Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Boek voor programmeren gezocht. Wat is een aanrader?  (gelezen 6309 keer)

Offline bart85

  • Lid
Boek voor programmeren gezocht. Wat is een aanrader?
« Gepost op: 2018/03/03, 16:50:15 »
Voor het programmeren wil ik een boek kopen. De vraag is welke programmeertaal. Geschreven in het Nederlands of Engels. Voor de taal zat ik aan c++, python of bash te denken.
Wat is het niveau van deze talen. Universitair, HTS of MTS?
Zijn er goede boeken in het Nederlands geschreven of zijn de Engelse boeken echt beter?
De achtergrond voor het in het elkaar zetten van een programma/script. Ben ik er een boek over wiskundige technieken bij nodig? Zo ja, Weet je hier een goed boek voor?
De toekomst van de taal. Is er over een paar jaar nog belang bij dat iemand de taal kent?
Word er het gebruik van een IDE editor besproken? En is deze editor open-source, zodat ik geen software hoef te kopen?
Word het debuggen van een programma besproken?
Zijn de programma's geschreven in een taal voor op de commandline of ook grafisch? Zit er wel toekomst in om code te schrijven die alleen op de commandline kan worden gebruikt?
Is het boek dit jaar gedrukt. Dat het up-to-date is?
Zijn de boeken niet te dik? Mijn ervaring is dat ik dikke boeken slecht door kom.
De kosten van een boek? Zijn ze niet te duur?
« Laatst bewerkt op: 2018/03/03, 21:12:17 door bartveurink »
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.

Offline peer

  • Lid
Re: Boek voor programmeren gezocht. Wat is een aanrader?
« Reactie #1 Gepost op: 2018/03/04, 11:25:22 »
geen boek maar wel een tip.

Kijk eens op www.caveofprogramming.com. John Purcell heeft daar een groot aantal cursussen staan. Er is o.a één gratis cursus voor C++. Ik heb die een tijd geleden gevolgd en ook de vervolgcursus (betaald) gedaan. John geeft in de videoś een heel goede uitleg.
Echt de moeite waard.


 

Offline bart85

  • Lid
Re: Boek voor programmeren gezocht. Wat is een aanrader?
« Reactie #2 Gepost op: 2018/03/05, 20:30:28 »
https://www.bol.com/nl/p/-/9200000020283188

Dit is een boek van de dummies serie in het Engels, C++ for Dummies, 7th Edition. Vanwege een boek van de Dummies serie heb ik mijn twijfels. Wat is je mening?
Over de site van het vorige bericht; ik wil graag een boek waar ik in kan bladeren.
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Boek voor programmeren gezocht. Wat is een aanrader?
« Reactie #3 Gepost op: 2018/03/05, 22:42:25 »
Misschien een tip, op onze wiki is het boek “Think Python: Een introductie tot software ontwerp” vertaalt. Kost je niets. :)
Klik links bovenin op Documentatie

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Boek voor programmeren gezocht. Wat is een aanrader?
« Reactie #4 Gepost op: 2018/03/05, 23:22:55 »
Hallo Bart,

Ik ben zelf helemaal geen programmeur. Ik kan wel aardig met een wat ingewikkelder script overweg, maar daar houdt het op.

Wat ik zo begrepen heb is de keuze voor Python als eerste taal een goede en de keuze voor het boek "A Byte of Python" is een aanrader. Bovendien is dat boek gratis te lezen en ook als pdf en epub te downloaden. Dan kan je eerst eens kijken of je er mee uit de voeten kan, ook al omdat  het in het Engels is.

Ik zou die stap naar het Engels wel doen, lijkt mij. Je hulpbronnen zijn dan zo heel veel groter. Toen ik jong was regelde ik zelf een stage in Engeland. Daar waren ze op de HTS niet blij mee, maar ik achteraf wel.  Niet voor de studie, maar puur voor de taal.

Nu heb je ook Internet. Een woordenboek zo groot en gedetailleerd als niemand ooit had kunnen dromen.

Hoe dan ook, ik wens jou heel erg veel succes en veel plezier!!

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Boek voor programmeren gezocht. Wat is een aanrader?
« Reactie #5 Gepost op: 2018/03/05, 23:40:30 »
Voor het programmeren wil ik een boek kopen. De vraag is welke programmeertaal. Geschreven in het Nederlands of Engels. Voor de taal zat ik aan c++, python of bash te denken.

Hallo Bart, volgens mij stel je je vragen in de verkeerde volgorde. Als je wilt gaan programmeren (en daar ben je al een poosje mee bezig weet ik, gelet op je vragen op dit forum), moet je eerst weten wat je wil programmeren. Als je een zekere vraagstelling wil oplossen (= een oplossing voor een bepaald probleem vinden of ontwikkelen), dan kan dat in principe met elke programmeertaal. Als je wat verder wilt gaan en een grafisch programma wil ontwikkelen (dat is: met vensters en menubalken en een muis erbij en nog meer), dan vereist dat weer specifieke programmeertalen, bijvoorbeeld C++, of een stel andere.

Wat is het niveau van deze talen. Universitair, HTS of MTS?

Dat is niet zo maar te zeggen. Programmeren kun je op talloze niveaus doen. Van het eenvoudige "Hello world!" in een veelvoud van talen tot aan big data mining met technieken voor artificiële intelligentie en machinaal leren, al dan niet gecombineerd met dataversleuteling en nog het een en ander. Ik zou zeggen: een taal staat los van een zeker denkniveau. Een programmeertaal leent zich voor eenvoudige zaken en dezelfde taal kan zich ook lenen voor megacomplexe zaken, in principe. Een programmeertaal is ontwikkeld/gemaakt om problemen op te lossen. Er is geen onderscheid tussen programmeertalen voor eenvoudige problemen en programmeertalen voor ingewikkelde problemen.

Zijn er goede boeken in het Nederlands geschreven of zijn de Engelse boeken echt beter?
Boeken in het Engels zijn zeker niet echt beter, wel in een veel grotere hoeveelheid beschikbaar.

De achtergrond voor het in het elkaar zetten van een programma/script. Ben ik er een boek over wiskundige technieken bij nodig? Zo ja, Weet je hier een goed boek voor?
Bart, je zoekt het veel te ver. Om een programma of een script in elkaar te zetten heb je geen achtergronden nodig, noch wiskundige technieken. Je hebt een zeker probleem, dat formaliseer je (bedoeld als 2x + 6y en het gemiddelde daarvan in een zekere tijdsspanne is gelijk aan 20) en dan ga je dat probleem opdelen in kleine stukjes. Met als resultaat de goede uitkomst.

De toekomst van de taal. Is er over een paar jaar nog belang bij dat iemand de taal kent?
Dat weten alleen Onze Lieve Heer en Larry Wall, de maker van Perl. Weet jij of het over een paar jaar nog van belang is de verkeersregels te kennen?

Word er het gebruik van een IDE editor besproken? En is deze editor open-source, zodat ik geen software hoef te kopen?
Word het debuggen van een programma besproken?
Zijn de programma's geschreven in een taal voor op de commandline of ook grafisch? Zit er wel toekomst in om code te schrijven die alleen op de commandline kan worden gebruikt?
Is het boek dit jaar gedrukt. Dat het up-to-date is?
Zijn de boeken niet te dik? Mijn ervaring is dat ik dikke boeken slecht door kom.
De kosten van een boek? Zijn ze niet te duur?
Hallo, dit zijn erg veel veel vragen waar je ook zelf een antwoord op kunt vinden. Er zijn meerdere goede opensource IDE's (Eclipse of Geany als het wat kaler mag), er zijn ook goede opensource debuggers voorhanden ($ gdb <program>), een boek dat dit jaar gedrukt is mag hopelijk up-to-date zijn; wat je nu schrijft voor de opdrachtregel werkt over 140 jaar nog net zo goed, in theorie, en dikke boeken kun je beter mijden, hoe dunner hoe kernachtiger is mijn devies, en te duur zijn ze allemaal! ;)

Offline MKe

  • Lid
Re: Boek voor programmeren gezocht. Wat is een aanrader?
« Reactie #6 Gepost op: 2018/03/06, 08:25:54 »
Okay ff reactie van deze programmeur.

Programmeren moet je gewoon doen, daardoor krijg je inzicht en uit je vragen proef ik dat dat nog een beetje ontbreekt bij je.

Eigenlijk is de programmeer taal niet zo van belang (opeen belangrijke uitzondering, maar daar kom ik nog op terug). Programmeer principes zijn vrijwel allemaal hetzelfde, of je nu in JAVA of .net programmeert. Geen enkele generic taal is alleen voor commandline geschreven, meestal hebben ze libraries voor GTK of QT (of zelfs TK) zodat je je programma kunt uitrusten met grafische vensters. Het beste kun je als beginner kiezen voor het programma waar je de meeste hulp voor kunt vinden. Python is daar een goed voorbeeld van, maar ook Perl, JavaScript JAVA, C Golang enz. vallen in die categorie. Het is maar waar je je het beste bij voelt. Het enige wat ik je kan aanraden is dat je er een kiest en daar een project mee doet. Daarna kun je een andere taal proberen om te vergelijken.

Ik zei net dat er een belangrijk criterium is die je wel moet overwegen. Dat is of je een geïnterpreteerde taal of een gecompileerde taal wilt. C, C++, Golang zijn voorbeelden van gecompileerde talen. Je schrijft hiervoor een tekst bestand die vervolgens gebruikt wordt om je applicatie te bouwen. Traditioneel zijn deze efficiënter en sneller dan geïnterpreteerde talen (al hangt dat heel erg van de geschreven code af). Vaak zijn deze talen wat lastiger in gebruik dan geïnterpreteerde talen. Ze dwingen je vaak om netter te programmeren (geen dynamic typing) en je maakt dus ook sneller een fout. Python, Perl, Ruby enz. zijn geïnterpreteerde talen. Zij geven meestal gemak en snelle ontwikkeling tijd t.o.v. talen als C met als nadeel de performance. Deze talen worden on-the-fly gecompileerd.

Nog een overweging, als je web programma's wilt maken zijn Javascript, PHP, Golang Ruby en Python no-brainers. Deze talen worden veel gebruikt voor web-ontwikkeling en er is ook veel over te vinden. Je ziet weinig C of C++ in web aplicaties (kan wel hoor).

Welk boek? Het boek wat je gemakkelijk kunt volgen. Leer over functioneel t.o.v. Object oriented programming. Leer hoe je een package kunt maken in de door jou gekozen taal. Bedenk een project en ga het maken.
IDE? Maak je niet druk over een IDE, vrijwel elke tekst editor voldoet

Succes
« Laatst bewerkt op: 2018/03/06, 14:48:33 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

youpie123

  • Gast
Re: Boek voor programmeren gezocht. Wat is een aanrader?
« Reactie #7 Gepost op: 2018/03/06, 17:04:05 »
Vroeger had je goede boeken van uitgeverij Academic Service maar helaas, is die overgenomen door Boom uitgevers. 
Ken je geen leraar op het HBO, afdeling automatisering die je kan vertellen waar ze tegenwoordig de boeken vandaan halen? (Als ze nog boeken gebruiken)

Offline stoevirda

  • Lid
Re: Boek voor programmeren gezocht. Wat is een aanrader?
« Reactie #8 Gepost op: 2018/03/08, 13:54:17 »
antwoord is vervallen
« Laatst bewerkt op: 2019/06/13, 11:18:19 door stoevirda »


Re: Boek voor programmeren gezocht. Wat is een aanrader?
« Reactie #10 Gepost op: 2018/12/05, 15:56:12 »
Ik heb nog wat schoolboeken (TU informatica) voor programmeren liggen die je voor een prikkie mag hebben.
Javascript, div. unix, win NT4, access, en misschien ook nog PHP (maar die is geloof ik weg). Ik zou eens moeten kijken of ik er nog meer heb.

Iemand interesse? PM maar even.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Nero

  • Lid
Re: Boek voor programmeren gezocht. Wat is een aanrader?
« Reactie #11 Gepost op: 2018/12/05, 20:34:58 »

Offline Algol

  • Lid
Re: Boek voor programmeren gezocht. Wat is een aanrader?
« Reactie #12 Gepost op: 2018/12/05, 21:44:28 »
@ bartveurink, mij is onduidelijk wat het doel van de vraag is.
Is dit het verwerven van inhoudelijke kennis van programmeertaal of -talen, zoals: datastructuren, robuustheid, snelheid, veiligheid, testbaarheid, enz.
Of gaat dit om de soort output, zoals: simulaties van fysische processen, genereren van grafische resultaten, wiskundige numerieke problemen oplossen, aansturen van hardware, hulpprogrammaatjes voor beheer van computersysteem, en ga zo maar door.

Bedenk wel, dat een programmeertaal een stuk gereedschap is. Wat wil je met dit gereedschap realiseren?
Vergelijk het met gaten boren in een stuk metaal. Doe je dat met een handboormachine, een kolomboormachine, een draaibank, een CNC-machine of met een laser? Het kan allemaal resulteren in bruikbare gaten.
Geen enkele computertaal is heilig, de een zweert bij dit, de ander bij dat.

Ik ga mee met de reacties van MKe en Paul Matthijsse.

Mocht je vraag outputgericht zijn, dan is mijn advies: begin eens met het goed gedocumenteerde tool op de Ubuntu-machine, de terminal, en probeer bash scripts aan de praat te krijgen en speel daar eens mee. Wat daarnaast ook leuk en leerzaam is, is Powershell. 
Dual boot Ubuntu 14.04 LTS en dual boot Ubuntu 16.04 LTS, beide met iets van usoft.