Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ervaringen met Google Cloud Print?  (gelezen 1664 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Ervaringen met Google Cloud Print?
« Gepost op: 2012/07/13, 00:18:05 »
Wie heeft er ervaring met Google Cloud Print?
http://www.google.com/cloudprint/learn/

Afdrukken zonder stuurprogramma's voor de printer....

Ik heb er al wat mee zitten spelen, en het ziet er goed uit. Heeft iets magisch.  =D
Al moet je wel alles doen vanuit Google Chrome (of Chromium?), want anders werkt het niet goed.

Wie heeft er nog meer ervaring mee? Wat zijn de valkuilen / verrassende gebruiksmogelijkheden?

Re: Ervaringen met Google Cloud Print?
« Reactie #1 Gepost op: 2012/07/13, 00:54:34 »
Ik wil het best proberen, maar helaas ondersteunen ze voor klassieke printers alleen Chrome(ium) dus dat is een no-go voor mij.

Re: Ervaringen met Google Cloud Print?
« Reactie #2 Gepost op: 2012/07/13, 01:18:56 »
Werkt uitstekend, het opzetten kan lastig zijn, daar Cloud Print goed verstopt zit in de Chrome-instellingen. Ik gebruik een doorsnee printer via het netwerk middels HPLIP. Je kunt zelfs vanaf je telefoon printen!

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ervaringen met Google Cloud Print?
« Reactie #3 Gepost op: 2012/07/13, 10:54:20 »
Werkt uitstekend, het opzetten kan lastig zijn, daar Cloud Print goed verstopt zit in de Chrome-instellingen. Ik gebruik een doorsnee printer via het netwerk middels HPLIP. Je kunt zelfs vanaf je telefoon printen!
Afdrukken vanaf de telefoon heb ik nog niet geprobeerd.... Ben benieuwd of ik überhaupt een afdrukknop kan vinden in de toepassingen.  :P

De methode die ik nu gebruik voor het afdrukken van tekstdocumenten, gemaakt in Libre Office Teksverwerker, vind ik een tikje omslachtig. Misschien weet jij een snellere manier?
Wat ik doe is dit:
- ik laat LO 't odt-bestand opslaan als pdf;
- ik pomp 't pdf'je omhoog naar Google Drive;
- in Drive druk ik 't af via Cloud Print.

Kan ik 't odt-bestand ook rechtstreeks afdrukken, of kan dat alleen maar wanneer ik Google Documenten het odt'tje eerst laat openen? Dat laatste vermijd ik liever, omdat ik conversieproblemen wil vermijden.

Re: Ervaringen met Google Cloud Print?
« Reactie #4 Gepost op: 2012/07/13, 16:27:57 »
Het is dan ook bedoeld voor bestanden in de Cloud en niet voor de traditionele toepassingen op je computer. Anders moet je een printer via een andere weg zien te delen.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ervaringen met Google Cloud Print?
« Reactie #5 Gepost op: 2012/07/13, 19:39:50 »
Kan ik begrijpen, maar ik zoek graag de grenzen van de gebruiksmogelijkheden op....

Ik heb ondertussen al eens zitten kijken in m'n Samsung Galaxy Gio (Android 2.3.6), maar ik kan geen afdrukmogelijkheid vinden in de toepassingen. Hoe druk je af vanaf je telefoon?

Re: Ervaringen met Google Cloud Print?
« Reactie #6 Gepost op: 2012/07/13, 20:13:06 »
Kan ik begrijpen, maar ik zoek graag de grenzen van de gebruiksmogelijkheden op....

Ik heb ondertussen al eens zitten kijken in m'n Samsung Galaxy Gio (Android 2.3.6), maar ik kan geen afdrukmogelijkheid vinden in de toepassingen. Hoe druk je af vanaf je telefoon?

Dat kan standaard niet met Android, op Android heb je daar een app voor nodig zoals Motoprint of HP ePrint (maar er zijn er meer).

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ervaringen met Google Cloud Print?
« Reactie #7 Gepost op: 2012/07/14, 14:14:31 »
Op Android lijkt de toepassing Cloud Print een goede te zijn.... De gratis versie is met advertenties, maar voor twee euri heb je de advertentieloze Pro-versie, en daarmee kun je zelfs rechtstreeks vanuit Dropbox afdrukken.

Re: Ervaringen met Google Cloud Print?
« Reactie #8 Gepost op: 2012/07/14, 16:03:42 »
Op Android lijkt de toepassing Cloud Print een goede te zijn.... De gratis versie is met advertenties, maar voor twee euri heb je de advertentieloze Pro-versie, en daarmee kun je zelfs rechtstreeks vanuit Dropbox afdrukken.

Dat zou kunnen ja. Ik zal hem eens op mijn ouders' tablet installeren daar zij wél Android hebben :)

Re: Ervaringen met Google Cloud Print?
« Reactie #9 Gepost op: 2013/11/21, 16:28:34 »
hallo allemaal
in windows had ik een plugin voor google cloud print daarmee kon ik rechtstreeks uit Word printen, dus ik ben gaan zoeken of die ook voor linux te krijgen is.
En inderdaad, CUPS Cloud Print (http://www.niftiestsoftware.com/cups-cloud-print)  heel simpel te instaleren door dit in de terminal in te typen:
sudo add-apt-repository ppa:simon-cadman/cups-cloud-print
sudo apt-get update
sudo apt-get install cupscloudprint
sudo /usr/share/cloudprint-cups/setupcloudprint.py
daarna moet je even je google account invoeren en klaar!
« Laatst bewerkt op: 2014/02/06, 17:53:48 door David-kubuntu-fan »

Xubuntu 14.04!
Silverlight en Chrome hater

Offline atomos

  • Lid
Re: Ervaringen met Google Cloud Print?
« Reactie #10 Gepost op: 2013/11/21, 17:45:27 »
Ik gebruik Google print cloud.
Mijn kinderen printen van uit Breda en Nijmegen hier op de printer als ze iets officiëls afgedrukt willen hebben of voor hun studie nodig hebben.
En ik gebruik op mijn android de app. printershare voor documenten/foto's adresboek enz.

Werkt uitstekend.
☺Asuswrt-Merlin on Netgear R7000 ⚛
☺☞Ubuntu 20,00 ,x64.☜⚛
☺ Raspberry pi B+,2B, 3B, 4 , arduino mega,nano,uno,ethernetshield, etc ☺
CP/N,dos,msdos,win2,win3.11,win95,win98,NT3.5,NT4,win2000,winXP,win-vista,win10,netwerken,virtualmachines  (2006)Linux

Re: Ervaringen met Google Cloud Print?
« Reactie #11 Gepost op: 2013/11/27, 01:07:06 »
Ik ben niet van plan die Wolkenprint te gaan gebruiken. Dan weet Google straks allemaal wat je print en dan zie je overal weer advertenties naar aanleiding daarvan (dat laatste vind ik erger dan het verzamelen an sich)... Blegh, nee dankje. Ik print gewoon lekker lokaal als ik echt iets moet printen, werkt prima :)

Re: Ervaringen met Google Cloud Print?
« Reactie #12 Gepost op: 2013/11/27, 15:12:49 »
Ik ben niet van plan die Wolkenprint te gaan gebruiken. Dan weet Google straks allemaal wat je print en dan zie je overal weer advertenties naar aanleiding daarvan (dat laatste vind ik erger dan het verzamelen an sich)... Blegh, nee dankje. Ik print gewoon lekker lokaal als ik echt iets moet printen, werkt prima :)
Dat is inderdaad waar, maar dat weet Google ook als je een ander Google-product gebruikt (en je kunt het bijna niet ontlopen).
Ik gebruik het zelf wel want ik heb 2 pc's en aan de ene pc zit de printer dus het is wel handig om niet de hele tijd dropbox te moeten gebruiken maar gewoon op print te kunnen klikken.

Xubuntu 14.04!
Silverlight en Chrome hater

Re: Ervaringen met Google Cloud Print?
« Reactie #13 Gepost op: 2013/11/27, 20:08:23 »
Ik ben niet van plan die Wolkenprint te gaan gebruiken. Dan weet Google straks allemaal wat je print en dan zie je overal weer advertenties naar aanleiding daarvan (dat laatste vind ik erger dan het verzamelen an sich)... Blegh, nee dankje. Ik print gewoon lekker lokaal als ik echt iets moet printen, werkt prima :)
Dat is inderdaad waar, maar dat weet Google ook als je een ander Google-product gebruikt (en je kunt het bijna niet ontlopen).
Ik gebruik het zelf wel want ik heb 2 pc's en aan de ene pc zit de printer dus het is wel handig om niet de hele tijd dropbox te moeten gebruiken maar gewoon op print te kunnen klikken.

Je kunt het wel ontlopen. Maar je hebt wel een punt, maar ik probeer juist zo min mogelijk Google-spul te gebruiken, alleen het echt 'nodige' (wat zo'n beetje neerkomt op alleen YouTube, GMail, sporadisch Google+ in het kader van Ubuntu-NL en afbeeldingen zoeken). Andere dingetjes heb ik vervangen (Zoeken door DuckDuckGo, Kalender door Live Calendar maar dat was meer vanwege Google's protocolbesnijdenis dan dataverzameling, Picasaweb door andere oplossingen, enz.)