Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Processor vervangen?  (gelezen 27443 keer)

Offline DarkStar

  • Lid
    • Mijn persoonlijke website
Processor vervangen?
« Reactie #25 Gepost op: 2008/04/10, 19:26:58 »
Citaat van: John K
Citaat van: mcgyver
...
Het grootste probleem is de koeler los te krijgen. Wanneer ik de handels aan weerszijden omhoog du, wankelt de koeler wel maar is niet los. Weet jij wat ik verkeerd of nog meer moet doen?

John K
Volgens mij gaat het over een processor met socket 478. De koeler zit dan 'vastgeklikt' op elke hoek. Het is een beetje moeilijk uit te leggen, maar als je elk 'pootje' van de houder waarin de koeler zit een beetje van de processor weg trekt, kan je het wel los krijgen. Gewoon eens even goed kijken, het is echt simpel als je het één keer door hebt!

° Bezoek mijn blog Digital (in)Sanity °

Offline Petervdw

  • Lid
Processor vervangen?
« Reactie #26 Gepost op: 2008/04/10, 21:32:42 »
Aan John K
Aarding aan een cv radiator heeft niet veel zin. Belangrijk is het potentiaalverschil tussen je lichaam en de kast/moederbord/frame van je computer. Als je eerst een metaaldeel van de kast vastpakt vereffent zich de statische elektriciteit. Vooral kunstofvloerbedekking geeft sterke statische oplading. En tijdens de montage het hele netsnoer eruit! Alles afkoppelen. Niet forceren. De warmtepasta uitsmeren tot een hele dunne laag met een oud pasje. Ideaal. En dun, dun.
Succes
Vr.groet, peter

O ja, die pasta is tamelijk giftig.

Offline mcgyver

  • Lid
Processor vervangen?
« Reactie #27 Gepost op: 2008/04/10, 22:06:44 »
Citaat van: DarkStar
Volgens mij gaat het over een processor met socket 478. De koeler zit dan 'vast geklikt' op elke hoek. Het is een beetje moeilijk uit te leggen, maar als je elk 'pootje' van de houder waarin de koeler zit een beetje van de processor weg trekt, kan je het wel los krijgen. Gewoon eens even goed kijken, het is echt simpel als je het één keer door hebt!
Klopt, als het een standaard koeler is (staat Intel bovenop meestal) heb je 4 gebogen zwarte pootjes. Die moet je met de hand (of een kleine schroevendraaier even naar buiten en dan direct naar  boven wippen. Eerst allebei aan één kant. Dan gaat de andere kant makkelijker. Als ie kapot gaat stuur ik je een nieuwe, heb ze hier liggen, dus je kan rustig je gang gaan.

bramjoker

  • Gast
Processor vervangen?
« Reactie #28 Gepost op: 2008/04/10, 22:07:56 »
hallo John K,
om de processor te vervangen moet je de klipjes los doen en dan de eizeren "dingetjes" waar het mee vast zit van de plastic lipjes af halen,
eventueel met een beetje liefde dan kan je de koeler er zo afhalen,
daarna zie je de processor je moet wel het eizeren staafje omhoog zetten want dan komt de processor los. die kan je er zo uitpakken..
dan het verhaal andersom en omgekeerd ;-) en klaar

Edit: ik heb ontelbaar keer processoren vervangen en dat is nog nooit fout gegaan, werk nu 3 jaar voor een ict bedrijf. geen polsbandjes of wat dan ook van die onzin

edit 2: als hij idd op vier hoeken vast zit dan moet je ze een kwartslag draaien en omhog trekken.

Offline DarkStar

  • Lid
    • Mijn persoonlijke website
Processor vervangen?
« Reactie #29 Gepost op: 2008/04/11, 12:06:14 »
Citaat van: bramjoker
edit 2: als hij idd op vier hoeken vast zit dan moet je ze een kwartslag draaien en omhog trekken.
Als dit het geval is dan gaat het om een socket 775 cpu. Volgens wat John uitlegt gaat het om een socket 478 en dan werkt dit dus niet (gewoon voor alle duidelijkheid)

° Bezoek mijn blog Digital (in)Sanity °

Offline John K

  • Lid
Processor vervangen?
« Reactie #30 Gepost op: 2008/04/11, 14:14:18 »
Een heel veel bruikbare antwoorden! Het is inderdaad een 478. Ik ga jullie aanwijzingen uitproberen!

Jullie horen nog of het goed is gegeaan.

John k

Offline John K

  • Lid
Processor vervangen?
« Reactie #31 Gepost op: 2008/04/11, 16:15:52 »
Beste iedereen,

Wat mij altijd vaag is gebleven is dat als je een nieuw moederbord installeert je ook Ubuntu opnieuw moet installeren? Deze heeft ergens de instellingen van het oude moederbord opgeslagen of niet? En coresponderen de schijven met de nieuwe het nieuwe moederbord?

John k

Offline Dave

  • Lid
Processor vervangen?
« Reactie #32 Gepost op: 2008/04/11, 18:56:56 »
eerst de koeler losmaken, dán pas de processor (met dat hendeltje tegen de voet) loshalen.

Offline John K

  • Lid
Processor vervangen?
« Reactie #33 Gepost op: 2008/04/11, 19:34:47 »
Eindelijk de processor erop!!! Tot nu toe lijkt het een fluitje van een cent! Het probleem is alleen dat ik niets kan uitproberen want op mijn 'nieuwe' moederbord;

CHAINTECH 9CJS ZENITH S478 AGP - Socket 478 Intel® Celeron/Pentium 4(Prescott)
400/533/800MHz FSB, ATX, Intel 875P + ICH5R

(mijn oude was een Soltek SL-85MR2-L Socket 478  Intel® 845G series)

Zit een 'omgekeerde' monitoraansluiting, mijn monitorkabel heeft pinnetjes en wil een aansluiting met gaatjes, maar op dit moederbord zitten alleen 2 aansluitingen met pinnetjes... Is dit iets amerikaans?

Krijg ik dan ook geen gedonder met mijn processor?

Wie weet een oplossing???

Alvast bedankt weer.

John K

Offline John K

  • Lid
Processor vervangen?
« Reactie #34 Gepost op: 2008/04/11, 20:26:47 »
Hier zijn de specs van miin Chaintech 9CJS Zenith;

http://www.extremeoverclocking.com/reviews/motherboards/Chinatech_9CJS_1.html

Ik hoop dat iemand een antwoord heeft?!

John k

Offline Duckie

  • Lid
Processor vervangen?
« Reactie #35 Gepost op: 2008/04/11, 23:41:15 »
Citaat van: John K
Eindelijk de processor erop!!! Tot nu toe lijkt het een fluitje van een cent! Het probleem is alleen dat ik niets kan uitproberen want op mijn 'nieuwe' moederbord;

CHAINTECH 9CJS ZENITH S478 AGP - Socket 478 Intel® Celeron/Pentium 4(Prescott)
400/533/800MHz FSB, ATX, Intel 875P + ICH5R

(mijn oude was een Soltek SL-85MR2-L Socket 478  Intel® 845G series)

Zit een 'omgekeerde' monitoraansluiting, mijn monitorkabel heeft pinnetjes en wil een aansluiting met gaatjes, maar op dit moederbord zitten alleen 2 aansluitingen met pinnetjes... Is dit iets amerikaans?

Krijg ik dan ook geen gedonder met mijn processor?

Wie weet een oplossing???

Alvast bedankt weer.

John K
Het kan aan mij liggen maar ik zie nergens staan dat dit moederbord video-on-board heeft.
Die aansluiting met die pinnetjes is waarschijnlijk een seriële aansluiting. Dus niet voor een monitor.
Er staat wel bij dat er een AGP slot op zit. Daar moet dus een losse videokaart in.
____________________________________________

Offline John K

  • Lid
Processor vervangen?
« Reactie #36 Gepost op: 2008/04/12, 12:28:53 »
Ik heb het gesnapt!!!

Bedankt.

John K

Quatroking

  • Gast
Processor vervangen?
« Reactie #37 Gepost op: 2008/04/12, 14:29:00 »
Die 2 poorten zijn de IO porten, je moet een aparte videokaart er in stoppen.

Azalin

  • Gast
Processor vervangen?
« Reactie #38 Gepost op: 2008/04/12, 14:49:43 »
Even wat informatie achteraf: Latex handschoenen zijn inderdaad niet handig, allereerst niet omdat er op latex handschoenen bijna altijd een poeder zit dat uitdrogen of verweken van de handschoenen en plakken van de handschoenen moet voorkomen. Ik meen dat dit vaak talkpoeder is maar wat voor poeder het ook is, je wilt dit echt niet in je PC hebben... als je latex handschoenen hebt zonder poeder of wat dan ook (kurkdroog dus) dan lijkt het me nog niet  handig omdat het inderdaad door wrijving statische electriciteit kan veroorzaken... of eeder: het kan je handschoen juist opladen... geen exacte wetenschap maar ik meen dat mij dat ooit eens is verteld... een polsbandje aan de aarde is dan vaak het best.

Offline John K

  • Lid
Processor vervangen?
« Reactie #39 Gepost op: 2008/04/13, 18:26:48 »
Ik heb inmiddels een polsbandje aangeschaft, het werkt veel rustiger.

Een andere vraag ik, ik heb de pasta aangebracht volgens het filmpje;

http://mediatheek.thinkquest.nl/~lld523 … nderdelen2

Maar na het aanbrengen van de pasta op de koeler EN de processor (bij allebij een dun lijntje pasta opgebracht en uitgesmeerd met een pasje tot een dunne film), vertelde iemand alleen maar 1 druppel alleen op de processor aan te brengen.....

Nu kan het dus zijn dat ik teveel heb aangebracht (en er is ook iets op de zijkant van de processor terecht gekomen wat ik niet goed wegkrijg).

Wat zijn de mogelijke effceten van teveel pasta? Nogmaals de koeler erafhalen en het proces herhalen lijkt me ook niet erg wenselijk.

John K

Offline mcgyver

  • Lid
Processor vervangen?
« Reactie #40 Gepost op: 2008/04/13, 22:23:38 »
Teveel pasta verslechterd de warmtegeleiding. Als de pasta er aan de zijkant uitpuilt heb je waarschijnlijk te veel gezet. Hoeft niet altijd erg te zijn. Zorg er wel voor dat er tussen de pootjes van de processor NIETS zit. De pasta geleid namelijk ook elektriciteit.

Ze spreken bij het zetten van pasta altijd over 2 (of 3, beetje afhankelijk van de grootte van de processor) rijstkorrels.

Koeler weghalen kan je rustig doen als je twijfelt, beter dan het zo laten (als je twijfelt). Heb je ook direct oefening voor volgende keren. :)

Polsbandje is echt teveel van het goede. Meer dan de verwarming en de kast tegelijkertijd vasthouden heb ik nooit gedaan (en geloof me ik heb er aardig wat verwisseld)

Offline mcgyver

  • Lid
Processor vervangen?
« Reactie #41 Gepost op: 2008/04/13, 22:29:58 »
Citaat van: John K
Beste iedereen,

Wat mij altijd vaag is gebleven is dat als je een nieuw moederbord installeert je ook Ubuntu opnieuw moet installeren? Deze heeft ergens de instellingen van het oude moederbord opgeslagen of niet? En corresponderen de schijven met de nieuwe het nieuwe moederbord?

John k
Nee, je hoef het niet opnieuw te installeren. Wat wel kan is dat je videokaart even lastig doet. Maar daarvoor is er ook een simpele oplossing mocht het "probleem" ontstaan.

Je kan de harde schijf met de geïnstalleerde Ubuntu in principe op elk moederbord en processor dat aan de specificatie "i386" of "x86" voldoet plaatsen. Met Windows kan dat niet.

Ik heb ooit voor iemand op dit forum op mijn pc geïnstalleerd en vervolgens op zijn pc gezet. Ging prima, terwijl de specs vrij ver uiteen lagen. (Hij had dacht ik een pentium 2 of een pentium 3 en ik een pentium 4 (socket 478).

Processor vervangen?
« Reactie #42 Gepost op: 2008/04/13, 22:39:15 »
Ik had mijn SATA schijf vanuit mijn oude PC in mijn nieuwe gehangen ging allemaal goed ook de Nvidia kaart werd gelijk herkend.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline DarkStar

  • Lid
    • Mijn persoonlijke website
Processor vervangen?
« Reactie #43 Gepost op: 2008/04/13, 22:49:29 »
Ik heb vorige week ook nog een 'swap' gedaan van een moederbord, ook socket 478 (van een Asus bord naar een Intel bord): Ubuntu bootte zonder enig probleem! Probeer dat maar eens bij Windows (en ja, ikzelf heb het ooit geprobeerd...)

° Bezoek mijn blog Digital (in)Sanity °

Azalin

  • Gast
Processor vervangen?
« Reactie #44 Gepost op: 2008/04/14, 09:15:59 »
Windows kan daar ook niet tegen omdat het geen HAL heeft die dynamisch aangepast wordt aan de hand van de aanwezige hardware. Windows heeft een HAL die tijdens installatie wordt gegenereerd en als daar ook maar iets niet van klopt dan wordt Windows niet blij. De herstel (niet herstel optie 1 maar de 2e in de Windows setup) is dan een optie maar levert wel een beetje een vies systeem op... Dus, ben blij met een dynamische HAL :)

Offline John K

  • Lid
Processor vervangen?
« Reactie #45 Gepost op: 2008/04/14, 13:01:13 »
Citaat van: mcgyver
Teveel pasta verslechterd de warmtegeleiding. Als de pasta er aan de zijkant uitpuilt heb je waarschijnlijk te veel gezet. Hoeft niet altijd erg te zijn. Zorg er wel voor dat er tussen de pootjes van de processor NIETS zit. De pasta geleid namelijk ook elektriciteit.

Ze spreken bij het zetten van pasta altijd over 2 (of 3, beetje afhankelijk van de grootte van de processor) rijstkorrels.

Koeler weghalen kan je rustig doen als je twijfelt, beter dan het zo laten (als je twijfelt). Heb je ook direct oefening voor volgende keren. :)

Polsbandje is echt teveel van het goede. Meer dan de verwarming en de kast tegelijkertijd vasthouden heb ik nooit gedaan (en geloof me ik heb er aardig wat verwisseld)
Beste mcgyver (en een ieder die wil antwoorden),

Hoe krijg ik die pasta weg tussen die pinnetjes, het is heel weinig maar wel zichtbaar. Met oplosmiddel zoals alcohol of aceton lijkt mij niet handig op die kant van de processor, toch??!! Een oude tandenborstel, zou dat lukken of hard die pasta hard na een paar dagen?

Ik denk ook dat ik het probleem omternt het bevriezen van de computer met het 'oude' moederbord heb opgelost. Onderaan de voet van de koeler zit een koek van oude opgedroogde pasta waarddoor de geleiding zeker minder was. Ik ga dit proberen weg te krijgen met aceton en een scheermesje (plat over het oppervlak).  

jullie horen nog van me of de operatie gelukt is.

Groeten John K

Processor vervangen?
« Reactie #46 Gepost op: 2008/04/14, 23:04:05 »
John K, niet!!! borstelen tussen de pennetjes, ze zijn zo krom of breken af en dan kan je je CPU in de vuinisbak gooien. Ik weet niet waarmee je die pasta weg krijgt, als je wat wil proberen  zou ik wat pasta op een dekseltje van een potje smeren en daar met het een of ander schoonmaakmiddel uit proberen. Of misschien is er nog een andere techneut op het forum is die een simple en veilige manier weet.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Patch

  • Lid
Processor vervangen?
« Reactie #47 Gepost op: 2008/04/15, 13:02:16 »
Citaat van: Gijsbert
John K, niet!!! borstelen tussen de pennetjes, ze zijn zo krom of breken af en dan kan je je CPU in de vuinisbak gooien. Ik weet niet waarmee je die pasta weg krijgt, als je wat wil proberen  zou ik wat pasta op een dekseltje van een potje smeren en daar met het een of ander schoonmaakmiddel uit proberen. Of misschien is er nog een andere techneut op het forum is die een simple en veilige manier weet.

Met vriendelijke groet,

Gijs
ff aanvulling op een rampscenario:
Mocht een pennetje van een processor breken, vul het corresponderende gaatje in de socket met koper (bv draadje van luidsprekerkabel) en met een beetje mazzel heb je een ge-reanimeerde pc. Zo heb ik een oude pc nog twee jaar gaande weten te houden.
Computing is not about computers any more. It is about living.

Offline John K

  • Lid
Processor vervangen?
« Reactie #48 Gepost op: 2008/04/15, 15:16:00 »
Goed dat ik de koeler en de processor opnieuw eraf heb gehaald, ik had er teveel pasta opgedaan en dat was vervolgens ertussenuit geperst en had het een en ander vervuild.

Ik had gelukkig de comp nog niet uitgeprobeerd. Ook heb ik ditmaal alle zwarte aanslag met alcohol van de onderkant van de koeler kunnen verwijderen.

Wat wel balen was is dat ik de processor op mijn knie op een kartonnetje had liggen, en boenk.. op de vloer! Op 2 hoeken de pinnetjes krom. hier kwam ik achter doordat de processor niet meer in het roostertje viel. Ik heb de pinnetjes met een vergrootglas en een stanleymesje heel voorzichtig rechtgedrukt...en het past weer!

Nu is de comp bezig met Memtest86  en lijkt goed te draaien. Ik kom alleen niet in het hardwareconfiguratiemenu, bij mijn oude moederbord was dit op DEL of ESC  te drukken tijdens opstarten, maar bij deze Chaintech 9CJS Zenith moederbord lukt dat niet??

John K

Quatroking

  • Gast
Processor vervangen?
« Reactie #49 Gepost op: 2008/04/15, 16:00:20 »
Probeer eens F10, werkt bij sommige.