Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: opstarten duurt lang en scherm blijft zwart  (gelezen 2686 keer)

Lele

  • Gast
opstarten duurt lang en scherm blijft zwart
« Gepost op: 2008/01/09, 11:54:39 »
Ik heb net Ubuntu 7.10 geinstalleerd op mijn P4 laptop als dual boot met XP home. Mooi programma!
Alleen heb ik het probleem dat het opstarten lang duurt en het scherm dan zwart blijft.
Op jullie website staat een oplossing die ik (ondertussen 2 maal ) heb uitgevoerd (met knippen en plakken dus geen typfouten0.

Het probleem dat ik dan krijg is dat Ubuntu niet meer wil opstarten en de volgende melding geeft:

2501.437221 kernel panic - not syncing: VFS : unable to mount root on unkown-block (0,0)

Om uiteindelijk ubuntu weer aan de praat te krijgen heb ik het opnieuw geinstalleerd vanaf de cd.

Wie kan me hiermee verder helpen?

Groeten

Leon B

opstarten duurt lang en scherm blijft zwart
« Reactie #1 Gepost op: 2008/01/09, 12:44:30 »
Start gewoon eens op in opstarten in recoverymode ??
Dan heb je geen splashscreen en zie je precies wat er gebeurt en op welke plek hij lang blijft hangen.

Ik verdenk usb apparaten die tijdens de boot in je vouwcomputer zitten....... ???

wil je weer grafisch start je de xserver op met:
sudo /etc/init.d/gdm start

Lukt dit niet dan gewoon rebooten..
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

opstarten duurt lang en scherm blijft zwart
« Reactie #2 Gepost op: 2008/01/09, 12:47:26 »
Wat was die oplossing die je toepaste ? sudo dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg ?

Edit: was wat traag met typen.  Probeer zeker eerst het voorstel van Gandyman.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline Soul-Sing

  • Lid
opstarten duurt lang en scherm blijft zwart
« Reactie #3 Gepost op: 2008/01/09, 14:37:21 »
Citaat
Start gewoon eens op in opstarten in recoverymode ??
Dan heb je geen splashscreen en zie je precies wat er gebeurt en op welke plek hij lang blijft hangen.
deze tip is erg handig van gandy. wel de precieze melding hier posten he. soms wil het helpen om tijdens de install alle usb toestanden even uit te schakelen.

Lele

  • Gast
opstarten duurt lang en scherm blijft zwart
« Reactie #4 Gepost op: 2008/01/13, 11:03:50 »
Sorry dat het even duurde voordat ik een reactie gaf, beetje druk.
Bedankt voor de reacties.

Het probleem dat ik heb met mijn ubuntu is dus dat het opstarten erg lang duurt met een zwart scherm en dat het afsluiten ook lang duurt (ook met een zwart scherm) en af en toe blijft hij hangen bij afsluiten.
Daarnaast werkt de "slaapstand" ook niet (na de slaapstand moet ik het systeem opnieuw opstarten).

Om dit op te lossen heb ik toen de tip van jullie website geprobeerd:

"Opstarten duurt lang en het scherm blijft donker gedurende de opstart

Dat is een vervelend foutje, veroorzaakt doordat Ubuntu probeert om het opstartscherm aan te passen aan uw schermresolutie. In vorige versies was dat altijd 800x600, maar nu willen ze het mooier doen. En daardoor gaat het bij sommige hardware fout...

Zo lost u het op:

Toepassingen - Hulpmiddelen - Terminalvenster

Tik in:

sudo gedit /etc/usplash.conf

wachtwoord blijft onzichtbaar, dat hoort zo (zelfs geen sterretjes)

en wijzig de waarden van de xres en yres als volgt:

xres=1024
yres=768

Bestand opslaan en sluiten.

Daarna in de terminal:

sudo update-initramfs -u

Herstart nu uw computer. "

Hierna kreeg is dus het probleem dat de computer helemaal niet meer opstartte en de foutemelding gaf.

Hierna heb ik Ubuntu opnieuw geinstalleerd en nu werkt het weer behalve dus dat het opstarten en afsluiten lang duurt.

Ik heb opgestart in de recovery mode maar hij loopt niet vast ik ik zie ook niet zo snel een foutmelding voorbij komen.

Groeten