Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] probleem met rsync comando  (gelezen 2097 keer)

[OPGELOST] probleem met rsync comando
« Gepost op: 2009/08/16, 18:11:40 »
Ik wil mijn documenten folder synchroon houden tussen men desktop en laptop via een usb stick. Ik werk dus op beide pc's en de bedoeling is van de gewijzigde gegevens iedere keer te synchronizeren met een usb stick. Men script is niet bruikbaar, hopelijk weet iemand een oplossing. De 1ste keer heb ik de gegevens via een tarball van de desktop naar de laptop gebracht om permissies goed te houden. Met commando 1 is toen ook alles op de usb stick gezet.

Hierna heb ik de usb stick in de laptop gestopt en via commando 2 gekeken of alles synchroon was. Dit was het geval, niets is opnieuw gekopieerd. Commando 1 in de omgekeerde richting gaf ook geen probleem. Nadat ik de usb stick opnieuw in de desktop gestopt heb (geen schrijfacties gedaan) en daarna opnieuw in de laptop, gaven beide commando's aan dat er een stuk of 20 files gesynchronizeerd moesten worden. Deze files zijn niet geopend of veranderd. Als ik via nautilus de modified times vergelijk, hebben de aangeduide bestanden ineens een tijdsverschil van 1 seconde.

Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen? De usb is fat geformatteerd daar het de bedoeling is dat ik deze meeneem naar men werk om indien nodig op de windows pc's daar te gebruiken.

commando om de gegevens van pc op usb stick te zetten:
      rsync -rltnv --delete /home/davy/Documents/ /media/disk/Documents/

commando om de gegevens van usb stick op pc te zetten:
      rsync -rltv --delete /media/disk/Documents/ /home/davy/Documents/
« Laatst bewerkt op: 2009/08/26, 08:57:00 door davy.vereycken »

van_zwier

  • Gast
Re: probleem met rsync comando
« Reactie #1 Gepost op: 2009/08/16, 18:52:25 »
Wellicht is Grsync een oplossing voor je. Dat is de grafische uitvoering van rsync, daar was ik enorm mee geholpen. Je hoeft alleen maar aan te geven van --> naar, en aanvinken onder welke voorwaarden het synchroniseren moet gebeuren.

Nog geen problemen mee gehad, ook niet met rechten.
Ik gebruik het ook om bestanden op mijn laptop met ubuntu te synchroniseren op een usb stick, voor op het werk. Op het werk gebruik ik allway-sync.

Offline vanadium

  • Lid
Re: probleem met rsync comando
« Reactie #2 Gepost op: 2009/08/24, 16:56:56 »
grsync is alleen een grafisch schilletje omheen rsync, en is dus niet de oplossing.

Om een spiegelkopie van een bestandstructuur te maken, heb je genoeg aan de optie -a --delete.

Je probleem heeft te maken met het feit dat je USB in fat geformatteerd is. Fat registreert tijdsaanduidingen, die rsync gebruikt om te zien of een bestand bijgewerkt is of niet, minder nauwkeurig. Om dit op te vangen, is er de optie --modify-window

Je commandos worden dus

rsync -av --delete --modify-window=1 /home/davy/Documents/ /media/disk/Documents/
rsync -av --delete --modify-window=1 /media/disk/Documents/ /home/davy/Documents/

Re: probleem met rsync comando
« Reactie #3 Gepost op: 2009/08/26, 08:56:44 »
thanx, met die modify window werkt het

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: [OPGELOST] probleem met rsync comando
« Reactie #4 Gepost op: 2009/09/01, 10:41:49 »
Kun je het niet rsyncen via SSH? Scheelt weer dat stickje steeds in- en uitpluggen...

Of als je een internetverbinding op beide pc's hebt, http://www.getdropbox.com/
Dan kun je zelfs online bij al je bestanden. Het nadeel is wel dat als je grote bestanden deelt, het even kan duren voordat alles ge-upload is. En vervolgens weer ge-download is op je andere pc's...
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline vanadium

  • Lid
Re: [OPGELOST] probleem met rsync comando
« Reactie #5 Gepost op: 2009/09/01, 20:05:22 »
Dat is een goede suggestie. ssh is gemakkelijk op te zetten. rsync kan rechtstreeks via ssh werken. Via ssh zal het wel een stuk trager gaan dan via een USB stick. Echter, aangezien steeds alleen de verschillen overgestuurd worden, zal dit vlug genoeg werken en alvast handiger zijn.