Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: 10.04 kapot gemaakt, hoe bladwijzers en mailadressen eruit halen om later weer t  (gelezen 2119 keer)

Offline bootrob

  • Lid
Tijdje geleden KUbuntu over Gnome geinstalleerd, later weer terug maar bleef maar updates downloaden, dacht, ik ruim die zooi eens op, helaas wat te enthousiast gedaan.
Wil niet meer starten en herstelmodus vraagt om wachtwoord wat ik niet meer weet, dom........dom, enz
Het enige wat ik redden wil is mn bladwijzers Firefox en Thunderbird mails/adressen
Heb originele CD 10.04.
Mogelijkheden ?

Offline bootrob

  • Lid
Hoi, helaas is bootrob nog niet klaar, gewone files kan ik naar stick zetten maar de hidden mogen niet omdat ik geen rechten heb. Wat nu?

Offline Wout55

  • Lid
Als het wachtwoord het probleem is dan is daarvoor hier de oplossing: link

via command gksudo nautilus doen om deze bestanden te kopieren

Offline bootrob

  • Lid
Heb via link Wout55 en heir4c nieuw password & user aangemaakt, so far so good.
Kan dan via CD en terminal gksudo nautilus doen en daadwerkelijk hidden bestand verslepen naar stick
maar wil weer wat nieuws; kan niet omdat user share niet geaktiveerd is, de hemel weet wat dit nu weer is en als
dit opgeklaard is wat volgt er dan weer?
Kunnen we Canonical niet eens vragen voor de huis tuin en keuken gebruiker al die beveiligingszooi er uit te slopen?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Kunnen we Canonical niet eens vragen voor de huis tuin en keuken gebruiker al die beveiligingszooi er uit te slopen?

Geintje zeker?  ???

Dan krijg je immers een soort Windows. Met alle veiligheidsrisico's van de originele Windows er gratis en voor niets bij.  XD

Offline bootrob

  • Lid
Hoi, jij schreef dat ik de mappen met een punt ervoor op stick moest zetten maar dat gaat nu net niet, wordt geweigerd, zie mn vorige berichten, de gewone mappen is geen probleem maar daar staan de de bladwijzers e.d. niet in ??

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Je hoeft alleen de mappen .mozilla en .thunderbird te nemen, vanuit je home map.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline bootrob

  • Lid
Sorry Ron, wordt hier wat kriegelig van, heb in mn vorige berichten toch duidelijk aangegeven dat .mozilla enz niet verplaatst kunnen worden omdat het geweigerd wordt.
Draai met CD 10.04 en kan dan op de HD de bestanden zien, eerst nieuw inlog en ww gemaakt, gksudo nautilus en mappen .mozilla verplaatsen  maar zegt dan dat het niet mag omdat usershare niet geaktiveerd is. Dan zit ik weer met mn handen in het haar.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Heb je geprobeerd om het als super-user te doen, in een terminal sudo nautilus te typen ?
Dat zou moeten werken, zoals metalhead al schreef.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline bootrob

  • Lid
Sorry mensen maar niks lukt meer.
MethodeFemke, open een terminal, tik in sudo nautilus, gaat meteen naar gewoon scherm met de ubuntu van de CD
Idem direkt terminal openen, kan natuurlijk naar mn HD maar als ik probeer verplaatsen heb ik geen rechten.
Gisteravond geen probleem om terminal te openen, was ik ook superuser, geen rechten.

Zal nog een keer opnieuw opstarten van CD, kom daarna weer terug

Offline bootrob

  • Lid
sudo nautilus

Initializing nautilus-gdu extension
Nautilus-Share-Message : Called "net usershare info" but it failed: " 'net usershare' returned error 255: net usershare: cannot open usershare  directory /var/lib/samba/usershares. Error no such file or directory
Ask sys admin to enable usersharing

Offline Tom

  • Lid
Nog een poging: kunt u als je op die map rechts klikt die hernoemen zo ja haal eens dat puntje weg ,dan zou je die kunnen kopiëren naar een stick.
Weet niet of het lukt natuurlijk. :)
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Mijn laatste idee, kan je computer van USB booten ?
Installeer dan een systeem op een USB schijf en boot van daaruit, dan heb je alles zelf in de hand.
Wel veel werk, een verse installatie is dan misschien sneller .....
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline bootrob

  • Lid
Kan helemaal niks meer, zodra ik op file klik, rechts of links zit alles vast.

@Ron, wat is het verschil booten vanaf CD of van USB?
Ben bereid dat te proberen, Zus in Duitsland is onlangs verhuisd, had alleen mailadres, weet nu niks meer, moest nog mail naar haar sturen  of hopen dat zij nog een mail stuurt

Hoe doe ik dat system op ext HD aanmaken, kan dat in windows of blaas ik dan Windows op?

Kan natuurlijk Ubuntu op HD Windowscomputer installeren maar hoe dan verder?

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Wanneer je de PC boot vanaf een CD, en dan de USB drive aansluit, dan kan je kiezen voor installeren.
Hierbij wordt gevraagd op welke drive/partitie, dan kies je de USB drive.
Let er wel op, dat de opstartlader (grub) ook op de USB drive gezet wordt !
Je krijgt dan een normale installatie en niet een ongeïnstalleerde versie op CD, je moet nu ook je gebruikersnaam en wachtwoord opgeven.
Wanneer je hierna van de USB drive opstart, dan kan je jezelf alle rechten geven.
let wel op, dat je systeem ook van USB kan opstarten (moet je aan kunnen geven in de BIOS) !

Een ander alternatief is gewoon Ubuntu opnieuw installeren over de oude heen, zonder deze te formatteren.
Volgens mij blijven dan de oude .mozilla en .thunderbird mappen in takt, maar daar ben ik niet 100% zeker van.
iemand anders hier ervaring mee ?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline bootrob

  • Lid
Ja, ik denk dat ik het risico neem, ik meen ook dat de install zonder format zegt dat er een home map aanwezig is en wat daarmee te doen. Als dat niet zo is dan jammer.

Zeker weet ik dat ook niet, wacht nog even of iemand hier wat meer van weet.

In ieder geval, iedereen bedankt, als home bewaard blijft zal ik dat melden.

Dat je normale bestanden wel kunt kopiëren, maar de verborgen bestanden niet i.v.m. gebruikers rechten is op zich erg vreemd.
Aangezien alle mappen en bestanden in de home map de zelfde gebruikersrechten horen te hebben.
Tenzij je zelf anders hebt aangegeven, maar dat heb je dan specifiek zelf gedaan.

Om het ff in een andere hoek te gooien.
Ergens doet dit mij denken aan een geëncrypteerde home map, maar dan zou je ook problemen hebben gehad met je normale bestanden.

Herstel modus wou niet omdat je je wachtwoord bent vergeten.
Hoe deed je het dan met updates en programma's installeren of verwijderen?
Intussen heb je een nieuw ww. Lukt het daarmee ook nog niet om het systeem te herstellen?

Een ander alternatief is gewoon Ubuntu opnieuw installeren over de oude heen, zonder deze te formatteren.
Volgens mij blijven dan de oude .mozilla en .thunderbird mappen in takt, maar daar ben ik niet 100% zeker van.
iemand anders hier ervaring mee ?

Als je genoeg ruimte op de schijf vrij hebt kan het.
Dit is in principe het zelfde als dat je een dualboot met windows maakt.

Offline Wout55

  • Lid
Eerlijk gezegd bedoelde ik dat je in de herstelmodus de paswoordtruc zou doen. Dus in de versie die op de harde schijf staat in de herstelmodus. Het probleem daar was dat je het paswoord vergeten was.  :(

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Ron bedoeld volgens mij over deze installatie heen zetten zonder dat je de partitie formatteert.
Wij begrijpen elkaar, maar omdat jij daar een slechte ervaring mee hebt, is dat dus af te raden.......
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Je zou eens kunnen proberen om je pc op te starten met een puppy linux cd of usb stick. Als je zelfs eerst een puppy stick maakt met een tweede partitie erop dan kan je hier weer direct de gewenste bestanden op kopiëren. Zo'n stickje is ook handig als je bij/op iemand anders zijn pc wilt werken :) Opstarten kan natuurlijk ook met een puppy cd en een kale usb om te bestanden op te zetten.
« Laatst bewerkt op: 2011/11/22, 21:27:25 door Cyberneticbrain »
Shuttle SA76G2 - TBS6981 - Ubuntu Server 14.04 Mythbackend/Oscam, Asrock ion 330 Mythbuntu 14.04 frontend en meer.....

Offline bootrob

  • Lid
Ik had de passwordtruc gedaan en ook daadwerkelijk een nieuw identity aangemaakt waarmee ik Nautilus e.d. kon opstarten, alleen bleef hij roepen dat er geen usershare was hetgeen e.e.a. met Samba leek van doen te hebben.

Heb nu nieuwe 10.o4 ernaast gezet en kan mn 'oude' bestanden zien o.a. ook de regelmatig aangemaakte .json bestanden, de laatste is van 20-11-11 dus de bladwijzers staan erin.
Nu nog uitvinden hoe ik die door Firefox in de nieuwe installatie moet laten importeren.
Klus voor morgen


Oke, ik had Ron idd verkeerd begrepen.
Zover ik begrijp heeft Bootrob mijn implementatie uitgevoerd en kennelijk heeft dat gewerkt.
Indien mogelijk met het hele rechten issue, kunnen de betreffende mappen vanaf je oude partitie overplaatsen naar je huidige home map.
Dan heb je alle bladwijzers en overige instellingen allemaal terug.

Gaat het bij Firefox alleen om de bladwijzers.
Dan is het importeren van dat .json bestand ook een optie.

Het op orde brengen van de partities met Gparted is op zich niet zo moeilijk, maar zit wel een zeker risico aan verbonden.
Zorg dus altijd voor een back-up van de belangrijke bestanden.