Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Minimale en CL only distro's  (gelezen 3878 keer)

Offline ddbt

  • Lid
Minimale en CL only distro's
« Gepost op: 2010/02/17, 17:05:49 »
De laatste tijd ben ik erg geïnteresseerd in minimale distro's. De reden hiervoor is dat met de grotere (reguliere) distro's veel software meekomt die ik niet gebruik. Op dit moment richt ik mij in het bijzonder op kleinere, goede en up to date command line only distro's. Ik wil natuurlijk wel over de basis command line tools beschikken en het liefst zouden deze distro's ook bootable zijn vanaf USB of CD. Dus mijn vraag aan jullie: kennen jullie distro's die aansluiten bij mijn omschrijving?

Re: Minimale en CL only distro's
« Reactie #1 Gepost op: 2010/02/17, 17:27:11 »
Hallo, ik weet niet wat je klein noemt, maar met de zgn. blokkendoosmethode is een minimale Ubuntu te bouwen - met of zonder X - die alle software aan boord heeft die je nodig hebt (apt-get oa., om updates binnen te halen, of printsoftware). Een versie met X en alleen Firefox is kleiner dan 1 GB. Erg leuk om mee te spelen, en leerzaam ook. En simpel.

Zie hier: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/UbuntuBlokkendoos

Groet, Paul.

PS. Natuurlijk erg handig om je zelfgemaakte iso's in een virtuele machine te testen, bv. via VirtualBox.
« Laatst bewerkt op: 2010/02/17, 17:30:52 door Paul Matthijsse »

Offline Drummies

  • Lid
Re: Minimale en CL only distro's
« Reactie #2 Gepost op: 2010/02/17, 17:42:14 »
Er is wel het e.e.a te vinden aan mini Linux distro,s  ;)
http://en.wikipedia.org/wiki/Mini_Linux
er staan zelfs een 2 tal Terminal-only distro,s tussen (Ttylinux is verwijderd)
« Laatst bewerkt op: 2010/02/17, 17:44:05 door Drummies »
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Minimale en CL only distro's
« Reactie #3 Gepost op: 2010/02/17, 17:44:23 »
PS. Natuurlijk erg handig om je zelfgemaakte iso's in een virtuele machine te testen, bv. via VirtualBox.

Voor het bouwen van virtuele sessies gebruik ik zelfs geen iso's meer, maar maak ze rechtstreeks via de commandline met 'vmbuilder':
https://help.ubuntu.com/9.10/serverguide/C/jeos-and-vmbuilder.html

Voordelen:
- Gaat erg snel (afh. van je downloadsnelheid)
- Is altijd actueel (altijd worden de laatste packages opgehaald)
- Kan ook configureren (gebruiker/wachtwoord/ip-adres/etc.)
- Kan ook pakketten toevoegen
- Is volledig automatiseerbaar (single command of via config file)

Met één druk op de knop kun je dus een virtuele sessie maken, zonder vooraf iets te doen.
vmbuilder is voornamelijk bedoeld voor headless virtuele servers, maar je zou ev. de gemaakte sessie om kunnen zetten in een image-file en die op een fysieke pc plaatsen.

Re: Minimale en CL only distro's
« Reactie #4 Gepost op: 2010/02/17, 23:10:08 »
Hallo, ziet er interessant uit, maar op het eerste gezicht ook wat ingewikkeld. Wat ik met die iso in een VM bedoelde, was dat je de mini.iso van de blokkendoospagina downloadt en in een VM installeert en vervolgens kun je door er pakketten bij te installeren beetje bij beetje een desktopsysteem samenstellen dat aan jouw wensen voldoet.

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Minimale en CL only distro's
« Reactie #5 Gepost op: 2010/02/18, 10:17:23 »
Hallo, ziet er interessant uit, maar op het eerste gezicht ook wat ingewikkeld. Wat ik met die iso in een VM bedoelde, was dat je de mini.iso van de blokkendoospagina downloadt en in een VM installeert en vervolgens kun je door er pakketten bij te installeren beetje bij beetje een desktopsysteem samenstellen dat aan jouw wensen voldoet.
Dat klinkt idd erg makkelijk. Maar dan houd je daarna een image over, en geen iso toch?
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Re: Minimale en CL only distro's
« Reactie #6 Gepost op: 2010/02/18, 10:30:39 »
Klopt, ik speel er dan ook alleen maar mee in een VM. Het resultaat zal ongetwijfeld naar een iso kunnen worden geschreven, al heb ik die stap nog nooit genomen.

Re: Minimale en CL only distro's
« Reactie #7 Gepost op: 2010/02/21, 12:10:34 »
Je kan remastersys gebruiken om gemakkelijk een iso van een draaiend ubuntu/debian systeem te maken.
Voor Fedora is er een product creator waarmee je zelf een image kan samenstellen (livecd, install cd/dvd, usb of xen image...) , eenzelfde soort programma bestaat voor opensuse.

De meest prettige CLI only livecd's vind ik gentoo en arch, beide ook zeer geschikt om een minimale installatie mee te maken ze verplichten het je zelfs.
Ik draai zelf gentoo met lxde desktop en redelijk wat apps en ben in 47 seconden bij mn desktop die dan rond de 84MB ram verbruikt (met xcompmgr en awn!!), de laatste nieuwe bleeding edge software en emerge, de gentoo packagemanager die je gehele systeem uit source code optrekt en make.conf waarin je je useflags kan instellen waarmee je je dependencies kan bepalen. Alles is zeer goed gedocumenteerd en goed te volgen wanneer je thuis bent op de command-line en daarnaast is het ook nog eens een rolling release dus hoef je maar een keer 2/3 dagen bezig te zijn met installeren en kan je daarna voor eeuwig blijven upgraden.

Voor mijn vriendin heb ik een arch install gedaan met enlightenment desktop, slechts een half dagje werk aan gehad en loopt nou echt als een trein, START OP IN 17 SECONDEN !!!! met redelijk wat deamons en verbruikt ongeveer 130MB ram na het opstarten van de vele desktop effecten en alle andere eyecandy en panel applets.

Als je echt gek wil doen kan je je ook eens aan minix wagen maar dan ga je wel echt voor minimaal en mag je nog menig handleiding doorlezen en veeeeeeel driver problemen oplossen, natuurlijk zijn wel alle standaard unix tools aanwezig.

En dan rest natuurlijk nog de mogelijkheid om de distro's te laten voor wat ze zijn en het Linux from scratch project eens een bezoekje te geven, kernel.org en wat andere sites leeg te trekken en een paar dagen lekker gaan compileren en hopen dat je eindigd met een werkend systeem waaraan je dan je eigen naampje kan plakken..... ddbTux misschien een idee????

ANTWOORD OM TE HELPEN, NIET OM ANTWOORD TE KUNNEN GEVEN

Re: Minimale en CL only distro's
« Reactie #8 Gepost op: 2010/02/25, 14:02:11 »
Enthousiasmerende post! Gentoo heb ik al eens geïnstalleerd, maar zal zeker eens naar arch gaan kijken.

en ddbTux staat voor...?

Offline ddbt

  • Lid
Re: Minimale en CL only distro's
« Reactie #9 Gepost op: 2010/03/03, 02:03:42 »
en ddbTux staat voor...?

Haha, dat zal voor m'n naam hier op het forum staan. Allereerst wil ik iedereen bedanken die op mijn vraag heeft gereageerd.

Mijn interesse in een command line only distro komt voort uit vier dingen. Ten eerste omdat ik nu de command line aan het leren ben. Ten tweede omdat ik graag een minimale (en bootable) 'rescue' distro wil -> booten vanaf USB of CD naar de command line.. externe HD mounten en data backuppen. En ja, ik ken de System Rescue CD (http://distrowatch.com/table.php?distribution=systemrescue). Ten derde omdat de distro op alle systemen zou moeten kunnen draaien, jong en oud. En ten vierde omdat ik van controle, overzicht en 'lean' hou en me afvroeg of er daadwerkelijk (nog) distro's zijn die command line only intended zijn, of als basis voor een systeem (zoals Arch bijvoorbeeld). Even een kleine update:

Ik ben bekend met de blokkendoos methode, en gebruik zelf VirtualBox voor het testen van alle distro's. Ik ken ook Slax, Puppy, DSL, Slitaz en Feather.

Met virtuele sessies weet ik niet zo goed wat ik er mee aan moet. Moet ik me eerst in verdiepen.

Aan socialdefect, ik moet zeggen dat je heel enthousiast schrijft ja. Ik ga naar Gentoo kijken, alhoewel ik verwacht dat dat net zo 'complex' als Arch zal zijn. Linux From Scratch gaat me op dit moment iets te veel tijd in zitten. Ik zoek eigenlijk naar een kant en klare oplossing. Bootable, minimal, command line only (met de bekende tools) en om te kunnen backuppen vanaf Windows moet hij ook met FAT/NTFS om kunnen gaan.

Ik blijf het topic volgen!

Re: Minimale en CL only distro's
« Reactie #10 Gepost op: 2010/03/03, 17:43:52 »
Haha, dat zal voor m'n naam hier op het forum staan. Allereerst wil ik iedereen bedanken die op mijn vraag heeft gereageerd.
Haha, over het hoofd gezien, ik dacht aan iets met d_databaseTux... :-)

Ik zoek eigenlijk naar een kant en klare oplossing.
Maar Damn Small Linux en Puppy voldoen daar toch al aan (vooral dat kant-en-klare)? Ik heb nav. deze draad Arch gedownload, maar krijg 'm in eerste instantie niet geïnstalleerd in een VM. Als je het hebt over kant-en-klaar, zijn eerder genoemde distro's volgens mij een praktischer oplossing dan Gentoo of Arch, of een Ubuntu-gebaseerde (blokkendoos zonder X).

Re: Minimale en CL only distro's
« Reactie #11 Gepost op: 2010/03/07, 21:47:42 »
Ik ben van Ubuntu overgestapt op Arch en ik denk dat het wel past bij wat je omschrijft. Je begint met een kale  installatie zonder Xorg en bouwt zelf je systeem op, waardoor je leert hoe de verschillende onderdelen samenwerken.  Arch gebruikers zijn vooral commandoregel liefhebbers. Met Gentoo heb ik geen ervaring. Van wat ik heb gelezen is het  nog wat extremer qua doe het zelven en alles compileren.
 
« Laatst bewerkt op: 2010/03/07, 22:21:06 door AptlyNamed »

Re: Minimale en CL only distro's
« Reactie #12 Gepost op: 2010/03/17, 07:56:55 »
Hallo,

Inx is een goede keus voor jou.

command based,
veel applicaties,
text based browsing,
tools, etc....

kijk op http://inx.maincontent.net/

Re: Minimale en CL only distro's
« Reactie #13 Gepost op: 2010/03/29, 15:38:12 »
Arch linux is ook zeer klein en je installeert enkel wat je nodig hebt.
Omdat ze met een roling release werken heb je dus altijd zeer up-to-date software.

Nadeel is dan weer dat als je enkele weken niet update dat je ineens veel moet downloaden.
« Laatst bewerkt op: 2010/03/29, 15:40:56 door Ward De Ridder »
http://leerubuntu.org (ubuntu zonder moeilijke woorden)
VoidWarranties (Hackerspace) Antwerpen
Microsoft isn't evil, they just make really crappy operating systems. - Linus Torvalds