Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu en HD (1080i) TV  (gelezen 1345 keer)

Offline Roos

  • Lid
Ubuntu en HD (1080i) TV
« Gepost op: 2009/01/30, 13:52:33 »
Ik ben in het bezit van een Philips 37PFL7662D/12 TV die dus 'full HD' heet te zijn, Xbox 360 geeft prima 1080I beeld, ziet er puik uit, maar op de (media) PC:
De hoogste 1920x1080 resolutie geeft een 'overstuurd' beeld, en erger, rondom mist net genoeg om geen enkele panel meer te kunnen zien :(
[Dat overstuurde is aan te passen door 'scherpte' naar 0 te zetten in het TV Menu]
1280x768 geeft prima beeld, maar je koopt geen Full HD om met minder genoegen te nemen niet?
Volledig beeld is zeker nodig als ik ook 1080i MKV files wil afspelen (zonder dat de subtitles in de coulisen verdwijnen).
Iemand een oplossing? Ik heb heel wat gegoogled maar kom er niet echt eenvoudig uit, en de 'mode 1080i' die je in je TV Menu zou moeten krijgen zie ik dus nooit.

Dus bij deze, in de groep gegooid zullen we maar zeggen ;)

Wilco

Offline dallco

  • Lid
    • stormsail.nl
Re: Ubuntu en HD (1080i) TV
« Reactie #1 Gepost op: 2009/01/30, 15:09:56 »
Mijn sony bravia slikt prima 1080p. Ik moet om de overscan te voorkomen dan wel in de tv aangeven dat hij digitaal signaal heeft. Ik voedt de tv dan via mijn dvi uitgang via een dvi hdmi kabel dat werkt prima. Via de vga uitgang op de pc en de vga ingang op de tv krijg ik ook resultaten zoals jij beschrijft. RTFM was dat voor mij. Want volgens het boekje wordt idd slechts tot 1280x768 ondersteund. Een digitale tv moet je dan ook digitaal voeden is mij overtuiging. Zonder te vervallen in een eindeloze "formaat" discussie... 1080p is ook echt 1080 beeldlijnen 1080i is een interlaced beeld waarbij ieder opvolgend beeldje 720 verse lijnen bevat. 720p is nagenoeg 1080i.
Overigens als je tv het aankan raad ik aan 1080p met 24 beeldjes p/s. Is absoluut beter in het geval je ook je foto's via je mediacenter bekijkt.
Voedt je de tv wel met een hdmi? of dvi?(als er tvś zijn die dat hebben) want dan pas kan hij in de digitale mode gaan en geeft de tv dat ook weer in zijn scherm. De oplossing is denk ik niet in de software te vinden maar aan de harde kant. De bekabeling. Let op dat er dvi hdmi kabeltjes zijn die meer en minder pennetjes hebben. Altijd die met alle pennetjes kiezen! Ik liet mij in de eerste instantie ook verleiden door de elektronicawinkel een kabel te kiezen die a) veel te duur was en b) niet een volledige pinbezetting had.

succes,
Frank

(edit: enige aanvulling en interpunctie)
« Laatst bewerkt op: 2009/01/30, 15:28:44 door dallco »
Blije (L)Ubuntu gebruikende familie  12.04 en 13.10

Offline Roos

  • Lid
Re: Ubuntu en HD (1080i) TV
« Reactie #2 Gepost op: 2009/01/30, 16:48:59 »
Mijn sony bravia slikt prima 1080p. Ik moet om de overscan te voorkomen dan wel in de tv aangeven dat hij digitaal signaal heeft. Ik voedt de tv dan via mijn dvi uitgang via een dvi hdmi kabel dat werkt prima. Via de vga uitgang op de pc en de vga ingang op de tv krijg ik ook resultaten zoals jij beschrijft. RTFM was dat voor mij. Want volgens het boekje wordt idd slechts tot 1280x768 ondersteund. Een digitale tv moet je dan ook digitaal voeden is mij overtuiging. Zonder te vervallen in een eindeloze "formaat" discussie... 1080p is ook echt 1080 beeldlijnen 1080i is een interlaced beeld waarbij ieder opvolgend beeldje 720 verse lijnen bevat. 720p is nagenoeg 1080i.
Overigens als je tv het aankan raad ik aan 1080p met 24 beeldjes p/s. Is absoluut beter in het geval je ook je foto's via je mediacenter bekijkt.
Voedt je de tv wel met een hdmi? of dvi?(als er tvś zijn die dat hebben) want dan pas kan hij in de digitale mode gaan en geeft de tv dat ook weer in zijn scherm. De oplossing is denk ik niet in de software te vinden maar aan de harde kant. De bekabeling. Let op dat er dvi hdmi kabeltjes zijn die meer en minder pennetjes hebben. Altijd die met alle pennetjes kiezen! Ik liet mij in de eerste instantie ook verleiden door de elektronicawinkel een kabel te kiezen die a) veel te duur was en b) niet een volledige pinbezetting had.

Ja ik gebruik een dvi->HMDI convertor met een HDMI kabel..
Maar ik zal eens gaan kijken of ie volledig 'bepint' is

Bedankt,

Wilco

succes,
Frank

(edit: enige aanvulling en interpunctie)

Offline Riel

  • Lid
    • Rielity
Re: Ubuntu en HD (1080i) TV
« Reactie #3 Gepost op: 2009/01/31, 14:00:27 »
Een vraag,

als ik het goed begrijp, hoef ik met VGA aansluiting niet verder te proberen dan 720p!

Dat scheelt een hoop ellende :)

Ik had namelijk nog een oude PC staan met een Geforce3 waar een DVI aansluiting opzit.

Ik weet nog dat deze goed ondersteund werd (in 7.10, in 8.10 is het niet meer mogelijk).
Enfin, doel is eens een leuke mythbuntu op te zetten, maar kreeg de resolutie niet verder aangezien ik alleen nog een vga-kabel gebruik voor mijn lcd.

Correct? :)
"you don't need to remember anything if you only tell the truth"

Offline dallco

  • Lid
    • stormsail.nl
Re: Ubuntu en HD (1080i) TV
« Reactie #4 Gepost op: 2009/01/31, 21:11:06 »
Wat je tv aan kan als vga moet je in de handleiding van je tv opzoeken.
Wil je echter HDTV dan moet je idd die DVI - HDMI aansluiting gebruiken. Een geforce 3 ondersteund HDTV. BTW. DVI ondersteunt geen geluid dus er moet wel een apart geluidskabeltje komen.

Succes met Mythbuntu,

Frank
Blije (L)Ubuntu gebruikende familie  12.04 en 13.10