Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Swappartitie meenemen met systeemimage maken?  (gelezen 1644 keer)

Swappartitie meenemen met systeemimage maken?
« Gepost op: 2009/03/12, 15:32:35 »
Hoi luitjes,

Ik werk met Ubuntu 8.10 bestaande uit 4 partities waaronder een swappartitie. Regelmatig maak ik met ping image/restore een image van m'n compleet systeem.
Zodat ik ten alle tijden m'n systeem kan restoren naar m'n laatste toestand. Ik neem daar echter niet mijn swappartitie in mee. Ik ga er vanuit dat als ik de 3 systeempartities restore ik een onbewerkte partitie overhoud die ik daarna kan bewerken met een partitie manager naar een swappartitie. Of is het toch beter om ook de swap mee te nemen met de image?

Groetjes Ben..............

Offline track

  • Lid
Re: Swappartitie meenemen met systeemimage maken?
« Reactie #1 Gepost op: 2009/03/12, 15:44:13 »
Hoi  Ben,

de swap hoef je niet mee te nemen, daar heb je gelijk.  Er zit alleen iets in wanneer hij draait of als hij in de slaapstand is.  Anders niet.
Het enige geval waar ik hem mee pak is als ik een spiegelkopie van de gehele schijf aanmaak ("drop-in-backup") dmv dd.

track

Re: Swappartitie meenemen met systeemimage maken?
« Reactie #2 Gepost op: 2009/03/12, 15:47:03 »
Normaal zal er niets op je swap partitie staan, het lijkt me dan ook dat je deze niet mee hoeft te nemen.

Met vriendelijke groet,

Gijs

Edit: En weer te langzaam getypt.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Swappartitie meenemen met systeemimage maken?
« Reactie #3 Gepost op: 2009/03/12, 16:14:37 »
Hoi lui,
Bedankt voor de snelle reacties,@track, da's eigenlijk m'n bedoeling zo'n spiegelcopy, ik maak een image van alle partities ( /, boot en home ) behalve de swap.
Later houd ik bij restoren een niet gebruikt deel van m'n harde schijf over waarvan ik dan een swappartitie maak. Klopt?

Groetjes Ben..........

Offline track

  • Lid
Re: Swappartitie meenemen met systeemimage maken?
« Reactie #4 Gepost op: 2009/03/12, 16:30:18 »
Met de spiegelkopie doe ik het anders. 
De voorwarde is dat ik een tweede schijf heb die minstens evengroot is als mijn werkschijf.

Dan herboot ik het systeem van een externe "schijf" (kan een Uby-CD, kan een USB of wat dan ook).
Dmv een dd if=/dev/sda of=/dev/sdb(let op tikfouten !  En schijfnamen aanpassen aub !)  kopiëer ik de gehele schijf sectorsgewijs. (dus ook een eventuëel Win.. en alles inbegrepen)  Dat duurt 1/2 .. 3 uren, maar dan heb je een echte tweeling, en je kunt binnen 1 minuut weer "up" zijn.

Dat doe ik dus ook alleen voor belangrijke systemen. 

track

Re: Swappartitie meenemen met systeemimage maken?
« Reactie #5 Gepost op: 2009/03/12, 16:40:05 »
@track,
Als ik je goed begrijp is sda je systeemschijf, en sdb je doelschijf. Mijn externe schijf is een usbschijf met als mntpunt /mnt/LaCie. Als ik daar nu een directory backups aanmaak dan wordt het:dd if=/dev/sda of=/mnt/LaCie/backups. Correct??

Offline track

  • Lid
Re: Swappartitie meenemen met systeemimage maken?
« Reactie #6 Gepost op: 2009/03/12, 17:00:13 »
Is  /mnt/LaCie/backups  het ruwe USB-toestel dan ?
Ik ben zelfs niet zeker dat het überhaupt lukt.  Want je moet later vanaf de USB op  /dev/sda  kunnen opstarten, anders past het idee niet.
En heb je echt een USB die minstens evengroot is als de /dev/sda  ??

Zowel bron als ook doel van die dd zijn niet de mountpunten maar de ruwe toestellen !
Het gehele verhaal gaat dus ook het bestandsysteem voorbij.

track

Re: Swappartitie meenemen met systeemimage maken?
« Reactie #7 Gepost op: 2009/03/12, 17:17:21 »
@track,
Denk dat ik het begin de snappen :D, met dd gaat dat niet werken in een directory, de usbschijf is trouwens een lacie van 1 terrabyte.
Dus wel groot zat. Maar als ik daar nu een aparte partitie in zou maken voor de backup?
Bedankt voor je reacties.

Offline track

  • Lid
Re: Swappartitie meenemen met systeemimage maken?
« Reactie #8 Gepost op: 2009/03/12, 17:27:17 »
Dat kan alles uiteraard.  De kwestie is wat je eraan hebt.  Als de mbr ergens aan het begin van een partitie zit deugt hij niet om de boel op te starten.

Om het punt te vinden kun je gewoon een sudo mount doen. Dan zie je bij de externe schijf ook wat het ruwe toestel is.
Probeer gewoon de dd naar dit doel te doen (wél met een ongemountte /dev/sda !!) en via BIOS [F8] vanaf die schijf te booten.
Wees niet verbaasd als na het starten van de dd schijnbaar niets gebeurt (behalve de knipperende lichtjes). Dat is gewoon Linux-like ..

Je zult het resultaat zien. 

track

Re: Swappartitie meenemen met systeemimage maken?
« Reactie #9 Gepost op: 2009/03/12, 17:39:59 »
Ok, track, blijf voorlopig wel bij mn ping image/restore, die externe schijf ziet ie trouwens ook als dev/sdb, en is ntfs, gaat dat overigens wat uitmaken voor de image die er nu als systeembackup opgezet is?

Groetjes Ben

Offline track

  • Lid
Re: Swappartitie meenemen met systeemimage maken?
« Reactie #10 Gepost op: 2009/03/12, 17:55:11 »
Uiteraard. Na die ddimage is hij geen ntfs meer maar een tweeling van je eerste schijf. 
Dus ook met alle partities evengroot erop. (en de rest gewoon leeg)

Dat is de prijs voor een echte "drop-in".  Tsja.

track

p.s. Je kunt wél achteraf de partities dmv gksu gparted aanpassen en zodanig de lege ruimte nog wél gebruiken.
« Laatst bewerkt op: 2009/03/12, 17:57:50 door track »

Re: Swappartitie meenemen met systeemimage maken?
« Reactie #11 Gepost op: 2009/03/12, 20:07:50 »
Dankjewel track, ik ben er nu helemaal uit. Ga een tweede usbschijf regelen met 250G, puur en alleen voor een rescue case.
Nog een allerlaatste vraagje, ik kan dat proces daarna gewoon revers uitvoeren om het systeem dan van m'n externe weer
op m'n laptop te krijgen neem ik aan?. Ik kan dan telkens als er wat grote veranderingen geweest zijn, en het systeem draait nog naar m'n
zin, zo'n zelfde drop-in doen.

Groetjes Ben

Offline track

  • Lid
Re: Swappartitie meenemen met systeemimage maken?
« Reactie #12 Gepost op: 2009/03/12, 22:33:34 »
Uiteraard, je kunt dat heen en weer doen.  Je moet maar opletten dat de doelschijf niet groter is dan de bronschijf.

En als je een keer de "spiegel" hebt kun je ook (denk ik, heb ik zelf nog niet gedaan) het verhaal afkorten door een rsync te doen,
dan wel op het gemounte bestandsysteem (deze keer niet de ruwe schijf).  (Zie  http://linux.die.net/Linux-CLI/rsync.html )

track