Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: XP installatie na Ubuntu  (gelezen 1279 keer)

Offline Conny

  • Lid
XP installatie na Ubuntu
« Gepost op: 2008/03/10, 09:33:22 »
Beste mensen,
Heb bij de Ubuntu-installatie per ongeluk XP gewist.

De compu start niet meer vanaf de bootable XP-installatie-CD.
Probeerde al via Gparted live CD en Parted magic live CD de partities aan te passen, maar die starten niet met een net menu op, zoals ik dat zie in de handleidingen. Ze doen wel wat, maar na een heleboel info gaat het scherm uit.
Het liefste zou ik de hele harde schijf gewoon vegen, formatteren en dan eerst XP erop en vervolgens Ubuntu, en nu wel op de goede manier.

Hoe kan ik OF een windowspartitie aanmaken, OF de hele schijf wissen en opnieuw beginnen. Waarom werken Gparted en Parted Magic bij mij niet? Ze booten wel, maar doen iets anders dan ik wil.

Graag info voor deze newbe?
Groet, Conny

XP installatie na Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2008/03/10, 09:52:07 »
Gparted van de live cd opstarten of Gparted Live downloaden en op een schijfje branden http://gparted-livecd.tuxfamily.org/ , zorg ervoor dat de cd/dvd-speler als eerste in je BIOS boot volgorde staat. Met DEL of F2 kom je in je BIOS, even kijken bij het eerste scherm, dan zie je dat wel ergens staan. Vervolgens een partitie aanmaken in FAT32 of NTFS. Dan opnieuw opstarten met je XP cd erin, als het goed is start nu je XP installatie. Als Grub overschreven is deze link volgen: http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/overig/grubherstel/
Succes

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Conny

  • Lid
XP installatie na Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2008/03/10, 11:08:26 »
Beste Gijsbert,
Bedankt voor je snelle reactie, Heb gedaan wat je zei; bij opstarten CD Gparted moest ik de 3e keuze hebben; Do X configuration. Toen kreeg ik een leuk scherm, waar ik een NTFS-partitie heb gemaakt:
/dev/hda4  NTFS  45 Gb.
Lijkt goed, toch?
Alleen, Windows wil nog steeds niet installeren. Als ik Gpartes start vanuit Ubuntu om te zien of alles goed is, staat er; status; niet aangekoppeld. Maar ik kan nergens aankoppelen. Is dat wat er fout gaat?
Heb je nog tips? Of iemand anders??
groet, Conny

Offline Jelle

  • Lid
XP installatie na Ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2008/03/11, 14:45:20 »
Hoi

XP wil alleen installeren op het eerste stuk harde schijf. Je zult hda1 dus als NTFS moeten formatteren. Mocht ubuntu nu op hda1 staan, dan moet je die dus ook opnieuw installeren, op bijv. hda2.

Als je dan ook die volgorde aanhoudt, dus eerst XP en daarna Ubuntu installeren, dan heb je meteen je Grub weer in je MBR staan. Als je het andersom doet overschrijft XP je Grub namelijk weer.

Succes!

XP installatie na Ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2008/03/11, 18:09:52 »
Hey,

Als je niet van plan bent om XP veel te gebruiken en je hebt een beetje een pc, dan zou ik opteren voor virtualbox.
virtualbox.org

Je kan er XP zo in installeren.

Offline Jan E.

  • Lid
XP installatie na Ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2008/03/11, 20:16:35 »
XP wil idd alleen installeren in de eerste actieve partitie. Maar of dat ook gaat als Ubuntu nog geinstalleerd staat, weet ik even niet. Windows is wat dat aan gaat een beetje creepy, wil eigenlijk 't liefst als enige op een systeem.

Kort gezegd heb je -volgens mij- twee keuzes: ofwel je installeert de hele zwik opnieuw, te beginnen met XP, of je gaat XP in virtualbox draaien.  Dat is de kortste klap. hoef je niets te veranderen, en zet je gewoon XP er bij op in een virtuele machine.


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

Offline Conny

  • Lid
XP installatie na Ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2008/03/12, 13:41:07 »
Hartstikke bedankt voor jullie reacties.
Ik heb met Gparted de hele schijf NTFS gemaakt, toen Windows geinstalleerd op een deel daarvan, en vervolgens Ubuntu opnieuw. Het loopt als een zonnetje. Wel een stijle leercurve....
Mijn huisgenoten waren eerst heel sceptisch, maar zijn nu heel blij met Ubuntu!
Ik ga lekker verder met experimenteren.
Groet, Conny

XP installatie na Ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2008/03/12, 19:40:45 »
Conny...u bent een fijn mens!