Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Betekenis van woorden  (gelezen 2256 keer)

Cobuntu

  • Gast
Betekenis van woorden
« Gepost op: 2007/06/30, 19:53:22 »
Salut,

ik wil veel over Linux leren en weten, en ik ben nu al een hele tijd aan het zoeken op internet (5 dagen ofzo) zeg maar een week naar wat 'Root Partitie' nou is. Ik vind zeer slechte resultaten, ook met verschillende zoekmachines. Ik heb wel een paar dingetjes gevonden, maar die taal begreep ik niet (alleen maar computer termen). Zou iemand a.u.b. goed en simpel willen uitleggen wat een Root Partitie is, en waar die voor dient? Ik las ergens dat op de root partitie wordt bepaald hoeveel programma's je nog kunt bijplaatsen. Ik snap dit niet helemaal, betekent dat dat er een limiet aan programma's installeren in Ubuntu is? Dit is niet alleen voor mij bedoeld, maar dan weten de andere beginners ook wat een rootpartitie is.

Bij voorbaat bedankt :)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Betekenis van woorden
« Reactie #1 Gepost op: 2007/06/30, 19:58:51 »
Rootpartitie is gewoon de partitie waar het bestandssysteem (Ubuntu zelf) op staat. Dat is alles. Veel mensen maken verder nog een aparte /home partitie, zodat de home-map niet op de rootpartitie komt te staan. Maar dat is een kwestie van smaak.

Cobuntu

  • Gast
Betekenis van woorden
« Reactie #2 Gepost op: 2007/06/30, 20:06:23 »
Bedankt Pjotr123 :)

Je moet als je de alternate CD installeert de grootte instellen van de "root partitie", hoe groot moet die dan zijn?

Betekenis van woorden
« Reactie #3 Gepost op: 2007/06/30, 20:11:02 »
Ik heb de root partitie ruim 10GB gemaakt. Hij is pas 39% gebruikt dus dit is echt meer dan genoeg denk ik zo. Anders kan je later nog altijd de grootte van partities aanpassen.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Betekenis van woorden
« Reactie #4 Gepost op: 2007/06/30, 20:16:36 »
5 GB is ruim, 4 GB is genoeg, 3 GB kan ook nog wel, 2 GB kan alleen met speciale ingrepen.

Cobuntu

  • Gast
Betekenis van woorden
« Reactie #5 Gepost op: 2007/06/30, 20:48:57 »
Okay, sorry dat ik zoveel vervelende vragen stel :(

Maar betekent dit allemaal als je bijvoorbeeld de root partitie 8GB maakt, je nog 8GB aan programma's etc. erop kunt installeren? En dat alle foto's, muziek, etc. die je van internet haalt op de Home partitie worden opgeslagen? Kan het kwaad als ik geen home partitie maak en gewoon alles op de root opsla?

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Betekenis van woorden
« Reactie #6 Gepost op: 2007/06/30, 20:57:07 »
Cobuntu: ja, zo zit het ongeveer in elkaar

...

/ (root partitie) is de basis van het systeem.

Bij UNIX-gebaseerde systemen (waaronder linux en dus Ubuntu) gebruikt men voor bijna alles bestanden.

In / bevinden zich dus ~in principe~ alle bestanden waartoe je toegang kan hebben.

Als je ENKEL een / (root) partitie hebt dan wordt er automatisch een /home map aangemaakt in de / partitie, maar als je ervoor kiest om een aparte home partitie te hebben, dan wordt de home partitie aangekoppeld als /home en dus is die nog steeds toegankelijk via /home.

Alleen zal nu de grootte van /home verschillen van de grootte van / omdat de home partitie slechts is aangekoppeld als /home en geen fysieke map is op de root partitie.

Ook andere mappen kan je trouwens op die manier aankoppelen.. Vaak wordt /boot ook afzonderlijk aangekoppeld en cd/dvd apparaten en andere schijfstations (windows partities, extra linux partities) worden vaak aangekoppeld onder /media (of /mnt) bijvoorbeeld /media/cdrom
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline siegi

  • Lid
Betekenis van woorden
« Reactie #7 Gepost op: 2007/06/30, 20:57:09 »
Cobuntu ik denk dat je de moeite moet doen om zelf dingen te gaan opzoeken en ervaring opdoen.  Want deze vragen zijn eigenlijk allemaal redelijk basic.  Anders zal je altijd afhankelijk blijven van het forum.  

Je root partitie is de /
In principe staat hier dus alles op.  
De meeste programma data komt in de /usr
Je eigen bestandjes films komen in de /home
Nu komt het mooie stuk.  Je kan partitie mounten op een directory.  dus je kan bv /dev/hda2 mounten op /home dan heb je dus een apparte home partitie.
Je kan dit ook met bv /usr /var /tmp , etc
Een root partitie hoeft dus voor een volledig systeem in principe niet groter te zijn dan 400 mb als je allemaal apparte partities gebruikt.

Betekenis van woorden
« Reactie #8 Gepost op: 2007/06/30, 20:58:32 »
Als je de root partitie 8 GB maakt wordt daar Ubuntu op geïnstalleerd. Ik denk dat dat zo'n 2 a 3 Gigabyte is. De rest kan je nog gebruiken om je programma's op te installeren.

Als je je home op een aparte partitie hebt staan is dit inderdaad de plek waar al je documenten, foto's en muziek in komen. Het belangrijkste van al (en hetgene wat zo beestig is aan linux) is dat ook al de instellingen van je programma's en al je mails op je home partitie staan. Dus je kan je root partitie zoveel formatteren als je wil om andere distro's uit te proberen of nieuwe versies van Ubuntu te installeren, al je instellingen en documenten blijven veilig.

Cobuntu

  • Gast
Betekenis van woorden
« Reactie #9 Gepost op: 2007/06/30, 21:11:49 »
@ ProfoX

Bedankt voor de uitleg, ik snap het nu. Uitgebreid, goed uitgelegd... Fantastisch

@Siegi

Ten eerste ik heb zoekwerk gedaan Siegi, alleen ik vind rare resultaten en ik zei in mijn eerste posts dat ik ze had gevonden, maar ze in moeilijke vaktaal zijn geschreven. Ik wil juist niet afhankelijk zijn van het forum. Ik wil zoveel mogelijk zelf weten, en jullie niet lastig vallen met mijn vragen. Bedankt voor de uitleg ;)

@ DaSaint

Thanks, alles is me nu duidelijk jongens :)

Bedankt voor de uitleg, en hulp. Ik zal dit topic markeren als opgelost.

Thanks :)

Offline siegi

  • Lid
Betekenis van woorden
« Reactie #10 Gepost op: 2007/06/30, 21:16:14 »
Ik snap ook wel dat het in het begin redelijk moeilijk is om informatie te vinden, vooral omdat je niet weet waar je op moet letten waar je moet kijken enzow.  Welke informatie goed is welke informatie slecht is etc.  Maar als je daar eenmaal door komt word google een heel interessante informatiebron.

Dat je veel wil leren is natuurlijk een eerste en mooie stap.

Cobuntu

  • Gast
Betekenis van woorden
« Reactie #11 Gepost op: 2007/06/30, 21:41:50 »
Okay Siegi, goed dat je het serieus oppakt :) Ik ga google (en andere zoekmachines) meer gebruiken voor informatie, en nogmaals bedankt over de informatie van root partitie ;)

Offline siegi

  • Lid
Betekenis van woorden
« Reactie #12 Gepost op: 2007/06/30, 21:53:14 »
Dat van zelf opzoeken zeg ik vooral omdat ik merk dat je verder wil gaan met linux verder dan wat mailen, surfen, msn, foto's, filmpje etc.  Dan word het belangerijk dat je zelf ook je eigen problemen kan oplossen.

Voor mensen die alleen bovenstaande doen komen meestal toe met af een toe eens de wiki te lezen en een vraagje te stellen.