Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: windows in dual boot verwijderen  (gelezen 770 keer)

berre

  • Gast
windows in dual boot verwijderen
« Gepost op: 2009/07/16, 17:29:10 »
ik heb momenteel een dual boot vista/ubuntu 9.04 op mijn laptop staan. ik ben echter zo tevreden van ubuntu 9.04 dat ik van plan ben op lange termijn volledig hier naar over te schakelen en windows te laten vallen. is het mogelijk om vista eraf te gooien en al de ruimte die daarbij vrijkomt gewoon toe te voegen aan ubuntu, zonder dat ik dit ook helemaal opnieuw moet installeren?

momenteel zijn de twee besturingssystemen gewoon naast elkaar geïnstalleerd op dezelfde HD waarbij ik 90GB gebruik voor vista (hier staan ook wel al mijn documenten en muziek ed. op, maar die kan ik even goed importeren in ubuntu) en 25GB voor ubuntu.

mvg, berre

Offline vanadium

  • Lid
Re: windows in dual boot verwijderen
« Reactie #1 Gepost op: 2009/07/16, 20:37:12 »
De snelste, gemakkelijkste en veiligste oplossing is je vista partitie te herformatteren, en daarna als extra opslagruimte (zoals nu, voor je documenten en muziek) te gebruiken.

Vooraleer je daaraan begint, moet je zeker zijn dat je een goede reservekopie hebt van je gegevens: door het formatteren worden namelijk alle gegevens op een schijf gewist.

Principieel gaat het als volgt
* in /boot/grub/menu.list wordt het opstarten aangepast zodat er meteen een doorstart is naar Ubuntu. De keuze voor Windows wordt verwijderd.
* Via de live CD wordt de Windows partitie geherformateerd, typisch naar het bestandssysteem ext3 (hoewel ext4 er nu aan komt).
* De geformatteerde partitie wordt aangemeld en aangekoppeld in het bestand /etc/fstab.

Klaar. Als je die route wil gaan, dan kan je hier zeker specifieke begeleiding vragen mocht dat nodig zijn.

berre

  • Gast
Re: windows in dual boot verwijderen
« Reactie #2 Gepost op: 2009/07/18, 11:14:39 »
De snelste, gemakkelijkste en veiligste oplossing is je vista partitie te herformatteren, en daarna als extra opslagruimte (zoals nu, voor je documenten en muziek) te gebruiken.

Vooraleer je daaraan begint, moet je zeker zijn dat je een goede reservekopie hebt van je gegevens: door het formatteren worden namelijk alle gegevens op een schijf gewist.

Principieel gaat het als volgt
* in /boot/grub/menu.list wordt het opstarten aangepast zodat er meteen een doorstart is naar Ubuntu. De keuze voor Windows wordt verwijderd.
* Via de live CD wordt de Windows partitie geherformateerd, typisch naar het bestandssysteem ext3 (hoewel ext4 er nu aan komt).
* De geformatteerde partitie wordt aangemeld en aangekoppeld in het bestand /etc/fstab.

Klaar. Als je die route wil gaan, dan kan je hier zeker specifieke begeleiding vragen mocht dat nodig zijn.
ok bedankt, lijkt me duidelijke genoeg  :)

Offline vanadium

  • Lid
Re: windows in dual boot verwijderen
« Reactie #3 Gepost op: 2009/07/18, 15:09:48 »
Hoe duidelijk dat is, hangt af van je ervaring. Ik heb namelijk alleen de principiële stappen vermeld, en niet de preciese manier hoe dat in zijn werk gaat. Heb je al ervaring, dan vind je dat zelf wel in de documentatie. Anders vraag je maar hier.