Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Tweede scherm werkt niet??  (gelezen 1307 keer)

Offline John K

  • Lid
Tweede scherm werkt niet??
« Gepost op: 2015/04/01, 18:59:43 »
Ik heb een laptop met kapot display, nu wil ik die laptop aan een andere computer koppelen met een vga kabel. Ik heb in de andere computer in System settings bij Displays gekeken naar een tweede scherm, maar daar staat "unknow display', maar die doet niets..

VNC is misschien een optie, maar die krijg ik niet aan de praat. Ook X via ssh krijg ik niet werkende (ssh root@lokaalipadres werkt wel).

Heeft iemand een idee hoe wat ik kan doen of verkeerd doe?

Groet John K
« Laatst bewerkt op: 2015/04/02, 13:36:10 door John K »

Offline John K

  • Lid
Re: Tweede scherm werkt niet??
« Reactie #1 Gepost op: 2015/04/02, 15:16:53 »
Heeft niemand een idee?

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: Tweede scherm werkt niet??
« Reactie #2 Gepost op: 2015/04/02, 21:55:22 »
Zoals ik het begrijp kan het helemaal niet wat jij wilt. De VGA connector is volgens mij om een tweede scherm aan de laptop te verbinden ... of begrijp ik je verkeerd? Wat je wel zou kunnen proberen is om via de VGA van je laptop (of een andere grafische uitgang) een andere monitor te koppelen.

Maar wat wil je nu precies eigenlijk?
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Re: Tweede scherm werkt niet??
« Reactie #3 Gepost op: 2015/04/03, 01:19:59 »
Inderdaad, een laptop scherm zit intern via een kabeltje op het moederbord. Eventuele aansluitingen zoals VGA, DVI, HDMI, Displayport, etc zijn uitgangen.

Om een laptop scherm als extern scherm te gebruiken moet deze ontkoppeld worden van de behuizing en via een aparte controller specifiek voor dat scherm aangesloten worden op een dan "normale" aansluiting. Geen reclame, maar dit is een bedrijf die zulke boards aanbied voor een heel deel schermen: http://www.njytouch.com/products/list-17-en.html
Even Googlen zal waarschijnlijk nog veel meer verkopers geven.

Offline John K

  • Lid
Re: Tweede scherm werkt niet??
« Reactie #4 Gepost op: 2015/04/03, 20:12:51 »
Ik wil gewoon toegang tot de desktopomgeving van de laptop, kan dat niet via een vga kabel, of anders via een remote desktop? De laptop met kapot scherm zet ik in als file server in m'n thuis netwerk. het probleem is, bij  tweede scherm zie ik niets gebeuren en remote desktop krijg ik niet aan de gang...

Offline jolo

  • Lid
Re: Tweede scherm werkt niet??
« Reactie #5 Gepost op: 2015/04/03, 21:22:45 »
Ik heb een laptop met kapot display, nu wil ik die laptop aan een andere computer koppelen met een vga kabel.
Als ik je topictitel juist begrijp, wil je toch een tweede scherm aansluiten op de VGA van je laptop. Als dat is gebeurd en dat tweede scherm is ingeschakeld op het moment dat je laptop inschakelt, dan zou deze beeld behoren te geven. Wellicht niet het GRUB menu, maar wel de grafische desktop.  Tenminste zo werkt dat, met de Lenovo R61i notebook uit mijn onderschrift.

Zie onderstaande afbeelding.

 Remote desktop zal denk ik alleen werken, als deze van te voren op de laptop was geconfigureerd. Zoals als dat bijvoorbeeld kan met Remmina.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: Tweede scherm werkt niet??
« Reactie #6 Gepost op: 2015/04/04, 21:10:28 »
Je kan een scherm aan je laptop koppelen via de VGA kabel. Soms moet je even een toetsencombinatie gebruiken om bij het tweede scherm te komen, bij mij is dat [fn]+[f4], maar bij anderen is het weer anders geloof ik. Dan zou je alles zo moeten kunnen instellen zoals je wilt om het van afstand bereikbaar te maken. Ik moet zeggen dat het mij niet gelukt is om VNC met Xubuntu werkend te krijgen. Maar als je SSH-server hebt geïnstalleerd dan moet je wel een ssh -X verbinding kunnen maken. Of anders teamviewer er op zetten en die bij de opstart meteen laten starten. Ik had ook voor mijn webserver nog een ander beheerprogramma, maar ik weet niet meer hoe dat heette. Volgens mij WebMin.
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Re: Tweede scherm werkt niet??
« Reactie #7 Gepost op: 2015/04/05, 00:12:28 »
Ik wil gewoon toegang tot de desktopomgeving van de laptop, kan dat niet via een vga kabel, of anders via een remote desktop? De laptop met kapot scherm zet ik in als file server in m'n thuis netwerk. het probleem is, bij  tweede scherm zie ik niets gebeuren en remote desktop krijg ik niet aan de gang...

Je zou kunnen werken met een dockingstation? Genoeg (on)gebruikte te koop.
Andere optie. Nieuw schermpje erop? Ook genoeg als gebruikt onderdeel te koop.

En was je al op het idee gekomen de laptop te draaien zonder accu op netstroom? Een laptop is niet gemaakt om doorlopend te laten draaien en de accu kan bij te lang doorlopend gebruik oververhit raken. Je wilt niet dat die knalt.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore