub op de lijn met ubuntu gaan staan, druk op e, ga naar de lijn die met kernel begint, druk op e, voeg achteraan de lijn toe: noapic nolapic acpi=off noacpi pci=noacpi, druk op enter, druk op b om te booten
Heb dit eens geprobeert, maar tevergeefs ... Het resultaat blijft hetzelfde .... Je selecteerd linux je krijgt het fameuze scherm dat eens verspringt en in minder dan een seconde na selecteren reboot hij weer ...

Ik ga eens proberen met een nieuwe download ... Is er eigenlijk een verschil tussen de desktop ( die ik nu gebruik) en de alternate LiveCD

gertvo

  • Gast
Ubuntu 7.04 Start niet op
« Reactie #14 Gepost op: 2007/05/01, 18:47:30 »
Ik heb nog een vraagje ... Ik heb een parititie die als FAT32 is geformatteerd en die ik zowel voor linux als voor WinXP gebruik... Hoe kan ik ervoor zorgen dat dit automatisch mijn /home wordt?

Offline mcgyver

  • Lid
Ubuntu 7.04 Start niet op
« Reactie #15 Gepost op: 2007/05/01, 19:28:40 »
Kan niet. Home mag niet fat32 zijn.

gertvo

  • Gast
Ubuntu 7.04 Start niet op
« Reactie #16 Gepost op: 2007/05/02, 17:41:10 »
Het probleem heeft zichzelf opgelost ttz. heb een nwe download gedaan ( Kubuntu ) en geinstalleerd, en alles werkt nu perfect .... Waarschijnlijk een slechte CD zeker ... Iedereen nogmaals bedankt voot de hulp ....