Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kali 2019 DUAL boot met Ubuntu --> kali boot niet  (gelezen 2040 keer)

Offline Leon17

  • Lid
Kali 2019 DUAL boot met Ubuntu --> kali boot niet
« Gepost op: 2019/05/07, 13:42:11 »
Hi, ik heb een dual boot gecreeerd , Ubuntu 18.04 en Kali 2019, eigenlijk om te kijken wat dat nu precies is, ik heb wel redelijk wat met Ubuntu gedaan.Nu start Kali niet op als ik deze selecteer in het boot-menu. Ik krijg het volgende probleem:
https://www.linuxquestions.org/questions/showthread.php?p=5777143#post5777143, de oplossing is voor een dual boot met Windows 10.Ik heb geen backup gemaakt dus ik ben wat voorzichtig, kan iemand posten wat de oplossing is.

Bijvoorbaat dank
Leon

Re: Kali 2019 DUAL boot met Ubuntu --> kali boot niet
« Reactie #1 Gepost op: 2019/05/07, 14:53:30 »
Welke van de twee heb je als eerste geïnstalleerd? De reden waarom ik het vraag is omdat het handig is om te weten welk systeem GRUB beheert. Dat kan weleens uitmaken. Echter zijn er in dat geval vele oorzaken aan te wijzen waarom een systeem mogelijk niet wil starten.
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Offline Leon17

  • Lid
Re: Kali 2019 DUAL boot met Ubuntu --> kali boot niet
« Reactie #2 Gepost op: 2019/05/07, 15:45:34 »
Ik had eerst Ubuntu geinstallerd en die werkt nog steeds perfect.
Maar het lijkt dat de KAli-installatie de GRUB-bootloader beheerst, maar daar heb ik niet genoeg verstand van.
De foutmeldingen zijn toch duidelijk voor de kenner, neem ik aan.


Gave up waiting for root device. Common problems:
— Boot args (cat /proc/cmdline)
— Check rootdelay= (did the system wait long enough?)
— Check root= (did the system wait for the right device?)
— Missing modules (cat /proc/modules; ls /dev)
ALERT! /dev/SDC5 does not exist.
Dropping to a shell!

BusyBox v.1.20.2 (debian 1:1.20.2-1ubuntu1) built-in shell (ash)
Enter 'help' for list of built-in commands.
« Laatst bewerkt op: 2019/05/07, 16:07:29 door Leon17 »

Re: Kali 2019 DUAL boot met Ubuntu --> kali boot niet
« Reactie #3 Gepost op: 2019/05/07, 23:33:36 »
Deze melding laat me vermoeden dat bij de installatie GRUB verwijst naar de de verkeerde device bij het opstarten:

Citaat
ALERT! /dev/SDC5 does not exist.

Het lijkt erop dat bij het installeren van Kali Linux hij GRUB naar het verkeerde pad laat verwijzen. Een locatie die onder de live-omgeving nog wel bestond, maar bij het daadwerkelijk geïnstalleerde systeem niet meer bestaat. Dat gebeurt soms.

Met een beetje geluk heb je bij beide installaties GRUB laten installeren op dezelfde plek (meestal sda). Als je nog in Ubuntu kan (wat blijkt zo te zijn, gezien je reactie), probeer eens de volgende commando in de terminal (om mee te beginnen):
sudo update-grub
Tik vervolgens je wachtwoord, en laat Ubuntu zijn werk doen. Als dat klaar is Ubuntu afsluiten en opnieuw opstarten. Probeer Kali Linux dan nog eens op te starten?

Als dat niet werkt, zoek dan alvast je live-medium van Ubuntu erbij, zodat je GRUB even opnieuw installeert. Maar dat is voor later zorg. Eerst deze stap....
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Offline Leon17

  • Lid
Re: Kali 2019 DUAL boot met Ubuntu --> kali boot niet
« Reactie #4 Gepost op: 2019/05/09, 00:28:24 »
Hartelijk dank!
Het is gelukt met het commando dat jij gegeven had.
Citaat
sudo update-grub
.
De dual-boot is hersteld, ik kan beide weer opstarten.
Heb ik dan iets fouts gedaan bij de installatie van Kali, denk jij?

Re: Kali 2019 DUAL boot met Ubuntu --> kali boot niet
« Reactie #5 Gepost op: 2019/05/09, 01:41:15 »
Hartelijk dank!
Graag gedaan!

Citaat
Heb ik dan iets fouts gedaan bij de installatie van Kali, denk jij?
Dat is moeilijk te zeggen. Daarvoor zouden we exact moeten weten hoe je Kali hebt geïnstalleerd, en daarmee dus ook GRUB.

Maar maak je niet druk, want het werkt weer. Als je weer problemen ondervindt, meld je dan maar weer. Dit forum zit vol met vriendelijke mensen die je graag op weg helpen. :)
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Offline Suns

  • Lid
Re: Kali 2019 DUAL boot met Ubuntu --> kali boot niet
« Reactie #6 Gepost op: 2019/05/11, 10:17:02 »
Hi, ik heb een dual boot gecreeerd , Ubuntu 18.04 en Kali 2019, eigenlijk om te kijken wat dat nu precies is, ik heb wel redelijk wat met Ubuntu gedaan.Nu start Kali niet op als ik deze selecteer in het boot-menu. Ik krijg het volgende probleem:
https://www.linuxquestions.org/questions/showthread.php?p=5777143#post5777143, de oplossing is voor een dual boot met Windows 10.Ik heb geen backup gemaakt dus ik ben wat voorzichtig, kan iemand posten wat de oplossing is.

Bijvoorbaat dank
Leon

Waarom neem je Kali als dual boot? , je kan ook VirtualBox installeren en als iets niet goed werkt kan je het gewoon verwijderen.
Je heb al een heel goed systeem Ubuntu 18.04 er op staan.
Geheugen 15,6 GiB ntel® Core™ i7-3770 CPU @ 3.40GH

Linux Counter - user #51039

Joshua Orbit

  • Gast
Re: Kali 2019 DUAL boot met Ubuntu --> kali boot niet
« Reactie #7 Gepost op: 2019/05/25, 09:44:34 »
In de essentie moet je gewoon onthouden in multiboot systems met Grub dat de laatste Linux die je installeert een update MOET doen van je Grub of zijnde sudo, yam, ..... etc, update-grub in het terminalvenster.

Let op met OpenSuse: lees je eerst grondig in ivm multiboots, Suse is een pure knowledge based distro met geheel andere, en afwijkende, protocollen.

Veel plezier met multibooten.