Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: opgelost Gezocht: goede vervanging voor Windows movimaker  (gelezen 11568 keer)

Offline RikRik

  • Lid
Re: Gezocht: goede vervanging voor Windows movimaker
« Reactie #25 Gepost op: 2012/03/08, 00:11:16 »
Even een ander programma in de mix gooien: ffDiaporama http://ffdiaporama.tuxfamily.org/ Het is eigenlijk meer een opgepimpte powerpoint dan een video editor :P maar je kan er wel makkelijk mee werken vind ik. Vooral tekst toevoegen gaat makkelijk. Heb het vandaag pas geinstalleerd en even meteen wat mee in elkaar gedraaid in Webm-formaat.

http://youtu.be/qJpasxHjPJo




Bedankt voor je tip Erik, een super prog waar ik heel blij mee ben! Op de site staat een demo die prachtig laat zien wat je van foto en video bestanden kan maken, indrukwekkend. 

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Gezocht: goede vervanging voor Windows movimaker
« Reactie #26 Gepost op: 2012/03/10, 10:53:58 »
Leuk programma, Erik!

Ik ben nu bezig met het realiseren van Slow Motion Video. Als dat lukt kunnen we het waterpoloteam (http://www.youtube.com/playlist?list=PLC592AD8556223176) misschien beter helpen hun technieken verder bij te schaven. Dan kan je prima zien wat je precies goed en wat je fout doet.

Met de slowmoVideo software van Simon Eugster (http://slowmovideo.granjow.net/) zou het moeten kunnen. Dat vereist een nVidia grafische kaart. Het is alleen beschikbaar onder Linux. Er zijn ook Ubuntu (Debian) pakketten..

Er is één PC in huis, die dat heeft. Daar heb ik gisteren Xubuntu 11.10 op geïnstalleerd. Ik had dat Xubuntu toevallig liggen op een USB stick. Dat installeert binnen het half uur! En Xubuntu is wat sneller. Het systeem is zelfs op een oudere externe USB schijf (40 GB en volgens mij ook nog maar een USB 1.0 verbinding) lekker vlot.

Om precies te zijn: ik heb dat op een externe USB schijf gezet. Die boot ik als externe USB media. Aan de machine zelf is helemaal niets veranderd. De methode is heel simpel. Ik haal gewoon de inwendige harde schijf los. Geen stroom, geen datakabel. Als gevolg installeert Xubuntu zich probleemloos inclusief opstartlader op de USB schijf.

Helemaal succesvol is de installatie van slowmoVideo nog niet. Ik krijg een foutmelding bij het renderen. Misschien ontbreekt er nog wat aan software. Ik vermoed het GPU-KLT+FLOW pakket. Dat is niet zo raar bij een dergelijk erg pril stuk software. Even verder aan werken ... .

Het kost nogal wat moeite, maar dan heb je ook wat - zoals dat zo mooi heet

« Laatst bewerkt op: 2012/03/10, 10:56:34 door jvecht »
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Gezocht: goede vervanging voor Windows movimaker
« Reactie #27 Gepost op: 2012/03/11, 21:38:21 »
En anders is er ook nog Lombard voor het basicste van de basics ;)
http://yorba.org/lombard/
(van de makers van Shotwell)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Gezocht: goede vervanging voor Windows movimaker
« Reactie #28 Gepost op: 2012/03/12, 08:49:45 »
Leuk programma, dat Lombard. Inderdaad nog erg basis. Maar als de overgangen en de titels er zijn, met de integratie van de audio-editor uit eigen huis erbij, dan zie ik iets moois komen!

Bedankt voor de tip!

Ondertussen lijkt het erop dat ik dat slowmoVideo aan de gang heb. Dat ding heeft een nVidia grafische kaart nodig. Ik vergiste me in welke van de twee vrijwel gelijke PC's van de huisgenoten die kaart nou zat. Op de goede PC was het zo voor elkaar. Ik heb wat proefopnamen van specifieke acties. Doelworpen. Daarvan ga ik er eentje uitzoeken voor een serieuze poging. Het zou geweldig zijn als we daarmee een middel hadden om de werptechniek te verbeteren.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Gezocht: goede vervanging voor Windows movimaker
« Reactie #29 Gepost op: 2012/03/13, 22:35:45 »
Ik doe hier alles meestal met OpenShot. Heb al vanalles geprobeerd, maar OpenShot werkt het vlotste met de bestandsformaten die ik uit onze apparaten haal (AVI, MPG, MP4).
Heb een keer Cinelerra geïnstalleerd maar de leercurve is me nog wat te hoog. Moet nog eens goede tutorials hiervan zoeken...

Youtube heeft trouwens ook een videobewerker. Heel handig om vele clips gauw aan elkaar te plakken. Overgangen en effecten zitten er ook in en wat heel handig is: de stabilisator, je kan hiermee misselijkmakende bibberige opnames verbeteren. Dat werkt heel goed.

(jvecht, heb jij ook niet iets met trial?)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Gezocht: goede vervanging voor Windows movimaker
« Reactie #30 Gepost op: 2012/03/13, 22:40:26 »
Hallo Starterke,

Ja, ik heb wat met trial. En daar maak ik ook al videootjes van tegenwoordig. Met OpenShot.

met vriendelijke groeten,

Just Vecht
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Gezocht: goede vervanging voor Windows movimaker
« Reactie #31 Gepost op: 2012/03/13, 23:10:01 »
Leuk je hier tegen te komen als enthousiaste Linuxgebruiker  :D

Groetjes,
Lieve

Re: Gezocht: goede vervanging voor Windows movimaker
« Reactie #32 Gepost op: 2012/03/14, 10:34:34 »
Heb een keer Cinelerra geïnstalleerd maar de leercurve is me nog wat te hoog. Moet nog eens goede tutorials hiervan zoeken...

http://wiki.ubuntu-nl.org/CinelerraVideobewerking

;)

Re: Gezocht: goede vervanging voor Windows movimaker
« Reactie #33 Gepost op: 2012/03/16, 21:44:44 »
Bedankt Vistaus, denk dat ik die al eens gezien heb, lang geleden.
Ik zal er mij nog eens aan zetten of liever nog: wachten tot Lumiera klaar is  :)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Gezocht: goede vervanging voor Windows movimaker
« Reactie #34 Gepost op: 2012/03/16, 23:06:59 »
Het is me vanmorgen gelukt een slow motion video te maken op basis van een werpactie van een speler. Die vertraagde video is een factor 3 trager en heeft dus drie keer zoveel frames. Die factor is te kiezen

Het was verder niet moeilijk om te doen. Het programma werkt alleen onder Linux en ook alleen met een nVidia grafische kaart. Dat betekent in mijn geval dat ik het niet op mijn eigen PC kan doen, maar wel via de PC van mijn vrouw. Die heeft namelijk een nVidia kaart.

Nu ga ik samen met de trainer van alle teamspelers een nette video maken van de werp en vangacties. Die worden dan omgezet naar slow motion beelden. Dan kan de trainer langs die weg zijn aanwijzingen beter onderbouwen. En dan een paar weken verder doen we dat weer. Dan kan je de verbetering zien! Het kost allemaal wel aardig wat tijd, maar de verwachting is een behoorlijke technische verbetering. Eén enkele werp- of vangactie is maar een seconde of vijf. Dat scheelt ook wel.

Ik begreep later van mijn broer dat deze functionaliteit ook in Final Cut Pro zit onder de naam speed. Maar dat programma is niet gratis en geen open source.

met vriendelijke groeten,

Just Vecht
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Gezocht: goede vervanging voor Windows movimaker
« Reactie #35 Gepost op: 2012/03/20, 21:31:58 »
Vandaag in OpenShot gewerkt op Ubuntu 11.10 64bit. Niet te doen, schokkerige beelden en heel slecht geluid.
Het zijn .MOV bestanden in HD.
Heb nog wat benodigde bestandjes bij geïnstalleerd via Synaptic, beter, maar het loopt nog niet zoals ik van vroeger in de 10.04 gewend was.
En na een tijdje begint ook de muis nog te haperen.

Iemand een tip om dat vlotter te doen lopen? Zou het kunnen liggen aan de 64bit versie?


Re: Gezocht: goede vervanging voor Windows movimaker
« Reactie #36 Gepost op: 2012/03/20, 22:08:07 »
OpenShot hapert altijd een beetje met HD. kdenlive, Pitivi en Cinelerra doen het een stuk beter met HD op dit moment.

Re: Gezocht: goede vervanging voor Windows movimaker
« Reactie #37 Gepost op: 2012/07/11, 12:51:08 »
wat goed dat ik zoveel info uit dit draadje kan halen...

Ik ben helaas een hele tijd ziek geweest en pak nu alles weer heel voorzichtig op.....

Re: Gezocht: goede vervanging voor Windows movimaker
« Reactie #38 Gepost op: 2012/07/19, 01:27:12 »
wat goed dat ik zoveel info uit dit draadje kan halen...

Ik ben helaas een hele tijd ziek geweest en pak nu alles weer heel voorzichtig op.....


Goed om te horen dat je weer aan de beterende hand bent :)


Update aangaande mijn laatste post hier: sinds de laatste versie(s) van OpenShot die na die post kwamen is de HD-ondersteuning enorm verbeterd. Hoewel ik nog wel enkele dingetjes mis t.o.v. Kdenlive (eigenlijk meer op gebruiksvriendelijk vlak wat kdenlive wel heeft), is IMHO OpenShot nu ver genoeg om aan te raden als alternatief voor Movie Maker :)