Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Overbodige software?  (gelezen 8389 keer)

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Overbodige software?
« Reactie #25 Gepost op: 2011/06/01, 14:29:39 »
Daar zou ik nu echt niet van wakker liggen. Die enkele megabytes dat je systeem nu meer inneemt dan die van een schone installatie, is van geen praktisch belang.

.........

Maar, nog eens: dit loont de moeite niet.
Vergeet deze post aub niet. Het risico dat je iets sloopt is groter dan het voordeel dat je hebt. Wat is het voordeel eigenlijk, die paar MB?
Vergeet ook niet dat je systeem er echt niet sneller op wordt. Instabieler kan het wel worden.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Re: Overbodige software?
« Reactie #26 Gepost op: 2011/06/02, 11:31:00 »
Rachid +1
Dacht dat alle harde schijven tegenwoordig groter waren dan 100 MB :rolleyes:

Offline Eefje

  • Lid
    • http://www.bespaarenergie.com
Re: Overbodige software?
« Reactie #27 Gepost op: 2011/06/02, 11:37:22 »
Het gaat me helemaal niet om de hoeveelheid MB, maar gewoon dat ik mijn laptop zo schoon mogelijk wil houden, zonder overbodige poespas. Maar goed, ik zal dit onderwerp gaan sluiten, want deze doelstelling delen velen blijkbaar niet, waardoor ik telkens hetzelfde antwoord krijg.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Overbodige software?
« Reactie #28 Gepost op: 2011/06/02, 15:05:59 »
Het gaat me helemaal niet om de hoeveelheid MB, maar gewoon dat ik mijn laptop zo schoon mogelijk wil houden, zonder overbodige poespas. Maar goed, ik zal dit onderwerp gaan sluiten, want deze doelstelling delen velen blijkbaar niet, waardoor ik telkens hetzelfde antwoord krijg.

Een draadje sluiten kan alleen een moderator.  :)

Als je een zo licht mogelijke werkomgeving zoekt, zonder toeters en bellen, dan is Linux Mint LXDE een goede keuze: http://sites.google.com/site/computertip/mint

Wil je iets meer franje, maar toch nog lichter en minder franje dan normaal, kijk dan eens naar Xubuntu:
http://sites.google.com/site/computertip/xubuntu

Re: Overbodige software?
« Reactie #29 Gepost op: 2011/06/02, 20:29:01 »
Inderdaad, Xubuntu of E17 :)

Offline Eefje

  • Lid
    • http://www.bespaarenergie.com
Re: Overbodige software?
« Reactie #30 Gepost op: 2011/07/03, 22:32:32 »
Ik heb nu Xubuntu geïnstalleerd, zalig!
Maar als ik KMyMoney installeer, krijg ik toch helaas ook nu weer al die K-programmas en Nepomuk Backup erbij. Ik zal misschien eens op zoek gaan naar ander boekhoud-programma.

Re: Overbodige software?
« Reactie #31 Gepost op: 2011/07/03, 22:34:27 »
Ik heb dat geprobeerd om Nepomuk Backup te verwijderen, maar dan werd automatisch KMyMoney ook verwijderd helaas.
Blijkbaar is KMyMoney dan afhankelijk van Nepomuk geworden. Daar kun je niets aan doen.

Daarnaast, kijk je zo op de megabytes dan?

Re: Overbodige software?
« Reactie #32 Gepost op: 2011/07/03, 22:45:32 »
Eh, afhankelijk op *buntu ja. Normaal gezien is het niet afhankelijk van Nepomuk.
Verder +1 aangaande je megabytes-vraag.

Offline siegi

  • Lid
Re: Overbodige software?
« Reactie #33 Gepost op: 2011/07/03, 22:52:03 »
Het lijkt me raar als kmymoney afhankelijk is van nepomuk. (heb het niet nageken)

Wat je eens kan proberen is:  
sudo apt-get install kmymoney --no-install-recommends
Hiermee installeer je enkel de strikt noodzakelijke afhankelijkheden en niet degene die zijn aanbevolen.

Offline Tom

  • Lid
Re: Overbodige software?
« Reactie #34 Gepost op: 2011/07/03, 23:21:08 »
Zit hier juist op mij Xubuntu PC en inderdaad als je Kmymoney installeerd komt er een heel pak afhankelijke troep mee.
En inderdaad oa libnepomuk4 en libnepomuk4utils of je die twee dingen kunt de-markeren  heb ik niet geprobeerd.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Eefje

  • Lid
    • http://www.bespaarenergie.com
Re: Overbodige software?
« Reactie #35 Gepost op: 2011/07/04, 12:33:47 »
Ik heb eerst KMyMoney verwijderd en automatisch werden ook de aanbevolen pakketten verwijderd. Vervolgens "sudo apt-get install kmymoney --no-install-recommends" gedaan. Maar ook met deze code worden de aanverwante pakketten toch weer geïnstalleerd.

Of ik ga nu op zoek naar een ander boekhoudprogramma of zal moeten accepteren dat dit programma vele extra programma's met zich meebrengt.
Bedankt voor alle hulp.

Re: Overbodige software?
« Reactie #36 Gepost op: 2011/07/04, 15:45:17 »
Ik begrijp het probleem niet, als KMyMoney die software nodig heeft, waarom zou je daar je hoofd over breken?

Re: Overbodige software?
« Reactie #37 Gepost op: 2011/07/04, 16:21:56 »
Ik begrijp het probleem niet, als KMyMoney die software nodig heeft, waarom zou je daar je hoofd over breken?

Natuurlijk gaan die paar MB je niet de das omdoen maar als het even kan installeer ik liever ook geen overbodige pakketten mee. Schijnbaar is Nepomuk dus niet overbodig maar de logica van waarom het er bij moet zitten ontgaat mij ook.

Re: Overbodige software?
« Reactie #38 Gepost op: 2011/07/04, 16:23:08 »
Ik begrijp het probleem niet, als KMyMoney die software nodig heeft, waarom zou je daar je hoofd over breken?

Natuurlijk gaan die paar MB je niet de das omdoen maar als het even kan installeer ik liever ook geen overbodige pakketten mee. Schijnbaar is Nepomuk dus niet overbodig maar de logica van waarom het er bij moet zitten ontgaat mij ook.
...Omdat het blijkbaar nodig is voor het programma. Dat blijkt nogal lastig te accepteren in dit topic ???

Re: Overbodige software?
« Reactie #39 Gepost op: 2011/07/04, 17:11:20 »
Dat vind ik ook Cumulus007.
Ik vraag mij af of ze ook zo in de Windows periode waren, daar kreeg je een hele boekl extra's waar je nooit om vroeg erbij!! Maar ja, dat scheen heel normaal te zijn.

Er is zijn meerdere redenen waarom mensen Linux gaan gebruiken beste Femke98. Een van die redenen is meer leren over het systeem, nieuwsgierigheid en meer controle krijgen over wat er op je computer gebeurt. Iemand mag dat toch nastreven? Windows is inderdaad veel schimmiger op dit gebied en dat maakt Ubuntu juist zo interessant. Je ziet welke pakketten van elkaar afhangen en dat kan soms vragen oproepen. Zoeken naar de antwoorden daarop leert je weer meer over hoe Ubuntu werkt.

Re: Overbodige software?
« Reactie #40 Gepost op: 2011/07/04, 17:27:23 »
Maar het antwoord wat wordt gegeven, dat lijkt dus lastig te accepteren, zoals Cumulus007 al zegt. En wat ik ook al zei, het pakket zal het nodig hebben. Klaar.
Eigenlijk toch heel simpel, maar simpel denken is iets wat men ook moet leren. Ubuntu/Mint is simpel.
Maar soms nemen die Windows gedachten en Windows werken, de overhand, juist omdat het nu heel simpel kan zijn.

Het simpelweg willen weten hoe dingen werken is geen abnormale eigenschap hoor. Linux is uitstekend geschikt om te leren omdat de motorkap itt Windows tenminste open kan. Juist daarom vallen dingen op en kun je er vragen over stellen. Dat het antwoord op die vragen jou niet interesseert wil niet zeggen dat dat voor iemand anders ook geldt. Eefje wil schijnbaar weten waarom die afhankelijkheid erin zit, ik begrijp die vraag. Dat is alles.

Offline Eefje

  • Lid
    • http://www.bespaarenergie.com
Re: Overbodige software?
« Reactie #41 Gepost op: 2011/07/04, 21:49:01 »
@Femke98: Ik had al eerder geschreven
Citaat
Of ik ga nu op zoek naar een ander boekhoudprogramma of zal moeten accepteren dat dit programma vele extra programma's met zich meebrengt.
Bedankt voor alle hulp.
Dus ik heb het al geaccepteerd!
Waarom zeg je dan dat ik het blijkbaar niet wil accepteren?

En als je het geen interessante of relevante vraag vindt, richt je dan op topics die je wél voldoening geven.
Onder je berichten staat onder andere "respect other members"......

Offline Tom

  • Lid
Re: Overbodige software?
« Reactie #42 Gepost op: 2011/07/04, 22:36:04 »
Is (was) niet zo bedoelt als het misschien uit zag , Ze bedoelde het meer algemeen.                                                                                                                  Citaat van Cumulus007 Ik begrijp het probleem niet, als KMyMoney die software nodig heeft, waarom zou je daar je hoofd over breken? < Ik begrijp het wel haal ook namelijk de voor mij onnutte zaken van mijn PC weg.
https://sites.google.com/site/wandasubuntublog/3-xubuntu
Maar soms veranderd dat met een nieuwe distro .. bevalt mij ook niet maar het is nu eenmaal zo.
Dus wens ik U nog een prettige avond zonder ergernis. :)
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Overbodige software?
« Reactie #43 Gepost op: 2011/07/05, 11:03:28 »
@Wanda: Xubuntu gaat dat niet oplossen. KMyMoney is afhankelijk van dat pakket kennelijk, ongeacht of je nu Ubuntu, Kubuntu, Xubuntu, Mint, Bodhi enz. enz. gebruikt.

@Eefje: Is het nu echt zo erg dat Nepomuk erbij zit? Heeft dat verder invloed op hoe prettig KMyMoney werkt? Heb je die paar MB hard nodig? Als dat verder geen invloed heeft, ga dan gewoon door met KMyMoney want het is echt het beste boekhoudprogramma op Linux :)

Offline Tom

  • Lid
Re: Overbodige software?
« Reactie #44 Gepost op: 2011/07/05, 11:44:33 »
@Wanda: Xubuntu gaat dat niet oplossen. KMyMoney is afhankelijk van dat pakket kennelijk, ongeacht of je nu Ubuntu, Kubuntu, Xubuntu, Mint, Bodhi enz. enz. gebruikt.


Heer Vistaus ik heb dat ook niet gezegd of beweerd.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Overbodige software?
« Reactie #45 Gepost op: 2011/07/05, 11:50:47 »
@Heer Wanda: Excuses. Ik begreep je vorige berichtje even verkeerd. Dacht dat je met die link erbij bedoelde dat Xubuntu dit zou oplossen, maar het was alleen een verwijzing naar "het weghalen van overbodige dingen".
Mijn oprechte excuses :-[

Offline Tom

  • Lid
Re: Overbodige software?
« Reactie #46 Gepost op: 2011/07/05, 11:52:29 »
Oke geen probleem. :)
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Eefje

  • Lid
    • http://www.bespaarenergie.com
Re: Overbodige software?
« Reactie #47 Gepost op: 2011/07/05, 13:30:12 »
@femke98: Je schrijft
Citaat
Ik had het inderdaad bedoeld als algemeen.

Maar ik vind de volgende opmerking toch wel persoonlijk overkomen
Citaat
gelukkig begrijp ik de vraag ook en het antwoord ook. Nu Eefje nog.

Offline Eefje

  • Lid
    • http://www.bespaarenergie.com
Re: Overbodige software?
« Reactie #48 Gepost op: 2011/07/05, 14:41:09 »
Dat had ik al wél begrepen, want ik had vóór erik1984 zijn bijdrages al vermeld dat ik het accepteerde!
Maar toen ging jij mij daarna nog verwijten dat ik zaken niet wilde begrijpen.......?
Voortaan goed de chronologische volgorde van opmerkingen in de gaten houden!