Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: installeren ubuntu  (gelezen 3364 keer)

Offline laro

  • Lid
installeren ubuntu
« Gepost op: 2010/01/15, 21:15:33 »
ik zou heel graag ubuntu op mijn laptop willen hebben ipv (ik weet niet of ik de naam mag noemen hier) windows.
ik heb er alleen geen cd/dvd rom in zitten.
het is een packard bell serie dot met windows xp.
wie zou mij hierbij kunnen helpen?
mvgr jurgen.

Re: installeren ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2010/01/15, 21:23:37 »
Welkom op het forum laro.
Als je laptop van USB kan booten dan kun je het op deze manier eens proberen: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/UNetbootin
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

Offline Pfoeh

  • Lid
Re: installeren ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2010/01/16, 00:41:50 »
Hallo Laro,

Je hebt zo'n netbook van Packard Bell?
Als je géén dual-boot neemt dan denk ik dat je weinig problemen zult hebben.

Zit ik al avonden mee te stoeien om het systeem dual boot te krijgen met Windows 7 en loop eigenlijk maar tegen 1 probleem aan:
Installatie (9.10, UNR 9.10) loopt uitstekend en vlot.
Herstart --> blijft hangen na Grub2 (wel een keuze gemaakt maar spring daarna door en dan wordt alles zwart)
Systeem afsluiten door aan/uit knop in te drukken.
Herstart --> meeste gevallen correcte start. Updates binnen halen en herstarten (ivm o.a. nieuwe kernel)
Grub2 komt op, maak keuze en wederom een mooie zwarte pagina. Of ik nu twee minuten of 15 minuten wacht hij start niet door.
Systeem afsluiten door aan/uit knop in te drukken.
Systeem start mooi op.

Heb dit gedaan met ext3 en ext4 bestandssysteem.
Nadat ik Grub 2 omgezet had naar Grub startte het systeem vlekkeloos op. Helaas had ik hem aan de verkeerde partitie gekoppelt waardoor Windows 7 niet in Grub verscheen.....

Installatie met 9.04 verliep goed, maar daar kon ik geen updates mee binnen halen.

Ik krijg de indruk dat Grub2 de boel een beetje verziekt.
Als we dit dus onder controle krijgen dan hebben we een mooi systeempje.

edit: Ik werk overigens ook met Unetbootin, het programma dat asilnevs hierboven noemt. Werkt vlot en eenvoudig!!!!

Ik hoop je nu niet bang gemaakt te hebben: dat was niet de bedoeling. Mochten we tegen hetzelfde probleem oplopen dan zitten hier beslist mensen die ons verder kunnen helpen!

Gr
Jeroen
« Laatst bewerkt op: 2010/01/16, 09:44:46 door Pfoeh »
Linux Registered user 485465

Beperkingen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, genoemd onder Tunnelcategorie E in randnummer 1.9.5.2.2. van bijlage 1, gelden voor de ArenAtunnel, gelegen onder de Amsterdam ArenA, te Amsterdam.

Re: installeren ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2010/01/16, 08:50:20 »
ik heb zelf een packard bell easynote (4 gb ram) en daarop werkt uby prima :P

wat zijn de presiese specificaties?

als dit je eerste ervaring wordt met ubuntu raad ik je aan een dual-boot te nemen, dit betekend dus dat je uby naast windows installeert (kijk hier maar eens: http://sites.google.com/site/computertip/installeren)
The box said: "Requires Windows XP or better."
So i installed Linux.


Steunpunt Leiden en omstreken

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: installeren ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2010/01/16, 11:36:45 »
@Pfoeh: kijk eens naar de opstart-instellingen in het BIOS van het netboekje... Zet daarin de USB-geheugenstaaf bovenin, daarna de eerste (en enige) harde schijf. Dat kun je trouwens alleen dan doen, wanneer de desbetreffende USB-staaf ook feitelijk in een USB-poort is geprikt...

Alle overige opstartmiddelen daaronder plaatsen. Als er een aparte categorie is voor harde schijven, kijk ook daar even naar de opstartvolgorde daarin.

Herhaal nu de installatie. Eventueel na installatie, in het BIOS de harde schijf *helemaal* bovenin het opstart-rijtje plaatsen.

Dit zou wellicht kunnen helpen, denk ik.....

Offline Pfoeh

  • Lid
Re: installeren ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2010/01/16, 16:47:29 »
@ Pjotr: Helaas, je tip heeft niet mogen helpen.
Hij start tweemaal netjes op na installatie en dan bij de derde keer wederom een mooi zwart scherm na Grub2 scherm. Een aantal minuten wachten brengt helaas ook geen leven in de brouwerij.

@ dexterd: ik weet niet of laro en mijn vader dezelfde Packard Bell (dot s.NL/305) hebben (lijkt me niet want laro heeft XP ipv 7).
Het zal elkaar echter waarschijnlijk niet veel ontlopen:
# Processor
    * Kloksnelheid : 1,60 Ghz, * Model : Intel®Atom™ N270 Processor
    * L2 Cache : 512 Ko, * Bus Systeem : 533 Mhz
 * Werkgeheugen : 1 GB DDR2
 * Vaste schijf : 160 GB
 * Kaartlezer : 5-in-1 (SD™/MMC/MS/MS PRO/xD)
 * Video : Intel® 945GSE Express
 * Scherm : 10.1" TFT breedbeeld / 1024x600 Diamond View
 * Technologie en ratio : LED backlight
 * Geluid : High Definition Audio (* Speaker systeem : Twee geïntegreerde luidsprekers)
 * Ethernet : 10/100 LAN * Wireless LAN : 802.11 b/g WIFI

Lijkt heel veel op mijn eigen Acer one waar ik een dual boot 9.04 met 9.10 op heb staan.
Geen enkel probleem op de Acer. Daarom blijft het raar dat de PB wel tegen dit soort problemen aan loopt.
Zou Grub2 dan een probleem hebben met 7?

Gr
Jeroen
Linux Registered user 485465

Beperkingen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, genoemd onder Tunnelcategorie E in randnummer 1.9.5.2.2. van bijlage 1, gelden voor de ArenAtunnel, gelegen onder de Amsterdam ArenA, te Amsterdam.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: installeren ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2010/01/16, 17:51:03 »
Heb je al eens gekeken op de webstek van Packard Bell, of er een BIOS-update beschikbaar is voor deze computer?

Offline Pfoeh

  • Lid
Re: installeren ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2010/01/16, 18:59:44 »
Hallo Pjotr,

Net gekeken.
Lijkt wel of hij nieuwer is als die er op de site staat... V1.10 op netbook, V1.03 op website.
Het serienummer komt overeen (10 tekens die ik kan checken).

Gr
Jeroen
Linux Registered user 485465

Beperkingen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, genoemd onder Tunnelcategorie E in randnummer 1.9.5.2.2. van bijlage 1, gelden voor de ArenAtunnel, gelegen onder de Amsterdam ArenA, te Amsterdam.

Offline laro

  • Lid
Re: installeren ubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2010/01/16, 21:46:18 »
ik wou dat ik wat meer van pc`s af wist.als ik m maar heb draaien dan komt de rest vanzelf wel.maar ik krijg het niet voor elkaar.woont er niet iemand in de buurt van alkmaar die dit (zogezegd) ff kan doen
de reden dat ik van windows af wil is omdat ik een nokia N900 krijg met linux Maemo er op
het leek mij wel handig als ik dan ook een linux op mn pc heb draaien.of ben ik nu wel heel overmoedig en slaat dit nergens op???

gr

Offline Pfoeh

  • Lid
Re: installeren ubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2010/01/16, 23:37:15 »
Hoi Laro,

Ik woon ongeveer 250 km bij je vandaan. Dat gaat dus niets worden vrees ik....
XP werkt al op je laptop? (gewoon laten staan zou ik zeggen en Ubuntu ernaast zetten!)

Is het je al gelukt om Ubuntu op een USB stick te zetten zodat je je laptop hiermee kunt opstarten?
Als je je laptop opstart zie je dan links onder F2, maar zie je rechtsonder in je scherm F12 staan?
Als je geen F12 ziet moet je even in het bios duiken. Dat doe je door meteen als je de laptop opstart en F2 ziet, meteen op F2 te drukken.
Je krijgt nu een blauw scherm te zien waarin je kunt navigeren middels de pijltjes toetsen.
Op het tweede of derde tabblad (pijltjes naar rechts dus) zie je in het midden van het scherm "F12: disabled". Met de pijltjes toets naar deze regel gaan en hem op "enabled" zetten. (Rechts in dit scherm staat hoe je dit doet. Ik dacht "enter"en dan met de pijltjes toets de juiste keuze maken). Als dit gelukt is druk je op F10 (exit en opslaan), even bevestigen dat je de wijziging op wilt slaan en dan start je laptop gewoon op. Met wat geluk zie je meteen de F12 optie in het scherm staan. (EVEN ONTHOUDEN WELKE WIJZIGING JE DOORGEVOERD HEBT. Kun je het bios ook wat makkelijker in de oorspronkelijke staat terugzetten als dit nodig mocht zijn.)
Volgende stap:
- Sluit de laptop af.
- Plaats de opstartbare USB stick in een USB poort
- Start de laptop op en druk zodra je de melding ziet F12 in (evt ingedrukt houden tot je ziet dat je in een ander scherm komt)
- In dit scherm kun je kiezen of je via de HDD (harde schijf --> dus XP) of via USB op wilt starten. Kies voor USB (navigeren met pijltjestoets) en de laptop start op in Ubuntu (evt enteren)
- even geduld hebben: starten vanaf USB duurt langer dan vanaf harde schijf.
- na een minuutje is Ubuntu opgestart en kun je testen zoveel je wilt: zolang je niet op installeren drukt (icoontje op bureaublad of bij Netbook Remix bij "favorieten") kun je niets kapot maken!
Test even of alle hardware werkt, of kunt internetten, of je evt met bluetooth  kunt werken etc.
Als je afsluit en de USB stick verwijdert dan zal je laptop de volgende keer weer gewoon in XP opstarten: geen enkele wijziging plaatsgevonden!

Als een en ander je bevalt kun je besluiten om te gaan installeren, dan kun je op de site van Pjotr een handleiding vinden (zie zijn bericht: in de handtekening staan twee adressen die je van dienst zullen zijn).
Heb je dan vragen dan zullen we je graag helpen!
Een andere optie is: gebruik maken van de steunpuntenkaart: http://kaart.ubuntu-nl.org/ Zo te zien zit er iemand in Alkmaar die als steunpunt te boek staat!

Of je met Ubuntu moet gaan werken alleen vanwege je telefoon, dat lijkt me niet nodig. Ben je er echter aan begonnen, dan is de kans zeer groot dat je het erg leuk gaat vinden!

Succes en veel plezier!
Gr
Jeroen
Linux Registered user 485465

Beperkingen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, genoemd onder Tunnelcategorie E in randnummer 1.9.5.2.2. van bijlage 1, gelden voor de ArenAtunnel, gelegen onder de Amsterdam ArenA, te Amsterdam.

Offline laro

  • Lid
Re: installeren ubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2010/01/17, 01:11:06 »
ik heb ubuntu net op een cd gebrand om hem vervolgens op mijn pc (niet op laptop) geinstalleerd
dat is tot dus ver goed gegaan.hij is nu 185 updates aan het binnen halen
ik heb alleen geen idee hoe ik dit op een usb krijg.het is zeker niet mogelijk om het progamma te kopieren naar usb?
ik heb ook op die kaart gekeken maar er staan bij mij helemaal geen namen bij of wat er ook bij zou moeten staan...

ik ga ff kijken hoe het met de pc gaat...

tot zo ver bedankt

Offline Pfoeh

  • Lid
Re: installeren ubuntu
« Reactie #11 Gepost op: 2010/01/17, 11:04:45 »
hallo Laro,

Ben/heb je Ubuntu naast of over Windows geïnstalleerd?
Als je nog nooit met Linux hebt gewerkt dan hoop ik dat je hem naast Windows gezet hebt (tenzij je natuurlijk een Windows installatie cd-rom hebt). Mocht Ubuntu je tegenvallen of heb je perse nog dat ene windows progje nodig dat niet onder Linux werkt, dan kun je namelijk altijd nog terugvallen op Windows.

Dat kopiëren van een geïnstalleerde versie naar een USB stick lijkt me niet mogelijk.

Wat je wel kunt doen is de versie van Ubuntu die je gedownload hebt (ISO of IMG bestand) gebruiken om een opstartbare USB stick van te maken.
Dit programma is eenvoudig te installeren in Ubuntu. Ga naar: toepassingen - installeren/verwijderen - zoeken op unetbootin - vinkje zetten - op knop "installeren" drukken - password invullen - download en installatie verloopt automatisch. Het programma verschijnt nu onder "Toepassingen - systeemgereedschap".
Als je Windows nog hebt en het ISO bestand staat daar nog op een partitie dan kun je unetbootin downloaden via http://unetbootin.sourceforge.net/.

Als je het programma geïnstalleerd hebt dan heb je dus alleen nog het Ubuntu ISO bestand (of IMG bestand natuurlijk) nodig.
LET GOED OP wat je doet!
- start "Unetbootin" (je moet je wachtwoord invullen voordat het programma start!)
- zet vinkje bij "diskimage". Kies voor "ISO" en selecteer dan de locatie waar je ISO bestand staat door op het vakje met de 3 puntjes te klikken. (in Ubuntu: "bestandsysteem-Home- dan navigeren naar waar het ISO bestand staat - klik op openen)
- links onder MOET bij "type"  "usb drive" staan en bij "drive" moet een code als "sdf" staan.
- klik op OK
- minuutje of 5 wachten en je opstartbare USB stick is klaar.
- USB sticks (maar ook andere USB apparatuur) altijd veilig verwijderen. Dit doe je door op het icoontje op je bureaublad te gaan staan. Rechter muisklik - kies voor "volume ontkoppelen".
Wacht een paar seconden (zodra melding van je scherm verdwenen is kun je de USB stick verwijderen.

Nu kun je verder gaan met de stappen die ik in vorige post had staan. (F2 / F12 verhaal)

Mijn advies: zet Ubuntu naast XP: je hebt ervoor betaald, bevalt Ubuntu niet of heb je XP nog nodig dan is dit eenvoudig te realiseren. Gebruik voor de installatie bijv. de website van pjotr of de wiki van Ubuntu NL (http://wiki.ubuntu-nl.org/).
Dan mag een en ander geen probleem zijn.

Succes!

Gr
Jeroen

Linux Registered user 485465

Beperkingen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, genoemd onder Tunnelcategorie E in randnummer 1.9.5.2.2. van bijlage 1, gelden voor de ArenAtunnel, gelegen onder de Amsterdam ArenA, te Amsterdam.

Offline laro

  • Lid
Re: installeren ubuntu
« Reactie #12 Gepost op: 2010/01/17, 15:15:32 »
het is gelukt.
ik draai nu vanaf de usb op de laptop.kan ik ubuntu ook naast winows laten draaien ik zie alleen de knop om m te installeren

er word gevraagd voor een password voor default keyring to onlock wat moet dat zijn en waar is dat voor

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: installeren ubuntu
« Reactie #13 Gepost op: 2010/01/17, 15:18:56 »
Leeglaten en op OK drukken. Daarna accoord gaan met "onveilige opslag" (de waarschuwing die je dan krijgt, is zwaar overdreven...). De sleutelbos hoeft bij verreweg de meeste mensen geen wachtwoord te hebben.

Offline Pfoeh

  • Lid
Re: installeren ubuntu
« Reactie #14 Gepost op: 2010/01/17, 21:53:46 »
Hallo Laro,

Mooi dat het draait op je USB stick.
Het installeren naast Windows is heel goed mogelijk. Je kunt hiertoe ook weer Pjotr's handleiding gebruiken.
Het komt er op neer dat je als je op "installeren" klikt, een aantal vragen moet doorlopen (taal, regio/tijdzone, soort toetsenbord - vaak USA met dead keys-). Hiernaa kom je bij de schijf indeler. Hier krijg je diverse opties. In Pjotr's handleiding staat een heel bruikbare optie (die met die schuifbalk). Lees dat even door en als je een tweede PC hebt, zorg dan dat die deze website in de browser heeft staan zodat je bij twijfel even rustig na kunt lezen. Na de schijfindeling nog even je naam, naam pc en wachtwoord invullen (schrijf deze even op zodat je na installatie je wachtwoord niet vergeten bent!!!). Ook in datzelfde scherm de keuze op meteen na opstart in te loggen zonder naam en password (of juist wel!). Nog even bevestigen en installeren maar.
Na installatie updates binnenhalen. Als je nu Windows de eerste keer opstart dan zal even raar opkijken: de harde schijf lijkt wel kleiner geworden te zijn  ;) Even een controle laten doorlopen en hierna is het systeem tweevoudig opstartbaar.
Even goed nadenken hoeveel ruimte je aan Ubuntu wilt geven: niet te weinig natuurlijk, maar als je XP blijft gebruiken dan kun je vanuit Ubuntu de XP partities benaderen (lezen en schrijven!). Andersom is dat niet mogelijk.

Gr
Jeroen
Linux Registered user 485465

Beperkingen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, genoemd onder Tunnelcategorie E in randnummer 1.9.5.2.2. van bijlage 1, gelden voor de ArenAtunnel, gelegen onder de Amsterdam ArenA, te Amsterdam.