Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [AFSLUITEN = NIET OPGELOST] Hoe gebruik ik de USB-poort van een SiteCom-router ?  (gelezen 28212 keer)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Hoe gebruik ik de USB-poort van een SiteCom-router ?
« Reactie #25 Gepost op: 2014/04/08, 17:00:37 »
Net zag ik een advertentie van een bekende drogisterij keten, een HP all in one, scanner, printer kopiër kleur met WiFi voor €47.50 ........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Frederik

  • Gast
Re: Hoe gebruik ik de USB-poort van een SiteCom-router ?
« Reactie #26 Gepost op: 2014/04/08, 17:42:34 »
Even terug naar het begin: Mijn printer heeft als netwerkprinter via een netwerkkabel altijd goed met deze router gewerkt.

Wat zegt de handleiding van de router over het gebruik van die USB poort?
Als dat onder Linux niet aan dep raat te krijgen is dan toch maar weer terug naar de netwerkkabel ?

Offline KeesS

  • Lid
Re: Hoe gebruik ik de USB-poort van een SiteCom-router ?
« Reactie #27 Gepost op: 2014/04/08, 19:13:14 »
Even terug naar het begin: Mijn printer heeft als netwerkprinter via een netwerkkabel altijd goed met deze router gewerkt.

Wat zegt de handleiding van de router over het gebruik van die USB poort?
Als dat onder Linux niet aan dep raat te krijgen is dan toch maar weer terug naar de netwerkkabel ?
@Frederik,
De handleiding van de Sitecom-router is geheel in de Engelse taal en daar kom ik niet uit.
Ik zal het stukje over de USB-poort hier plaatsen, mogelijk kan iemand het vertalen of een samenvatting in Nederlands geven waar ik iets mee kan doen.

SiteCom-Router= Advanced-settings=USB-poort
USB port
You can use the USB port in Server mode as a Samba server for filesharing in
your home network or in NetUSB mode as a virtual USB port on your
computer. Please note that for NetUSB mode you need the Control Center
software installed on your computer.

Server name Enter a name for the network share.
Workgroup If you wish to add the share to your workgroup enter the
workgroup name here.
Description Enter a desired description for the share.
Administrator Enter a desired username for access to the share.
New Password Enter the password for access to the share and confirm
this password by re-entering it in the Confirm password field

For netUSB make sure the radio button next to netUSB is selected and press
apply. Please see Addendum MultiFunction Printserver Control Center for more
information about netUSB.
---
Als er geen oplossing mogelijk is, kan ik wel weer terug naar de oude situatie met de UTP-netwerkkabel. Maar ik wilde juist zo graag de mogelijkheid die de router biedt om via de USB-aansluiting te printen benutten om daardoor een andere externe harde schijf voor backup in het netwerkje op te nemen.
Ik hoop dat een vertaling van het Engelse verhaal hierboven uitsluitsel kan brengen
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline KeesS

  • Lid
Re: Hoe gebruik ik de USB-poort van een SiteCom-router ?
« Reactie #28 Gepost op: 2014/04/08, 19:21:56 »
Net zag ik een advertentie van een bekende drogisterij keten, een HP all in one, scanner, printer kopiër kleur met WiFi voor €47.50 ........
@Ron,
het is niet mijn bedoeling of wens een andere printer te kopen. Deze HP all-in-One werkt goed, printen en scannen.
Alleen de USB-aansluiting met mijn router doet niet wat ik wil; daarvoor zoek ik een oplossing.
Als er in Linux geen oplossing mogelijk is, zal of kan ik weer terug naar de oude situatie; met UTP-kabel in mijn netwerkje.
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Hoe gebruik ik de USB-poort van een SiteCom-router ?
« Reactie #29 Gepost op: 2014/04/08, 20:05:42 »
Maar ik wilde juist zo graag de mogelijkheid die de router biedt om via de USB-aansluiting te printen benutten om daardoor een andere externe harde schijf voor backup in het netwerkje op te nemen.
Dat zijn twee verschillende dingen. Voor de NetUSB mode (printers e.d.) is extra (Windows) software nodig op je computer. Voor de Server mode (extra harde schijf in het netwerk) is geen extra software nodig. De Server mode zal wel werken met Ubuntu.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline KeesS

  • Lid
Re: Hoe gebruik ik de USB-poort van een SiteCom-router ?
« Reactie #30 Gepost op: 2014/04/08, 20:52:55 »
Maar ik wilde juist zo graag de mogelijkheid die de router biedt om via de USB-aansluiting te printen benutten om daardoor een andere externe harde schijf voor backup in het netwerkje op te nemen.
Dat zijn twee verschillende dingen. Voor de NetUSB mode (printers e.d.) is extra (Windows) software nodig op je computer. Voor de Server mode (extra harde schijf in het netwerk) is geen extra software nodig. De Server mode zal wel werken met Ubuntu.
@testcees,
sorry, ik was blijkbaar niet duidelijk genoeg.
Mijn router heeft 4 LAN- of netwerk-poorten en 1 USB-poort. (zie plaatje in mijn openings-bericht)
Mijn printer zat voorheen in een van de netwerk-poorten en werkte daar goed. De printer wil ik overzetten naar de USB-poort.
In de dan vrijgekomen LAN-poort wil ik een externe harde schijf aansluiten voor backup. Dit is voor mij geen probleem !!
Ik geef dan die harde schijf gewoon het IP-adres wat nu door de printer gebruikt wordt in mijn netwerkje.

De moeilijkheid (bij mij) is dat ik niets weet van "NetUSB" en dergelijke.
De extra (windows) software zal wel op de cd staan die bij mijn printer geleverd is, maar daar kan ik niets mee beginnen.
Ik had gehoopt dat hiervoor vervangende software in Ubuntu zou bestaan.
Iemand opperde het idee om met het programma "wine" iets te doen, maar daar ontbreekt bij mij de kennis voor.
Dan moet ik vermoedelijk tóch weer Windows gebruiken en dat heb ik niet meer.
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline partsman

  • Lid
Re: Hoe gebruik ik de USB-poort van een SiteCom-router ?
« Reactie #31 Gepost op: 2014/04/08, 20:59:05 »
hmmm , misschien een idee om juist de harde schijf op je usb aansluiting te plaatsen?
een harde schijf maakt geen gebruikt van het netusb software.

kun je je printer lekker op je lanpoort laten zitten.

Offline KeesS

  • Lid
Re: Hoe gebruik ik de USB-poort van een SiteCom-router ?
« Reactie #32 Gepost op: 2014/04/08, 21:09:03 »
hmmm , misschien een idee om juist de harde schijf op je usb aansluiting te plaatsen?
een harde schijf maakt geen gebruikt van het netusb software.

kun je je printer lekker op je lanpoort laten zitten.
@partsman,
Leuk idee, maar helaas de harde schijf die ik heb heeft géén USB-aansluiting.  ;) :'(
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline softbart

  • Lid
Re: Hoe gebruik ik de USB-poort van een SiteCom-router ?
« Reactie #33 Gepost op: 2014/04/09, 08:51:40 »
Wanneer de router alleen Windows georiënteerd is zal het mij niet verbazen als de USB alleen htfs of fat aan kan en/of alleen als smb-server kan functioneren.
Misschien is in het thuisnet werk een andere configuratie mogelijk, door b.v. een laptop welke nu met utp werk wireless te maken.
Hiermee komt een utp poort vrij.

groet,

Theo

Frederik

  • Gast
Re: Hoe gebruik ik de USB-poort van een SiteCom-router ?
« Reactie #34 Gepost op: 2014/04/09, 10:16:13 »
De handleiding geeft aan dat de USBpoort voor printer gebruik (NetUSB) alleen kan werken met Windows software. Deze functionaliteit is dus in dit geval niet beschikbaar. Aan de router zelf mankeert niks.
Het is gewoon beroerd en voor sommigen om te janken dat met name Printers niet de volledige functionaliteit hebben op Linux en wel op Windows. Mijn (Canon) printer heeft een scala aan printmogelijkheden die het wel doen op Windows maar niet op Linux. CDtjes printen bijvoorbeeld.

Re: Hoe gebruik ik de USB-poort van een SiteCom-router ?
« Reactie #35 Gepost op: 2014/04/09, 22:15:56 »
hmmm , misschien een idee om juist de harde schijf op je usb aansluiting te plaatsen?
een harde schijf maakt geen gebruikt van het netusb software.

kun je je printer lekker op je lanpoort laten zitten.
@partsman,
Leuk idee, maar helaas de harde schijf die ik heb heeft géén USB-aansluiting.  ;) :'(
welke aansluiting heeft de hardeschijf dan nu, alleen een utp aansluiting?
een case waarin je een hd plaatst is heel betaalbaar en dan kunj e wel weer voor usb kiezen en de
printer weer via de utp kabel te laten werken.
juist omdat uw router wel een hd ondersteunt via usb is dat denk ik de simpelste oplossing.
ik ben trouwens benieuwd ofdat een scanook wordt ondersteund via wifi, ik heb juist begrepen dat voor en scan de allinone direct met usb op de pc aangesloten zou moeten zijn?

Offline Nero

  • Lid
Re: Hoe gebruik ik de USB-poort van een SiteCom-router ?
« Reactie #36 Gepost op: 2014/04/09, 22:46:21 »
ik heb juist begrepen dat voor en scan de allinone direct met usb op de pc aangesloten zou moeten zijn?
Au contraire *  ;)
Ik heb een Canon all-in-one MP620. Scannen werkt met Simple Scan out-of-the-box via wifi, zonder ook maar iets anders te installeren. Voor het printen moet ik echter wél de Canon cnij-drivers opzetten.

* http://www.encyclo.nl/begrip/Au%20contraire

Offline KeesS

  • Lid
Re: Hoe gebruik ik de USB-poort van een SiteCom-router ?
« Reactie #37 Gepost op: 2014/04/10, 15:31:25 »
hmmm , misschien een idee om juist de harde schijf op je usb aansluiting te plaatsen?
een harde schijf maakt geen gebruikt van het netusb software.

kun je je printer lekker op je lanpoort laten zitten.
@partsman,
Toch Uw idee maar eens uitgeprobeerd; ik ben eens in mijn rommelkast gedoken en vond daar nog een externe harde schijf.
Het is een "My Book" external hard drive van Western Digital 250 GB met USB-aansluiting.
De HP-printer heb ik weer teruggezet op een lan-poort van de router, opnieuw geïnstalleerd en hij print en scant weer als vanouds. ;)
De"My Book"-schijf even met USB rechtstreeks aan mijn PC gehangen en dat werkt voortreffelijk; er blijkt nog een oude backup op te staan.

Maar nu komt voor mij het probleem.
De "My Book"-schijf met USB aan mijn router aangesloten, maar ik kan hem niet vinden; hoe moet dat ??
Moet  de "My Book"-schijf ook een ip-adres hebben net zoals de andere onderdelen van mijn netwerkje?
Of moet ik in de router gegevens invoeren om de "My Book"-USB-schijf te vinden en gebruiken?

In de installatie-gids die ik erbij vond, wordt alleen weergegeven hoe "My Book" rechtstreeks aan de PC  verbonden is.
Alle informatie verwijst verder naar het gebruik met Windows 98SE.
Ik vraag mezelf (en U) af  of het met deze schijf aan de router wel gaat lukken.
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Re: Hoe gebruik ik de USB-poort van een SiteCom-router ?
« Reactie #38 Gepost op: 2014/04/10, 16:08:36 »
Maar nu komt voor mij het probleem.
De "My Book"-schijf met USB aan mijn router aangesloten, maar ik kan hem niet vinden; hoe moet dat ??
Hallo, ik weet niet of de volgende informatie van nut is, want wellicht is dit per routermerk anders.

Als ik een usb-staaf die in mijn router steekt wil aanspreken, moet ik eerst naar de configuratiepagina van de router gaan (door 192.168.0.1 in de adresbalk van een browser in te typen, de jouwe kan een ander adres hebben).

Dan zie ik onder het kopje Storage een adreswizard of een manuele configuratie om de usb-staaf te bereiken. De laatste geeft me een adres dat ik in moet typen: http://92.x.225.x:8181/ en dan kom ik bij de inhoud ervan. Ik meen dat dit een dynamisch dus telkens wisselend adres is; valt op te lossen via een ddns-service.

(Ik gebruik het verder niet, ik vind een service als Ubuntu One handiger en praktischer).

Offline KeesS

  • Lid
Re: Hoe gebruik ik de USB-poort van een SiteCom-router ?
« Reactie #39 Gepost op: 2014/04/10, 17:24:58 »
Maar nu komt voor mij het probleem.
De "My Book"-schijf met USB aan mijn router aangesloten, maar ik kan hem niet vinden; hoe moet dat ??
Hallo, ik weet niet of de volgende informatie van nut is, want wellicht is dit per routermerk anders.

Als ik een usb-staaf die in mijn router steekt wil aanspreken, moet ik eerst naar de configuratiepagina van de router gaan (door 192.168.0.1 in de adresbalk van een browser in te typen, de jouwe kan een ander adres hebben).

@Paul Matthijsse,
In de configuratiepagina van mijn browser kies ik voor: Geavanceerd>  USB-poort>

hier heb ik als servernaam "MBL-USB-oud" ingevuld.
Dit was de naam die ik vond bij "Eigenschappen" toen ik de "My Book"-schijf aan mijn PC had gekoppeld,
Verder ingevuld "WORKGROUP" en "ca" als administrator.
Hierna op "Toepassen" geklikt, maar er gebeurde verder niets.

Citaat van: Paul Matthijsse
Dan zie ik onder het kopje Storage een adreswizard of een manuele configuratie om de usb-staaf te bereiken. De laatste geeft me een adres dat ik in moet typen: http://92.x.225.x:8181/ en dan kom ik bij de inhoud ervan. Ik meen dat dit een dynamisch dus telkens wisselend adres is; valt op te lossen via een ddns-service.

(Ik gebruik het verder niet, ik vind een service als Ubuntu One handiger en praktischer).
Een kopje/tabblad "Storage" kan ik nergens vinden en een adreswizzard of andere mogelijkheid om "My Book" te openen of gebruiken vind ik niet.
Ik weet niet hoe ik dan verder moet. :'(
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Frederik

  • Gast
Re: Hoe gebruik ik de USB-poort van een SiteCom-router ?
« Reactie #40 Gepost op: 2014/04/10, 17:32:32 »
De schijf zal niet gevonden of gezien worden, want ik schreef het al eerder:
De handleiding geeft aan dat de USBpoort voor printer gebruik (NetUSB) alleen kan werken met Windows software en naar alle waarschijnlijkheid ook voor de server mode.

Offline KeesS

  • Lid
Re: Hoe gebruik ik de USB-poort van een SiteCom-router ?
« Reactie #41 Gepost op: 2014/04/10, 20:11:42 »
De schijf zal niet gevonden of gezien worden, want ik schreef het al eerder:
De handleiding geeft aan dat de USBpoort voor printer gebruik (NetUSB) alleen kan werken met Windows software en naar alle waarschijnlijkheid ook voor de server mode.

@Frederik,
met alle respect; ik zit met een probleem waar ik zelf geen oplossing voor weet, daarom vraag ik in het forum.
Daar zijn gelukkig mensen die me willen helpen, maar ik krijg verschillende, soms tegenstrijdige, adviezen.
Door gebrek aan kennis kan ik niet beoordelen welk advies goed, of minder goed is, dus ik probeer maar wat op hoop van zegen.

Testcees*29: Voor de NetUSB mode (printers e.d.) is extra (Windows) software nodig op je computer. Voor de Server mode (extra harde schijf in het netwerk) is geen extra software nodig. De Server mode zal wel werken met Ubuntu.

partsman*31: hmmm , misschien een idee om juist de harde schijf op je usb aansluiting te plaatsen?
een harde schijf maakt geen gebruikt van het netusb software.

softbart*33: Wanneer de router alleen Windows georiënteerd is zal het mij niet verbazen als de USB alleen htfs of fat aan kan en/of alleen als smb-server kan functioneren.

Andere vraag: Wine
Als de USB-aansluiting voor mijn printer of de externe harddisk alleen werkt met Windows software, is er dan een mogelijkheid om, zoals partsman*9 voorstelde het programma wine te gebruiken?
Moet ik daarvoor een hele versie van windows hebben of is de (windows)-software op de bijgeleverde CD voldoende ?
Ik heb voorheen iets met wine geprobeerd, maar dat is geen succes geworden; maar mogelijk met wat hulp ...???


VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Frederik

  • Gast
Re: Hoe gebruik ik de USB-poort van een SiteCom-router ?
« Reactie #42 Gepost op: 2014/04/10, 21:02:57 »
Ik begrijp je grote frustratie over enigszins tegenstrijdige adviezen, maar je zit met een router die prima functioneert met Linux behalve die USB poort. Iedereen doet zijn best omdat aan de praat te krijgen, maar helaas lukt dat niet. Of hij doet het niet of hij doet het wel en hoe dat dan moet weet ik ook niet.

Re: Hoe gebruik ik de USB-poort van een SiteCom-router ?
« Reactie #43 Gepost op: 2014/04/10, 21:53:01 »
De schijf zal niet gevonden of gezien worden, want ik schreef het al eerder:
De handleiding geeft aan dat de USBpoort voor printer gebruik (NetUSB) alleen kan werken met Windows software en naar alle waarschijnlijkheid ook voor de server mode.
Weet je dat zeker? In servermode werkt dat ding als Samba-server, staat er in die schermdump hierboven. Moet Kees dan misschien eerst Samba installeren om dat ding aan de praat te krijgen?

Re: Hoe gebruik ik de USB-poort van een SiteCom-router ?
« Reactie #44 Gepost op: 2014/04/10, 21:53:27 »
SiteCom-Router= Advanced-settings=USB-poort
USB port
You can use the USB port in Server mode as a Samba server for filesharing in
your home network

dus dan zou het met samba wel mogenlijk zijn, alleen als netusb moest er controlcenter softwere bij geplaats moeten worden.
althans dit is wat ik dus lees.

ik heb thuis geen sitecom router, maar op mijn router kan ik wel onafhankelijk een usb printer of HD plaatsen
maar dan moet ik dit id alleen aangeven in de router schema.

Offline KeesS

  • Lid
Re: Hoe gebruik ik de USB-poort van een SiteCom-router ?
« Reactie #45 Gepost op: 2014/04/10, 22:38:10 »

dus dan zou het met samba wel mogelijk zijn, .......................................,althans dit is wat ik dus lees.

ik heb thuis geen sitecom router, maar op mijn router kan ik wel onafhankelijk een usb printer of HD plaatsen
maar dan moet ik dit id alleen aangeven in de router schema.

@FastLady,
kunnen met Uw router de printer of de HD-schijf dan door meer apparaten (desktop en/of laptop) gebruikt worden?
En is dat dan, wat men noemt, de server-mode en moet daar samba voor geïnstalleerd worden?
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Re: Hoe gebruik ik de USB-poort van een SiteCom-router ?
« Reactie #46 Gepost op: 2014/04/11, 08:42:38 »

dus dan zou het met samba wel mogelijk zijn, .......................................,althans dit is wat ik dus lees.

ik heb thuis geen sitecom router, maar op mijn router kan ik wel onafhankelijk een usb printer of HD plaatsen
maar dan moet ik dit id alleen aangeven in de router schema.

@FastLady,
kunnen met Uw router de printer of de HD-schijf dan door meer apparaten (desktop en/of laptop) gebruikt worden?
En is dat dan, wat men noemt, de server-mode en moet daar samba voor geïnstalleerd worden?
ja idd Kees, aanvinken in de router was genoeg en via samba kon ik zowel met de andere pc met windows en Xumbuntu de schijf benaderen. Ik moet zeggen dat hij er eigenlijk tussen staat voor mijn  Bluerayspeler en ik kijk hierover naar mijn opgeslagen films op de TV. maar de inhoud van de schijf is benaderbaar.

Re: Hoe gebruik ik de USB-poort van een SiteCom-router ?
« Reactie #47 Gepost op: 2014/04/11, 11:00:36 »
hij zou het gewoon moeten doen:

Gebruik de geïntegreerde USB-poort voor de aansluiting van externe harddisks, printers, webcams en deel het apparaat met alle gebruikers binnen het netwerk. Print vanaf elke locatie in huis of maak backup-bestanden vanaf elke computer op de aangesloten externe harddisk.         
 

moet je niet iets op de router instellen?

Offline KeesS

  • Lid
Re: Hoe gebruik ik de USB-poort van een SiteCom-router ?
« Reactie #48 Gepost op: 2014/04/11, 12:25:36 »
hij zou het gewoon moeten doen:

Gebruik de geïntegreerde USB-poort voor de aansluiting van externe harddisks, printers, webcams en deel het apparaat met alle gebruikers binnen het netwerk. Print vanaf elke locatie in huis of maak backup-bestanden vanaf elke computer op de aangesloten externe harddisk.         
 

moet je niet iets op de router instellen?

@Daffy Duck,
dat is nu juist mijn vraag. Maar hoe en wat? Zie de schermafdruk in reactie 39.
Ik heb daar iets ingevuld en klik op [Toepassen] maar er gebeurt niets (althans niet zichtbaar)
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Re: Hoe gebruik ik de USB-poort van een SiteCom-router ?
« Reactie #49 Gepost op: 2014/04/11, 12:30:18 »
KeesS

heb je al contact gehad met de helpdesk of support van Sitecom? ik denk dat het geen linux probleem is maar eerder router probleem.