Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: help, grub error 15  (gelezen 834 keer)

help, grub error 15
« Gepost op: 2007/06/15, 14:53:39 »
Mijn filesystem van de partitie waarop ubuntu is geïnstalleerd was niet meer goed, tijdens het opstarten van xubuntu liep deze vast tijdens het commando fsck. Daarna in recovery modus. Met de hand geprobeerd te herstellen:
sudo fsck -t ext3 sda3Aangezien ik geen verstand van zaken heb heb ik op alle herstelvragen de standaard gekozen selectie geaccepteerd. Daarna opnieuw opgestart waarna ik bij grub de foutmelding error 15 krijg.

Ik wil nu de fstab bekijken op sda3, daarom heb ik de pc opgestart met de live cd. Ik weet alleen niet hoe ik op die partitie moet komen. In windows tik je dan gewoon cd c: / enz. in, maar ik weet niet hoe je dat in linux doet... en kan het niet makkelijk vinden.

Inmiddels heb ik gevonden hoe dat moet, partitie mounten. Maar als ik vervolgens op de partitie kijk waar xubuntu op staat zijn alle directories verdwenen op één na: lost+found,.. Er staan nog wel een aantal files:cdrom, initd.img initrd.img.old, vmlinuz, vmlinux.old

betekend dit dat ik xubuntu op nieuw moet installeren???

met supergrub lukt het wel om windows weer aan de praat te krijgen, maar linux lukt ook met supergrub niet..

Ik geloof dat ik het aardig heb verknalt..

Offline raggar

  • Lid
    • fietsen naar Tibet
help, grub error 15
« Reactie #1 Gepost op: 2007/06/16, 00:56:06 »
Dit klinkt wel heel ernstig. Fsck is normaal gesproken bedoeld om een filesystem door te lichten en te controlleren op fouten.  Dit doe je vaak bij het booten van je systeem. Maar dit mag je NOOIT  bij een aangekoppeld bestandsysteem uitvoeren en zeker niet als root (sudo).
Grub error 15 betekend volgens mij dat hij het bestand menu.lst niet kan vinden. Dit kan kloppen, want alles is weg.

Ik ben bang dat alleen een herinstallatie je Ubuntu weer terug geeft. Maar als je de partitie waar windows is geinstalleerd met rust hebt gelaten dan heb je je dual boot weer terug met een herinstallatie van Ubuntu.  

"Ik geloof dat ik het aardig heb verknalt.." We moeten allemaal leren toch! En je weet nu in elk geval zeker dat je dit nooit meer doet ;) Dit is ervaring opdoen met Linux, the hard way.

Ps. zorg er wel voor dat je sda3 nog even doorligt wanneer je een herinstall doet, je hoort hier namelijk geen fouten in te krijgen.

Ps.2  wanneer ik fsck uitvoer in de terminal krijg ik de volgende waarschuwing. Deze moet je nooit negeren!
Citaat
fsck 1.40-WIP (14-Nov-2006)
e2fsck 1.40-WIP (14-Nov-2006)
/dev/sda3 is aangekoppeld.  

WAARSCHUWING!!!  Het uitvoeren van 'e2fsck'
op een aangekoppeld bestandssysteem
kan tot ZWARE beschadigingen leiden.

Wilt u echt doorgaan? (j/n)? nee

help, grub error 15
« Reactie #2 Gepost op: 2007/08/01, 14:24:58 »
Bedankt voor de tip!

Inmiddels loopt er een nieuwe installatie zonder enig probleem!

Ik was vergeten te antwoorden na al dat gedoe..

Alsnog, bedankt!