Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] Ubuntu Tweak: Pakket opruimer  (gelezen 3822 keer)

FrSu

  • Gast
[OPGELOST] Ubuntu Tweak: Pakket opruimer
« Gepost op: 2009/11/29, 09:45:26 »
Ubuntu Tweak is een programma, die ik hoofdzakelijk gebruik om programma's erbij te installeren, waarvan ik ook de update mogelijkheid (Bronnen van derden) kan installeren, zonder dit via de terminal te hoeven doen. Verder zitten er een aantal mogelijkheden in die ik nog niet gebruikt heb. Maar wil die met de nodige voorzichtigheid wel verder onderzoeken.

Daar Grub 2 niet de mogelijkheid heeft om niet gebruikte kernels onzichtbaar te maken, heb ik hier op het forum gelezen dat je met Ubuntu Tweak de overbodige kernel zaken kunt verwijderen. Dat lijkt me wel wat. Daar wordt de Grub in elk geval overzichtelijker van.

Er zijn een aantal keuzes: Pakket verwijderen, buffer verwijderen, configuratie verwijderen en kernel verwijderen.

Er zit geen help file bij deze zaken, zodat ik niet kan lezen wat dit allemaal is en wat het doet.

Iemand hier die mij hierover informatie kan geven? :D
« Laatst bewerkt op: 2009/11/29, 17:15:21 door FrSu »

Offline Tom

  • Lid
Re: Ubuntu Tweak: Pakket opruimer
« Reactie #1 Gepost op: 2009/11/29, 11:43:35 »
Ik zou daar kolossaal   mee oppassen  wat die opruim zaken betreft.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Ubuntu Tweak: Pakket opruimer
« Reactie #2 Gepost op: 2009/11/29, 11:44:35 »
Ge kunt ongebruikte kernels ook verwijderen via de standaard pakketmanager, Synaptic bijvoorbeeld.

Zoek gewoon op het kernel nummer dat ge niet meer wilt en dan deze pakketjes verwijderen.

FrSu

  • Gast
Re: Ubuntu Tweak: Pakket opruimer
« Reactie #3 Gepost op: 2009/11/29, 12:01:47 »
Ik zou daar kolossaal   mee oppassen  wat die opruim zaken betreft.

Daarom stel ik hier ook een vraag hierover. ;)

FrSu

  • Gast
Re: Ubuntu Tweak: Pakket opruimer
« Reactie #4 Gepost op: 2009/11/29, 12:02:51 »
Ge kunt ongebruikte kernels ook verwijderen via de standaard pakketmanager, Synaptic bijvoorbeeld.

Zoek gewoon op het kernel nummer dat ge niet meer wilt en dan deze pakketjes verwijderen.

Wat typ je dan in? 31-14?

Re: Ubuntu Tweak: Pakket opruimer
« Reactie #5 Gepost op: 2009/11/29, 12:04:49 »
Wat typ je dan in? 31-14?

De kernel die ge niet meer moet :).

2.6.31-15 is de laatste in Karmic. Dus als ge de vorige weg wilt, typt ge in Synaptic 2.6.31-14 en verwijderd de pakketjes met dit nummer in.

FrSu

  • Gast
Re: Ubuntu Tweak: Pakket opruimer
« Reactie #6 Gepost op: 2009/11/29, 12:17:35 »
Ik vind het voor de grub het belangrijkste. Voor de ruimte weet ik het niet, bespaart dit dan veel?

Offline Tom

  • Lid
Re: Ubuntu Tweak: Pakket opruimer
« Reactie #7 Gepost op: 2009/11/29, 12:19:44 »
Oude niet meer gebruikte Kernels opruimen ja daar bespaar je al gauw rond de 100 MB mee uit.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

FrSu

  • Gast
Re: Ubuntu Tweak: Pakket opruimer
« Reactie #8 Gepost op: 2009/11/29, 12:26:31 »
Dan is het wel interessant. :o

Wat is het verschil in Synaptic tussen verwijderen en volledig verwijderen?

Offline Tom

  • Lid
Re: Ubuntu Tweak: Pakket opruimer
« Reactie #9 Gepost op: 2009/11/29, 12:32:38 »
Volledig verwijderen is alles weg configuratie etc.
verwijderen dan blijft er nog een soort backup staan.
Wil je bij die laatste het weer terug installeren dan moet hij niet zoveel van het internet halen.
Waarschijnlijk een beetje lullig uitgelegd maar zo werkt het toch. :)
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

FrSu

  • Gast
Re: Ubuntu Tweak: Pakket opruimer
« Reactie #10 Gepost op: 2009/11/29, 12:36:27 »
Ik ga het even doen. ;) Is toch 172 Mb.
« Laatst bewerkt op: 2009/11/29, 12:40:47 door FrSu »

FrSu

  • Gast
Re: Ubuntu Tweak: Pakket opruimer
« Reactie #11 Gepost op: 2009/11/29, 12:49:15 »
Dit is gelukt, regels zijn ook weg uit de grub. :D

Blijf nog wel nieuwsgierig hoe dit met Ubuntu Tweak werkt.


Offline Tom

  • Lid
Re: Ubuntu Tweak: Pakket opruimer
« Reactie #12 Gepost op: 2009/11/29, 12:56:32 »
Dan moet U wachten op iemand die dat ook gebruikt , ik heb het niet. :) :)
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

FrSu

  • Gast
Re: Ubuntu Tweak: Pakket opruimer
« Reactie #13 Gepost op: 2009/11/29, 13:00:37 »
Ben eerst prima geholpen zo, kun je maar weer zien dat er vele manieren zijn om een oplossing te vinden. :D

En voor de Ubuntu Tweak uitleg is geduld een schone zaak. ;)

Groet.

Offline Ploffie

  • Lid
Desktop en Kleptop voorzien van 10.04.1...dusss...

˙doʞ uɾız do ʇɐɐʇs pʃǝɹǝʍ ǝʃǝɥ ǝ◖

FrSu

  • Gast
Re: Ubuntu Tweak: Pakket opruimer
« Reactie #15 Gepost op: 2009/11/29, 16:06:00 »
Dank! Deels wel, maar de uitleg bij Pakket opruimer heb ik nog niet kunnen vinden. :D

Offline Dave

  • Lid
Re: Ubuntu Tweak: Pakket opruimer
« Reactie #16 Gepost op: 2009/11/29, 16:09:25 »
Wat typ je dan in? 31-14?

De kernel die ge niet meer moet :).

2.6.31-15 is de laatste in Karmic. Dus als ge de vorige weg wilt, typt ge in Synaptic 2.6.31-14 en verwijderd de pakketjes met dit nummer in.

is tegenwoordig nog makkelijker.
In linker venster bij verouderde pakketten kijken wat je kwijt wilt.

Offline heir4c

  • Lid
Re: Ubuntu Tweak: Pakket opruimer
« Reactie #17 Gepost op: 2009/11/29, 16:26:07 »
Ubuntu Tweak is een programma, die ik hoofdzakelijk gebruik om programma's erbij te installeren, waarvan ik ook de update mogelijkheid (Bronnen van derden) kan installeren, zonder dit via de terminal te hoeven doen. Verder zitten er een aantal mogelijkheden in die ik nog niet gebruikt heb. Maar wil die met de nodige voorzichtigheid wel verder onderzoeken.

Daar Grub 2 niet de mogelijkheid heeft om niet gebruikte kernels onzichtbaar te maken, heb ik hier op het forum gelezen dat je met Ubuntu Tweak de overbodige kernel zaken kunt verwijderen. Dat lijkt me wel wat. Daar wordt de Grub in elk geval overzichtelijker van.

Er zijn een aantal keuzes: Pakket verwijderen, buffer verwijderen, configuratie verwijderen en kernel verwijderen.

Er zit geen help file bij deze zaken, zodat ik niet kan lezen wat dit allemaal is en wat het doet.

Iemand hier die mij hierover informatie kan geven? :D

Eerst even op de knop: ontgrendelen klikken en je wachtwoord geven.
Daarna op de knop met: 'kernel verwijderen' klikken en dan zoekt hij naar kernels die kunnen verwijderd worden.
Daar vink je aan welke je weg wilt. Als je de voorlaatste behouden wil dan die niet aanvinken.
Dan op: 'verwijderen' klikken.
Daarna geeft hij aan
Dat is alles.
(Heb zelf zonet eens de voorlaatste kernel verwijderd)
Echter zoals anderen hierboven aangeven, beter via Synaptic doen.

Als je op 'pakket verwijderen' zal hij op zoek gaan naar pakketten die niet meer gebruikt worden en dus waar geen enkel programma meer afhankelijk meer is. Zijn die er niet dan zul je uiteraard niets zien.

Buffer verwijderen: als je daarop klikt zie je alle .deb pakketten verschijnen die zich in de buffer bevinden. Dit zijn de bestanden die gedownload zijn van al de geïnstalleerde programma's van waaruit alles geïnstalleerd is. Het lijkt mij dat je die kan verwijderen maar ik zou het niet doen.

Configuratie verwijderen: Zijn configuraties die niet meer nodig zijn en verwijderd dus zoals je krijgt bij het 'volledig verwijderen' in Synaptic.
Ook als je de kernels verwijderd bijft hier de configuratie wel in staan.



Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

FrSu

  • Gast
Re: Ubuntu Tweak: Pakket opruimer
« Reactie #18 Gepost op: 2009/11/29, 17:11:32 »
Wat typ je dan in? 31-14?

De kernel die ge niet meer moet :).

2.6.31-15 is de laatste in Karmic. Dus als ge de vorige weg wilt, typt ge in Synaptic 2.6.31-14 en verwijderd de pakketjes met dit nummer in.

is tegenwoordig nog makkelijker.
In linker venster bij verouderde pakketten kijken wat je kwijt wilt.


In het linker venster waar? Ubuntu Tweak of Synaptic?

@Heir4c: Dank voor de uitleg! Dit is wat ik zocht! :D

« Laatst bewerkt op: 2009/11/29, 17:14:01 door FrSu »

Offline heir4c

  • Lid
Re: [OPGELOST] Ubuntu Tweak: Pakket opruimer
« Reactie #19 Gepost op: 2009/11/29, 17:46:40 »
Altijd welkom!  :)

In Synaptic (wat die verouderde pakketten betreft)
Ik geloof onder de "Status"knop (knoppen aan de linkerkant)
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu