Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Nikon D60  (gelezen 1857 keer)

Xubuwal

  • Gast
Nikon D60
« Gepost op: 2009/01/29, 09:05:55 »
Hoi mensen,

mijn D60 wordt niet herkend door Xubuntu 8.10.
Hoe krijg ik hem herkend zodat ik mijn foto's naar mijn computer kan overzetten?
Zijn er ergens Nikon linux-driverste verkrijgen?

alvast bedankt voor de moeite

Offline Roos

  • Lid
Re: Nikon D60
« Reactie #1 Gepost op: 2009/01/29, 10:40:52 »
Hoi mensen,

mijn D60 wordt niet herkend door Xubuntu 8.10.
Hoe krijg ik hem herkend zodat ik mijn foto's naar mijn computer kan overzetten?
Zijn er ergens Nikon linux-driverste verkrijgen?

alvast bedankt voor de moeite

Hoi,
Ubuntu ziet de Nikon D60 direct (net even geprobeert om te kijken of er soms een update misgegaan was die problemen zou kunnen geven), kabel erin, aanzetten en hij vraagt welk programma te openen om de bestanden op het media device te bekijken/gebruiken.
De enige keer dat hij dat voor mij niet deed was toen ik de kabel in mijn usbhub plaatste ipv direct in de pc.
Voor het openen van de Nikon Raw formaat files moet je overigens wel eerst iets installeren, even synaptic openen en nef typen, levert je 2 bestanden op, 1 nodig voor het openen en bewerken van het Nikon .NEF formaat, 1 voor het gebruiken van de metadata.
JPG files worden meteen met Fspot of een soortgelijk programma herkend en naar keuze opgehaald van de camera.

Anders even booten met de 8.10 livecd en kijken of de camera dan wel gezien wordt als je hem inprikt [ietss met je huidige configuratie/installatie fout]. (ik ga ervanuit dat hij wel op andere computers werkt?)

Groeten, Wilco

Xubuwal

  • Gast
Re: Nikon D60
« Reactie #2 Gepost op: 2009/01/30, 14:06:08 »
Hoi Wilco,
bedankt voor de goede raad. Ubuntu 8.10 (vanaf de live-CD)  herkent mijn D60 inderdaad onmiddellijk maar Xubuntu niet. Niet van de harde schijf en niet vanaf de live-CD. Er ontbreken dus bestanden in Xubuntu die schijnbaar wel in Ubuntu zitten, denkelijk het verschil tussen Gnome en Xfce, maar welke?
Hoe kan ik daar achter komen om dit probleem op te lossen? Want ik zou graag met Xubuntu verder willen werken.

groeten
Walter

Offline Roos

  • Lid
Re: Nikon D60
« Reactie #3 Gepost op: 2009/01/30, 14:13:27 »
Hoi Wilco,
bedankt voor de goede raad. Ubuntu 8.10 (vanaf de live-CD)  herkent mijn D60 inderdaad onmiddellijk maar Xubuntu niet. Niet van de harde schijf en niet vanaf de live-CD. Er ontbreken dus bestanden in Xubuntu die schijnbaar wel in Ubuntu zitten, denkelijk het verschil tussen Gnome en Xfce, maar welke?
Hoe kan ik daar achter komen om dit probleem op te lossen? Want ik zou graag met Xubuntu verder willen werken.

groeten
Walter

He, boeiend.. Ik heb hier een laptopje draaien met Xubuntu, voornamelijk om in alle zondagochtend rust op bed up-to-date te blijven.. Als ik terug ben uit de stad zal ik eens kijken wat ie er bij mij van bakt ;)

Wilco

Offline frank7

  • Lid
Re: Nikon D60
« Reactie #4 Gepost op: 2009/01/31, 05:47:03 »
Hoi mensen,

mijn D60 wordt niet herkend door Xubuntu 8.10.
Hoe krijg ik hem herkend zodat ik mijn foto's naar mijn computer kan overzetten?
Zijn er ergens Nikon linux-driverste verkrijgen?

alvast bedankt voor de moeite

Welke geheugenkaart gebruik je? Kan je die niet proberen i.c.m. een kaartlezer?

IK heb toevallig pas een D60 gekocht en ik gebruik een SDHC kaart die niet herkent wordt maar gelukkig als ik de camera aansluit met de usb kabel dan lukt het wel. Dit is wel bij Ubuntu 8.04.2

Gr. frank
Ubuntu user #248431
linux user #480561

Offline Roos

  • Lid
Re: Nikon D60
« Reactie #5 Gepost op: 2009/01/31, 08:48:27 »
Sorry voor het lange wachten, ik heb nu net de D60 aangesloten op de laptop met XUbuntu 8.10 en die opende meteen een venster met de vraag wat te doen (en plaatste een heel mooi Nikon icon op mijn desktop [waarom doet Ubuntu dat niet?]).
Er moet dus iets mis zijn of met je usb (worden flashdrives herkend?) en anders met je installatie, balen dus..

Groeten,

Wilco

Xubuwal

  • Gast
Re: Nikon D60
« Reactie #6 Gepost op: 2009/01/31, 21:40:53 »
Frank: ik gebruik ook een SDHC kaartje die wel onder Ubuntu herkent wordt maar niet door Xubuntu.

Wilco: Balen dus want Xubuntu herkent alles wat ik aansluit op mijn USB poorten behalve....  :-[

Ik begrijp er dus niets van.

Walter

Xubuwal

  • Gast
Re: Nikon D60
« Reactie #7 Gepost op: 2009/01/31, 22:46:28 »
Gevonden!
In het  Configuratiescherm, Removable Drives and Media, tabblad Cameras, vinkje geplaatst bij Import digital photographs when connected en dan bij Command: /usr/bin/nikon-curve.
Ik krijg nog geen teken van leven op het bureaublad of bij Places maar gThumb, Picasa en Digikam zien hem en de fotos kunnen geïmporteerd worden. En dat is natuurlijk het voornaamste al zou een mooi icoontje op het bureaublad mooi meegenomen zijn :D.
Bedankt in elk geval voor de moeite Wilco en Frank, als ik voor jullie eens iets kan doen, zeg je het maar  ;).
groeten
Walter