Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Nieuwe install met behoud /home op aparte partitie  (gelezen 3657 keer)

Offline John K

  • Lid
Nieuwe install met behoud /home op aparte partitie
« Gepost op: 2009/10/06, 11:33:29 »
Ik had 8.04 op mijn comp met als users (op een aparte /home partitie).

In exact deze volgorde standen ze vermeld in de User Setting op 8.04.

administrator   user ID: 1000
nellie                user ID: 1002
root                   user ID: 0
jan                    user ID: 1001

Nu heb ik een nieuwe install gedaan zonder de aparte /home partitie te formateren.

Hierna bestaat /home/beheerder, maar als ik exact in dezelfde volgorde de andere gebruikers wil toevoegen, krijg ik de melding "Home directory already exist, Please enter a different home directory path".

Hoe krijg ik nu mijn /home van de gebruikers jan 1001 en nellie 1002 terug?

Groeten John K

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Nieuwe install met behoud /home op aparte partitie
« Reactie #1 Gepost op: 2009/10/06, 11:51:47 »
Ik kan me herinneren, dat ik vroeger ook weleens zoiets heb meegemaakt.... Eén van de redenen waarom ik tegenwoordig geen aparte /home meer aanmaak. Documenten en instellingen die ik wil bewaren, zet ik op een aparte opslagpartitie.

Als ik het me goed herinner, heb ik het destijds zo opgelost:

- hernoem de bestaande /home gebruikersmappen, bijvoorbeeld door er een 2 achter te zetten: /home/jan2 en /home/nellie2. Met behulp van de LiveCD.

- installeer Ubuntu en maak daarbij een nieuwe /home/jan en /home/nellie aan.

- kopieer de documenten en instellingen in /home/jan2 naar /home/jan.

- verwijder /home/jan2

- herhaal dit voor nellie.

Enfin, zoals gezegd: maak voortaan liever een aparte opslagpartitie, en geen aparte /home meer.... Dan heb je dit gedonder niet.  :)

Offline track

  • Lid
Re: Nieuwe install met behoud /home op aparte partitie
« Reactie #2 Gepost op: 2009/10/06, 12:09:40 »
Volgens mij zit het probleem in de "user ID's".  Want intern worden de rechten
per user-ID bepaald, niet per naam.  Je zal dus het best dat even aanpassen,
en misschien is het probleem dan al verholpen.

track

Offline John K

  • Lid
Re: Nieuwe install met behoud /home op aparte partitie
« Reactie #3 Gepost op: 2009/10/06, 12:17:03 »
Volgens mij zit het probleem in de "user ID's".  Want intern worden de rechten
per user-ID bepaald, niet per naam.  Je zal dus het best dat even aanpassen,
en misschien is het probleem dan al verholpen.

track

Het probleem hierbij is dat de User privileges er in 9.04 anders uitzien (meer opties) als in 8.04. Kun jij met een voorbeeld laten zien hoe dit werkt?

Offline track

  • Lid
Re: Nieuwe install met behoud /home op aparte partitie
« Reactie #4 Gepost op: 2009/10/06, 12:25:02 »
Onder [systeem] - beheer - gebruikers en groepen  kun je in de "eigenschappen"
van de grbruikers komen toch (of niet bij 9.04 ?).
De gebruiker aanklikken, en dan op [eigenschappen], tab [uitgebreid], daar staat de ID ook bij.

Dus kun je die daar ook aanpassen.  Dat zou ik wél doen voor ik de mappen allemaal aanmaak.

track

Offline John K

  • Lid
Re: Nieuwe install met behoud /home op aparte partitie
« Reactie #5 Gepost op: 2009/10/06, 12:34:42 »
Maar het probleem is natuurlijk dat de gebruikers niet vermeld staan in User Settings in 9.04 waar ze wel stonden 8.04, was dit wel zo dan had ik geen probleem.

Wanneer ik met gksudo nautilus naar /home ga staan de mappen van nellie en jan daar WEL. Mijn vraag is juist; hoe kan ik deze weer bereikbaar maken onder User Settings?

John K

Offline John K

  • Lid
Re: Nieuwe install met behoud /home op aparte partitie
« Reactie #6 Gepost op: 2009/10/06, 13:15:17 »
Ik kan me herinneren, dat ik vroeger ook weleens zoiets heb meegemaakt.... Eén van de redenen waarom ik tegenwoordig geen aparte /home meer aanmaak. Documenten en instellingen die ik wil bewaren, zet ik op een aparte opslagpartitie.

Als ik het me goed herinner, heb ik het destijds zo opgelost:

- hernoem de bestaande /home gebruikersmappen, bijvoorbeeld door er een 2 achter te zetten: /home/jan2 en /home/nellie2. Met behulp van de LiveCD.

- installeer Ubuntu en maak daarbij een nieuwe /home/jan en /home/nellie aan.

- kopieer de documenten en instellingen in /home/jan2 naar /home/jan.

- verwijder /home/jan2

- herhaal dit voor nellie.

Enfin, zoals gezegd: maak voortaan liever een aparte opslagpartitie, en geen aparte /home meer.... Dan heb je dit gedonder niet.  :)

Hoe kopieer jij dan naar de aparte opslag? Ik heb ook een aparte oplag partitie, maar hoe maak ik een backup van /home per gebruiker om weer terug te zetten?

 John k

Offline Passant

  • Lid
Re: Nieuwe install met behoud /home op aparte partitie
« Reactie #7 Gepost op: 2009/10/06, 13:19:06 »
Ik heb dit zelf nog niet gedaan, dus voor je iets uitvoert ben je best dat je een backup maakt van de home directory van de user die je gebruikt om de commando's te testen.

Als je een gebruiker aanmaakt via het terminal venster wordt,volgens de man-pages (de hulppagina's binnen Linux), geen home directory aangemaakt.
sudo useradd gebruikersnaam
Bovenstaande regel maakt de gebruiker aan.
sudo passwd gebruikersnaam
Bovenstaande regel dient om het wachtwoord in te stellen voor de gebruiker.



« Laatst bewerkt op: 2009/10/06, 13:26:31 door Adriaan L. »

Offline John K

  • Lid
Re: Nieuwe install met behoud /home op aparte partitie
« Reactie #8 Gepost op: 2009/10/06, 13:38:20 »
Adriaan, het WERKT!!! Ik heb alles weer terug.

Ik heb inmiddels op ' http://sites.google.com/site/computertip/herinstallatie '  de volgende verhandeling gevonden. Ik weet niet welke van de twee veiliger is. Het probleem is dat onder 9.04 de User privileges er totaal verschillend uitzien als onder 8.04.

Hier de uitleg:

4. Aparte home-partitie: eerst gedeeltelijke schoonmaak

Hebt u een aparte home-partitie? Die hoeft u in principe niet te vernietigen of opnieuw te formatteren, mits u maar het volgende doet:

a. Maak een externe kopie van de bladwijzers in Firefox 3.

Werkbalk Firefox 3:

Bladwijzers - Bladwijzers organiseren... - Importeren en reservekopie maken - reservekopie maken...

Zet de reservekopie (genaamd Bladwijzers datum_van_vandaag.json) op een USB-geheugenstaaf. Dit bestand kunt u straks weer importeren in Firefox 3.

Vergeet niet, om de USB-geheugenstaaf na afloop eerst softwarematig te ontkoppelen ("veilig verwijderen"), voordat u hem eruit trekt.

 
b. Start uw computer op met de Ubuntu-CD en kies voor "Uitproberen zonder installeren".

 
c. Koppel de home-partitie aan, door in de bovenste werkbalk te kiezen voor Locations en dan te klikken op de home-partitie.

 
d. Vervolgens opent u verkennertje Nautilus met rootbevoegdheden:

Applications - Accessories - Terminal

tik in:

gksudo nautilus

druk op Enter

 
e. Werkbalk Nautilus:  Beeld - verborgen bestanden weergeven. Wis nu in alle gebruikersaccounts op de home-partitie, alle verborgen mapjes en verborgen bestanden met instellingen (alle mapjes en bestanden waarvan de naam begint met een punt, zoals .mozilla en .gimp).

Uitzondering: indien u Thunderbird of Evolution gebruikt als e-mailprogramma, dan zitten de e-mails en de instellingen voor uw e-mail-postbus, in de gelijknamige verborgen map. Als u die wil bewaren, wis deze map dan niet.

Selecteer de te verwijderen bestanden en wis ze, door de Shift-toets ingedrukt te houden en daarna op de Delete-knop te drukken. Zo worden ze blijvend gewist en gaan ze niet naar de prullenbak.

Let op: als u nu wil beginnen met het installeren van Ubuntu, dan kunt u dat beter niet meteen doen! U krijgt dan namelijk onder meer last van de aangekoppelde partitie. Het is het veiligste om de computer te herstarten en dan in het opstartmenu van de CD, direct te kiezen voor installatie.






John K

Offline John K

  • Lid
Re: Nieuwe install met behoud /home op aparte partitie
« Reactie #9 Gepost op: 2009/10/06, 13:47:25 »
Ik heb dit zelf nog niet gedaan, dus voor je iets uitvoert ben je best dat je een backup maakt van de home directory van de user die je gebruikt om de commando's te testen.

Als je een gebruiker aanmaakt via het terminal venster wordt,volgens de man-pages (de hulppagina's binnen Linux), geen home directory aangemaakt.
sudo useradd gebruikersnaam
Bovenstaande regel maakt de gebruiker aan.
sudo passwd gebruikersnaam

Toch gebeurt er iets vreemd. Wanneer ik in de juist aangemaakte gebruiker naar een Terminalscherm ga verschijnt er alleen een $ i.p.v jan@comp1:~$

Ik ben bang dat ik hier problemen mee ga krijgen. Of niet?

John K
Bovenstaande regel dient om het wachtwoord in te stellen voor de gebruiker.





Offline Dave

  • Lid
Re: Nieuwe install met behoud /home op aparte partitie
« Reactie #10 Gepost op: 2009/10/06, 13:50:13 »
Volgens mij zit het probleem in de "user ID's".  Want intern worden de rechten
per user-ID bepaald, niet per naam.  Je zal dus het best dat even aanpassen,
en misschien is het probleem dan al verholpen.

track

Dit "probleem" speelt dan zeker enkel bij meerdere accounts want heb er met alle versies nog geen last mee gehad (t/m 9.10)

Offline John K

  • Lid
Re: Nieuwe install met behoud /home op aparte partitie
« Reactie #11 Gepost op: 2009/10/06, 14:59:53 »
Hiermee is het wel gelukt  welke te vinden is op deze link; http://www.howtogeek.com/howto/ubuntu/add-a-user-on-ubuntu-server/


adduser <username>
Example:
geek@ubuntuServ:/etc/skel$ sudo adduser thegeek
Password:
Adding user `thegeek’…
Adding new group `thegeek’ (1004).
Adding new user `thegeek’ (1004) with group `thegeek’.
Creating home directory `/home/thegeek’.
Copying files from `/etc/skel’
Enter new UNIX password:
Retype new UNIX password:
No password supplied
Enter new UNIX password:
Retype new UNIX password:
passwd: password updated successfully
Changing the user information for thegeek
Enter the new value, or press ENTER for the default
Full Name []: The Geek
Room Number []: 0
Work Phone []: 555-1212
Home Phone []: 555-1212
Other []:
Is the information correct? [y/N] y


Het enige probleem hierbij is dat na switchen naar de net aangemaakte user je een waarschuwing krijgt;

The panel encountered a problem when loading OAFIID: GNOME IndicatorApplet; Do you want to delete the applet from yor configuratie?

Na verwijdering lijkt er niets aan de hand, alleen dat de user in de taakbalk nu helemaal in de rechterhoek staat en de aan/uit bottom is verdwenen.

Weet iemand of ik met deze procedure nog meer problemen kan verwachten?

John K

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Nieuwe install met behoud /home op aparte partitie
« Reactie #12 Gepost op: 2009/10/06, 18:08:47 »
Weet iemand of ik met deze procedure nog meer problemen kan verwachten?

Dat weet ik niet, maar overweeg eens om af te stappen van de aparte /home? Ik heb de instructie voor herinstallatie/opwaarderen, inmiddels even nagekeken en bijgewerkt:
http://sites.google.com/site/computertip/herinstallatie

Er wordt verschillend gedacht over het nut van een aparte /home-partitie, maar mijn eigen mening is de volgende:

Citaat
Ik ben overigens bepaald geen voorstander van een aparte home-partitie. Dat heeft namelijk meer nadelen dan voordelen:

- Kopieën van documenten en foto's wil u veiligheidshalve sowieso extern bewaren, bijvoorbeeld op een externe USB-harde schijf. Een aparte home-partitie biedt schijnzekerheid.

- Een verder nadeel is, dat oude instellingen dan soms voor problemen zorgen in een nieuw geïnstalleerde Ubuntu. Instellingen waar u prijs op stelt, en die u dus uitdrukkelijk wel wil meenemen naar een nieuwe installatie, kunt u immers ook simpelweg eventjes kopiëren op (bijvoorbeeld) een USB-staaf.

- Kortom: voor opslagdoeleinden maakt u beter een aparte opslagpartitie aan op de interne harde schijf, buiten Ubuntu zelf (en dus niet als /home). Bijvoorbeeld geformatteerd in NTFS, wanneer u een tweevoudig opstartbare computer heeft: dan kunt u de opslagpartitie benaderen zowel vanuit Windows als vanuit Ubuntu.

- Zoals gezegd, hebt u naast deze interne opslagpartitie nog steeds een extern opslagmedium nodig (zoals een externe USB-harde schijf) om kopieën van uw documenten op te bewaren! Als de interne harde schijf kapotgaat, dan zijn immers in één klap alle partities verloren.

« Laatst bewerkt op: 2009/10/06, 18:16:30 door Pjotr »

Offline John K

  • Lid
Re: Nieuwe install met behoud /home op aparte partitie
« Reactie #13 Gepost op: 2009/10/06, 18:43:00 »
"Vermijdt de opwaardeerknop" is een aanrader, ik kon niet meer opstarten na gebruik van de opwaardeerknop + dat ik mijn /home kwijt was.

Nogmaals, bij aparte /home, waar ik toch bij blijf zweren (ja, ik maak backups op 16 gig USB) is dit commando om "oude" /homes weer terug te vinden (zolang deze vermeld staan in gksudo nautilus /home partitie) is:

adduser <username>       

Het wijst zich vanzelf.

Ik heb er jaren naar gezocht, tot vandaag.

John K

Offline John K

  • Lid
Re: Nieuwe install met behoud /home op aparte partitie
« Reactie #14 Gepost op: 2009/10/06, 18:44:45 »


Het enige probleem hierbij is dat na switchen naar de net aangemaakte user je een waarschuwing krijgt;

The panel encountered a problem when loading OAFIID: GNOME IndicatorApplet; Do you want to delete the applet from yor configuratie?



Het swtichprobleem doet zich niet voor onder 9.04!

Offline Dave

  • Lid
Re: Nieuwe install met behoud /home op aparte partitie
« Reactie #15 Gepost op: 2009/10/06, 19:20:24 »
"Vermijdt de opwaardeerknop" is een aanrader, ik kon niet meer opstarten na gebruik van de opwaardeerknop + dat ik mijn /home kwijt was.

Nogmaals, bij aparte /home, waar ik toch bij blijf zweren (ja, ik maak backups op 16 gig USB) is dit commando om "oude" /homes weer terug te vinden (zolang deze vermeld staan in gksudo nautilus /home partitie) is:

adduser <username>       

Het wijst zich vanzelf.

Ik heb er jaren naar gezocht, tot vandaag.

John K

Ik heb er anders goede ervaringen mee. Merk geen verschil (draai nu 2 identieke systemen, 1 met upgrade en 1 schoon)
Het idee van Pjotr vind ik op zich niet zo gek, heb toch altijd een backup.
Alleen, het kreng wil eens niet meer opstarten en je doet maar snel een nieuwe installatie wat immers sneller gaat dan een paar dagen zoeken en posten en proberen, ben je wel alles kwijt en zul je zien dat je net een week overgeslagen hebt met je backup en dan dag fotoos en brieven.
Nee hou toch maar gewoon 10Gb voor de root aan. Tegenwoordig toch ruimte genoeg.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Nieuwe install met behoud /home op aparte partitie
« Reactie #16 Gepost op: 2009/10/06, 20:26:16 »
Er is niets tegen om een aparte /home te hebben. Ook met een aparte /home blijven de adviezen van Pjotr perfect van toepassing. Op zich heeft het feit of /home op de root staat dan wel een aparte partitei is, daar niets mee te maken.

Denken dat je gegevens veilig zijn op een aparte /home: dat is de redeneringsfout.

Om te controleren welke user-id een nieuwe gebruiker meegrijgt, dien je adduser de nodige optie mee te geven. Ik heb lang geleden daar nog iets over gemeld

http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/mis-gebruikers/msg185426/#msg185426