Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu naast Windows 8 op Dell ultrabook  (gelezen 529 keer)

Offline jaap59

  • Lid
Ubuntu naast Windows 8 op Dell ultrabook
« Gepost op: 2013/07/13, 10:36:28 »
Ik heb een recente Dell ultrabook (Inspiron 14z) met Windows 8, en probeer daar, tot nu toe tevergeefs, Ubuntu naast of overheen te zetten. Het probleem is dat op het moment dat het installatietype gekozen moet worden geen enkele mogelijkheid te kiezen valt, het venster is gewoon leeg. De partities van de harde schijf zijn niet zichtbaar, en de enige knop die werkt ("installeren") geeft als foutmelding dat het basisbestandsysteem niet gedefinieerd is. Ik heb onder W8 een partitie vrijgemaakt voor Ubuntu, vanaf de LiveCD deze als ext4 geformatteerd (de partitiemanager toont daar wel de partities), maar ook dat hielp niet. Ik heb ik het BIOS (American Megatrend A12) SecureBoot uitgezet, UEFI uitgezet (Legacy Boot wordt dan aangezet), Intel Rapid Technology afgezet, apart en alles tegelijk, met steeds hetzelfde resultaat. Ik heb 12.04 amd64 geprobeerd, en 13.04 amd64, het enige verschil is dat deze laatste na de foutmelding afbreekt met een internal error.
Iemand nog een ander idee?
Groeten, Jaap.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Ubuntu naast Windows 8 op Dell ultrabook
« Reactie #1 Gepost op: 2013/07/13, 10:43:41 »
De foutmelding is dat je de partities niet hebt die je moet hebben, je mist nu de /

Ik zou gewoon met de hand de partities maken,
swap     maken, iets groter dan je geheugen,
/            root, basis systeem maken van de rest van je partitie

en verder gaan met installeren.

Je hoeft dus ook niet van te voren te formatteren, gewoon een lege partitie is het beste.

Offline jaap59

  • Lid
Re: Ubuntu naast Windows 8 op Dell ultrabook
« Reactie #2 Gepost op: 2013/07/13, 10:56:47 »
Met de hand aanmaken gaat nu juist niet, omdat geen van de knoppen werkt. Ik kan dus de (lege) partitie niet bewerken  :(

Re: Ubuntu naast Windows 8 op Dell ultrabook
« Reactie #3 Gepost op: 2013/07/13, 11:11:33 »
Heb je de CD op de laagste snelheid gebrand? Want het kan fouten opleveren als je hem op te hoge snelheid brandt. Probeer anders om een USB-stick met Ubuntu te maken en vanaf die USB-stick te installeren. Minder kans op fouten want brandfouten komen daar niet voor omdat je niks brandt.