Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Crashende browsers  (gelezen 1480 keer)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Crashende browsers
« Reactie #25 Gepost op: 2016/03/24, 21:48:14 »
Slimjet is closed source op basis van Chromium (open source) en van een bedrijf dat je niet kent en dat geen enkele informatie over zichzelf geeft.
Er is wel wat informatie, als je de verbinding via een proxy laat lopen valt op dat alles wat je in de adresbalk typt naar http://api.bing.com gaat (is dat spyware of een soort van “omnibox”?)
Onderaan de pagina privacy-policy lees ik dat slimjet wordt gesponsord wordt door fspeek.com (via Microsoft Bing). Onderaan de privacy-pagina van fspeek.com staat het bedrijf ClientConnect Ltd uit Israël.

Als ik zoek op “ClientConnect” kom ik resultaten tegen over ongewenste programma’s (browser hijacker) die lastig te verwijderen zijn (op Windows).
ClientConnect LTD is a software developer located in Ness Ziona, Israel*. The company is a primary distributor of unwanted software.
Heeft ClientConnect LTD zijn strategie gewijzigd door een leuke "gratis" browser te leveren (of is dit een nieuwe vorm van "unwanted software")?
Klik links bovenin op Documentatie


Offline RikRik

  • Lid
Re: Crashende browsers
« Reactie #27 Gepost op: 2016/03/25, 17:03:58 »
Er is wel wat informatie, als je de verbinding via een proxy laat lopen valt op dat alles wat je in de adresbalk typt naar http://api.bing.com gaat (is dat spyware of een soort van “omnibox”?)
Kan je precies uitleggen welke procedure je heb gebruikt om de webbrowser te testen ? Wil dit graag zelf ook eens met andere browsers bekijken.

 

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Crashende browsers
« Reactie #28 Gepost op: 2016/03/25, 18:09:25 »
Er is wel wat informatie, als je de verbinding via een proxy laat lopen valt op dat alles wat je in de adresbalk typt naar http://api.bing.com gaat (is dat spyware of een soort van “omnibox”?)
Kan je precies uitleggen welke procedure je heb gebruikt om de webbrowser te testen ? Wil dit graag zelf ook eens met andere browsers bekijken.
In Virtualbox Ubuntu 14.04 met Slimjet geïnstalleerd. Via Systeeminstellingen → Netwerk → Netwerkproxy → Handmatig de gastheercomputer met burpsuite ingesteld om zo pakket-voor-pakket te bekijken.
Nu ben ik er achter dat het doorsturen van toetsaanslagen naar Bing kan worden uitgeschakeld door het vinkje weg te halen bij Instellingen → Een voorspellingsservice gebruiken...
Deze functie zit ook in andere browsers en is dus geen verborgen spyware-functie.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline RikRik

  • Lid
Re: Crashende browsers
« Reactie #29 Gepost op: 2016/03/25, 19:18:14 »
Bedankt voor je reactie;  ga het zelf ook eens bekijken.
Tot nu toe geen reden gevonden om Slimjet af te branden als spyware.

https://apps.ubuntu.com/cat/applications/slimjet/
« Laatst bewerkt op: 2016/03/25, 19:30:40 door RikRik »

Re: Crashende browsers
« Reactie #30 Gepost op: 2016/03/25, 20:43:57 »
Nu ben ik er achter dat het doorsturen van toetsaanslagen naar Bing kan worden uitgeschakeld door het vinkje weg te halen bij Instellingen → Een voorspellingsservice gebruiken...
Deze functie zit ook in andere browsers en is dus geen verborgen spyware-functie.

Hier is mijn OPERA ook een stuk sneller van geworden........kan dat?

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Crashende browsers
« Reactie #31 Gepost op: 2016/03/25, 22:06:37 »
Tot nu toe geen reden gevonden om Slimjet af te branden als spyware.
Dat de sponsor “ClientConnect” bekend staat als leverancier voor ongewenste (browser hijacker) programma’s voor Windows is geen reden Slimjet te wantrouwen.

Dat Slimjet beschikbaar is via apps.ubuntu.com is reden Slimjet te vertrouwen?

Ubuntu is (net als Windows) een platform voor zowel gesloten adware als vrije opensource software.
« Laatst bewerkt op: 2016/03/26, 08:49:57 door testcees »
Klik links bovenin op Documentatie

Offline RikRik

  • Lid
Re: Crashende browsers
« Reactie #32 Gepost op: 2016/03/25, 22:59:31 »
Er  is wel 100% vertrouwen in Firefox? Vreemd genoeg heb ik ook  een onderbuik gevoel dat Slimjet niet deugd, maar ik ben niet overtuigd dat Slimjet iets te maken heeftmet spyware.
« Laatst bewerkt op: 2016/03/25, 23:09:33 door RikRik »

Offline Bloom

  • Lid
Re: Crashende browsers
« Reactie #33 Gepost op: 2016/03/25, 23:19:53 »
Er is 100% vertrouwen in Firefox omdat het (1) open source is en (2) gemaakt wordt door een niet-commerciële organisatie.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Crashende browsers
« Reactie #34 Gepost op: 2016/03/26, 10:40:00 »
Dat de sponsor “ClientConnect” bekend staat als leverancier voor ongewenste (browser hijacker) programma’s voor Windows is geen reden Slimjet te wantrouwen.
Ik had Slimjet ook geïnstalleerd op de pc van m' n werk (Windows) en daar alle mogelijke hijacker- virus- spyware en malewarescanners op los gelaten om maar iets verdachts te vinden in Slimjet. Niets gevonden, Slimjet is volgens mij schoon.

Via http://browserspy.dk/donottrack.php zag ik wel iets bijzonders:
Do Not Track Information
Met FireFox No Do Not Track Header detected!
Met Slimjet  Do Not Track Header Detected

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Crashende browsers
« Reactie #35 Gepost op: 2016/03/26, 16:56:44 »
Via http://browserspy.dk/donottrack.php zag ik wel iets bijzonders:
Do Not Track Information
In Slimjet staat DNT (do not track) standaard aan. Dat is niet goed en niet de bedoeling van DNT. Bij andere bekende browsers als Firefox, Chromium, Chrome, IE en Microsoft Edge staat DNT heel bewust standaard uit.

De opzet van DNT is dat de gebruiker zelf de voorkeur kenbaar kan maken dat hij niet gevolgd wil worden door een website. Het is dan aan de website deze nadrukkelijke wens te respecteren. Een website kan DNT net zo goed negeren en zal dit ook eerder overwegen als het niet de vraag van de gebruiker is maar van de makers van Slimjet.

(Engelstalige) uitleg van Mozilla, over de standaard instelling van DNT in Firefox:
it becomes meaningless if we enable it by default for all our users. Do Not Track is intended to express an individual’s choice, or preference, to not be tracked. It’s important that the signal represents a choice made by the person behind the keyboard and not the software maker

In Firefox kan je DNT inschakelen met een vinkje bij Opties → Privacy → “Websites vragen niet te volgen”. In Chromium en Chrome kan je hiervoor een vinkje zetten bij Instellingen → Geavanceerde instellingen weergeven… → “Een verzoek voor niet-bijhouden met je browserverkeer verzenden”.
Klik links bovenin op Documentatie