Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Stereo geluid opnemen  (gelezen 14841 keer)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Stereo geluid opnemen
« Gepost op: 2015/07/14, 23:01:53 »
En met twee microphoons op één ingang werken.

Je hebt daar apparaatjes voor, maar ik wilde gewoon twee mikes op één poort. Dus ik naar Radio Twenthe in Den Haag en de arme man achter de balie gevraagd hoe ik vijf mikes kon koppelen. Hij was tegen mijn plan :D .

Uiteindelijk ging ik daar weg met een simpel gevorkt kabeltje en een voorraadje 3,5 mm klinkjes m/v

Wat gesoldeer om overgangetjes te krijgen voor mijn twee dasspeld mikes naar of het linker of het rechter kanaal van de stereo klinks lukte en nou heb ik dit videootje als resultaat:

https://youtu.be/wRnaXxrLjNY

Als ik die techniek toepas bij zoiets als deze rondrazende vliegtuigjes moet dat toch wel heel apart worden:

https://youtu.be/dO5tTx4HpEY

Ik heb er wel mijn loodzware Canon EOS 6D voor nodig of een aparte laptop, want iets anders wat stereo op kan nemen heb ik niet in huis. Maar ach, ik ben weer lekker bezig en van de straat.

Zondag trouwens als invaller geluidsman bezig geweest met een echte profi Tascam recorder en een heuse geluidshengel. Erg leuke klus en hoogst leerzaam!

« Laatst bewerkt op: 2015/07/14, 23:08:08 door jvecht »
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Stereo geluid opnemen
« Reactie #1 Gepost op: 2015/07/14, 23:12:29 »
Als ik die techniek nou toepas bij zoiets als deze rondrazende vliegtuigjes moet dat toch wel heel apart worden:

Kan onbedoeld tot hilarische momenten leiden als de snoeren in de knoop zitten.
En draadloze apparaten zijn prijziger.

Ik hoop dat je je hoofd bij de video kan houden. Ik heb het filmen opgegeven (storyboard / closeupje daar / shotje hier / achtergrondgeluidje ....  Je maakt mooie dingen

[OffTopic]
Als je die modelvliegtuigjes hoort: de wesp begint een zeldzame diersoort te worden, maar niet in Ypenburg.  :D

Re: Stereo geluid opnemen
« Reactie #2 Gepost op: 2015/07/15, 09:31:16 »
En met twee microphoons op één ingang werken.

Je hebt daar apparaatjes voor, maar ik wilde gewoon twee mikes op één poort. Dus ik naar Radio Twenthe in Den Haag en de arme man achter de balie gevraagd hoe ik vijf mikes kon koppelen. Hij was tegen mijn plan :D .

Uiteindelijk ging ik daar weg met een simpel gevorkt kabeltje en een voorraadje 3,5 mm klinkjes m/v

Wat gesoldeer om overgangetjes te krijgen voor mijn twee dasspeld mikes naar of het linker of het rechter kanaal van de stereo klinks lukte en nou heb ik dit videootje als resultaat:

https://youtu.be/wRnaXxrLjNY

Als ik die techniek toepas bij zoiets als deze rondrazende vliegtuigjes moet dat toch wel heel apart worden:

https://youtu.be/dO5tTx4HpEY

Ik heb er wel mijn loodzware Canon EOS 6D voor nodig of een aparte laptop, want iets anders wat stereo op kan nemen heb ik niet in huis. Maar ach, ik ben weer lekker bezig en van de straat.

Zondag trouwens als invaller geluidsman bezig geweest met een echte profi Tascam recorder en een heuse geluidshengel. Erg leuke klus en hoogst leerzaam!
Ik kreeg weer eens de mededeling dat ik Flash moet activeren en dat het gevaarlijk is..Heb ik ook met een aantal YT filmpjes..

Maar over dat tweede filmpje:Wordt zo'n persoon niet draaierig na een aantal ronden??
Maar het stereo effekt is helaas minimaal...
« Laatst bewerkt op: 2015/07/15, 09:37:13 door Lowlands »
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Stereo geluid opnemen
« Reactie #3 Gepost op: 2015/07/15, 09:45:52 »
Dat tweede filmpje is nog mono, hoor.

De eerste is stereo en dat zou je heel prima moeten horen. Zelfs op mijn laptop met de kleine speakertjes zo dicht bij elkaar nog.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Stereo geluid opnemen
« Reactie #4 Gepost op: 2015/07/16, 00:08:52 »
Ja,dat klopt,maar ik dacht dat je het meteen bij het tweede filmpje stereo had gedaan.. =D
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Stereo geluid opnemen
« Reactie #5 Gepost op: 2015/07/16, 07:52:56 »
Hoi Lowlands,

Nee, maar die snerpende vliegtuigjes brachten me wel op het idee om eens te zoeken naar de mogelijkheid om stereo op te nemen.

Gisteren op de filmgroep zitten kijken naar wat opnamen van bandjes. Daarbij werd een mooie RØDE microfoon gebruikt en dat gaf prima mono geluid. Ik denk dat een stereo opname met mijn twee super goedkope dasspeld mikes nog wel eens verrassend goed uit zou pakken. Dat ga ik eens proberen.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Stereo geluid opnemen
« Reactie #6 Gepost op: 2015/07/16, 14:39:26 »
Ze maken tegenwoordig geen slechte microfoons meer,alleen maar redelijke en hele goede..Kijk maar eens naar die dingetjes  die ze bij de NOS gebruiken,die ze aan hun oor hebben hangen.Uiterst klein en perfect geluid!
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Stereo geluid opnemen
« Reactie #7 Gepost op: 2015/08/03, 18:26:16 »
als ik mijn xenyx inplug in mijn pc:


dan kan ik gewoon stereo-invoer selecteren.
is alleen wel een beetje groot om mee te nemen.....

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Stereo geluid opnemen
« Reactie #8 Gepost op: 2015/08/03, 18:47:37 »
Hoi Niek,

Dank je. Leuk die xenyx van jou.

Ik heb het inmiddels voor elkaar. Kijk eens - of liever - luister vooral eens naar dit videootje . Het gaat alleen niet met die verder zo handige Smart Voice recorder app en een smartphone. Die kan alleen mono. Ik zal er dan een laptop voor mee moeten nemen.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Stereo geluid opnemen
« Reactie #9 Gepost op: 2015/08/03, 18:52:49 »
jah ok... die Xenyx X2442 is 3x de hoogte van mijn laptop en dan nog eens 5 cm breder (en mijn laptop is al 17") kun je wel 8-kanaals surround mee opnemen  =D =D
ik snap alleen niet dat ze dit nog verkopen onder t vaandel "small format mixer" want t is alles behalve small-format!! denk dat t voor jouw doeleinden niet echt geschikt is...

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Stereo geluid opnemen
« Reactie #10 Gepost op: 2015/08/03, 19:05:26 »
LOL!

Nee, niet echt :D
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Stereo geluid opnemen
« Reactie #11 Gepost op: 2015/08/04, 13:06:10 »
jah ok... die Xenyx X2442 is 3x de hoogte van mijn laptop en dan nog eens 5 cm breder (en mijn laptop is al 17") kun je wel 8-kanaals surround mee opnemen  =D =D
ik snap alleen niet dat ze dit nog verkopen onder t vaandel "small format mixer" want t is alles behalve small-format!! denk dat t voor jouw doeleinden niet echt geschikt is...
Dan heb je zeker nog nooit studiomixers gezien!Die beslaan een hele kamer! =D
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.