Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Help!  (gelezen 691 keer)

stuart1292

  • Gast
Help!
« Gepost op: 2007/06/02, 12:58:43 »
Hallo
Ik heb via de installer ubuntu geinstalleerd daarna koos ik voor reboot. Daarna start mijn computer weer op en kun je een keuze maken tussen windows vista en ubuntu. Maar hellaas werkte ubuntu niet, ik weet al wat ik fout deed dus wil ik nu ubuntu er af halen zodat het niet meer als optie verschijnt als ik mijn computer opstart maar hoe moet ik dit nu doen?

Offline raggar

  • Lid
    • fietsen naar Tibet
Help!
« Reactie #1 Gepost op: 2007/06/02, 13:31:38 »
gewoon opstarten met de cd en dan opnieuw installeren op de partitie waar je ubuntu ook al had geinstalleerd, eigenlijk precies hetzelfde als de eerste keer dus. Maar wat is er precies fout gegaan?

stuart1292

  • Gast
Help!
« Reactie #2 Gepost op: 2007/06/02, 14:22:37 »
Ik draai het nu via virtual pc (ubuntu) maar als ik de computer opstart kun je kiezen tussen vista en ubuntu, nu wil ik dat vista meteen opstart zonder te moeten kiezen tussen vista en ubuntu. Trouwens ik had de installer gedownload maar niet opgeslagen en ik heb het daarna meteen geinstalleerd niet echt slim van me aangezien ik in lunix nogal een noob ben

Offline raggar

  • Lid
    • fietsen naar Tibet
Help!
« Reactie #3 Gepost op: 2007/06/02, 16:52:32 »
Het bestand met het grub menu staat op je linux partitie, je zult deze dus vanaf Linux moeten bereiken. Voor jouw situatie werkt dus het volgende het beste.  

Opstarten vanaf de live cd en dan in een terminal venster ( ->toepassingen -> hulpmiddelen -> terminal ) het volgende intypen:
sudo cp /boot/grub/menu.lst /boot/grub/menu.lst.backup  (dit maakt een backup van je menu)
sudo gedit /boot/grub/menu.lst (hiermee kun je de inhoud van het bestand aanpassen)

Je krijgt dan een venster met de inhoud van het grub menu.

Na de lijn:  ## ## End Default Options ## krijg je jouw boot volgorde. Hierin vind je windows vista (waarschijnlijk onderaan de lijst) en dit knipt en plakt boven Ubuntu.

Je ziet waarschijnlijk zoiets als dit. Gebruik dat hele stuk.  
title Microsoft Windows XP Home Edition
root (hd0,1)
savedefault
makeactive
chainloader +1
en zet het bovenaan MAAE onder de ## ## End Default Options ##!

Eventueel kun je het # voor  hiddenmenu weghalen om het menu niet zichtbaar te maken en de timeout op 1 zetten (staat voor 1 sec.).

Zie ook:
http://forum.ubuntu-nl.org/topic/11262
http://forum.ubuntu-nl.org/topic/10695

stuart1292

  • Gast
Help!
« Reactie #4 Gepost op: 2007/06/03, 08:21:57 »
He bedankt maar het is al gelukt ik heb gewoon in vista systeem herstel gedaan en nu start de computer weer normaal op. Dus nu ga ik  beginnen met installeren, dat gaat wel lukken.