Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Heb per ongeluk dubbele bootloader.... *grinnik* Grub en EasyBCD.  (gelezen 3919 keer)

Offline Jan E.

  • Lid
Hallo.

Gisteren heb ik Ubuntu 7.10 op mijn laptop geinstalleerd. Werkt prima. Hij staat in een dual-boot met Vista Business. Die overigens ook prima werkt.

Ik had op mijn pc 2 partities. Een systeem partitie voor Windows en programma's en een data partitie. Schijven C en D. Ik heb eerst -uit voorzorg- EasyBCD geinstalleerd. Trouwens ook omdat ik eerst nog geprobeerd heb Linux op een externe USB schijf te installeren. Niet aan de praat gekregen....  
Vervolgens Ubuntu geinstalleerd  Ubuntu heb ik de data partitie laten verkleinen en daar een Ubuntu partitie en een swap partitie in laten maken.  
Tijdens de installatie heb ik eventjes niet opgelet en toen is per ongeluk Grub als bootmanager geplaatst. Maar niet in de MBR volgens mij, maar in de root van de Linux schijf (sda3 geloof ik).

Wat ik graag wil is nog maar een bootloader, want nu krijg ik eerst Grub en als ik dan voor Windows kies, krijg ik vervolgens EasyBCD.
En het liefst wil ik EasyBCD, omdat die gemakkelijker (lees grafisch)  "bij te houden" is.

Ik heb met windows schijfbeheer gekeken en ik zag dat de Linux partitie als actief stond aangemerkt. Dat houdt volgens mij in, dat daar vanaf geboot wordt.
Mijn eigen bedenksel is nu, dat ik achtereenvolgens met schijfbeheer o.i.d. mijn Windows systeempartitie weer als actief markeer. Met wat mazzel start dan vanzelf EasyBCD weer. En kan ik dus gewoon door naar Windows.
Vervolgens Ubuntu vanaf de CD opstarten en dan op de een of andere manier Grub weer installeren, maar dan als 2e bootloader, met als enige optie direct doorschieten naar Ubuntu.

Of denk ik nou te simpel....


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

JimZ

  • Gast
Heb per ongeluk dubbele bootloader.... *grinnik* Grub en EasyBCD.
« Reactie #1 Gepost op: 2008/01/10, 00:22:38 »
Als je tijdens het opstarten als eerste grub te zien krijgt dan zal grub toch echt in het MBR staan en niet op /dev/sda3 lijkt me zo.

Maar als je nou (via grub) Vista opstart dan kun je met dat EasyBCD programma gemakkelijk de Vista opstartbestanden weer terugzetten in het MBR. Dat biedt EasyBCD gewoon in de grafische interface als mogelijkheid aan. Vista zou dan weer normaal (dus automatisch) moeten opstarten.

Vervolgens kun je opnieuw opstarten met de Ubuntu Live-CD en van daaruit grub in de bootsector van /dev/sda3 (je linux partitie) zetten.

Als laatste moet je dan onder Vista met EasyBCD Ubuntu nog toevoegen aan het Vista bootmenu.

Gr,
Jim

Offline Jan E.

  • Lid
Heb per ongeluk dubbele bootloader.... *grinnik* Grub en EasyBCD.
« Reactie #2 Gepost op: 2008/01/11, 11:15:35 »
jahaa, dat dacht ik  ook... Alleen is dat niet zo. Want als ik EasyBCD opstart, krijg ik een foutmelding, dat de MBR op een schijf van een onbekend type staat. Direct al, nog voordat ik in de grafische interface zit. Vervolgens biedt hij me aan, dat te repareren, maar dat gaat niet, omdezelfde redenen.
En toen ik dat zag, ben ik gaan kijken en zag in dat de linux-partitie als actief stond aangemerkt.

Als ik dan door-redeneer, denk ik daarom dat Grub idd op de linux partitie staat, dat EasyBCD ng niet helemaal gestart is, en daarom nog niet in staat is die Linux partitie te herkennen en daarom zegt, dat het een schijf van een onbekend type is .

En toch moet er een verwijzing in de MBR zitten, want die heet niet voor niets MBR. Zo ver was ik ook.

Kijk, een besturingssysteem kan toch alleen maar starten vanaf de actieve partitie? Dan gaat' ie daar toch ook zoeken naar een MBR of zo? En als dan de Linux partitie als actief staat aangemerkt, is het vervolgens niet heel vreemd dat EasyBCD in de war raakt. Trouwens Vistabootpro ook. Het is tenslotte wel Windows.......

Ik kan het ook andersom draaien:
Ik wil een van beide kwijt, zonder data verlies. Op dit moment werkt Grub ook goed. Alleen jammer dat ik hem niet grafisch kan instellen, maar goed. Dan mag EasyBCD er dus ook af, wat mij betreft.

Groeten,

Jan


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

JimZ

  • Gast
Heb per ongeluk dubbele bootloader.... *grinnik* Grub en EasyBCD.
« Reactie #3 Gepost op: 2008/01/11, 15:13:33 »
Eerst even ter verduidelijking en ter voorkoming van verwarring:

Het bootmenu wat je te zien krijgt (en waar jij nu dus pas via grub bij terechtkomt) is NIET EasyBCD. Dat bootmenu is gewoon de Vista bootloader en heeft dus niets met EasyBCD te maken.

EasyBCD is alleen maar het programma waarmee je draaiend onder Vista die Vista bootloader in een grafische omgeving gemakkelijk kunt manipuleren/aanpassen. Dat bespaart je dus allerlei cryptische commandoregel-opdrachten.

Maar zonder te weten wat er nou precies bij jouw aan de hand is zou ik toch eerst proberen om draaiend onder Vista met EasyBCD het MBR opnieuw te schrijven via optie "Manage Bootloader / Reinstall the Vista Bootloader / Write MBR".

Lukt dat niet of heeft dat niet het gewenste resultaat, start dan op met de Ubuntu Live-CD, zet met GParted je Vista partitie op active en kijk dan nogmaals wat het effect is en probeer zonodig nogmaals om met EasyBCD de Vista bootloader opnieuw te schrijven.

Wordt dat allemaal niks dan puzzelen we gewoon weer verder lijkt me.

Gr,
Jim

Offline Jan E.

  • Lid
Heb per ongeluk dubbele bootloader.... *grinnik* Grub en EasyBCD.
« Reactie #4 Gepost op: 2008/01/11, 17:26:49 »
Klopt. We bedoelen hetzelfde, maar zeggen het anders.

Ik zal binnenkort moed verzamelen om die actie uit te voeren. Ik moet nog ff mijn originele Vista schijf hiernaar toe moeten laten sturen. Die was door HP naar het verkeerde adres gestuurd. Zodra ik die heb, ga ik prutsen.

Als het niet lukt, meld ik me weer.

in ieder geval alvast bedankt.


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

JimZ

  • Gast
Heb per ongeluk dubbele bootloader.... *grinnik* Grub en EasyBCD.
« Reactie #5 Gepost op: 2008/01/11, 23:42:18 »
We wachten het geduldig af....

Maar "moed verzamelen om die actie uit te voeren?

Lijkt me nauwelijks nodig, het MBR terugzetten naar de oorspronkelijke staat is nou niet echt een risicovolle onderneming.

Gr,
Jim

Offline Jan E.

  • Lid
Heb per ongeluk dubbele bootloader.... *grinnik* Grub en EasyBCD.
« Reactie #6 Gepost op: 2008/01/12, 14:04:03 »
Jawel, want... Het is een PC van mijn werk en pas geleden ging de install van Linux (Suse) me mis en was mijn MBR naar de kl**en. De recovery discs deden het dus niet. oeps.
Ik was op dat moment errug druk en kon geen tijd maken om welke Linux dan ook zodanig in te stellen, dat ik er alles mee kon wat ik moest.

Inmiddels is me dat bij deze Ubuntu gelukt. Maar heb ik nog steeds weinig tijd. (tenslotte kost een volledige herinstallatie van Windows ca. 3 uur, met wat pech - ik werk 60 - 80 u in de week en mijn gezin wil me ook wel eens niet schuin achter het beeldscherm zien.....)

Maar dat geeft niet, komt wel goed..


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04