Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: grafische vormgeving / 2d creatieve producten op Linux  (gelezen 4972 keer)

grafische vormgeving / 2d creatieve producten op Linux
« Gepost op: 2019/01/08, 11:11:35 »
In deze categorie van het forum zie ik veel voorbij komen over foto- en videobewerking. Wie alhier is bezig met typografie/grafisch vormgeven met de bekende software: inkscape, gimp, krita etc ? Ben je wellicht (semi) professioneel bezig? Wie maakt bijvoorbeeld tekeningen/illustraties en zet ze om naar vectorbased afbeeldingen? Wie gebruikt diverse software om ouderwets handwerk te digitaliseren, te bewerken en in een of ander grafisch product toe te passen? Is het maken van verjaardagskalenders een uit de hand gelopen hobby geworden? Eigen visitekaartjes?
Durf je hier werk te posten? Heb je dingen te melden waar een ander wellicht wat aan heeft ter lering en vermaak?

Noem het maar!

Volgens mij is dit een topic dat hier niet misstaat.

Groet,
ZijneBalorigheid
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: grafische vormgeving / 2d creatieve producten op Linux
« Reactie #1 Gepost op: 2019/01/08, 16:10:09 »
Hier veelvuldig gebruik voor grafische doeleinden onder vrijwel alle gezinsleden.
Pro is hierin niet aan de orde, maar wel serieus gebruik voor diepgaande toepassing.

Dit omdat ik hierbij een zakelijke achtergrond heb waarbinnen ik de grafische kant altijd ver in eigen beheer heb gehad. Zelf ontworpen en aangeleverd. En waardoor ik mij ook nog zakelijk doorlopend in grafische kringen bewogen heb op zo'n beetje alle lagen die je daarbinnen maar kunt bedenken. Reclameburo's van klein tot de grootsten van nl, drukkerijen ook van klein tot de grootste van nl, ontwerpers van logo's tot totale glossy brochures, fotografen van klein tot groot statuur, fotostudio's, cliche makers, opdrachtgevers (grote bekende bedrijven, tot directieniveau aan toe). Zo in die jarenlange contacten stiekem toch heel veel geleerd van geschoolde grafici.
Dit brengt mij vaak richt op serieuze toepassingen ver voorbij het hobbymatige. En de kids hebben dat grafische inzicht ook overgenomen en doen er ook veel meer mee dan alleen wat 'spelen'.

Creativiteit vinden wij hier heel leuk en interessant en zijn wij doorlopend mee bezig.  ^-^
Van mij mag er een subforum voor komen. Naast zeker soms wat vragen (software+toepassing) denk ik dat ik ook veel behulpzame antwoorden kan geven.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: grafische vormgeving / 2d creatieve producten op Linux
« Reactie #2 Gepost op: 2019/01/09, 11:21:31 »
Hoi Bal,

Naast mijn plezier in GIMP voor de fotografie ook altijd bezig met Inkscape en Scribus. Daarnaast graag bezig met mijn Wacom Intuos tekentablet. Laatst de 18.04 bever nog nagetekend. Dat is een ingewikkeld logo. Ik wilde een simpel logo. Hup, de Wacom uit de kast, MyPaint gestart en aan het werk.

Heerlijk om creatief bezig te zijn.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: grafische vormgeving / 2d creatieve producten op Linux
« Reactie #3 Gepost op: 2019/01/09, 13:59:10 »
Hoi Bal,

Naast mijn plezier in GIMP voor de fotografie ook altijd bezig met Inkscape en Scribus. Daarnaast graag bezig met mijn Wacom Intuos tekentablet. Laatst de 18.04 bever nog nagetekend. Dat is een ingewikkeld logo. Ik wilde een simpel logo. Hup, de Wacom uit de kast, MyPaint gestart en aan het werk.

Heerlijk om creatief bezig te zijn.

groet,

Just

Heb jij je tekentablet zo in kunnen stellen dat je drukgevoelig kunt tekenen? Ik heb nog een bamboo wacom liggen en drukgevoeligheid van de pen werkte toen op inkscape nog niet.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: grafische vormgeving / 2d creatieve producten op Linux
« Reactie #4 Gepost op: 2019/01/09, 17:03:28 »
Hoi Bal,

Of dat in Inkscape kan weet ik niet. Maar in MyPaint kan dat wel. Dat kan je ook in heel veel facetten instellen.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: grafische vormgeving / 2d creatieve producten op Linux
« Reactie #5 Gepost op: 2019/01/09, 18:30:30 »
Hoi Bal,

Of dat in Inkscape kan weet ik niet. Maar in MyPaint kan dat wel. Dat kan je ook in heel veel facetten instellen.

groet,

Just

Dat heb ik zojuist eens even geinstalleerd. Het doet mij denken aan artweaver (alleen verkrijgbaar voor windows helaas). Het mooie is dat de principes van al die programma's zijn nagenoeg hetzelfde met hier en daar wat nuances. Je werkt in een veld, je "tekenvel" of je "canvas", daar kun je dingen in doen met brushes en andere diverse functies. Vervolgens kun je verschillende vellen over elkaar heen leggen met lagen. Als je dat door hebt, kun je al best een hoop prutsen ;)
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: grafische vormgeving / 2d creatieve producten op Linux
« Reactie #6 Gepost op: 2019/01/10, 14:07:58 »
Het leuke van MyPaint is dat het subliem samenwerkt met de meeste tekentabletten.

Ook leuk om te vermelden in dit draadje is onze snijplotter. Dat zijn niet echt goedkope apparaten maar de mogelijkheden zijn erg leuk. Een T-shirt met Zijne Balorigheid bijvoorbeeld. De dames maken het ene rompertje na de andere voor klein kroost. Je wilt het niet weten.

groet,

Just
« Laatst bewerkt op: 2019/01/10, 14:33:32 door jvecht »
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: grafische vormgeving / 2d creatieve producten op Linux
« Reactie #7 Gepost op: 2019/01/10, 17:04:56 »
Het leuke van MyPaint is dat het subliem samenwerkt met de meeste tekentabletten.

Ook leuk om te vermelden in dit draadje is onze snijplotter. Dat zijn niet echt goedkope apparaten maar de mogelijkheden zijn erg leuk. Een T-shirt met Zijne Balorigheid bijvoorbeeld. De dames maken het ene rompertje na de andere voor klein kroost. Je wilt het niet weten.

groet,

Just

Ja, dat wil ik wel weten. Dat is neem ik aan een snijplotter voor textiel? Ik heb kortstondig in de licht- en buitenreclame gewerkt en ook in beletteringen. Bij een snijplotter moet ik gelijk aan de vinylfolie's denken voor die doeleinden. Bij teksten op textiel en o.a. rompertjes denk ik aan zeefdruk en transferdruk. Heb je een afbeelding van de snijplotter?
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: grafische vormgeving / 2d creatieve producten op Linux
« Reactie #8 Gepost op: 2019/01/10, 18:17:30 »
Bij teksten op textiel en o.a. rompertjes denk ik aan zeefdruk en transferdruk. Heb je een afbeelding van de snijplotter?

Bij zeefdruk wordt de plotter ook vaak gebruikt. Van pen via aansteker en t-shirt tot groot spandoek. Daarmee worden de sjablonen uitgesneden.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: grafische vormgeving / 2d creatieve producten op Linux
« Reactie #9 Gepost op: 2019/01/11, 13:31:48 »
Hai Balorigheid,
Eerst deed ik de kunstacademie, met verf, portretten en kwasten. Na de opleiding heb ik pas computers leren gebruiken. Omdat ik tekeningen maakte voor lesmateriaal, heb ik eerst GIMP uitgebreid leren gebruiken. Daarna verder met Inkscape, wat veel geschikter is voor tekeningen. Ja, omzetten naar vectoren. Ja, fotobewerken. Allemaal heel mooi werk om te doen.
Daar schreef ik al een boek over, samen met de heren Matthijsse en Vecht. Daarover vind je o.a. meer op mijn blog.
Nu schrijf ik een uitgebreide cursus over Inskcape, omdat het tijd wordt dat het programma meer erkenning en gebruikers gaat krijgen.

Om nog op je vraag terug te komen. Ja zeker, drukgevoeligheid werkt onder Inkscape. Ik heb er wel wat meer moeite mee onder Linux dan onder Windows.
Het afstellen van de instellingen luistert nauw. De drukgevoeligheid merk je vooral als je werkt met het kalligrafeer gereedschap.
Maar ook zonder drukgevoeligheid is tekenen een feest met zo'n tablet. Het kost ookwat tijd om het je eigen te maken.
Neem dan het potloodgereedschap, zet de afvlakking op 40 ipv 4! en ga lekker tekenen!
Ken je Inkscape al? Vectortekenprogramma. Mijn cursus: 
https://cursusinkscape.nl

Re: grafische vormgeving / 2d creatieve producten op Linux
« Reactie #10 Gepost op: 2019/01/13, 09:40:16 »
Hai Balorigheid,
Eerst deed ik de kunstacademie, met verf, portretten en kwasten. Na de opleiding heb ik pas computers leren gebruiken. Omdat ik tekeningen maakte voor lesmateriaal, heb ik eerst GIMP uitgebreid leren gebruiken. Daarna verder met Inkscape, wat veel geschikter is voor tekeningen. Ja, omzetten naar vectoren. Ja, fotobewerken. Allemaal heel mooi werk om te doen.
Daar schreef ik al een boek over, samen met de heren Matthijsse en Vecht. Daarover vind je o.a. meer op mijn blog.
Nu schrijf ik een uitgebreide cursus over Inskcape, omdat het tijd wordt dat het programma meer erkenning en gebruikers gaat krijgen.

Om nog op je vraag terug te komen. Ja zeker, drukgevoeligheid werkt onder Inkscape. Ik heb er wel wat meer moeite mee onder Linux dan onder Windows.
Het afstellen van de instellingen luistert nauw. De drukgevoeligheid merk je vooral als je werkt met het kalligrafeer gereedschap.
Maar ook zonder drukgevoeligheid is tekenen een feest met zo'n tablet. Het kost ookwat tijd om het je eigen te maken.
Neem dan het potloodgereedschap, zet de afvlakking op 40 ipv 4! en ga lekker tekenen!

Als geld geen rol zou spelen, had ik waarschijnlijk al lang een tablet gekocht met een scherm om direct op te tekenen. Het indirecte van de bamboo die ik heb, maakt toch dat je niet helemaal lekker kunt doen wat je wilt. Voorlopig zweer ik bij handwerk en een goede scanner ;) Zo is de "bitmap overtrekken" functie in inkscape heel mooi voor het handwerk in oi-inkt.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: grafische vormgeving / 2d creatieve producten op Linux
« Reactie #11 Gepost op: 2019/01/13, 15:34:21 »
Geld hoeft ook niet altijd de drijfveer of hindernis te zijn, want digitaal is ook weer niet heilig.
Old school ontwerpen heeft nog steeds ook zijn charmes. En hoe digitaal alles ook is, veel wordt nog steeds gewoon uit de hand ontworpen (om te onderscheiden) al dan niet met digitale pen of gewone.

In de grafische wereld (ontwerpen, fotografie) zie je ook nog steeds die hang terug naar old school waar het (uitbundig) digitale bewerken vaak een tijdelijke hype blijkt.

Pen en scannen? Niks mis mee. Nog steeds toegepast door professionele grafici.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: grafische vormgeving / 2d creatieve producten op Linux
« Reactie #12 Gepost op: 2019/01/13, 15:47:46 »
Hier veelvuldig gebruik voor grafische doeleinden onder vrijwel alle gezinsleden.
Pro is hierin niet aan de orde, maar wel serieus gebruik voor diepgaande toepassing.

Dit omdat ik hierbij een zakelijke achtergrond heb waarbinnen ik de grafische kant altijd ver in eigen beheer heb gehad. Zelf ontworpen en aangeleverd. En waardoor ik mij ook nog zakelijk doorlopend in grafische kringen bewogen heb op zo'n beetje alle lagen die je daarbinnen maar kunt bedenken. Reclameburo's van klein tot de grootsten van nl, drukkerijen ook van klein tot de grootste van nl, ontwerpers van logo's tot totale glossy brochures, fotografen van klein tot groot statuur, fotostudio's, cliche makers, opdrachtgevers (grote bekende bedrijven, tot directieniveau aan toe). Zo in die jarenlange contacten stiekem toch heel veel geleerd van geschoolde grafici.
Dit brengt mij vaak richt op serieuze toepassingen ver voorbij het hobbymatige. En de kids hebben dat grafische inzicht ook overgenomen en doen er ook veel meer mee dan alleen wat 'spelen'.

Creativiteit vinden wij hier heel leuk en interessant en zijn wij doorlopend mee bezig.  ^-^
Van mij mag er een subforum voor komen. Naast zeker soms wat vragen (software+toepassing) denk ik dat ik ook veel behulpzame antwoorden kan geven.

Om het eens puur bij het 2d vormgeven op Linux te houden:  is er iets dat uw kinders gemaakt hebben met de beschikbare linux software dat hier gepost kan worden ? (als ze durven? willen?) Dat soort dingen vind ik interessant.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: grafische vormgeving / 2d creatieve producten op Linux
« Reactie #13 Gepost op: 2019/01/13, 16:05:44 »
Daar loop ik een beetje tegen een persoonlijk dilemma aan.

Van mijn kids is genoeg werk online te vinden. Meerder Youtube kanalen met allerhande soorten expressie. Instagram accounts. Eigen website. Allerhande soorten expressie ook voorbij grafisch. Maar ik leer ze dit zo te doen dat het niet persoonlijk aan ze te koppelen is zodat hun privacy in acht blijft.
Als ik dan nu zelf hier links zou gaan posten zou dit tegenstrijdig zijn daaraan.
« Laatst bewerkt op: 2019/01/13, 16:08:19 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: grafische vormgeving / 2d creatieve producten op Linux
« Reactie #14 Gepost op: 2019/01/13, 16:20:16 »
Daar loop ik een beetje tegen een persoonlijk dilemma aan.

Van mijn kids is genoeg werk online te vinden. Meerder Youtube kanalen met allerhande soorten expressie. Instagram accounts. Eigen website. Allerhande soorten expressie ook voorbij grafisch. Maar ik leer ze dit zo te doen dat het niet persoonlijk aan ze te koppelen is zodat hun privacy in acht blijft.
Als ik dan nu zelf hier links zou gaan posten zou dit tegenstrijdig zijn daaraan.

Ook al zijn ze minderjarig en is de beslissing aan u zou ik inderdaad niet zonder hun toestemming hier links neerzetten.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: grafische vormgeving / 2d creatieve producten op Linux
« Reactie #15 Gepost op: 2019/01/13, 16:38:48 »
Ja een welgemeend sorry. Maar ik ben blij dat je het begrijpt Balorigheid.

Maar je mag altijd alles vragen wat je wilt weten over wat of hoe we eea doen, en waar ik je kan antwoorden of helpen zal ik dat graag doen.
Groot voorstander van persoonlijke expressie in welke vorm dan ook. Gewoon lekker je eigen ding doen en de wereld wat laten meegenieten zoals wij ook weer van anderen genieten.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: grafische vormgeving / 2d creatieve producten op Linux
« Reactie #16 Gepost op: 2019/01/14, 00:50:12 »
Werk van onze snijplotter: een GIMP logo op twee T-shirts.



groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: grafische vormgeving / 2d creatieve producten op Linux
« Reactie #17 Gepost op: 2019/01/14, 08:48:35 »
Werk van onze snijplotter: een GIMP logo op twee T-shirts.



groet,

Just

Mooi werk. Wat wordt de volgende: ZijneBalorigheid for president? :P
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: grafische vormgeving / 2d creatieve producten op Linux
« Reactie #18 Gepost op: 2019/01/14, 14:52:17 »
Hoi Bal,

Dat past nooit op een t-shirt! Zelfs niet op een maat 8XL.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: grafische vormgeving / 2d creatieve producten op Linux
« Reactie #19 Gepost op: 2019/01/14, 15:11:53 »
Werk van onze snijplotter: een GIMP logo op twee T-shirts.

groet,

Just

Mooi Just.
En dat heb je gezeefdrukt neem ik aan? Of met zo'n strijkvel?
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: grafische vormgeving / 2d creatieve producten op Linux
« Reactie #20 Gepost op: 2019/01/15, 11:29:40 »
Als geld geen rol zou spelen, had ik waarschijnlijk al lang een tablet gekocht met een scherm om direct op te tekenen. Het indirecte van de bamboo die ik heb, maakt toch dat je niet helemaal lekker kunt doen wat je wilt. Voorlopig zweer ik bij handwerk en een goede scanner ;) Zo is de "bitmap overtrekken" functie in inkscape heel mooi voor het handwerk in oi-inkt.

Geld speelt geen rol. Creativiteit en inventiviteit zijn veel belangrijker dan het dingetje om mee te tekenen. Ook met het goedkoopste potlood kun je een mooie tekening maken. En inscannen is ook een goede optie, dat geeft weer andere resultaten.

Ik werk fijn met een Bamboe tekentablet en het heeft twee weken geduurd voordat mijn handen eraan gewend waren.
Dat gebruik ik voor werken waarbij de lijndikte niet meespeelt. Een gewone getekende lijn in Inkscape is namelijk overal even dik.
Trek je over met de functie bitmap overtrekken, dan krijg je een vecortekening waarbij de paden om je tekening heen lopen. Kunt u me nog volgen?

Nu heeft Inkscape de fantastische plugin centerline trace , die prima werkt onder Linux, om die lijnen over het midden van je lijnen te trekken.
Dat is dus heel geschikt voor ingescande lijntekeningen. Werkelijk een juweel van een plugin, waarmee Inkscape meteen volwassener is geworden.
https://github.com/fablabnbg/inkscape-centerline-trace/releases
Ken je Inkscape al? Vectortekenprogramma. Mijn cursus: 
https://cursusinkscape.nl

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: grafische vormgeving / 2d creatieve producten op Linux
« Reactie #21 Gepost op: 2019/01/15, 11:40:18 »
Hoi Kirstie,

Leuk die plugin. Straks eens bekijken!

Zoals binnen Linux gebruikelijk heeft elk softwarepakket zijn eigen terrein, maar soms werkt dat toch anders uit. Zo is Scribus een DTP pakket en wil je een dropshadow op bijvoorbeeld een titeltekst, dan kan dat. Maar wil je nog wat meer dan een eenvoudige schaduw, dan moet je in Inkscape wezen. Daarin kan je tekst veel meer bewerken.

Het voordeel is dan dat je zelfs op heel lichte (oude) machines nog puik aan de gang kan, waar je voor professionele software gauw modern spul moet gebruiken. Zelfs op een netbook kan je aan de gang, zeker als je er een SSD in weet te zetten. De prijzen van een 125GB SSD zijn inmiddels gedropt naar 25 euro ...

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: grafische vormgeving / 2d creatieve producten op Linux
« Reactie #22 Gepost op: 2019/01/15, 11:41:25 »
Geld speelt geen rol. Creativiteit en inventiviteit zijn veel belangrijker dan het dingetje om mee te tekenen.

Duzend punten Kirstie. :duimomhoog:

Een psychiater is duurder. =D ;)
Creativiteit in welke vorm dan ook zorgt voor de nodige afleidingen in het drukke bestaan en werkt therapeutisch. Ook al als je het (nog) niet nodig hebt. Het zorgt dat je jezelf kunt zijn en jezelf kunt uiten.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: grafische vormgeving / 2d creatieve producten op Linux
« Reactie #23 Gepost op: 2019/01/15, 12:11:48 »
Een psychiater is duurder. =D ;)
Creativiteit in welke vorm dan ook zorgt voor de nodige afleidingen in het drukke bestaan en werkt therapeutisch. Ook al als je het (nog) niet nodig hebt. Het zorgt dat je jezelf kunt zijn en jezelf kunt uiten.

En daar ben ik het ook roerend mee eens!
En ik krijg duizend punten!  ^-^ ^-^ Yay!

Ken je Inkscape al? Vectortekenprogramma. Mijn cursus: 
https://cursusinkscape.nl

Re: grafische vormgeving / 2d creatieve producten op Linux
« Reactie #24 Gepost op: 2019/01/15, 12:17:49 »
...
Het voordeel is dan dat je zelfs op heel lichte (oude) machines nog puik aan de gang kan, waar je voor professionele software gauw modern spul moet gebruiken. Zelfs op een netbook kan je aan de gang, zeker als je er een SSD in weet te zetten. De prijzen van een 125GB SSD zijn inmiddels gedropt naar 25 euro ...

groet,

Just
Hai Just,
Dat wist ik nog niet. Voor een oude pc hier zal ik weer eens gaan snuffelen voor een SSD schijf. Sjonge jonge, dat is zeer goedkoop.
Het is idd waar dat Adobe CC niet lekker draaide op mijn Wind. laptop, terwijl ik daar met Gimp en Inscape totaal geen last van heb!
En de CC software neemt ook heel veel installatieruimte in.
Ken je Inkscape al? Vectortekenprogramma. Mijn cursus: 
https://cursusinkscape.nl