Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu/Mint Xfce - 2 werkbalken/panelen  (gelezen 4514 keer)

Offline HarzG

  • Lid
Ubuntu/Mint Xfce - 2 werkbalken/panelen
« Gepost op: 2010/11/30, 22:03:23 »
In Mint wordt standaard bij Xfce maar 1 werkbalk/paneel gemaakt. Het nadeel hiervan kan zijn, dat je paneel aardig vol komt te zitten nadat je een paar applets hebt geïnstalleerd. Over het gebruiken van 2 werkbalken met Xfce staat helaas niet zo veel vermeld op diverse websites of in de fora.

Tip:
Als je 2 Xfce-werkbalken wilt gebruiken (net als met Gnome of) zoals met de "oude" Xfce, dan kan je met de rechter muisknop in het paneel klikken.
Je kan via "paneel configureren" een paneel 2 toevoegen (het groene plus-teken). Hierna kan je een plek aanwijzen waar het paneel moet worden geplaatst.
Doordat de Xfce-default in Mint standaard maar 1 paneel heeft, staat de takenlijst waarin de gestarte programma's worden getoond "altijd" in paneel 1.
Voeg je een 2e paneel toe, worden nog steeds de programma's in de takenlijst van paneel 1 geplaatst. De clou is het aanleggen van een 2e paneel en het verplaatsen van de "takenlijst".
Als je het op een andere manier probeert en bijv. alle pictogramma's verplaatst naar paneel 2, blijf je zitten met de netwerk-manager-applet en de update-info. Die kon ik namelijk niet naar een paneel 2 verplaatsen.

De oplossing is dus, dat je met de rechter muisknop middenin het paneel 1 klikt. Als daar "takenlijst" staat, kan je kiezen voor "Verplaatsen". Hiermee kan je de "takenlijst" verschuiven naar paneel 2. Als je hierna nog het icoontje van "vensters verbergen en bureaublad weergeven" verschuift naar paneel 2, heb je de bureaublad-instellingen van je oude Xfce c.q. Gnome terug.

Het zoeken naar deze beschreven simpele handelingen op diverse websites voor deze voorkeuren is mij niet gelukt. Dat komt door de verschillende benamingen "panel/bar" "paneel/werkbalk".

btw. Hoewel ook Xfce tegenwoordig ook de hele kerstboom van compiz kan tonen, laat ik het voorlopig voor wat het is en werk vlot zonder de grafische extra's met Xfce.

Opvallend:
Isadora gebruikt nog de OpenOffice-versie van Sun en heeft hier geen grafische bug bij het hernoemen van tabbladen/sheets van Calc zoals dat in Xubuntu 10.04 aan de orde is.  
Helaas is het lettertype van de tabbladen in Mint superklein en ik heb geen idee hoe dat kan worden aangepast in een leesbare grootte.
« Laatst bewerkt op: 2010/11/30, 22:05:54 door HarzG »
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce