Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Zolid 7134 TV kaart van de aldi  (gelezen 34367 keer)

Offline eendje

  • Lid
Zolid 7134 TV kaart van de aldi
« Reactie #25 Gepost op: 2006/08/28, 21:05:10 »
Citaat
Ik heb nog een vraagje,
Waar in hemelsnaam vind je al deze gegevens, want gemakkelijk is het niet.
Ik vond dit ook niet makklelijk te vinden, maar Google is je beste vriend :D. Daarnaast zijn er een aantal vaste plekken waar ik kijk:

http://www.ubuntuforums.org/
http://wiki.ubuntu.com

Zoeken doe ik vaak in combinatie met het woord Ubuntu of Debian (Ubuntu is gebaseerd op Debian). Als dat niet lukt gebruik ik het zoekwoord i.c.m. Linux. Het beste kun je zoeken op het type van de hardware (in jouw geval tv7134). En... last but not least VOLHOUDEN!!!! :)


Maar nu je geluidsprobleem....

Op deze site (al eerder gebruikt voor jouw probleem :)) vond ik het volgende:

Start tvtime (in de terminal) met het volgende commando

tvtime | arecord -D hw:1,0 -r 32000 -c 2 -f S16_LE | aplay -

(Als het commando goed is gaan we dat straks in Alacarte zetten)

Nu is even de vraag of hw:1,0 goed is. Ik heb verschillende getallen voorbij zien komen op het internet, maar kan daaruit niet goed opmaken welke waarde jij zou moeten gebruiken 0= eerste audio device (lijkt dus onwaarschijnlijk) en 1= tweede audio device (eerste gok) -r 32000 is de sample frequentie. De waarde 32000 werd als voorbeeld gegeven maar moet waarschijnlijk 44100 zijn (CD kwaliteit). -c 2 het aantal kanalen. Ik neem aan dat het bij stereo is, dus twee :D -f S16_LE betekent volgens mij stereo 16 bit little endian. Volgens mij kun je -r 44100 -c 2 -f S16_LE ook vervangen door -f cd.

Probeer eerst maar is...

O ja... wat Profox zei zou ook moeten werken (audio uitgang tv-kaart doorlussen naar line-in van audiokaart, maar is meer een workaround).
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

Offline eendje

  • Lid
Zolid 7134 TV kaart van de aldi
« Reactie #26 Gepost op: 2006/08/30, 23:45:10 »
@Patrick

Ik ben toch wel benieuwd of het uiteindelijk gelukt is...
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

deadsprayer

  • Gast
Zolid 7134 TV kaart van de aldi
« Reactie #27 Gepost op: 2007/08/01, 20:16:15 »
Voor mij werkte deze commando :
tvtime | arecord -D hw:1,0 -r 32000 -c 2 -f S16_LE | aplay -
Maar hoe krijg ik dit nu automatisch?
nu heb je namelijk telkens een Konsole los staan

Offline eendje

  • Lid
Zolid 7134 TV kaart van de aldi
« Reactie #28 Gepost op: 2007/08/01, 22:04:16 »
Maak een scriptje en start dat i.p.v. tvtime. Voorbeeld:


////Begin bestand/////////

#!/bin/bash
tvtime | arecord -D hw:1,0 -r 32000 -c 2 -f S16_LE | aplay -

///Eind bestand/////////

Zet dit bestand ergens neer bijv. in de .tvtime directorie.
Ga daarna met nautilus naar die directorie (wel even de verborgen bestanden weergeven met Beeld > Verborgen bestanden tonen) en rechtsklik op het bestand en kies eigenschappen.
Ga naar het tabblad rechten en vink het vakje uitvoeren aan.
Ga naar Toepassingen > Hulpmiddelen > Alacarte menu editor (in Feisty heet dit anders maar ik weet niet hoe)
Maak een nieuw menuitem aan en kies bij Opdracht bladeren en wijs het zojuist gemaakte bestand aan.
Je kunt nu met dit menuitem tvtime starten met jouw instellingen.
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

deadsprayer

  • Gast
Zolid 7134 TV kaart van de aldi
« Reactie #29 Gepost op: 2007/08/02, 21:14:32 »
ik heb na een paar keer geprobeerd te hebben, gemerkt dat het geluid in het begin ongeveer 1 sec achterloopt. En na een tijdje begint het zelfs heel erg te stotteren.
Eigenlijk is het niet bruikbaar zo.
Maar we zijn in ieder geval wel weer een stap verder, kijk dat is nu positief denken Patrick ^^

Owja je een scriptje maken heb ik ook niet veel handigheid in , en ik zit in kubuntu 7.04 dus heten programma's anders denk ik maar ik ga het nog wel even proberen. In ieder geval bedankt voor de moeite ;) (Y)

Zolid 7134 TV kaart van de aldi
« Reactie #30 Gepost op: 2007/10/12, 13:15:01 »
Sinds maandag bezit ik ook deze tvkaart en na installatie onder Gutsy blijkt het volgende:
- Beeld/tuner werkt prima na meegeven van de options bij het laden van de module
- De frequentielijst stationlist.xml van mijn woonplaats voor in tvtime wordt voor mij gegenereerd op deze site (superhandig! Zelf nog wel even de volgorde aangepast en toen gekopieerd naar ~/.tvtime/stationlist.xml)
- Geluid digitaal doorgeven met het hierboven genoemde commando geeft de storende 1 seconde vertraging.
- Geluid buitenom doorlussen van de kaart naar de line-in werkt zoals verwacht. Typisch is dat bij een zenderwisseling het beeld vrijwel direct verandert, maar het geluid komt pas na een seconde of twee.
- De afstandsbediening doet moeilijk.
Zijn er mensen die de afstandsbediening goed aan de praat hebben gekregen? Dit is wat ik inmiddels weet:
- De saa7134 module laadt automatisch ook module ir_kbd_i2c, die maakt een /dev/input/event# voor de remote aan, zodat hij gelijkwaardig aan keyboard en muis wordt gezien.
- Zonder verder iets te installeren of in te stellen werken enkele toetsen op de remote al: Druk 5, krijg -. Druk 7, krijg 7. Druk 8, krijg rhythmbox (!). Oftewel de IR signalen worden gezien als toetsen op het keyboard die ingedrukt worden, alleen kloppen de IR signalen niet bij de toetsen.
- Op deze site legt iemand uit hoe hij zelf een keymap voor zijn remote gebruikt met de ir_kbd_i2c module. Alleen legt hij niet uit hoe die conf gemaakt is! Dat kan ik nergens terugvinden, iemand suggesties?
- Proberen een config bestand te maken met irrecord uit de lirc package geeft een foutmelding dat de hardware van de ontvanger niet goed reageerd op instructies. Ik ben nu even niet thuis dus kan het niet reproduceren. Ook kan het zijn dat ik nog niet het goede commando had gebruikt. Vond vandaag hier dat ik wellichtirrecord -H dev/input -d /dev/input/eventX /tmp/my-remotemoet typen. De -H handle had ik misschien nog niet eerder geprobeerd.
Daarnaast kwam ik naast de lirc package vandaag ook de inputlirc package tegen. Die zou speciaal geschikt zijn voor remotes die op /dev/input/event# zitten. Dat ga ik dus ook nog proberen.

Hoe zijn jullie ervaringen?

Zolid 7134 TV kaart van de aldi
« Reactie #31 Gepost op: 2007/10/15, 22:36:58 »
Schele ik, zoals ik zei had de eigenaar van deze pagina zelf een keymap voor z'n remote gemaakt maar niet opgeschreven hoe. Dat had hij natuurlijk wel, de onderste regels van het code blok op de pagina melden:
# you'll have to remove the comments from this file
# because the input tools don't handle comments
#
# The codes on the right side of the equal sign came from input.h in the
# kernel
# The codes on the left came from a lot of pushing buttons and watching
# the output from the ir-kbd-i2c module in the kernel logs

Met irrecord -H dev/input -d /dev/input/irremote lircd.conf.zolid kan ik inmiddels een lircd.conf bestand genereren. Helaas geldt voor de remote die meegeleverd is, dat het uitgezonden signaal geen duidelijke 'gap' heeft. Dat maakt het configureren iets lastiger en ik heb dan ook nog geen complete .conf file.

Via de uitleg op de site van Alan Pierce heb ik een symlink gemaakt van /dev/input/event# naar /dev/input/irremote aangezien het nummer # kan wijzigen.

Zolid 7134 TV kaart van de aldi
« Reactie #32 Gepost op: 2008/04/18, 09:54:22 »
Graag wil ik Eendje en ProfoX bedanken voor hun bijdrage.
Ook ik heb mijn Zolid (KWorld) Xpert TV-kaart nu aan de praat gekregen met een Radeon 9250 video kaart.

Hartelijk dank daarvoor!

pablo k

Zolid 7134 TV kaart van de aldi
« Reactie #33 Gepost op: 2008/04/18, 13:02:50 »
En toen was ik zo blij en optimistisch dat ik dacht ook nog even MythTV te installeren met deze kaart.

Zo doende kreeg ik de zwik niet aan de praat. Enig idee wat daar voor nodig is??
Heb MythTV alweer gedeïnstalleerd omdat TVTime het ook niet meer deed.
Maar ben wel nieuwsgierig of en hoe het dan met MythTV kan en moet.

bvd, mvg

pablo k

Offline eendje

  • Lid
Zolid 7134 TV kaart van de aldi
« Reactie #34 Gepost op: 2008/04/19, 10:16:35 »
Hoi Blokkendoos

Ik ben blij dat het werkt en dat je blij bent met het werk dat we er in gestopt hebben. Ik heb helaas geen verstand van MythTV en zit er krap in mijn tijd dus heb niet echt de tijd om het te gaan uitzoeken helaas. Uitzoekwerk kost nl' aardig wat tijd. Ik hoop dat er nog iemand anders even in dit draadje springt.
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

Offline ulbe

  • Lid
Zolid 7134 TV kaart van de aldi
« Reactie #35 Gepost op: 2008/06/30, 23:21:32 »
Is er ook een oplossing voor de slechte kwaliteit van het geluid (beeldkwaliteit is prima)

hetti012

Offline eendje

  • Lid
Zolid 7134 TV kaart van de aldi
« Reactie #36 Gepost op: 2008/06/30, 23:24:21 »
Citaat van: hetti012
Is er ook een oplossing voor de slechte kwaliteit van het geluid (beeldkwaliteit is prima)

hetti012
Hé jammer. Ik sta net op het punt op naar bed te gaan en de rest van de week ben ik weg voor het werk. Ik hoop dat iemand anders nog even een tip voor je heeft, want ik kan er niet één twee drie één uit mijn mouw schudden en er naar kijken lukt me de komende dagen ook niet.
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

Zolid 7134 TV kaart van de aldi
« Reactie #37 Gepost op: 2008/06/30, 23:36:40 »
In welk opzicht is het geluid slecht? Ruis, kraken, of loopt het achter?
Waarschijnlijk is het geluid via een kabeltje van de tv-kaart buitenom doorgelust naar de line-in van de geluidskaart. Misschien is het kabeltje niet goed? Of zitten de aansluitingen niet helemaal goed aangeduwd?
Softwarematig is het misschien zo dat in de geluidsinstellingen de schuif van de line-in helemaal omhoog staat en het hoofdvolume (of het knopje op de speaker) bijna helemaal omlaag. Dan versterk je alle input, waaronder eventuele ruis.

Offline ulbe

  • Lid
Zolid 7134 TV kaart van de aldi
« Reactie #38 Gepost op: 2008/07/04, 23:22:18 »
Bedankt voor je reactie - ik heb alleen mijn vraag niet duidelijk gesteld: er is heel veel ruis hoorbaar, wat ik ook schuif met de Alsa mixer.
Je veronderstelling dat het geluid via een kabeltje van de tv-kaart buitenom doorgelust wordt naar de line-in van de geluidskaart klopt. Hoe omzeil ik dat?

Zolid 7134 TV kaart van de aldi
« Reactie #39 Gepost op: 2008/07/04, 23:51:29 »
hetti012, ik wil je niet blij maken met een dode mus. Ik heb zelf een PCTV Rave na lang zoeken kwam ik op het internet wat tegen over een harde ruis van de tv kaart, het bleek dat er nog modules moesten geladen worden. Later liep ik tegen het probleem aan dat ik elke keer een modprobe moest doen dit opgelost door een script.
De links hier onder zijn bedoeld als voorbeeld, misschien heb je er wat aan om op internet wat gerichter te zoeken.
http://forum.ubuntu-nl.org/topic/3405 harde ruis
http://forum.ubuntu-nl.org/topic/11589 automatisch opstarten

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.