Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Nieuwe mainboards standaard niet compatibel linux  (gelezen 1498 keer)

Nieuwe mainboards standaard niet compatibel linux
« Gepost op: 2006/11/23, 10:22:52 »
Ik zou binnenkort een nieuw systeem  willen samenstellen. Sommige mainboards zouden niet standaard compatibel zijn met linux of vergis ik me.

http://www.forcom.be/index.php?page=productdetails&aid=3139
Zie onderaan bovenstaande link
Citaat
Other Features Supports @BIOS
Supports Download Center
Supports Q-Flash
Supports EasyTune (Note 3)
Supports Xpress Install
Supports Xpress Recovery2
Supports Xpress BIOS Rescue
(Note 3) EasyTune functions may vary depending on different motherboards.
Remark Due to different Linux support condition provided by chipset vendors, please download Linux driver from chipset vendors\' website or 3rd party website.
Wat betekent dit eigenlijk ,
:)
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Offline wim2

  • Lid
Nieuwe mainboards standaard niet compatibel linux
« Reactie #1 Gepost op: 2006/11/23, 10:27:54 »
Dat zijn functies van Gigabyte. Gedoe voor je BIOS. Wil je een GigaByte mobo? Ik heb daar best slechte ervaringen mee.

Maar die functies staan buiten je OS. Dus Win of linux moet goed gaan.

Gr, Wim
Linux... nice!

Laptop HP NX6125: Ubuntu 8.04 - the Hardy Heron
Linux user #432388

Nieuwe mainboards standaard niet compatibel linux
« Reactie #2 Gepost op: 2006/11/23, 10:37:26 »
Citaat
Wil je een GigaByte mobo? Ik heb daar best slechte ervaringen mee.
Niet bepaald. Naar het schijnt goede mobo maar geen ervaringen mee. Goede ervaring met MSI en Asus.Maar vertel ..
:)
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Offline wim2

  • Lid
Nieuwe mainboards standaard niet compatibel linux
« Reactie #3 Gepost op: 2006/11/23, 10:51:07 »
Nee sorry alleen slechte ervaringen. Gewoon een wat goedkoper bord met veel toeters er op. Viel om de maand uit in RAID, moest je alles opnieuw doen. super vaag probleem. Is uiteindelijk 1 maand naar de fbriek geweest waar ze een contact opnieuw hebben gesoldeerd :S

Zou persoonlijk voor asus/msi gaan.
Linux... nice!

Laptop HP NX6125: Ubuntu 8.04 - the Hardy Heron
Linux user #432388

budster

  • Gast
Nieuwe mainboards standaard niet compatibel linux
« Reactie #4 Gepost op: 2006/11/23, 12:17:15 »
Citaat van: Summer of 69
Ik zou binnenkort een nieuw systeem  willen samenstellen. Sommige mainboards zouden niet standaard compatibel zijn met linux of vergis ik me.

http://www.forcom.be/index.php?page=productdetails&aid=3139
Zie onderaan bovenstaande link
Citaat
Other Features Supports @BIOS
Supports Download Center
Supports Q-Flash
Supports EasyTune (Note 3)
Supports Xpress Install
Supports Xpress Recovery2
Supports Xpress BIOS Rescue
(Note 3) EasyTune functions may vary depending on different motherboards.
Remark Due to different Linux support condition provided by chipset vendors, please download Linux driver from chipset vendors\' website or 3rd party website.
Wat betekent dit eigenlijk ,
:)
Ik weet niet precies wat 'Download Center' maar het is iets waarvan ik vind dat het niet door mijn bios geregeld dient te worden. Klinkt een beetje als de mogelijkheid om je bios te laten flashen door een virus.

Nieuwe mainboards standaard niet compatibel linux
« Reactie #5 Gepost op: 2006/11/23, 13:02:32 »
Ik vind het ook eng... het door budster voorgeschilderde senario is mij niet onbekend.
Kheb al eens bij een kennis de PC moeten fixen omdat zn CMOS geflashed was.
Die arme CMOS was helemaal in de war, wist niet meer in welke tijd en datum we leefden, wist niet meer dat ie hardware moest aansturen en ook niet meer dat ie eigenlijk het booten moest reguleren.

OFtewel je kreeg alleen de memory check ff te zien en nog wat en dan...zwart scherm met een knipperrende cursor bovenin.

Nieuwe mainboards standaard niet compatibel linux
« Reactie #6 Gepost op: 2006/11/23, 13:16:56 »
@budster
Begrijp me niet verkeerd. Ik sta hier helemaal niet achter. De informatie komt van specificaties over een nieuw MB. Ik vindt het wel straf dat je bij de aanschaf van een MB al onmiddellijk het bios moet aanpassen. Ik ken mensen die bios flashen een fluitje van een cent vinden. Ik persoonlijk blijf daar liever af.
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Nieuwe mainboards standaard niet compatibel linux
« Reactie #7 Gepost op: 2006/11/23, 13:41:00 »
Citaat van: Summer of 69
Ik ken mensen die bios flashen een fluitje van een cent vinden. Ik persoonlijk blijf daar liever af.
Het is toch echt een fluitje van een cent, hoor.... Ik heb zelf al tientallen keren BIOS geflitst. Zowel bij moederborden als bij DVD-schrijvers en dergelijke.

Zo krijg je altijd de nieuwste versie, met extra mogelijkheden en verholpen fouten. Als je maar precies de aanwijzingen volgt, kan er niks mis gaan. Behalve een stroomstoring of zo, net terwijl de flits bezig is.

Bij  mijn voornaamste PC heb ik zelfs een niet-officieel "opgevoerd" BIOS op het moederbord zitten. Al jaren. Geen problemen, hoor.

Groet, Pjotr.

Nieuwe mainboards standaard niet compatibel linux
« Reactie #8 Gepost op: 2006/11/23, 14:36:55 »
Tja, 'k moet nog veel leren denk ik
;)
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk