Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (Opgelost) kan geen software meer installeren en niet meer updaten  (gelezen 3335 keer)

Ik ben er vandaag achter gekomen dat ik geen software kan installeren of verwijderen.
Niet via het software centrum en ook niet via synaptic.
Ook kunnen de updates niet geïnstalleerd worden.
Ik krijg de volgende foutmelding:
(Database inlezen ... 80%dpkg: onherstelbare fatale fout, afbreken:
 files list file for package 'rtkit' is missing final newline
E: Sub-process /usr/bin/dpkg returned an error code (2)
Een pakket kon niet geïnstalleerd worden. Er wordt geprobeerd om te herstellen:

Ik heb met synaptic geprobeerd rtkit opnieuw te installeren maar met hetzelfde resultaat.
Heeft iemand enig idee wat dit betekent en hoe ik het op kan lossen ?

B.v.d.

Jan
« Laatst bewerkt op: 2011/07/21, 14:27:29 door jannenman63 »

Offline ivo

  • Lid
Re: kan geen software meer installeren
« Reactie #1 Gepost op: 2011/07/03, 22:51:37 »
rtkit duidt m.i. op het feit dat op één of andere manier een rootkit op je systeem terecht is gekomen.
Maar dat lijkt toch niet het geval:   https://launchpad.net/ubuntu/natty/+package/rtkit

Probeer eens het volgende;
Open een terminal en tik daar in:
sudo apt-get install rtkit

Er wordt dan om je wachtwoord gevraagd. Tik dat in (je ziet daar niets van) en druk op de enter toets.

Gaat dat wel goed?

There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Re: kan geen software meer installeren
« Reactie #2 Gepost op: 2011/07/03, 23:00:59 »
rtkit duidt m.i. op het feit dat op één of andere manier een rootkit op je systeem terecht is gekomen.
Maar dat lijkt toch niet het geval:   https://launchpad.net/ubuntu/natty/+package/rtkit

Probeer eens het volgende;
Open een terminal en tik daar in:
sudo apt-get install rtkit

Er wordt dan om je wachtwoord gevraagd. Tik dat in (je ziet daar niets van) en druk op de enter toets.

Gaat dat wel goed?


rtkit lijkt eerder een soort van tool voor processcheduling...

Re: kan geen software meer installeren
« Reactie #3 Gepost op: 2011/07/03, 23:13:26 »
rtkit duidt m.i. op het feit dat op één of andere manier een rootkit op je systeem terecht is gekomen.
Maar dat lijkt toch niet het geval:   https://launchpad.net/ubuntu/natty/+package/rtkit

Probeer eens het volgende;
Open een terminal en tik daar in:
sudo apt-get install rtkit

Er wordt dan om je wachtwoord gevraagd. Tik dat in (je ziet daar niets van) en druk op de enter toets.

Gaat dat wel goed?


ik heb je advies opgevolgd en er kwam de melding dat ik al de nieuwste versie van rtkit heb en een pakket wat overbodig was en verwijdert kon worden met apt-get autoremove.
Toen ik dit pakket wilde verwijderen kwam de zelfde foutmelding als eerder.

Re: kan geen software meer installeren
« Reactie #4 Gepost op: 2011/07/04, 00:04:28 »
Kijk eens hier of je hier iets mee kan.
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1319791
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Re: kan geen software meer installeren
« Reactie #5 Gepost op: 2011/07/04, 00:27:57 »
Kijk eens hier of je hier iets mee kan.
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1319791
dit lijkt me wel een oplossing maar ik heb geen idee hoe ik dit moet toepassen

Re: kan geen software meer installeren en niet meer updaten
« Reactie #6 Gepost op: 2011/07/04, 22:09:46 »
Het gaat fout bij het inlezen van de database zodra hij bij rtkit komt , is er misschien een mogelijkheid om de database een paar dagen terug te zetten ?
Zoiets als systeem herstelpunten bij windows.

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: kan geen software meer installeren en niet meer updaten
« Reactie #7 Gepost op: 2011/07/04, 22:43:21 »
In de link van donpedro II staat ook deze bijdrage:

I recently had this problem myself; however, in my case, the file was corrupted rather than simply truncated, so just adding a newline wasn't sufficient. For anyone with this problem who can't get it to work after running the script above (or getting errors afterwards), I recommend renaming or deleting the old list file and purging the package. You'll get a missing file error from dpkg, but it will let you remove the problem package.

Either way, I'd recommend that you either purge or reinstall the package once you've cleared the dpkg failure, as there may be subtle faults in the truncated list file that wouldn't be evident immediately.


Met andere woorden (als ik het goed begrijp): rtkit verwijderen (sudo apt-get purge rtkit) en terug installeren (zie post ivo). Dat lijkt me gemakkelijker dan een python-script toepassen.
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Re: kan geen software meer installeren en niet meer updaten
« Reactie #8 Gepost op: 2011/07/04, 22:59:32 »
In de link van donpedro II staat ook deze bijdrage:

I recently had this problem myself; however, in my case, the file was corrupted rather than simply truncated, so just adding a newline wasn't sufficient. For anyone with this problem who can't get it to work after running the script above (or getting errors afterwards), I recommend renaming or deleting the old list file and purging the package. You'll get a missing file error from dpkg, but it will let you remove the problem package.

Either way, I'd recommend that you either purge or reinstall the package once you've cleared the dpkg failure, as there may be subtle faults in the truncated list file that wouldn't be evident immediately.


Met andere woorden (als ik het goed begrijp): rtkit verwijderen (sudo apt-get purge rtkit) en terug installeren (zie post ivo). Dat lijkt me gemakkelijker dan een python-script toepassen.

Dat lijkt mij ook een goed plan , ik weet alleen niet waar die lijst staat.
Ik denk dat ik eerst die lijst moet hernoemen voor ik dat rtkit verwijder omdat ik denk dat ik het anders niet opnieuw kan installeren.
Dus als iemand me kan vertellen waar ik die lijst kan vinden ,  graag.

Re: kan geen software meer installeren en niet meer updaten
« Reactie #9 Gepost op: 2011/07/21, 14:26:56 »
Ik kreeg het niet voor elkaar en heb een nieuwe installatie uitgevoerd.
Bedankt voor mee denken