Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: welke cpu is sneller? en kan het wel?  (gelezen 1408 keer)

welke cpu is sneller? en kan het wel?
« Gepost op: 2007/11/01, 11:20:19 »
ok ik heb een punt. ik draai hier met ubuntu gutsy op een pentium4 3.0 ghz HT met 2 gb geheugen. dit gaat allemaal goed maar nu heb ik een ander moederboard liggen met daarin gewoon een pentium4 3.0 ghz.
ik wil deze omwisselen. of tenminste de moederboarden en de cpu's zodat ik dus die pentium4 3.0 ghz heb. kan ik dit zomaar doen zonder dat ik ubuntu opnieuw hoef te installeren? en denken jullie dat er snelheid verschil zit in de pentiums?
homemade HTPC

nom001

  • Gast
welke cpu is sneller? en kan het wel?
« Reactie #1 Gepost op: 2007/11/01, 12:32:07 »
Het wezenlijke verschil tussen de twee procesooren is dit:

jouw 4.0 ghz CPU met HT (= Hyper Threading) heeft om het gemakkelijk te zeggen 2 processoren in 1 processor.
Dit betekend dat deze processor de taken verdeelt over 2 threads in de CPU kern.

jouw standaard 4.0 ghz CPU heeft deze mogelijkheid niet.
dus alle taken worden over 1 thread afgewerkt.

Laus

  • Gast
welke cpu is sneller? en kan het wel?
« Reactie #2 Gepost op: 2007/11/01, 12:37:28 »
je zult bij een andere proc niet alles opnieuw te hoeven installeren. Bij een ander mobo zal echt niks meer werken ben ik bang.

Het snelheidsverschil met HT is verwaarloosbaar tenzij je graag met diverse zware programma's tegelijk werkt.

Offline siegi

  • Lid
welke cpu is sneller? en kan het wel?
« Reactie #3 Gepost op: 2007/11/01, 13:41:47 »
Je hoeft trouwens linux niet opnieuw te installeren, de generic kernel die vanaf edgy 6.10 word gebruikt ondersteund ook 2 cpu's.
Vroeger bij dapper 6.06 moest je inplaats van kernel 686 de kernel 686 smp installeren.

Die HT cpu's doen trouwens iets vies, ze zeggen dat ze met twee zijn terwijl ze eignelijk maar alleen zijn.

welke cpu is sneller? en kan het wel?
« Reactie #4 Gepost op: 2007/11/01, 15:05:15 »
mijn fout maar heb alles opnieuw moeten installeren had de ide's verkeerdom gedaan en ik raakte in de war. maar ach dan is alles weer eens schoon.
ik merk inderdaad geen snelheidsverlies. werkt prima en wederom alles "out of the box."
ik heb eigenlijk nog nooit gehad dat iets het niet deed.

ik ben weer blij.
maar dat wisten we toch al van HT's dat ze alleen zijn maar doen alsof ze 2 zijn.
homemade HTPC

Offline jw

  • Lid
welke cpu is sneller? en kan het wel?
« Reactie #5 Gepost op: 2007/11/03, 11:39:19 »
Gisteren hoorde ik van iemand die ook zo'n HT P4 heeft dat dat de voorloper is van de dual core techniek. De eerste dual core's  zouden dan zelfs langzamer kunnen zijn als een goede HT. Enneuh, werkgeheugen, erg belangrijk. Ik heb boven een 1.8 p4 met helaas nog 760mB eerste generatie sdram, kan wel 3gig in maar dat blijft karig. Over een jaartje of zo ga ik een zo klein mogelijke stille en toch snelle bak bouwen/kopen die de toekomst een tijdje aan moet kunnen.

deadheron

  • Gast
welke cpu is sneller? en kan het wel?
« Reactie #6 Gepost op: 2007/11/03, 12:03:25 »
Je kunt een single- en dualcore niet echt vergelijken in snelheid. Dual core werkt gewoon anders.
Een snelle single core zal altijd sneller zijn dan een trage dual core als je maar 1 programma draait, maar zodra je 2 programma's gaat draaien, kan de dual core heel goed een stuk sneller zijn.

HT processors zijn gewoon single cores. HT werkt op zo'n manier, dat als 1 proces even wat minder van de CPU gebruikt, dat dan een ander proces die beschikbare ruimte kan innemen, en dat kan in sommige gevallen sneller zijn.

Als je kan kiezen tussen een P4 3.0GHz HT en een P4 3.0 GHz non-HT, zou ik die met HT kiezen.

Offline mcgyver

  • Lid
welke cpu is sneller? en kan het wel?
« Reactie #7 Gepost op: 2007/11/03, 12:10:40 »
Je kan trouwens elke .386 installatie in elke pc hangen hij start gewoon op en pleegt zijn eigen aanpassingen. Hooguit beetje problemen bij exotische videokaarten en netwerkkaartjes. Ik had een keer een schijf van huis meegenomen en op school daarmee 3 pc's opgestart waaronder zelfs een pentium 2. Thuis zat ie op een pentium 4  moederbord met prescott 2.8 processor.