Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] Beeld te groot voor scherm?  (gelezen 27796 keer)

Offline Whyaken

  • Lid
[OPGELOST] Beeld te groot voor scherm?
« Gepost op: 2011/01/12, 23:01:41 »
Hallo,

mijn grafische kaart was kapot, en heb vandaag via marktplaats een andere gekocht, een GeForce 6600GT. Thuis aangekomen zag ik dat hij 2 DVI poorten heeft, en geen VGA poort. Geen probleem, op zich, want mijn TV (monitor) heeft ook een HDMI ingang, en de desbetreffende kabel heb ik ook in huis.

Alles ingeprikt en aangesloten, en het werkt!
Alleen is nu het beeld te groot, dat wil zeggen, zowel boven en onder als links en rechts valt een stukje van het beeld weg. Erg lastig omdat daar mijn taakbalken zich bevinden.

Bij Preferences > Monitors kan ik bij de resolutie kiezen uit 4 opties:
1280 x 720 (16:9)
720 x 576 (5:4)
720 x 480 (3:2)
640 x 480 (4:3)

Het moge duidelijk zijn dat de onderste 3 opties not done zijn, en met de VGA kabel deed 1280 x 720 het altijd prima.

Ik heb het hele menu van de TV doorgespit, maar nergens is de optie om het beeld bij te stellen. Wel kan ik kiezen tussen 16:9 en 4:3 beeldverhoudingen. Als ik 4:3 kies, dan is het beeld gewoon meer opeen gepropt, en heb ik 2 dikke zwarte balken aan links en rechts.

Is dit binnen Ubuntu aan te passen, of is dit puur gerelateerd aan mijn TV en kan Ubuntu daar verder niks aan veranderen?
Is er trouwens een optie om meerdere resoluties te kiezen? Ik hoop namelijk dat mijn TV een hogere resolutie aankan dan 1280 x 720...
« Laatst bewerkt op: 2011/01/16, 10:37:57 door Whyaken »

Re: Beeld te groot voor scherm?
« Reactie #1 Gepost op: 2011/01/12, 23:23:26 »
Ga naar nvidia-settings (System - Administration - NVIDIA X server settings). Zoek hier in de linkerkant van het venster onder "GPU 0" naar je tv. Deze staat vaak onder "PowerMizer". Hier kan je spelen met "Overscan Compensation", totdat het netjes op je tv past. Dit werkt uiteraard alleen als je de drivers voor de nvidia kaart hebt geïnstalleerd ;)

edit: voor de resolutie kan je ook hier terecht. Als alles netjes is ingesteld, kan je het desnoods nog opslaan in Xorg.conf. Hierbij wordt uiteraard je wachtwoord gevraagd, en blijven je instellingen netjes bewaard :)
« Laatst bewerkt op: 2011/01/12, 23:31:04 door kebabfish »
Op de chat te vinden als debiantux

Offline Whyaken

  • Lid
Re: Beeld te groot voor scherm?
« Reactie #2 Gepost op: 2011/01/12, 23:29:07 »
"Probeer niet om de HDMI/DVI-aansluiting aan te sluiten op de grafische kaart van een pc of laptop.   
(Dat zal resulteren in de weergave van een leeg scherm)"

Dat staat in het boekje van de TV, beetje vreemd,w ant ik heb toch echt beeld. Ook vond ik hoe je het beeld kon aanpassen, maar dat is alleen in de modus "PC" mogelijk, en aangezien ik het beeld via HDMI krijg, is die optie niet beschikbaar.

Edit: Bedankt voor je reply kebabfish, ik ga er gelijk naar op zoek. Nog niet gevonden, want ik heb de engelstalige Ubuntu. Bedankt!

Re: Beeld te groot voor scherm?
« Reactie #3 Gepost op: 2011/01/12, 23:31:42 »
Aangepast voor de engelse versie (heb ik zelf ook :))
Op de chat te vinden als debiantux

Re: Beeld te groot voor scherm?
« Reactie #4 Gepost op: 2011/01/12, 23:49:58 »
Betreft de grafische driver.
Heb je met de nieuwe kaart überhaupt al gekeken of er nieuwe driver voor zijn?
Hier kan natuurlijk ook het nodige effect van komen.

Maar mocht het met de HDMI echt niet lukken.
Voor DVI poorten bestaan er adapters om naar VGA over te gaan.

Verder de tv.
Erg vreemd ja dat ze waarschuwen voor het aansluiten van een computer op de tv.
Maar wat zecht de handleiding over de resolutie van de tv?
« Laatst bewerkt op: 2011/01/12, 23:52:04 door Erik Krom »

Offline Whyaken

  • Lid
Re: Beeld te groot voor scherm?
« Reactie #5 Gepost op: 2011/01/12, 23:59:35 »
Ik had inderdaad nog geen driver voor de nieuwe videokaart. Zodra ik de effecten op maximaal wilde zetten, kreeg ik de melding dat er een driver geinstalleerd moest worden, dus dat deed Ubuntu netjes zelf. Daarna reboot, en toen stond ook dat Nvidia programma ertussen. Nu is er nog een resolutie-optie erbij gekomen, maar dan ziet het beeld niet meer zo heel goed uit, beetje wazig, en de muis reageert trager.

Maar het oorspronkelijke probleem dat er net nog randjes van het beeld wegvallen, bestaat nog steeds, zelfs met de hoogste resolutie. En de Overscan Compensation optie heb ik helaas niet!

Ik ga nog even verder googlen... hartstikke bedankt voor de reacties!

Re: Beeld te groot voor scherm?
« Reactie #6 Gepost op: 2011/01/13, 09:22:38 »
Bij mijn ouders heeft de tv nog een aantal andere scherm instellingen.
Naast alleen '16:9' en '4:3' hebben ze ook 'breedbeeld',  'zoom' e.d..
Bij mij vloekt dat ook wel eens als ik mijn laptop aansluit.
Ook al staan de tv instellingen gewoon op 16:9.
Het wilt dan helpen om ff tussen de verschillende instellingen van het tv scherm te circuleren.
Bij mijn ouders kan dat met 1 knop op de afstandbediening. ('P.Size')

Verder
welke resolutie is er bij gekomen?
1920 x 1080 ?

Offline Whyaken

  • Lid
Re: Beeld te groot voor scherm?
« Reactie #7 Gepost op: 2011/01/13, 16:19:42 »
Ik heb in de PC modus van de TV inderdaad de optie om met de afstandbediening (of in het menu) met de p.size knop de instellingen te veranderen, waarbij ik kan kiezen uit 4:3, 16:9, en zoom, waarbij 16:9 het beste resultaat biedt.

1920 x 1080 is inderdaad de resolutie die erbij gekomen is.

Verder heb ik nog op internet gezocht en ik zag dat er genoeg mensen zijn die problemen met overscan hebben als ze een DVI / HDMI kabel gebruiken om hun scherm aan te sluiten. Ook in de handleiding van de grafische kaart stond dat het gebruik van een TV als monitor afgeraden wordt. Toch zou je verwachten dat mijn TV dat wel aankan, omdat er namelijk ook een VGA aansluiting op de TV zit.

Overigens is het probleem met de overscan al te zien tijdens het opstarten.

Re: Beeld te groot voor scherm?
« Reactie #8 Gepost op: 2011/01/13, 16:26:35 »
Vreemd dat de overscan-optie er niet is, welke driverversie heb je geïnstalleerd? Bij mijn eigen tv-scherm kon ik op dat gebied weinig instellen, ik moest dit echt via het programma van nvidia doen. Over dat afraden om een tv als monitor te gebruiken (ik doe dat dagelijks), ik denk dat dit vooral gaat over het aantal hertz. De meeste tv's hebben een game-modus, waardoor ze op 60 hertz werken. Dit gaat prima :) Normaal werkt een tv namelijk op een andere frequentie, welke verschilt per tv.
Op de chat te vinden als debiantux

Offline Whyaken

  • Lid
Re: Beeld te groot voor scherm?
« Reactie #9 Gepost op: 2011/01/13, 16:54:29 »


Hierbij een screenshot van mijn Nvidia scherm. Het verbaast me dat op de screenshot wel de hele desktop zichtbaar is.
Ik heb gezocht naar de versie van Nvidia X Server, en dit is de meest recente versie (Driver versie 173.14.28)

Mijn TV kan inderdaad zowel de 50 als de 60 Hz optie aan, dus daar zal het probleem ook niet in liggen...

Edit: Overigens sluit Nvidia X server zich ook af zodra ik opties in het tabblad DFP-0- (SAMSUNG) probeer te veranderen (tabblad onder PowerMizer).

Ik las op het engelstalige Ubuntu forum dat er werd aangeraden om nvidia x server te starten via de terminal met sudo. Dit heb ik nog niet geprobeerd.

Edit 2: Nu wel geprobeerd, maar dit werd voorgesteld omdat iemand zei dat de xorg.conf niet opgeslagen kon worden. Het programma sluit echter nog steeds als ik daar iets probeer aan te passen, bij opties zoals Force Full GPU Scaling (geen idee wat het doet, maar was het proberen waard)

Edit 3: Dit probleem met overscan had ik ook met mijn vorige kaart (ATI Radeon 9800 Pro) als ik die aansloot met de DVI / HDMI kabel. Vandaar dat ik toen gewoon de VGA monitor kabel heb gebruikt, maar helaas met mijn nieuwe grafische kaart heb ik die optie niet meer, enkel 2 x HDMI aansluiting. Ik ga nu naar de stad, zou het nut hebben om te kijken naar een converter, of een HDMI naar VGA kabel?
« Laatst bewerkt op: 2011/01/13, 17:06:44 door Whyaken »

Re: Beeld te groot voor scherm?
« Reactie #10 Gepost op: 2011/01/13, 17:29:20 »
Dat een tv scherm wordt afgeraden om als computer scherm te gebruiken kan een aantal redenen hebben.
Vroeger met beeldbuizen gold dat tv's veel minder scherp beeld gaven, maar dat is nu net meer van toepassing.
Verder geld dat hoe groter het scherm hoe verder je er van af moet zitten.
Dit heeft met je ogen en kijkhoek te maken.

De problemen van DVI -> HDMI heb ik ook wel een paar van gezien.
Ik had alleen niet beseft dat dat ook juist situatie hier is.
Ik dacht dat je een HDMI poort op de videokaart had zitten. (Past niet eens altijd. ;))

HDMI naar VGA converters weet ik niet of ze bestaan.
HDMI is digitaal en VGA analoog.
Edit: DVI naar VGA bestaat wel omdat de DVI aansluiting op de videokaart ook analoge aansluitingen hebben.

Dat bij een screenshot wel het hele scherm wordt gepakt verbaast mij niet.
Andersom zou mij juist verbazen.

Maar weer terug.
Is de gewone resolutie van je tv 1920 x 1080??
Zo ja, probeer dan eens je grafische instellingen op de computer op 1920 x 1080 te zetten.
Vervolgens op de tv weer te schakellen tussen de verschillende beeldformaten. (met de 'P.Size'knop.)
« Laatst bewerkt op: 2011/01/13, 17:30:53 door Erik Krom »

Offline Whyaken

  • Lid
Re: Beeld te groot voor scherm?
« Reactie #11 Gepost op: 2011/01/13, 18:35:38 »
Nee de standaard-resolutie van de TV is 1280x720, dat geeft ie ook aan als ik kies voor de optie "Auto" in Nvidia X Server.
Ik zat hard te duimen dat je oplossing zou werken, maar helaas; ook als ik de resolutie instel op 1920 x 1080, en ik probeer de verschillende p.size opties, dan blijft een gedeelte van het scherm wegvallen.

Hoe kan het zijn dat ik in Nvidia X Server geen overscan compensation mogelijkheid heb? Wellicht heeft een oudere driver of versie dit wel?
Of misschien zijn er andere programmaatjes binnen Ubuntu die dit kunnen doen?

Re: Beeld te groot voor scherm?
« Reactie #12 Gepost op: 2011/01/13, 18:59:54 »
Hier de optie overscan in mijn menu:
http://i51.tinypic.com/aobdiq.png
Ik heb trouwens ook een kabel van DVI -> HDMI (pc -> tv). Maar het programma sluit af als je wat probeert op te slaan in Xorg? Normaal is opstarten met sudo of gksudo ook niet nodig, aangezien het programma zelf om je wachtwoord zal vragen. Echter heb ik wel een andere driver-versie, wellicht dat dat het probleem is. Maar als je toch wil proberen op te starten met sudo, probeer dan "gksudo nvidia-settings" in de terminal (te vinden in menu "Accessories" bij "Applications"). Als hij dan weer plotseling afsluit, kan je in de terminal zien wat het probleem is.

edit: plaatje weg gehaald en link neer gezet. Resizen wilde blijkbaar niet echt...
« Laatst bewerkt op: 2011/01/13, 19:03:39 door kebabfish »
Op de chat te vinden als debiantux

Offline Whyaken

  • Lid
Re: Beeld te groot voor scherm?
« Reactie #13 Gepost op: 2011/01/13, 19:47:25 »
Misschien dat ik die schuifbalk van Overscan Compensation ook te zien krijg als ik de optie Force Full GPU Scaling kan aanvinken. Maar deze sluit dus elke keer als ik erop klik.

Ik heb nvidia X Server gestart via de opdracht die je zei, via de terminal. Toen dat vinkje proberen te zetten, en het programma sloot weer, maar er stond verder niks in de terminal:

sven@sven-desktop:~$ gksudo nvidia-settings
sven@sven-desktop:~$

Dus ik kwam weer gewoon in de terminal uit.

Verdwijnt bij jou de overscan compensation balk zodra je Force Full GPU Scaling uitvinkt?

Re: Beeld te groot voor scherm?
« Reactie #14 Gepost op: 2011/01/13, 21:19:10 »
De balk blijft dan gewoon staan. Het lijkt er sterk op dat de driverversie die jij hebt, deze optie niet ondersteunt. Had je toevallig bij "Additional drivers" ook de optie voor een nieuwere driver? Ik heb momenteel versie 260.19.06.

edit: En welke ubuntuversie heb je? En hier is nog een link met informatie over deze driver, al kon ik er weinig mee. Ik zie wel wat met tv-out en overscan compensation e.d., maar niks met dvi/hdmi (ftp://download.nvidia.com/XFree86/Linux-x86/173.14.28/README/README.txt)

edit2: op het nvidia-forum las ik net dat sommige kaarten het niet ondersteunen, en andere alleen als de tv in dezelfde frequentie wordt gezet als de videokaart (vaak 50 of 60 hertz), en de videokaart op een bepaalde (vaak lagere) resolutie wordt gezet. Tevens is er ook verschil als je linux of windows draait, aangezien sommige kaarten de optie wel hebben in linux/windows, maar niet in het andere os. En bij nvidia zelf kunnen ze niet met zekerheid zeggen welke kaarten de optie wel of niet hebben in linux, het schijnt nogal gecompliceerd te liggen.

edit3: Op sommige tv's kan je de overscan, die er expres door fabrikanten in is gebouwd, uitzetten. De overscan schijnt dus een nuttige functie te zijn :P Maar goed, bij samsung heet deze optie "just scan", maar ik had het idee dat dit alleen voor vga-aansluitingen telt. Tevens heet deze optie soms ook "dot to dot". Dus je kan eventueel de manual van je tv er op na lezen. Ik heb er nog al wat benamingen voor gezien namelijk.

edit4: probeer dit eens in de terminal: nvidia-settings -a OverscanCompensation=100
en varieer eventueel wat met de waarde (ikzelf heb 77)
« Laatst bewerkt op: 2011/01/13, 22:07:51 door kebabfish »
Op de chat te vinden als debiantux

Offline Whyaken

  • Lid
Re: Beeld te groot voor scherm?
« Reactie #15 Gepost op: 2011/01/14, 21:11:38 »
Ik zag inderdaad dat ik dezelfde versie heb als jij, 260.19.06. Ik heb nu wel nog een nieuwere versie gevonden, die ga ik zometeen installeren (als dat lukt tenminste, 't is een bin file)
Ik heb verder Ubuntu 10.10 draaien.

In het boekje van mijn TV stond dat ik inderdaad de optie zou hebben om overscan te compenseren, maar alleen in PC modus, dus met een VGA kabel.

Ik heb de opdracht
nvidia-settings -a OverscanCompensation=80
geprobeerd, maar er veranderd niets, ook niet als ik het met sudo uitvoer. Moet ik daarna niet gnome restarten, of de pc herstarten?

Re: Beeld te groot voor scherm?
« Reactie #16 Gepost op: 2011/01/14, 23:00:02 »
Dit lijkt mij wel iets waar herstarten nodig kan zijn.

Verder vanuit een andere topic  ;)
Kan je nog proberen of er in de xorg.config file nog wat mogelijk is.
sudo gedit /etc/X11/xorg.conf

Offline Whyaken

  • Lid
Re: Beeld te groot voor scherm?
« Reactie #17 Gepost op: 2011/01/14, 23:35:08 »
Ik zei toch dat nvidia x server settings crasht als ik klik in het tabblad DFP-0- (het tabblad onder PowerMizer)? De error daarbij is:

The error was 'BadValue (integer parameter out of range for operation)'

Ik duik eens in die conf file....

# nvidia-xconfig: X configuration file generated by nvidia-xconfig
# nvidia-xconfig:  version 1.0  (buildmeister@builder63)  Wed Sep 29 10:19:47 PDT 2010

Section "ServerLayout"
    Identifier     "Layout0"
    Screen      0  "Screen0"
    InputDevice    "Keyboard0" "CoreKeyboard"
    InputDevice    "Mouse0" "CorePointer"
EndSection

Section "Files"
EndSection

Section "InputDevice"
    # generated from default
    Identifier     "Mouse0"
    Driver         "mouse"
    Option         "Protocol" "auto"
    Option         "Device" "/dev/psaux"
    Option         "Emulate3Buttons" "no"
    Option         "ZAxisMapping" "4 5"
EndSection

Section "InputDevice"
    # generated from default
    Identifier     "Keyboard0"
    Driver         "kbd"
EndSection

Section "Monitor"
    Identifier     "Monitor0"
    VendorName     "Unknown"
    ModelName      "Unknown"
    HorizSync       30.0 - 110.0
    VertRefresh     50.0 - 150.0
    Option         "DPMS"
EndSection

Section "Device"
    Identifier     "Device0"
    Driver         "nvidia"
    VendorName     "NVIDIA Corporation"
EndSection

Section "Screen"
    Identifier     "Screen0"
    Device         "Device0"
    Monitor        "Monitor0"
    DefaultDepth    24
    SubSection     "Display"
        Depth       24
    EndSubSection
EndSection
« Laatst bewerkt op: 2011/01/14, 23:36:49 door Whyaken »

Offline Whyaken

  • Lid
Re: Beeld te groot voor scherm?
« Reactie #18 Gepost op: 2011/01/14, 23:48:29 »
Nu is ie veranderd:

# nvidia-settings: X configuration file generated by nvidia-settings
# nvidia-settings:  version 260.19.06  (buildd@palmer)  Mon Oct  4 16:01:38 UTC 2010

# nvidia-xconfig: X configuration file generated by nvidia-xconfig
# nvidia-xconfig:  version 1.0  (buildmeister@builder63)  Wed Sep 29 10:19:47 PDT 2010

Section "ServerLayout"
    Identifier     "Layout0"
    Screen      0  "Screen0" 0 0
    InputDevice    "Keyboard0" "CoreKeyboard"
    InputDevice    "Mouse0" "CorePointer"
    Option         "Xinerama" "0"
EndSection

Section "Files"
EndSection

Section "InputDevice"

    # generated from default
    Identifier     "Mouse0"
    Driver         "mouse"
    Option         "Protocol" "auto"
    Option         "Device" "/dev/psaux"
    Option         "Emulate3Buttons" "no"
    Option         "ZAxisMapping" "4 5"
EndSection

Section "InputDevice"

    # generated from default
    Identifier     "Keyboard0"
    Driver         "kbd"
EndSection

Section "Monitor"
    Identifier     "Monitor0"
    VendorName     "Unknown"
    ModelName      "SAMSUNG"
    HorizSync       15.0 - 46.0
    VertRefresh     50.0 - 61.0
    Option         "DPMS"
EndSection

Section "Device"
    Identifier     "Device0"
    Driver         "nvidia"
    VendorName     "NVIDIA Corporation"
    BoardName      "GeForce 6600 GT"
EndSection

Section "Screen"
    Identifier     "Screen0"
    Device         "Device0"
    Monitor        "Monitor0"
    DefaultDepth    24
    Option         "TwinView" "0"
    Option         "metamodes" "1280x720_50 +0+0; nvidia-auto-select +0+0"
    SubSection     "Display"
        Depth       24
    EndSubSection
EndSection


Offline Whyaken

  • Lid
Re: Beeld te groot voor scherm?
« Reactie #19 Gepost op: 2011/01/15, 00:05:32 »
In welk gedeelte van de conf staat die overscan compensation bij jou? Dan probeer ik hem zo erin te zetten

Re: Beeld te groot voor scherm?
« Reactie #20 Gepost op: 2011/01/15, 00:37:17 »
Oeps,
Dit brengt toch niet wat ik verwacht had.
Ik had de file eerst ff bij mijzelf moeten bekijken. (Hoogmoed komt voor de val.)
Heb ik helaas wel eens last van.   ;)

Ik zal morgen ff kijken wat ik kan na vinden op de algemene computer van de woongroep.
Is weliswaar geen Ubuntu maar misschien bied het wat nuttigs.
Ben er wel eens wat op tegen gekomen.

Offline Whyaken

  • Lid
Re: Beeld te groot voor scherm?
« Reactie #21 Gepost op: 2011/01/15, 19:41:55 »
Hey, ik heb het al anders opgelost. Vandaag maar uit frustratie voor 67 euro een GeForce 6200 512mb kaart gekocht bij de mediamarkt. Met VGA aansluiting, dus nu doet alles het weer zoals voorheen. Toch hartikke bedankt voor jouw (jullie) suggesties en hulp.

Gr. Sven

Re: Beeld te groot voor scherm?
« Reactie #22 Gepost op: 2011/01/16, 01:05:02 »
Jammer dat het niet opgelost kon worden, maar ik zie het probleem her en der opduiken. Vaak is het gewoon geluk hebben...
Op de chat te vinden als debiantux

Offline heir4c

  • Lid
Re: Beeld te groot voor scherm?
« Reactie #23 Gepost op: 2011/01/16, 01:11:47 »
Ik lees hier net dat de nVidia settings afsluit als er veranderingen aan gedaan worden. Voor je de veranderingen doorvoert schakel eerst eens het tweede scherm uit.
Heb hier vandaag dit ook gehad met een game. Als mijn tweede scherm aanstond sloot het spel als ik een bepaalde beweging wilde doen.
Probeer het dus zo eens. En zeker met sudo voor zodat de instellingen bewaard blijven.
Nog een tip. Als je instellingen goed/perfect zijn, maak dan een backup van je (/etc/X11/) xorg.conf zodat je die altijd terug kan zetten als er iets mis loopt.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline Whyaken

  • Lid
Re: Beeld te groot voor scherm?
« Reactie #24 Gepost op: 2011/01/16, 10:36:57 »
Ik heb nooit gebruik gemaakt van een 2e scherm, en zodra ik bepaalde instellingen wilde veranderen, sloot het programma zichzelf af. Ik weet niet waar het probleem zich precies bevond, maar heb ondertussen wel vernomen dat er veel problemen zijn met betrekking tot nVidia en aansluiten met behulp van DVI / HDMI.