Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Verschil tussen apt-get en aptitude  (gelezen 2300 keer)

Offline Joshua822

  • Lid
Verschil tussen apt-get en aptitude
« Gepost op: 2009/05/26, 22:09:54 »
Ik zit met een vraag. Wat zijn de verschillen tussen apt-get en aptitude ?

Met voorbaat dank.


Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Verschil tussen apt-get en aptitude
« Reactie #2 Gepost op: 2009/05/27, 00:11:27 »
Aptitude zoekt handig: sudo aptitude search "zoekterm".
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Verschil tussen apt-get en aptitude
« Reactie #3 Gepost op: 2009/05/27, 10:16:12 »
Aptitude zoekt handig: sudo aptitude search "zoekterm".

apt-get kan dat ook:

sudo apt-cache search "zoekterm"

Niet om aan te geven dat ik voor apt-get ben, het is alleen maar een tip ;)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Verschil tussen apt-get en aptitude
« Reactie #4 Gepost op: 2009/05/27, 10:47:12 »
Tuurlijk kan apt-get dat ook. ;) Aptitude vindt ik handiger omdat je gelijk kan zien of het gezochte pakket is geïnstalleerd:

Als voor een gevonden pakket de letter i staat is het geïnstalleerd. Pakketten die niet geïnstalleerd zijn hebben de letter p.
Voor de volledigheid: de letter v aan dat het een "virtueel" pakket is.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Verschil tussen apt-get en aptitude
« Reactie #5 Gepost op: 2009/05/27, 12:41:45 »
apt-get kan dat ook:

sudo apt-cache search "zoekterm"
Sudo is niet nodig als je wil zoeken. Dat is mooi, want dat is veiliger en je hoeft ook nog eens minder te typen ;)

Offline dobby9

  • Lid
Re: Verschil tussen apt-get en aptitude
« Reactie #6 Gepost op: 2009/05/27, 14:53:35 »
Ik zit met een vraag. Wat zijn de verschillen tussen apt-get en aptitude ?

Met voorbaat dank.
Bij mijn weten gaat aptitude beter om met dependencies dan apt-get

met vr gr
dobby9

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Verschil tussen apt-get en aptitude
« Reactie #7 Gepost op: 2009/05/27, 15:07:04 »
Bij mijn weten gaat aptitude beter om met dependencies dan apt-get

met vr gr
dobby9
Dat is volgens mij met de nieuwere versies van Ubuntu (Intrepid, Jaunty) niet meer waar.
Ze installeren nu beide alle aangeraden paketten, en verwijderen die ook weer als je een pakket verwijdert.

Wat je in ieder geval NIET moet doen, is apt-get en aptitude door elkaar gebruiken.
En aangezien alle grafische programma's (Synaptic, Update Manager, Add/remove applications etc.) gebruik maken van apt-get, kan je beter daarbij blijven.

Offline siegi

  • Lid
Re: Verschil tussen apt-get en aptitude
« Reactie #8 Gepost op: 2009/05/27, 15:49:51 »
Bij mijn weten gaat aptitude beter om met dependencies dan apt-get

met vr gr
dobby9
apt houdt tegenwoordig ook bij welke pakketten als afhankelijkheid worden geïnstalleerd en welke handmatig geïnstalleerd zijn.
Pakketten waar geen afhankelijkheid meer op rust en niet handmatig geïnstalleerd zijn, laten zich gemakkelijk verwijderen door apt-get autoremove

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Verschil tussen apt-get en aptitude
« Reactie #9 Gepost op: 2009/05/27, 16:21:47 »
Wat je in ieder geval NIET moet doen, is apt-get en aptitude door elkaar gebruiken.
En aangezien alle grafische programma's (Synaptic, Update Manager, Add/remove applications etc.) gebruik maken van apt-get, kan je beter daarbij blijven.
Apt-get en aptitude gebruik ik door elkaar en daar heb ik nog nooit problemen mee gehad.

Aptitude is een "front-end" interface voor apt-get en gebruikt het zelfde Debian package systeem. Waarom zou dat niet door elkaar gebruikt kunnen worden?

Uit man apt-get:
DESCRIPTION
       apt-get is the command-line tool for handling packages, and may be
       considered the user´s "back-end" to other tools using the APT library.
       Several "front-end" interfaces exist, such as dselect, aptitude,
       synaptic, gnome-apt and wajig.


Klik links bovenin op Documentatie

Offline Dave

  • Lid
Re: Verschil tussen apt-get en aptitude
« Reactie #10 Gepost op: 2009/05/27, 16:33:23 »
met 2 verschillende boekhoudingen kun je verschil van mening krijgen of iets in of afgeboekt is, zoiets zou het hier ook zijn bij door elkaar gebruik.


Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Verschil tussen apt-get en aptitude
« Reactie #11 Gepost op: 2009/05/27, 16:34:42 »
Aptitude houdt in een eigen database bij wat er geïnstalleerd, geüpdate of verwijderd wordt.
Op die manier kan het ook de afhankelijkheden van een pakket weer verwijderen als je dat pakket verwijdert.
Ga je dan apt-get gebruiken, dan klopt die database natuurlijk niet meer. Je verliest op die manier dus een voordeel van aptitude: het verwijderen van meegeïnstalleerde pakketten.

Tegenwoordig verwijdert apt-get ook de meegeïnstalleerde pakketten, en je hebt ook nog mogelijkheden als "apt-get autoremove".

Re: Verschil tussen apt-get en aptitude
« Reactie #12 Gepost op: 2009/05/27, 20:20:30 »
Apt-get en aptitude gebruik ik door elkaar en daar heb ik nog nooit problemen mee gehad.

Aptitude is een "front-end" interface voor apt-get en gebruikt het zelfde Debian package systeem. Waarom zou dat niet door elkaar gebruikt kunnen worden?

Uit man apt-get:
DESCRIPTION
       apt-get is the command-line tool for handling packages, and may be
       considered the user´s "back-end" to other tools using the APT library.
       Several "front-end" interfaces exist, such as dselect, aptitude,
       synaptic, gnome-apt and wajig.




+1

Offline Wiley

  • Lid
Re: Verschil tussen apt-get en aptitude
« Reactie #13 Gepost op: 2009/07/28, 22:21:14 »
Wat je in ieder geval NIET moet doen, is apt-get en aptitude door elkaar gebruiken.
En aangezien alle grafische programma's (Synaptic, Update Manager, Add/remove applications etc.) gebruik maken van apt-get, kan je beter daarbij blijven.
Apt-get en aptitude gebruik ik door elkaar en daar heb ik nog nooit problemen mee gehad.

Aptitude is een "front-end" interface voor apt-get en gebruikt het zelfde Debian package systeem. Waarom zou dat niet door elkaar gebruikt kunnen worden?


Niet toevallig heb ik net wel een probleem gehad dat aantoont dat Johan van Dijk gelijk heeft: aptitude en apt-get hebben verschillende databases of gaan verschillend om met de databases. Voorbeeld:
Ik deed sudo apt-get purge vlc vlc-plugin-esd mozilla-plugin-vlcJe zou denken dat vlc dan echt weg is. Het was weg uit het menu, maar startte in de CLI nog mooi op. In /usr/share/bin/vlc en /usr/bin stond ook nog veel.
Aptitude gestart, gezocht op vlc, nog een hele berg dependencies en wat conflicten. Daar ook verwijderd, en nu is vlc er echt niet meer.

Kortom, het maakt wel degelijk wat uit. (wellicht heb ik het in het verleden met apt-get geupdated (gebruik altijd apt-get, héél soms synaptic), terwijl vlc standaard met aptitude staat geïnstalleerd...?)

En is de conclusie dus: om veilig te zijn toch maar niet door elkaar gebruiken en/of als je last hebt met apt-get remove / purge, ook ff in aptitude kijken.
« Laatst bewerkt op: 2009/07/28, 22:26:05 door Wiley »