Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Games installeren onder Wine voor beginners. (OPGELOST)  (gelezen 3527 keer)

Offline force317

  • Lid
Games installeren onder Wine voor beginners. (OPGELOST)
« Gepost op: 2010/05/11, 20:10:24 »
Ik heb me voor het eerst aan gamen onder Wine gewaagd ... en dat viel niet zo goed mee !

Als ik bvb. de CD van Age of Kings of Command and Conquer Red Alert 2 instak en de .exe selekteerde voor installatie met Wine gaf hij telkens een 'blocked' signaal.

Dat is dus één van mijn vragen : hoe ga je nu precies tewerk om games van CD te installeren onder Wine, moet je die eerst van de CD kopiëren naar de harde schijf of moet je eerst aan de permissies in Wine sleutelen om de CD 'bruikbaar' te maken in Wine ?

En bovendien : wat met alle 'extra's die je in Wine nodig hebt of zult hebben : bvb. DirectX 9 en dergelijke, hoe installeer je die en is daar ergens eens lijst van, kwestie dat je de meest gangbare zaken alvast installeert in Wine alvorens je begint met de games zelf te installeren.

Ik weet het, er is wel Wine HQ, maar als je met gamen onder Wine begint is dit wel wat overweldigend.

Kan het hier daarom eerst een uitgelegd worden hoe je moet tewerk voor bvb. de volgende games ?

Ghost Recon, Command and Conquer Red Alert, Warhammer 40K, ... .

Alvast bedankt.
« Laatst bewerkt op: 2010/05/12, 19:07:33 door force317 »
Momenteel in gebruik op mijn hardware : Ubuntu 13.10, Kubuntu 13.10, Windows 7 Home, Windows 8.1 Home.

Re: Games installeren onder Wine voor beginners.
« Reactie #1 Gepost op: 2010/05/11, 20:41:46 »
Toch maar WineHQ. Verder is er de Wine-wiki.

Geen enkel game is op dezelfde manier te installeren. Stuk voor stuk verschillen spellen totaal in opbouw en systeemeisen.


Offline force317

  • Lid
Re: Games installeren onder Wine voor beginners.
« Reactie #3 Gepost op: 2010/05/12, 06:21:44 »
Ik neem nu als voorbeeld : http://frankscorner.org/index.php?p=redalert

Command and Conquer op bovenstaande website.

Ze zetten daar : Type wine /pathtocdrom/setup95/setup.exe to install Red Alert.

Waar type je die regel ?

Wat lager staat er : Type wine ra95.exe in the installation directory to run Red Alert.
Waar vind je die 'installation directory' ?

Moet je nog ergens voor Wine iets doen in Ubuntu om de connectiviteit naar de CD drive te optimaliseren, ik bedoel qua permissies en zo, ik neem dat de CD van de game in de CD drive moet steken wanneer je gamet ?

Ik heb zoiets nl. al eens voorgehad met een installatie van Ghost Recon in Windows XP onder Sun VirtualBox op een Ubuntu PC. De installatie ging wel maar gamen niet, hij kon de CD in de CD drive niet bereiken zei hij als je de game wilde opstarten. Moet je daar ook soms één of andere toegang vanuit VirtualBox naar de CD drive configureren ? Ik weet het, VirtualBox is niet Wine, ... .   
Momenteel in gebruik op mijn hardware : Ubuntu 13.10, Kubuntu 13.10, Windows 7 Home, Windows 8.1 Home.

Offline force317

  • Lid
Re: Games installeren onder Wine voor beginners.
« Reactie #4 Gepost op: 2010/05/12, 06:27:10 »
Tja, en hoe bepaal je die 'pathtocdrom', moet je die ergens gaan instellen in Wine ?
Momenteel in gebruik op mijn hardware : Ubuntu 13.10, Kubuntu 13.10, Windows 7 Home, Windows 8.1 Home.

Re: Games installeren onder Wine voor beginners.
« Reactie #5 Gepost op: 2010/05/12, 11:52:03 »
Dat is gewoon logica.
Citaat

Waar type je die regel ?
In het terminalvenster natuurlijk!

Citaat

Waar vind je die 'installation directory' ?
Let je tijdens de installatie van het spel niet op waar het spel geïnstalleerd wordt? Toepassingen -> Wine -> Browse C: drive.

Virtualbox = iets totaal, totááál anders dan Wine. Google weet het antwoord. "virtualbox mount cdrom".

Offline force317

  • Lid
Re: Games installeren onder Wine voor beginners.
« Reactie #6 Gepost op: 2010/05/12, 19:07:09 »
Als dit dan een 'lui' onderwerp is, zal ik dit dan maar als (OPGELOST) boeken.
Momenteel in gebruik op mijn hardware : Ubuntu 13.10, Kubuntu 13.10, Windows 7 Home, Windows 8.1 Home.

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Games installeren onder Wine voor beginners. (OPGELOST)
« Reactie #7 Gepost op: 2010/05/28, 11:00:16 »
je kunt ook playOnLinux installeren en dan tools --> autorun
werkt bij mij altijd!!!