Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: kan helderheid niet aanpassen op vaio laptop  (gelezen 6828 keer)

marcvanopstal

  • Gast
kan helderheid niet aanpassen op vaio laptop
« Gepost op: 2008/11/21, 00:17:56 »
Hallo,
Ik heb zojuist ubuntu geinstalleerd op mijn VAIO VGN-AR71S, maar ik kan op geen enkele manier de helderheid aanpassen:
- fn functies werken niet
- via energiebeheer aanpassen van helderheid werkt niet
- ik heb schermhelderheid aan panel toegevoegd, maar hiermee kan ik het ook niet aanpassen.
Ik las ook dat om Power Manager Brightness Applet 2.24.0 on my Gnome panel te laten werken het toevoegen van het onderstaande aan /etc/X11/xorg.conf zou kunnen helpen:
Section "InputDevice"
   Identifier "Vaio keys"
   Driver "evdev"
   Option "Name" "Sony Vaio Keys"
EndSection
Helaas...
- sudo /etc/acpi/video_brightnessdown.sh doet ook niets
- smartdimmer -s 10 geeft foutmelding init_nvclock() failed!. Ik lees dat dit mogelijk aan het niet ondersteunen van  mijn Graphics card ligt, ik heb NVIDIA GeForce 8600 GT GPU, maar weet dat niet zeker
- ik heb ergens ook gelezen dat "(sudo) modprobe sony_acpi" gevolgd door  ls /proc/acpi/sony een aantal files in deze dir zou moeten weergeven (oa brightness) maar bij mij staan er na deze commandos geen files in deze dir. Opties die hierop verder gaan werken dus ook niet.
- ik heb ook ergens een suggestie gelezen om oa  /usr/lib/hal/scripts/hal-system-lcd-get-brightness en ook  /usr/lib/hal/scripts/hal-system-lcd-set-brightness te vervangen door andere files, maar ook dit heeft nergens toe geleid.
- ik heb xrandr --output LVDS --set BACKLIGHT_CONTROL native geprobeerd, maar krijg:
X Error of failed request:  BadName (named color or font does not exist)
  Major opcode of failed request:  152 (RANDR)
  Minor opcode of failed request:  11 ()
  Serial number of failed request:  18
  Current serial number in output stream:  18
- Ik heb ook nog geprobeerd om Monitor Settings te installeren, maar als ik die probeer te openen krijg ik:
No Monitor supporting DDC/CI available. If your graphics card need it, please check all the required kernel modules are loaded (i2c-dev, and your framebuffer driver). Ik zou niet weten wat hiermee bedoeld wordt of hoe hiermee verder te gaan..

Intussen begin ik aardig scheel te worden van het felle scherm, en kan ik op geen een manier de helderheid beinvloeden binnen ubuntu. In Vista (dual boot) kan ik het wel. Heeft iemand nog tips hoe ik er achter kan komen wat er niet werkt bij mij/waarom het mis gaat, en nog iemand tips om de helderheid aan te passen? Als ik het niet kan aanpassen, zie ik als enige oplossing om toch maar weer op Vista over te gaan en dat zou ik toch wel jammer vinden.

Bedankt, Marc

« Laatst bewerkt op: 2008/11/21, 15:38:48 door marcvanopstal »

marcvanopstal

  • Gast
.
« Reactie #1 Gepost op: 2008/11/21, 00:29:26 »
.
« Laatst bewerkt op: 2008/11/21, 09:18:05 door marcvanopstal »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: kan helderheid niet aanpassen op vaio laptop
« Reactie #2 Gepost op: 2008/11/21, 00:40:49 »
Op mijn Vaio flaptop kan ik alleen in Ubuntu 8.04 de helderheid instellen, door middel van Helderheids-applet op de werkbalk. In Ubuntu 8.10 werkt Helderheids-applet niet op mijn Vaio.

Probeer 8.04 eens?

marcvanopstal

  • Gast
Re: kan helderheid niet aanpassen op vaio laptop
« Reactie #3 Gepost op: 2008/11/21, 09:22:18 »
Ik hoop dat er andere oplossingen zijn dan de vorige versie installeren....? dan wacht ik liever tot de volgende versie om ubuntu weer uit te proberen :-)
Zijn er geen manieren om er achter te komen waar het fout gaat bij mij?
Marc

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: kan helderheid niet aanpassen op vaio laptop
« Reactie #4 Gepost op: 2008/11/21, 09:50:59 »
Dat is natuurlijk je eigen keuze. Maar 8.04 is beslist geen achteruitgang t.o.v. 8.10. 8.04 is namelijk een LTS-versie:
http://sites.google.com/site/computertip/versiekeuze
(punt 3)

Bij voorkeur ga ik van LTS naar LTS, en sla ik de tussenliggende versies over. In ieder geval op mijn "werkpaarden" voor het productiewerk. Op de speeldozen is dat anders, dan is het leuk om elk half jaar een nieuwe versie te installeren.

Offline carlos.p

  • Lid
Re: kan helderheid niet aanpassen op vaio laptop
« Reactie #5 Gepost op: 2008/11/21, 20:35:16 »
hallo,
mischien werkt dit voor u:   http://wiki.ubuntu-forum.de/index.php/Sony_Vaio_VGN-FE41Z
alle regels copieren en plakken in terminal mode,

werkt bij mijn vaio vgnar21b,
mvg carlos

marcvanopstal

  • Gast
Re: kan helderheid niet aanpassen op vaio laptop
« Reactie #6 Gepost op: 2008/11/22, 17:58:56 »
Via deze laatste tip is er inderdaad vooruitgang!!!! Ik heb de laatste nvidia drivers geinstalleerd en ik heb nu ook NVIDI X server settings. Hiermee kan ik via de tab X Server color correction de helderheid en contrast aanpassen!!!.
Verder geeft smartdimmer -s 10 niet meer de foutmelding "init nv_clock failed", maar verder geeft hij geen aanpassing van de helderheid of zo... en bij het installeren van de gnome-applet heb ik alles gevolgd, maar ik zie dan nergens een smartdimmer-applet die ik aan het paneel kan toevoegen???
Kortom ik heb een manier om de helderheid en contrast structureel aan te passen, maar de fn-functies werken niet, en ik zie ook geen gnome-applet, smartdimmer doet niets (overigens geeft smartdimmer -g aan dat het smartdimmer level 0 is), en het schermhelderheid applet doet ook niets. Dus mocht iemand hiervoor nog tips hebben, graag!
Maar alvast bedankt voor een mogelijkheid om de lichtbak wat lager te zetten...
Marc

Offline carlos.p

  • Lid
Re: kan helderheid niet aanpassen op vaio laptop
« Reactie #7 Gepost op: 2008/11/22, 19:13:45 »
marc,
kies met rechter muisknop toevoegen aan paneel,
scroll door de lijst en selecteer smartdimmer brightness control (icoontje is een lamp)
dan krijg je een slider te zien waarmee je traploos lichtsterkte kan instellen
mvg carlos

Offline Bill

  • Lid
Re: kan helderheid niet aanpassen op vaio laptop
« Reactie #8 Gepost op: 2008/11/25, 12:18:19 »
Dit werkte op mijn Vaio NR11m/s. Ik ben echter ook nog op zoek naar een oplossing voor de Fn-toetsen.

het helderheidsprobleem heb ik opgelost dmv xbacklight (installeerbaar via synaptec pakketsbeheer) te installeren en een paar starters in een mapje te plaatsen. De eerste starter noemde ik helderheid aanpassen en de command line is :

xrandr --output LVDS --set BACKLIGHT_CONTROL native

Dan heb ik 4 starters gemaakt met de naam helderheid 40 , 60 , 80 en 100 percent.

De command lines daarvoor zijn volgende :

xbacklight -set 60

het getal bepaald min of meer het percentage, een beetje experimenteren en je hebt het gewenste resultaat.

Het lastige is nog wel dat je telkens na een herstart eerst helderheid aanpasbaar moet klikken en dan pas het percentage kan instellen , waarschijnlijk hebben mensen met meer ubuntu of linux ervaring hier vast een work around voor , moest iemand die trouwens hebben zou het fijn zijn indien je deze zou willen delen.