Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ventilatorregeling  (gelezen 5020 keer)

Offline Eddie

  • Lid
ventilatorregeling
« Gepost op: 2007/10/15, 23:29:29 »
Mijn nieuwe PC heeft "stille" ventilatoren maar na enige tijd in een echt stille kamer is toch een ruisend geluid van stromende lucht hoorbaar. Uit de achterkant komt dan ook een fikse stroom lucht die bijna koud aanvoelt. Ik zou wel een temperatuurgestuurde ventilatorregeling willen installeren maar ik vind geen informatie over hoe dat moet en of er evt. risico's zijn. Op dit forum las ik zojuist een bericht over "lm-sensors". Dat zal ik zeker uitproberen maar de vraag nu is of iemand ervaring heeft met bovengenoemde regelaar. Soms hebben ze een USB-aansluiting en zijn ze geschikt voor Windows, gaat het dan ook goed met Ubuntu?

M.vr.gr.
Eddie

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
ventilatorregeling
« Reactie #1 Gepost op: 2007/10/15, 23:36:03 »
De nieuwe Ubuntu 7.10, die op 18 oktober uitkomt, heeft een energiebesparende kernel (2.6.22) met DynTick erin. Probeer die eens?

Offline Eddie

  • Lid
ventilatorregeling
« Reactie #2 Gepost op: 2007/10/16, 20:50:58 »
Hallo Pjotr,

Bedankt, kernel 2.6.22 heb ik al, inclusief de ck1-patch. Ik zal eens zoeken naar DynTick. Een maandje geleden vernam ik via dit forum dat 2.6.22 niet kan draaien onder Feisty. Dat is dus niet juist.

Er lijkt nog een andere optie te zijn met mijn Asus P5KC moederbord. Ik heb zojuist nog eens in de handleiding gekeken en geconstateerd dat deze twee temperatuursensoren ingebouwd heeft en in de BIOS kunnen hiermee diverse instellingen gekozen worden voor de processor- en kastventilator. Dit moederbord heeft zoveel instelopties dat deze me in eerdere instantie niet zijn opgevallen.


M.vr.gr.
Eddie

Offline Eddie

  • Lid
ventilatorregeling
« Reactie #3 Gepost op: 2007/10/16, 22:33:18 »
Nogmaals hallo Pjotr,

Ik zie in het BIOS-menu "Power/Hardware Monitor" keurig de temperaturen van CPU en moederbord en van 3 fans de toerentallen. Het selecteren van opties "fan control", "fan profile - silent mode" en/of "fan ratio" heeft geen enkele invloed op de fansnelheden. Kan dit betekenen dat ik geen 3-pins aansluitingen heb op mijn ventilatoren? Overigens, na ruim 30 minuten is de CPU-temperatuur 16 C (begon op 14 C), dus wat mij betreft mag die fan best iets langzamer.

Van DynTick vind ik enkele zeer kleine .h-files maar verder niets. Hoe moet ik dit verder proberen?


M.vr.gr.
Eddie

ventilatorregeling
« Reactie #4 Gepost op: 2007/10/17, 09:30:48 »
ik gebruik op mijn laptop de i8krellm plugin in gkrellm en kan zo mijn 2 fans ofwel handmatig bedienen, ofwel instellen op welke temperatuur ze welke snelheid hebben...

maar als ik mij niet vergis is dit enkel voor dell...

anders moet ge eens op google zoeken op de naam van uw moederbord...misschien komt ge wel iets nuttigs tegen van iemand die hetzelfde aan de hand heeft...

JimZ

  • Gast
ventilatorregeling
« Reactie #5 Gepost op: 2007/10/18, 01:14:39 »
Citaat
Overigens, na ruim 30 minuten is de CPU-temperatuur 16 C (begon op 14 C), dus wat mij betreft mag die fan best iets langzamer.
Ik heb trouwens ook zo m'n twijfels bij die waardes. Of je moet wel in een steenkoud hok zitten met je pc 'tje. Woon je in een iglo of zo?

En zelfs daar hebben ze tegenwoordig blijkbaar cv..........

Gr,
Jim

ventilatorregeling
« Reactie #6 Gepost op: 2007/10/18, 01:24:24 »
16 graden lijkt me idd zeer onwaarschijnlijk :p

Gestel het huis is 20 graden met alles wat erin is, zou alles in je pc ook 20 graden moeten zijn.
Ook al staat de pc uit.

Ik heb hier vrij koude servers maar die worden toch nog altijd 30 a 40 graden en de fans draaien stationeer.
Dit word deels geregeld op het asus moederbord.

Het enigste wat ik me zou kunnen bedenken is dat je een temp sensor hebt die de omgevings temperatuur meet en dan aftrekt van de cpu temp, echter heb nog nooit zo'n mobo gezien.

Ik zou als ik jouw was eens de fans nakijken of die wel 3 aansluitingen hebben en of de juiste zijn om geregeld te worden.
Daarnaast word nogal vaak de fout gemaakt de fan stekker op de verkeerde plek van het mobo te duwen.

Dus eerst ff alles checken.

:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
ventilatorregeling
« Reactie #7 Gepost op: 2007/10/18, 10:11:38 »
Citaat van: Eddie
Nogmaals hallo Pjotr,

Ik zie in het BIOS-menu "Power/Hardware Monitor" keurig de temperaturen van CPU en moederbord en van 3 fans de toerentallen. Het selecteren van opties "fan control", "fan profile - silent mode" en/of "fan ratio" heeft geen enkele invloed op de fansnelheden. Kan dit betekenen dat ik geen 3-pins aansluitingen heb op mijn ventilatoren? Overigens, na ruim 30 minuten is de CPU-temperatuur 16 C (begon op 14 C), dus wat mij betreft mag die fan best iets langzamer.

Van DynTick vind ik enkele zeer kleine .h-files maar verder niets. Hoe moet ik dit verder proberen?


M.vr.gr.
Eddie
Voor DynTick hoef je niks te doen, he. Dat werkt vanzelf. Zit in de Linuxkernel.

Die 16 graden lijken me onmogelijk laag, trouwens. Je processor *kan* niet koeler worden dan de omgevingstemperatuur in de kamer waar je PC staat.

ventilatorregeling
« Reactie #8 Gepost op: 2007/10/18, 10:15:19 »
en waarom zou uw processor niet koeler kunnen worden?

ik ben niet zo mee in hardware, maar als ge genoeg koeling hebt, waarom niet?

JimZ

  • Gast
ventilatorregeling
« Reactie #9 Gepost op: 2007/10/18, 13:40:59 »
Citaat
en waarom zou uw processor niet koeler kunnen worden?
Kan ook wel, maar dan moet je koelen met ijs of vloeibare stikstof. Dat doen "diehard" overklokkers.

Maar met een normale lucht/ventilatorkoeling kun je uiteraard nooit lager komen dan de omgevingstemperatuur. En dat is dus de temp IN de kast.

Gr,
Jim

Offline Eddie

  • Lid
ventilatorregeling
« Reactie #10 Gepost op: 2007/10/18, 23:16:40 »
Heren,

De kamer waar de PC staat is 20 graden, dat de CPU-temperatuur wat afwijkt naar beneden vind ik niet belangrijk, dat hij na een half uur 2 graden is opgewarmd lijkt me wel aan te duiden dat de ventilator behoorlijk overgedimensioneerd is.

Ik heb zojuist even intern gekeken en het volgende geconstateerd:
-het moederbord is een ASUS P5KC,
-de CPU-cooler heet Intel DTC-AAL03 en heeft 4 (!) draden die naar een 4-pins connector gaan op het moederbord waar bij staat "cpu-fan",
-de kastfan is een 12-cm CoolerMaster zonder type aanduiding en heeft 3 draden en lijkt ook goed aangesloten,
-de Corsair VX450W-voeding heeft een ingebouwde fan waarvan niet te zien is hoeveel draden hij heeft, op de rekening staat hierover: 12CMFAN, V2.91.

Een uurtje googlen over de ventilatorregeling van de ASUS P5KC heeft niets opgeleverd. Ik ga morgen contact opnemen met de leverancier.


M.vr.gr.
Eddie

Redfish

  • Gast
ventilatorregeling
« Reactie #11 Gepost op: 2007/10/19, 01:06:02 »
Bij Intel processoren zitten nogal wat temperatuursensoren erin. De 16 graden is volgens mij de externe behuizing van de chip zelf en heeft niks te maken met de temperaturen van de cores. Deze waarde is daarom ook niet interessant.

Zelf zoek ik daarom ook nog een programmaatje ala speedfan of Coretemp of CPU-z om CPu gegevens en temperatuur uit te lezen en eventueel ventilators te regelen.

JimZ

  • Gast
ventilatorregeling
« Reactie #12 Gepost op: 2007/10/19, 01:23:42 »
Citaat
Zelf zoek ik daarom ook nog een programmaatje ala speedfan of Coretemp of CPU-z om CPu gegevens en temperatuur uit te lezen en eventueel ventilators te regelen.
Kijk dan even naar DEZE topic.

Ik zie inmiddels van mijn Q6600 alle temps die je maar kunt bedenken alsmede het toerental van de cpu-koeler.

Plaatje:



Gr,
Jim

Offline Eddie

  • Lid
ventilatorregeling
« Reactie #13 Gepost op: 2007/10/20, 00:11:31 »
Heren,

Een beginnersfout mijnerzijds! Ik had de ventilatorsettings aangepast in de BIOS en vervolgens een tijdje gewacht op respons. Die kwam niet. Volgens de leverancier zou het gewoon moeten werken dus vanavond nogmaals geprobeerd, zelfde resultaat de fans reageren niet op de veranderde settings. Daarna voor de volledigheid even F10 waarop een spontane reset volgde van het system en wat schetst mijn verbazing: de fans draaien op de halve snelheid! De temperatuur blijft nog steeds zeer ruim binnen de perken: de CPU stijgt 10 graden t.o.v. de begintemperatuur en het moederbord 14 graden.

Iedereen toch bedankt voor het meedenken.


M.vr.gr.
Eddie

PS Hoe geef ik aan dat dit probleem is opgelost?

JimZ

  • Gast
ventilatorregeling
« Reactie #14 Gepost op: 2007/10/20, 01:51:59 »
Aii, dus vergeten de gewijzigde BIOS instellingen te "saven".
Tja, dat kan de beste gebeuren nietwaar ;) .

Blijft trouwens wel vreemd dat die aangegeven waardes veel te laag zijn. Maar goed, als je daarmee kunt leven....

En markeren als opgelost doe je door onderaan in je allereerste bericht op "Markeren als opgelost" te duwen.

Gr,
Jim