Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Welke versie is geschikt voor mijn laptop?  (gelezen 1800 keer)

Offline RichardM

  • Lid
Welke versie is geschikt voor mijn laptop?
« Gepost op: 2020/02/15, 08:36:50 »
Goedemorgen,

Heb hier een Lenovo G710 laptop waar Windows 8 op staat, maar is gewoonweg niet mee te werken.
Nu hoor ik goede berichten over Ubuntu en vraag me af of dit misschien de oplossing is voor mijn laptop om toch weer gewoon de laptop naar behoren te kunnen gebruiken.
Welke versie kan ik het beste installeren?
Zie hieronder de specificaties van de laptop.

Lenovo G710
Intel Pentium CPU 3550M  2,30 Ghz
4GB RAM

Alvast bedankt voor het meedenken en de reacties.

Gr.
Richard

Offline PKing

  • Lid
Re: Welke versie is geschikt voor mijn laptop?
« Reactie #1 Gepost op: 2020/02/15, 08:54:18 »
Met deze specificaties kun je er gewoon Ubuntu opzetten zover ik kan zien.
Ook een afgeleide daarvan zoals Xubuntu (is mijn favoriet) zal er best goed op draaien.
Gebruik een 18.04 LTS versie die je gewoon kunt downloaden.
Het is maar welke smaak je wilt, er zijn verschillende desktop omgevingen die je kunt downloaden...
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline RichardM

  • Lid
Re: Welke versie is geschikt voor mijn laptop?
« Reactie #2 Gepost op: 2020/02/15, 09:10:36 »
Met deze specificaties kun je er gewoon Ubuntu opzetten zover ik kan zien.
Ook een afgeleide daarvan zoals Xubuntu (is mijn favoriet) zal er best goed op draaien.
Gebruik een 18.04 LTS versie die je gewoon kunt downloaden.
Het is maar welke smaak je wilt, er zijn verschillende desktop omgevingen die je kunt downloaden...

Dank je voor de reactie.
Misschien een rare vraag, maar als ik software wil installeren waarbij staat Ubuntu, kan ik dit dan ook gewoon op Xubuntu installeren?

Offline PKing

  • Lid
Re: Welke versie is geschikt voor mijn laptop?
« Reactie #3 Gepost op: 2020/02/15, 09:15:11 »
Ja dat is over het algemeen geen probleem, ze gebruiken dezelfde "motor" zeg maar.
Ik ga er vanuit dat je enig idee hebt hoe het e.e.a te installeren...
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline RichardM

  • Lid
Re: Welke versie is geschikt voor mijn laptop?
« Reactie #4 Gepost op: 2020/02/15, 09:20:39 »
Ja dat is over het algemeen geen probleem, ze gebruiken dezelfde "motor" zeg maar.
Ik ga er vanuit dat je enig idee hebt hoe het e.e.a te installeren...

Ga toch eerst Ubuntu proberen.
Ben nu een live usb stick aan te maken om Ubuntu op mijn laptop te installeren, zover gaat het tot nu toe goed  :D
Ik laat wel weten wanneer het is gelukt, dan zal ik ook gelijk de stappen doorlopen die vermeld staan in "10 dingen om direct te doen in Xubuntu 18.04".

Offline vanadium

  • Lid
Re: Welke versie is geschikt voor mijn laptop?
« Reactie #5 Gepost op: 2020/02/15, 09:33:44 »
Ga toch eerst Ubuntu proberen.
Ben nu een live usb stick aan te maken om Ubuntu op mijn laptop te installeren, zover gaat het tot nu toe goed  :D
Ik laat wel weten wanneer het is gelukt, dan zal ik ook gelijk de stappen doorlopen die vermeld staan in "10 dingen om direct te doen in Xubuntu 18.04".
Opletten dat je de zaken niet door elkaar haalt. Het verschil tussen Ubuntu en Xubuntu is dat er een (sterk) verschillende desktopomgeving gebruikt wordt. Als je kiest voor Ubuntu (met de Gnome desktop), dan moet je natuurlijk niet de stappen voor Xubuntu 18.04 doen, maar voor Ubuntu: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/eerst-ubuntu.html

Xubuntu (XFCE) is wat lichter dan Ubuntu (Gnome Shell), en kan zeer gemakkelijk als Windows ingericht worden door de balk naar onder te verplaatsen. Misschien is dat voor jou de beste keuze. Ubuntu met Gnome Shell  anderzijds is een zeer moderne, luxueuze werkomgeving. Als je eens in bent voor iets geheel anders, dan ga ik je dat zeker niet ontraden. En zoals PKing al aangaf, ook de hoofdversie Ubuntu zal het goed doen op die laptop. De voornaamste beperking die je hebt met 4 GB RAM is dat je een beetje moet opletten niet al te veel programma's tegelijk open te houden.

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: Welke versie is geschikt voor mijn laptop?
« Reactie #6 Gepost op: 2020/02/15, 10:21:20 »
Ik zou er meteen een SSD van 120 GB in stoppen. Kost € 30 en scheelt enorm in snelheid.
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21