Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Sterk vereenvoudigde handleiding: Maak je Grubmenu mooi!  (gelezen 4593 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Sterk vereenvoudigde handleiding: Maak je Grubmenu mooi!
« Gepost op: 2014/08/31, 18:30:10 »
M'n handleiding voor het verfraaien van het Grubmenu (opstartmenu) heb ik aanzienlijk vereenvoudigd:
https://sites.google.com/site/computertip/grubmooimaken

Doe er je voordeel mee!  :)

Re: Sterk vereenvoudigde handleiding: Maak je Grubmenu mooi!
« Reactie #1 Gepost op: 2014/08/31, 19:52:01 »
Ik heb ooit eens een proggie gehad waar mee je ook de kleur van de letters kon veranderen,dat is wel makkelijk als de achtergrondfoto ook wit of grijs is..Maar weet echt niet meer welk proggie dat is.. :'(
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline Henkp

  • Lid
Re: Sterk vereenvoudigde handleiding: Maak je Grubmenu mooi!
« Reactie #2 Gepost op: 2014/08/31, 20:02:02 »
M'n handleiding voor het verfraaien van het Grubmenu (opstartmenu) heb ik aanzienlijk vereenvoudigd:
https://sites.google.com/site/computertip/grubmooimaken

Doe er je voordeel mee!  :)

Vriendelijk bedankt!
Ik heb het al aangepast, en het is zo veel mooier met het opstarten met een dual-boot systeem. Waar Win7, Linux Mint 17 Cinnamon en Ubuntu 14.04.1 op staat.
« Laatst bewerkt op: 2014/08/31, 20:04:33 door Henkp »

Re: Sterk vereenvoudigde handleiding: Maak je Grubmenu mooi!
« Reactie #3 Gepost op: 2014/08/31, 20:12:29 »
Ik heb ooit eens een proggie gehad waar mee je ook de kleur van de letters kon veranderen,dat is wel makkelijk als de achtergrondfoto ook wit of grijs is..Maar weet echt niet meer welk proggie dat is.. :'(

Grub-Customizer. Niet in de repo's maar als PPA te installeren.

Offline Henkp

  • Lid
Re: Sterk vereenvoudigde handleiding: Maak je Grubmenu mooi!
« Reactie #4 Gepost op: 2014/08/31, 20:27:22 »
Ik heb ooit eens een proggie gehad waar mee je ook de kleur van de letters kon veranderen,dat is wel makkelijk als de achtergrondfoto ook wit of grijs is..Maar weet echt niet meer welk proggie dat is.. :'(

Grub-Customizer. Niet in de repo's maar als PPA te installeren.

Bedoelde je deze hyperlink >> http://ubuntuhandbook.org/index.php/2014/04/install-grub-customizer-ubuntu-1404/

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Sterk vereenvoudigde handleiding: Maak je Grubmenu mooi!
« Reactie #5 Gepost op: 2014/08/31, 20:43:21 »
Kijk wel uit met PPA's... In z'n algemeenheid, maar helemaal waar het fundamentele systeemonderdelen als Grub betreft.

Het voordeel van mijn handleiding is, dat je de boel volledig zelf in de hand hebt en houdt. Zonder gebruik te maken van externe progjes.

Offline Henkp

  • Lid
Re: Sterk vereenvoudigde handleiding: Maak je Grubmenu mooi!
« Reactie #6 Gepost op: 2014/08/31, 20:53:14 »
Kijk wel uit met PPA's... In z'n algemeenheid, maar helemaal waar het fundamentele systeemonderdelen als Grub betreft.

Het voordeel van mijn handleiding is, dat je de boel volledig zelf in de hand hebt en houdt. Zonder gebruik te maken van externe progjes.

Zoals je weet wil ik alles graag weten. Maar ik heb dat progje even hier vandaan gehaald >> https://launchpad.net/~danielrichter2007/+archive/ubuntu/grub-customizer en het even bekeken.

Maar er ook weer tegelijk vanaf gegooid, daar het mij te riskant is om alles mee te verzieken omdat het progje teveel uit zijn eigen wil doen en mijn Ubuntu als derde opstart in mijn Grubmenu en om dat nu alles heel goed werkt wil ik dat zo voorlopig ook maar zo laten.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Sterk vereenvoudigde handleiding: Maak je Grubmenu mooi!
« Reactie #7 Gepost op: 2014/08/31, 21:05:27 »
Zoals je weet wil ik alles graag weten.
Dat is op zichzelf de goede Linuxmentaliteit.  =D
Maar door zelf handmatig in te grijpen leer je meer, dan door het installeren van een extern progje.....
Citaat
Maar er ook weer tegelijk vanaf gegooid, daar het mij te riskant is om alles mee te verzieken omdat het progje teveel uit zijn eigen wil doen en mijn Ubuntu als derde opstart in mijn Grubmenu en om dat nu alles heel goed werkt wil ik dat zo voorlopig ook maar zo laten.
Heel verstandig.  :)

Re: Sterk vereenvoudigde handleiding: Maak je Grubmenu mooi!
« Reactie #8 Gepost op: 2014/08/31, 21:47:47 »
Installeer in ieder geval altijd ppa-purge. Dan kun je in geval van nood de boel nog herstellen want ppa-purge verwijdert de foute pakketbron en installeert de standaard aangeboden versies van de pakketten in kwestie terug.

Grub Customizer heb ik wel eens gebruikt eerder dit jaar. Grub bleef het doen, maar hij paste niet exact toe wat ik opgaf (weet niet precies meer wat ik had gedaan, maar hij had in ieder geval 'niet goed geluisterd' ;)).

Mooie handleiding, Pjotr! Simpel en eenvoudig, precies zoals het hoort en ik van je gewend ben :D

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Sterk vereenvoudigde handleiding: Maak je Grubmenu mooi!
« Reactie #9 Gepost op: 2014/08/31, 21:51:45 »
Sinds de "nieuwe" grub, gebruik ik altijd .PNG files voor de achtergrond, werkt goed!
Was dit niet bekend, of heeft .JPG andere voordelen?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline siegi

  • Lid
Re: Sterk vereenvoudigde handleiding: Maak je Grubmenu mooi!
« Reactie #10 Gepost op: 2014/08/31, 22:21:42 »
Als je het keuze menu echt wil op fraaien  is er volgens mij maar 1 keuze... burg
https://launchpad.net/~n-muench/+archive/ubuntu/burg?field.series_filter=trusty
Maar inderdaad enkel voor de mensen die weten hoe het er achter de schermen aan toe gaat, en dus het systeem kunnen herstellen.
Heb dit zelf jaren zonder problemen gebruikt.
 
Onderstaande resultaten zijn eenvoudig mogelijk.

Re: Sterk vereenvoudigde handleiding: Maak je Grubmenu mooi!
« Reactie #11 Gepost op: 2014/08/31, 23:50:26 »
@siegi: BURG heb ik in het verleden tot volle tevredenheid gebruikt. Echter, de laatste twee keer dat ik hem probeerde (resp. eind vorig jaar en dit jaar) werkte ie niet meer voorbij 12.04 (of andere distro met nieuwere software dan 12.04). Ik weet niet of dat al is opgelost?

Offline siegi

  • Lid
Re: Sterk vereenvoudigde handleiding: Maak je Grubmenu mooi!
« Reactie #12 Gepost op: 2014/09/01, 00:01:01 »
@siegi: BURG heb ik in het verleden tot volle tevredenheid gebruikt. Echter, de laatste twee keer dat ik hem probeerde (resp. eind vorig jaar en dit jaar) werkte ie niet meer voorbij 12.04 (of andere distro met nieuwere software dan 12.04). Ik weet niet of dat al is opgelost?
Er worden pakketten voor 14.04 gebouwd en heb het net even getest in virtualbox en het schijnt nog steeds goed te werken.

Re: Sterk vereenvoudigde handleiding: Maak je Grubmenu mooi!
« Reactie #13 Gepost op: 2014/09/01, 10:20:40 »
Sinds de "nieuwe" grub, gebruik ik altijd .PNG files voor de achtergrond, werkt goed!
Was dit niet bekend, of heeft .JPG andere voordelen?
Met .jpg krijg je heel gekke dingen..Alleen .png werkt goed..
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Sterk vereenvoudigde handleiding: Maak je Grubmenu mooi!
« Reactie #14 Gepost op: 2014/09/01, 11:46:01 »
Sinds de "nieuwe" grub, gebruik ik altijd .PNG files voor de achtergrond, werkt goed!
Was dit niet bekend, of heeft .JPG andere voordelen?
Met .jpg krijg je heel gekke dingen..Alleen .png werkt goed..
Onjuist. Ook .jpg werkt prima.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Sterk vereenvoudigde handleiding: Maak je Grubmenu mooi!
« Reactie #15 Gepost op: 2014/09/01, 11:56:24 »
Onjuist. Ook .jpg werkt prima.
Misschien toch even vermelden op je site, dat PNG goed werkt?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Sterk vereenvoudigde handleiding: Maak je Grubmenu mooi!
« Reactie #16 Gepost op: 2014/09/01, 12:34:08 »
Sinds de "nieuwe" grub, gebruik ik altijd .PNG files voor de achtergrond, werkt goed!
Was dit niet bekend, of heeft .JPG andere voordelen?
Met .jpg krijg je heel gekke dingen..Alleen .png werkt goed..
Onjuist. Ook .jpg werkt prima.
Nope!Of het moet in 14.04 beter zijn dan in 12.04!Tuurlijk krijg je wel een achtergrond,maar de kleuren kloppen voor geen meter!Png klopt prima..
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: Sterk vereenvoudigde handleiding: Maak je Grubmenu mooi!
« Reactie #17 Gepost op: 2014/09/01, 12:41:10 »
Sinds de "nieuwe" grub, gebruik ik altijd .PNG files voor de achtergrond, werkt goed!
Was dit niet bekend, of heeft .JPG andere voordelen?
Met .jpg krijg je heel gekke dingen..Alleen .png werkt goed..

Ik heb nog nooit problemen gehad met een .jpg in Grub. Ook niet in 12.04

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Sterk vereenvoudigde handleiding: Maak je Grubmenu mooi!
« Reactie #18 Gepost op: 2014/09/01, 12:45:06 »
Bij .jpg kloppen de kleuren perfect. Zowel bij 12.04 als bij 14.04. Dat is mijn ervaring met tientallen verschillende computers.

Re: Sterk vereenvoudigde handleiding: Maak je Grubmenu mooi!
« Reactie #19 Gepost op: 2014/09/01, 14:11:06 »
Bij .jpg kloppen de kleuren perfect. Zowel bij 12.04 als bij 14.04. Dat is mijn ervaring met tientallen verschillende computers.

Ja, hier op 3 computers dus ook geen problemen bij 12.04 en 14.04 dus ik denk toch dat het aan het plaatje van Lowlands ligt/heeft gelegen dan :D

Re: Sterk vereenvoudigde handleiding: Maak je Grubmenu mooi!
« Reactie #20 Gepost op: 2014/09/01, 14:36:38 »
Bij .jpg kloppen de kleuren perfect. Zowel bij 12.04 als bij 14.04. Dat is mijn ervaring met tientallen verschillende computers.

Ja, hier op 3 computers dus ook geen problemen bij 12.04 en 14.04 dus ik denk toch dat het aan het plaatje van Lowlands ligt/heeft gelegen dan :D
Plaatje?Tig en tig plaatjes!!Ik was in zak en as en wist niet hoe ik dat moest veranderen,per ongeluk een png plaatje en hup prima!
Ik krijg bij geleidelijke kleurverandering een plotselinge overgang,en van de kleuren zelf klopt niks.Het is net als wanneer je in Gimp met de filters gaat werken,ik weet niet meer precies hoe dat filter ook weer heet,maar die verandert de kleur ook zo iets..En het ligt niet aan de videokaart,ik zit nu met de video van de processor te werken,maar het is met de processor precies hetzelfde als met de nu kapotte videokaart.
En nee,het komt ook niet vanwege verkeerde resolutie van het scherm..
« Laatst bewerkt op: 2014/09/01, 14:43:58 door Lowlands »
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline Henkp

  • Lid
Re: Sterk vereenvoudigde handleiding: Maak je Grubmenu mooi!
« Reactie #21 Gepost op: 2014/09/01, 14:45:08 »
Beste mensen, ik ben nu een paar uur op het internet aan het zoeken geweest wat nu het beste formaat is.
En ik heb na alles gelezen te hebben de conclusie er uit getrokken dat het allemaal niet veel uitmaakt, tenzij je jpg extra gaat comprimeren maar als je het als gewoon bestand opslaat maakt het niet veel uit, met dit verschil dat het formaat van de afbeelding meestal kleiner is dan van png.

En dat png voor bepaalde doeleinde dan toch weer er beter uitziet dan jpg, maar dat is hoofdzakelijk voor kleine afbeeldingen zoals avatar enz.

Zelf heb ik die achtergrond in het Grupmenu ook als jpg geplaatst en heb ik er dan ook geen probleem mee, ik vind een snelle inlaad tijd belangrijker als dat ik met een loep moet gaan zitten kijken of er wel degelijk verschil in zit.

Maar dat is wat mij betreft strikt persoonlijk.  =D

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Sterk vereenvoudigde handleiding: Maak je Grubmenu mooi!
« Reactie #22 Gepost op: 2014/09/01, 14:58:31 »
Het maakt inderdaad helemaal niets uit.

Bovendien is .jpg het bestandtype dat de meeste fotocamera's gebruiken om foto's op te slaan, dus is het in de praktijk vaak het handigste om dat gewoon te gebruiken.  =D

Offline Henkp

  • Lid
Re: Sterk vereenvoudigde handleiding: Maak je Grubmenu mooi!
« Reactie #23 Gepost op: 2014/09/01, 15:04:56 »
Tja en ik zelf werk al jaren voor 100% met jpg en het beste voorbeeld van met een gewone digitale camera van ongeveer € 180.00 van een jaar of 3 geleden aangeschaft is hier te zien. >> http://tuinkalender.wordpress.com/
 =D =D

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Sterk vereenvoudigde handleiding: Maak je Grubmenu mooi!
« Reactie #24 Gepost op: 2014/09/01, 17:52:38 »
Wat je gebruikt maakt niet uit, als het maar werkt :-)
Mijn reden voor PNG is nogal simpel, ik gebruik de standaard achtergrond, maar zet daar tekst in, met de versie en de partitie, dit omdat ik meerdere partities gebruik, met meerdere versies.
PNG is dan default, verder heb ik er nooit over nagedacht.
Maar de tekst op de website van Pjotr moet wel verder uitgebreid worden (denk ik)........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.