Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: GESTOPT devuan  (gelezen 1517 keer)

Offline softbart

  • Lid
GESTOPT devuan
« Gepost op: 2016/09/18, 09:16:29 »
Iemand al Devuan geïnstalleerd?

groet,

Theo
 
« Laatst bewerkt op: 2016/09/24, 10:58:06 door softbart »

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: devuan
« Reactie #1 Gepost op: 2016/09/18, 10:28:56 »
Hoi Theo,

Het verschil is vooral dat het init gebeuren geen gebruikt maakt van systemd en dat is het dan? Voor de rest is het een Debian systeem?

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Nero

  • Lid
Re: devuan
« Reactie #2 Gepost op: 2016/09/18, 13:48:40 »
Ooit gebruikt, maar ik vond de voordelen niet opwegen tegen de nadelen. Liever een pure Debian.

Re: devuan
« Reactie #3 Gepost op: 2016/09/18, 14:10:12 »
Ooit gebruikt, maar ik vond de voordelen niet opwegen tegen de nadelen. Liever een pure Debian.

Ik zie niet veel nadelen aan het niet hebben van systemd. Ik bedoel ik werk bijvoorbeeld niet met Gnome 3.x (die dit schijnbaar nodig is).
Andere programma's die ik een stuk interessanter vind (zoals tmux) zijn niet altijd een goede combinatie met systemd.
Vandaar dat ik op een aantal machines Linuxbbq/Antix heb draaien. Deze hebben ook geen systemd.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline softbart

  • Lid
Re: devuan
« Reactie #4 Gepost op: 2016/09/18, 19:54:25 »
@Just,
Dat klopt, is/was ook de reden van de "fork".

@Nero,
Wat zijn de nadelen volgens jou welke zwaarder wegen?

@Theo1971
Dat was ook mijn gedachte.

Ik probeer me in te lezen in de reden voor systemd.  Ik raak echter het overzicht kwijt.
Buiten, zover ik dat had begrepen, dat er iets gedaan moest worden aan het init gebeuren, komt dit mij niet over als een wijziging, meer een schil om de kernel heen. Met welk technisch voordeel?

groet,

Theo

Offline Nero

  • Lid
Re: devuan
« Reactie #5 Gepost op: 2016/09/18, 20:57:11 »
Nadelen: sommige updates van pakketten blijven achter op deze van systemd, of worden zelfs helemaal niet bijgewerkt.

Re: devuan
« Reactie #6 Gepost op: 2016/09/18, 23:35:17 »
Dat klopt Nero, maar het omgekeerde gebeurd ook. Tmux (en Screen) zijn bekende voorbeelden van programma's die het met bijvoorbeeld upstart nog wel goed werkten en bij systemd over hun nek gaan. Voor mensen die veelal met de terminal werken of in een niet grafische werkomgeving is dit een enorm handig stukje gereedschap en zeker op het gebied van servers zit je niet echt te wachten op een crash ;) Voor normaal huis, tuin en keukengebruik zal het allemaal wel meevallen. En natuurlijk is er ook een groep mensen die vasthouden aan de oude UNIX spreuk "Do one thing and do it well'  en nog weer anderen zijn bang dat de verschillen te groot worden en het vice-versa porten van software met bijvoorbeeld (open/free) moeilijker gaat worden.

Hoe het allemaal zit bij Devuan weet ik niet, ik heb het zelf niet geprobeerd. Archbang wel, en die is ook systemd vrij. Maar goed hun grotere broers hebben dus wel systemd en  ik noem maar wat.. een verkeerde .deb file kan misschien al ellende veroorzaken. Wat is dan wijsheid?  Persoonlijk neig ik om te zeggen dat mensen die echt geen systemd kunnen gebruiken er goed aan doen om Slackware te installeren. Dat is misschien wat lastiger te installeren, maar daarmee loop je wel het minste risico dat je uiteindelijk met een niet goed functionerend systeem zit.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline Nero

  • Lid
Re: devuan
« Reactie #7 Gepost op: 2016/09/19, 01:19:38 »
Ik werk met Debian Testing, en Screen doet het hier zonder problemen. Ook op de Banana Pi met Jessie Bananian geen probleem.

Offline softbart

  • Lid
Re: devuan
« Reactie #8 Gepost op: 2016/09/19, 21:53:32 »
Op de de productie PC/laptop draai ik Debian-Jessie, op de probeer Debian-Testing.
En hierendaar wat (X)Ubuntu's.
Op de MyBookLive's (3x)data,dagbackup en weekbackup. Draait Debian squeeze and wheezy voor de PPC. Inmiddels alweer 4-5 jaar 24/7 in gebruik. Geen klagen over.
Echter een beperkte Debian zodat b.v. NFS niet mogelijk is.Dus alles met sshfs. Dan is data overzetten erg traag. Een hack naar een wheeze is mogelijk.
Gezien de leeftijd van de nas'jes wil kijken naar een klein data-servertje.
Vandaar mijn gedachte naar Devuan. Slack is ook een mogelijkheid (20 jaar geleden mijn eerste Linux :) )

groet,

Theo

Re: devuan
« Reactie #9 Gepost op: 2016/09/20, 01:18:40 »
Ik werk met Debian Testing, en Screen doet het hier zonder problemen. Ook op de Banana Pi met Jessie Bananian geen probleem.

Het gaat (zover ik het gelezen heb) ook in bepaalde situaties over zijn nek. Een gewaarschuwd mens telt voor 2, dus ik had geen zin om het uit te proberen ;)


@softbart, over Debian valt ook weinig te klagen denk ik, na de eerste blokkendozen die ik bouwde met de Ubuntu mini.iso volgde (logischerwijze) de Debian blokkendozen.
Volgens mij zou NFS ook mogelijk moeten zijn met Linuxbbq (Debian zonder systemd), maar hoe het precies zit zou je daar in het forum kunnen vragen. Een aantekening daarbij is wel dat men daar verzot is op voornamelijk geen grafische toestanden, maar goed aangezien het om een klein data-servertje gaat is dat wellicht ook hetgeen wat het beste werkt :)  Tja Slack is wat lastiger om op te zetten (minder automatismen), maar is gewoon een hele goede distro.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline softbart

  • Lid
Re: devuan
« Reactie #10 Gepost op: 2016/09/24, 10:55:38 »
Even een update.


Ik heb over Debian zeker geen klagen. Maar dat zegt niets over mijn gedachte/twijfels  t.a.v. systemd.

Devuan staat even in de hold omdat ik toch weer ga proberen een volledige Debian op de lan's kan krijgen. Dit i.v.m. NFS.
Dit valt echter buiten het bestek van dit draadje, hoewel het wel de oorzaak daarvan is.  :)  :)

groet,

Theo

Offline h2o

  • Lid
Re: GESTOPT devuan
« Reactie #11 Gepost op: 2016/09/24, 15:50:28 »
Ik heb wel eens met Devuan getest met mijn testlaptop. Op zich geen problemen ondervonden.
Op het moment van schrijven ben ik met mijn testlaptop bezig met een sysvinit Debian waar ik systemd uit heb gesloopt.
Niet zo moeilijk als je geen exotische dingen als gvfs of hplip gebruikt.

Hoe ik dat heb gedaan: Grotendeels deze handleiding gevolgd: http://without-systemd.org/wiki/index.php/How_to_remove_systemd_from_a_Debian_jessie/sid_installation

Kort gezegd komt het hier op neer: Installeer eerst
apt-get install sysvinit-core sysvinit-utils
cp /usr/share/sysvinit/inittab /etc/inittab

rebooten en dan de sysvinit keuze gebruiken bij other options in Grub.

Daarna systemd eruit slopen:
apt-get remove --purge --auto-remove systemd
Een bestandje systemd aanmaken in /etc/apt/preferences.d met de volgende inhoud

Citaat
Package: systemd
Pin: release *
Pin-Priority: -1

Package: *systemd*
Pin: release *
Pin-Priority: -1

Package: systemd:amd64
Pin: release *
Pin-Priority: -1

Package: systemd:i386
Pin: release *
Pin-Priority: -1

Package: policykit-1
Pin: origin "wheezy"
Pin-Priority: -1

Package: libpolkit-*
Pin: origin "wheezy"
Pin-Priority: -1

Package: upower:amd64
Pin: origin "wheezy"
Pin-Priority: -1

Package: policykit-1:amd64
Pin: origin "wheezy"
Pin-Priority: -1

Package: libpolkit-*:amd64
Pin: origin "wheezy"
Pin-Priority: -1

Package: upower:i386
Pin: origin "wheezy"
Pin-Priority: -1

Package: policykit-1:i386
Pin: origin "wheezy"
Pin-Priority: -1

Package: libpolkit-*:i386
Pin: origin "wheezy"
Pin-Priority: -1

Je ziet dat ik grote delen oversla en meteen de multiarch zaken amd64 en i386 gebruik. Ook heb ik de wheezy repo toegevoegd. Uiteraard eerst na het muteren van de sources.list apt-get update gedaan.

Werkt allemaal prima op op mijn testlaptop. Je zou natuurlijk ook Devuan eerst kunnen uitproberen in een Virtualbox machine.  Succes!!

Toevoeging: Als je hplui-gui gebruikt, dan werkt dat niet meer bij je systemd-loze configuratie. Je kunt je HP-printer dan overigens wel bedienen met http://localhost:631/admin in je browser.
« Laatst bewerkt op: 2016/09/24, 15:55:53 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline softbart

  • Lid
Re: GESTOPT devuan
« Reactie #12 Gepost op: 2016/09/25, 09:34:18 »
@h2o,

Nog bedankt voor je reactie.
Betreffende hplip is dat dan eerder een voordeel dan een nadeel.
hplip en cups bijten elkaar.

groet,

Theo

Offline h2o

  • Lid
Re: GESTOPT devuan
« Reactie #13 Gepost op: 2016/09/26, 11:52:08 »
Een systeem Debian zonder systemd werkt prima, maar je moet dan wel alle usb schijven e.d. handmatig mounten. Als dat geen bezwaar is kun je gewoon verder gaan.
Anders kun je toch sysvinit en systemd naast elkaar laten staan en bij het opstarten via Grub opstarten met sysvinit i.p.v. systemd. *) Moet ook mogelijk zijn om je grub aan te passen, dat is mij nog niet gelukt in de korte tijd. Iemand een hint?

Wat je ook kunt doen is je bestaande Jessie systeem migreren naar Devuan. Lees hier https://talk.devuan.org/t/migrating-from-debian-to-a-minimalist-devuan/181 hoe dat moet.
Een Wheezy systeem upgraden naar Devuan doe je zo https://git.devuan.org/dev1fanboy/Upgrade-Install-Devuan/wikis/Upgrade-to-Devuan.

*) op die manier laat je sysvinit gewoon werken en worden systemd zaken alleen opgestart wanneer dat nodig is.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Re: GESTOPT devuan
« Reactie #14 Gepost op: 2017/09/16, 14:18:56 »
Ik schop dit draadje even omhoog.
Gisteren op min oude acer van 12 Devuan geinstalleerd(xfce). Makkelijke installatie, zeer snelle distro op een amd64 met 2 gb geheugen.Alleen de tijd werd verkeerd ingezet, ondanks dat ik de locales op Europa/ amsterdam had gezet. Maar even een regeltje toevoegen aan .profiles deed wonderen. Komende dagen nog verder uittesten of ik tegen rare dingen aan ga lopen. Wel mooi dat mijn Acer niet naar het kerkhof hoeft. Die lust blijkbaar geen distro's met systemd. Pclos draaide er ook goed op, maar die wilde mijn draadloze netwerk niet meer herkennen nadat ik een andere netwerkkaart erin gedaan had. ;)
Kubuntu 20.04

Offline h2o

  • Lid
Re: GESTOPT devuan
« Reactie #15 Gepost op: 2017/09/16, 19:29:30 »
Op een dergelijk systeem kun je ook nog proberen om MX16 erop te zetten. Heeft ook geen systemd, dwz. uitgeschakeld en wat moderner dan Devuan. Heeft bijv. kernel 4.7.
Zelf wacht ik overigens af of er een snelle upgrade verschijnt naar de Stretch tegenhanger van Devuan.
« Laatst bewerkt op: 2017/09/16, 19:31:12 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Re: GESTOPT devuan
« Reactie #16 Gepost op: 2017/09/16, 19:50:00 »
MX16 ken ik niet, zal eens gaan kijken wat dat is. Dank je voor de tip!
Devuan heeft kernel 3.16 aan boord. Niet echt recent, maar ik weet niet hoe mijn ouwe laptop met een vrij nieuwe kernel omgaat. Het is een testbak, dus Devuan is er weer snel opgezet. Die werkt hier goed op. ;)
Kubuntu 20.04

Offline h2o

  • Lid
Re: GESTOPT devuan
« Reactie #17 Gepost op: 2017/09/16, 21:10:54 »
Ik ben op dit moment bezig met Devuan in een Virtualbox omgeving. De netinstall uitgevoerd (een kale installatie) en nu bezig met een dist-upgrade van Jessie naar Ascii (de Stretch van Devuan). Kijken hoever het daar is gevorderd.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Re: GESTOPT devuan
« Reactie #18 Gepost op: 2017/09/16, 22:03:59 »
MX16 linux geïnstalleerd. Werkt ook prima hierop. MX heeft wel gelijk een mooi uiterlijk en handige tools.  :)
Ben benieuwd hoe die upgrade naar stretch verloopt.Ik heb hiervoor wel eens een testversie van Devuan gedraaid gehad, maar dat was nogal onstabiel.
Scheelt wel dat je in VB kunt draaien. Is het niks, dan kun je het zo weer weggooien. ;)
« Laatst bewerkt op: 2017/09/16, 22:05:54 door dellkubuntu »
Kubuntu 20.04