Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Onderhoud  (gelezen 1035 keer)

Offline wolfton

  • Lid
    • ubuntupoint
Onderhoud
« Gepost op: 2012/07/19, 14:32:31 »
Hallo,

bestaat er een vorm van onderhoud voor ubuntu , heb iemand waar ik een installatie voor gedaan heb en die liep als een trein , maar de laatste dagen vertraagd de pc enorm , bij windows zijn er utillities beschikbaar , maar bestaat er een onderhoud programma voor Linux Ubuntu

Re: Onderhoud
« Reactie #1 Gepost op: 2012/07/19, 14:42:59 »
Sowieso als het kan elke dag op updates controleren en installeren. Verder heb je apt-get clean en apt-get autoremove nog, clean om opgehaalde installatiebestanden te verwijderen, en apt-get autoremove om geïnstalleerde pakketten die niet meer nodig zijn te verwijderen.  Volgens mij zijn er ook nog geavanceerdere tools in de pakketbronnen beschikbaar, met meer functies, maar die gebruik ik niet, dus daar dan ik niet over meepraten.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Onderhoud
« Reactie #2 Gepost op: 2012/07/19, 14:58:28 »
Los van wat Luckyboy vermeldt om bestanden te verwijderen, behoeft een linux systeem normaal geen "onderhoud" om performantie te behouden: alles is immers modulair, en onafhankelijk.
Het kan wel zijn dat er een bepaald proces zich niet behoorlijk gedraagt. Als de PC eens traag aanvoelt, open dan eens een terminal en geef het commando "top" in. Dit toont welke processen de processor gebruiken.

Re: Onderhoud
« Reactie #3 Gepost op: 2012/07/19, 15:04:16 »
Nope. Kijk eens in Systeemmonitor wat er speelt.

Offline Nollie

  • Lid
Re: Onderhoud
« Reactie #4 Gepost op: 2012/07/19, 16:35:20 »
Als je wilt opschonen: Bleachbit (maar zal geen oorzaak probleem zijn).
Ubuntu 18.10 en Win10 op Intel Core i5-3350P, 3,8 Gb Ram.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Onderhoud
« Reactie #5 Gepost op: 2012/07/19, 16:38:56 »
Met bleachbit opletten, vink niet alles aan, want je gooit teveel weg.


Offline RikRik

  • Lid
Re: Onderhoud
« Reactie #7 Gepost op: 2012/07/19, 17:49:47 »
Staat op de zwarte lijst van Pjotr, Ubuntu tweak. Volgens mij kan er met de schoonmaakactie van U T niets misgaan. Gebruik zelf dit programma om b.v. oude kernels te verwijderen, maar ook na een totale schoonmaak actie nooit problemen gehad met Ubuntu.
http://ubuntu-tweak.com/

Re: Onderhoud
« Reactie #8 Gepost op: 2012/07/19, 19:17:16 »
Als je wilt opschonen: Bleachbit (maar zal geen oorzaak probleem zijn).

Niet dit, absoluut niet dit. Opschoonhulpmiddelen voor Linux zijn overbodig en vaak nutteloos.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Onderhoud
« Reactie #9 Gepost op: 2012/07/19, 19:39:25 »
Voor het wegmikken van oude kernels heb je geen aparte programma's nodig, dat is héél simpel zelf te doen.....
Geen rotzooi gebruiken om een goed systeem op te schonen....daar wordt hij in ieder geval niet beter van....

Ubuntu tweak is in mijn ogen geen rotzooi, sterker nog, het opschonen met U T  van oude kernels is heel veilig..

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Onderhoud
« Reactie #10 Gepost op: 2012/07/19, 19:42:27 »
Opschoonhulpmiddelen voor Linux zijn overbodig en vaak nutteloos.
Precies. En soms zelfs ronduit gevaarlijk.

Re: Onderhoud
« Reactie #11 Gepost op: 2012/07/19, 20:06:30 »
Ben het met Cumulus eens, maar ik vind het wel wat grof van Buzzin om UT rotzooi te noemen. Tweak is een zeer goed gemaakt programma wat vaak aangeraden wordt. Hoewel ik vind dat ze die 3rd party PPA's eruit mogen schrappen, maar dat maakt het verder nog geen rotzooi. Het is een fijn programma en er wordt veel werk aan besteed en de maker ervan is o.a. 1 van de makers van LMMS.

Offline wolfton

  • Lid
    • ubuntupoint
Re: Onderhoud
« Reactie #12 Gepost op: 2012/08/06, 17:04:58 »
[opelost]