Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Achteraf nog aparte partities maken.  (gelezen 2691 keer)

Offline Ploffie

  • Lid
Achteraf nog aparte partities maken.
« Gepost op: 2009/02/12, 21:42:30 »
Toen ik Ubuntu naast XP installeerde heb ik gewoon de weg bewandeld die werd aangegeven.
Aanvankelijk dus ook gewoon 1 partitie gemaakt voor zowel de root als mijn home.

Nu is dat niet zo handig lees ik wel eens omdat ik dan nooit een verse install kan doen zonder al mijn privé gegevens kwijt te zijn.
Begrijp ik dit goed?

Kan ik dit achteraf nog aanpassen of wordt dat een complexe ingreep?
En, bovenal, is dit wel nodig eigenlijk?
Desktop en Kleptop voorzien van 10.04.1...dusss...

˙doʞ uɾız do ʇɐɐʇs pʃǝɹǝʍ ǝʃǝɥ ǝ◖

Offline ivo

  • Lid
Re: Achteraf nog aparte partities maken.
« Reactie #1 Gepost op: 2009/02/12, 21:56:48 »
Niet per se nodig. Als je een nieuwe install wilt doen kun je je home-dir veiligstellen en na de installatie terugzetten.
Als je nog genoeg ruimte op je disk hebt om een nieuwe partitie aan te maken dan is dat redelijk eenvoudig te doen. En dan kun je je home-dir op die nieuwe partitie zetten.
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline Ploffie

  • Lid
Re: Achteraf nog aparte partities maken.
« Reactie #2 Gepost op: 2009/02/12, 21:59:28 »
Middels GParted?
Desktop en Kleptop voorzien van 10.04.1...dusss...

˙doʞ uɾız do ʇɐɐʇs pʃǝɹǝʍ ǝʃǝɥ ǝ◖

Offline ivo

  • Lid
Re: Achteraf nog aparte partities maken.
« Reactie #3 Gepost op: 2009/02/12, 22:13:08 »
Middels GParted?

Da's 1 mogelijkheid.
Een andere is op het handje mbv fdisk en mke2fs.
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline Ploffie

  • Lid
Re: Achteraf nog aparte partities maken.
« Reactie #4 Gepost op: 2009/02/12, 22:15:12 »
Oei, dat zegt me nog niets..
Desktop en Kleptop voorzien van 10.04.1...dusss...

˙doʞ uɾız do ʇɐɐʇs pʃǝɹǝʍ ǝʃǝɥ ǝ◖

Offline ivo

  • Lid
Re: Achteraf nog aparte partities maken.
« Reactie #5 Gepost op: 2009/02/12, 22:31:57 »
Oei, dat zegt me nog niets..

Dat geeft niet. Dat komt vanzelf wanneer je over ssh een remote systeem gaat beheren dat niet beschikt over een grafische omgeving. Dan zal je met de CLI aan de gang moeten.
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline Ploffie

  • Lid
Re: Achteraf nog aparte partities maken.
« Reactie #6 Gepost op: 2009/02/12, 23:09:15 »
Oh, zeg dat dan. :rolleyes:
Desktop en Kleptop voorzien van 10.04.1...dusss...

˙doʞ uɾız do ʇɐɐʇs pʃǝɹǝʍ ǝʃǝɥ ǝ◖

Offline track

  • Lid
Re: Achteraf nog aparte partities maken.
« Reactie #7 Gepost op: 2009/02/12, 23:19:43 »
fdisk, mke2fs en anderen zijn gewoon de consoleprogramma's die bij gparted achter de schermen het werk doen. Je ziet die oproepen als je in gparted de log bekijkt. Nadere inlichtingen kun je via man fdisk enz. krijgen. Dat is een beetje ingewikkelde spul, maar je hebt daardoor de volledige controle.

track

p.s. bij deze kon ik b.v. zelfs een ntfs-partite (van Win.. dus) herstellen en veranderen ondanks dat gparted weigerde om die aan te raken. Maar dat was wél wat inlezen, dat klopt.
« Laatst bewerkt op: 2009/02/12, 23:27:10 door track »

Offline Ploffie

  • Lid
Re: Achteraf nog aparte partities maken.
« Reactie #8 Gepost op: 2009/02/12, 23:50:06 »
En concreet?
Kan ik hier eenvoudig een /home partitie bij maken?

De snapshot laat mijn indeling zien zoals deze nu is.
Als ik een beetje ga rommelen met gparted, wat niet zo veel kan, raak ik de weg kwijt, vrees ik.
Desktop en Kleptop voorzien van 10.04.1...dusss...

˙doʞ uɾız do ʇɐɐʇs pʃǝɹǝʍ ǝʃǝɥ ǝ◖

Offline mrGee

  • Lid
Re: Achteraf nog aparte partities maken.
« Reactie #9 Gepost op: 2009/02/13, 00:14:35 »
Hallo

Hier staat ongeveer (in het engels dat wel ) een soort tutorial;
http://www.go2linux.org/how-to-move-home-directory-to-another-partition
lees ook even de commentaren onder de tutorial
Ik zou toch maar even die data van je home backuppen; tijdens het verkleinen van je
partitie kan er evt. data verloren gaan.
En omdat je niet helemaal zeker weet ofdat dit nodig is, gezien een andere vraag mbt. dit van jou; het hoeft
natuurlijk niet je kunt ook prima je home compleet ergens op backuppen en later terug zetten.

Ikzelf heb van oudsher wel altijd met diverse partities gewerkt, vroeger;  /boot,  / , /home en  /var
en swap natuurlijk, maar daar waren ook geldende regels voor. Bijv. als een procesje op hol sloeg en je  /var vol dumpte;
dan ging je root systeem niet mee ten onder. Of dat een vrij kleine root partitie sneller is te controleren met een
filesystem check na een crash en een losse /boot handig voor chainloaden met Lilo enz. enz.
Nu gebruik ik alleen nog;   /,  /home en swap.

Dus kijk even of je al die moeite wel wil doen, er kleven ook wat risico's aan namelijk

Groeten Gerrit


« Laatst bewerkt op: 2009/02/13, 00:16:16 door mrGee »
-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline track

  • Lid
Re: Achteraf nog aparte partities maken.
« Reactie #10 Gepost op: 2009/02/13, 01:16:58 »
En concreet?
Kan ik hier eenvoudig een /home partitie bij maken? ...
Eerst moet je een partitie verkleinen, anders is er geen ruimte voor de nieuwe. En voor de ntfs (sda1): eerst in Win.. defragmenteren !

De desbetreffende partitie voordien unmounten, liefst met sudo umount /dev/sda1 . En bij de /dev/sda5 moet je het vanuit een live-CD doen. (hij kan uiteraard niet zijn eigen bedrijfspartitie unmounten)

Maar even een vraag. Waarom wil je die /home absoluut op een eigen partitie zetten ?  Ik zou er geen voordeel in zien.

track
« Laatst bewerkt op: 2009/02/13, 01:35:16 door track »

Offline Ploffie

  • Lid
Re: Achteraf nog aparte partities maken.
« Reactie #11 Gepost op: 2009/02/13, 09:12:16 »
De reden waarom vertel ik hier: http://forum.ubuntu-nl.org/index.php/topic,37081.0.html

Maar als het te veel moeite kost dan laat ik het wel zo.
Desktop en Kleptop voorzien van 10.04.1...dusss...

˙doʞ uɾız do ʇɐɐʇs pʃǝɹǝʍ ǝʃǝɥ ǝ◖

Offline vanadium

  • Lid
Re: Achteraf nog aparte partities maken.
« Reactie #12 Gepost op: 2009/02/13, 09:24:47 »
+1

ivo heeft het reeds gezegd in het tweede draadje: "Als je een nieuwe install wilt doen kun je je home-dir veiligstellen en na de installatie terugzetten." Welke optie je ook neemt, je moét een reservekopie hebben van je privé gegevens op een andere schijf. Alleen als die gegevens jou niets kunnen schelen heb je dat niet.

Dat gezegd zijnde, niemand verbied je uiteraard van een aparte home te maken. Het kan perfect, maar vereist wat technische kennis. Aan jou om te zien of je er aan toe bent.

De andere optie is die van ivo: je installeert standaard en kopieert daarna je /home terug. Technisch veel eenvoudiger. Er is wel een kleine mogelijkheid dat sommige programma's niet niet behoorlijk meer doen: soms veranderen configuratiebestanden tussen versies, en verslikt een nieuw programma zich over een oud configbestand.

Zelf doe ik het op de eenvoudigste manier. Ik heb een goede backup van (enkel) mijn persoonlijke documenten (documenten, fotos, email,...). Van instellingen van programma's maak ik geen reservekopie. Als ik aan herinstallatie toe ben (40 minuten, gewoon standaard Ubuntu installatie: root en swap), dan plaats ik achteraf mijn documenten terug en configureer de applicaties opnieuw. Na twee uren ben ik alweer 95% geïnstalleerd, de programma's die ik niet veel nodig heb komen er later wel eens bij, en andere programma's die ik niet meer blijk te gebruiken, komen er vanzelf niet op: zo is het systeem eens mooi uitgekuist.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Achteraf nog aparte partities maken.
« Reactie #13 Gepost op: 2009/02/13, 09:28:57 »
In de post waar je zelf naar verwijst, geef je eigenlijk ook zelf het antwoord:

Citaat
Of is het eenvoudiger dit via een back-up op een externe schijf te doen?

Inderdaad. "Keep it simple"


Offline Ploffie

  • Lid
Re: Achteraf nog aparte partities maken.
« Reactie #14 Gepost op: 2009/02/13, 09:38:12 »
Oké, duidelijk en bedankt maar weer allen!
Ik laat het wel zo en maak tzt wel een backup van mijn gegevens.

Op dit moment kan ik deze gegevens bijna nog onthouden  =D
Desktop en Kleptop voorzien van 10.04.1...dusss...

˙doʞ uɾız do ʇɐɐʇs pʃǝɹǝʍ ǝʃǝɥ ǝ◖

Offline track

  • Lid
Re: Achteraf nog aparte partities maken.
« Reactie #15 Gepost op: 2009/02/13, 12:16:37 »
Hoi Ploffie,

in het praktijk heb ik  het ook op die manier gedaan. Bij de overgang van Win.. heb ik de belangrijke bestanden gewoon in een map "windows" in mijn /home gedumpt. Daar heb ik ze allemaal bij de hand en importeer stuksgewijs wat ik nodig heb.

En backup doe ik door de bestanden mapsgewijs telkens op een USB-stick te kopiëren. (ze passen niet allemaal op één stick)

track

Offline Ploffie

  • Lid
Re: Achteraf nog aparte partities maken.
« Reactie #16 Gepost op: 2009/02/13, 16:58:41 »
Waarom niet op een externe HDD dan?
Die hangt er hier ook aan.
Desktop en Kleptop voorzien van 10.04.1...dusss...

˙doʞ uɾız do ʇɐɐʇs pʃǝɹǝʍ ǝʃǝɥ ǝ◖

Offline track

  • Lid
Re: Achteraf nog aparte partities maken.
« Reactie #17 Gepost op: 2009/02/13, 17:27:12 »

Des te beter, als je die hebt !  Ik heb mij zo'n luxe nog niet veroorloofd.   ;)

track
« Laatst bewerkt op: 2009/02/13, 17:30:29 door track »

Offline Ploffie

  • Lid
Re: Achteraf nog aparte partities maken.
« Reactie #18 Gepost op: 2009/02/13, 18:09:45 »
Mag je wel opschieten met de aanschaf, nu is je geld nog wat waard!
Desktop en Kleptop voorzien van 10.04.1...dusss...

˙doʞ uɾız do ʇɐɐʇs pʃǝɹǝʍ ǝʃǝɥ ǝ◖