Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installatie  (gelezen 612 keer)

leeuwensoft

  • Gast
Installatie
« Gepost op: 2011/04/19, 17:46:31 »
Via Grub heb ik op mijn laptop een dualboot Ubuntu/Windows XP geinstalleerd. Bij deze install heb ik niet kunnen kiezen hoe groot de partitie ruimte van Ubuntu mocht zijn. Ik loop nu tegen de melding aan dat er te weinig harde schijf ruimte is.
Mijn laptop is 41 Gig, waarvan gebruikt 28 gig, ruimte zat dus voor uitbreiding, maar hoe ?
Concreet; hoe maak ik meer ruimte op mijn harde schijf vrij ten behoeve van Ubuntu. Ik kan nu zelfs niet eens de noodzakelijke updates installeren.
Graag heldere uitleg, ik ben een betrekkelijke leek op dit gebied.

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Installatie
« Reactie #1 Gepost op: 2011/04/19, 17:55:40 »
Welkom op het forum! ;)

Ons lid Pjotr heeft een prachtige site met, naast jouw probleem, nog vele andere tips. Kijk er dus ook eens verder rond! Voor jouw probleem is dit stukje van toepassing: http://sites.google.com/site/computertip/faq#TOC-Ubuntu-staat-nu-op-een-te-kleine-pa

Veel succes! ;)

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Installatie
« Reactie #2 Gepost op: 2011/04/19, 19:33:52 »
Mijn laptop is 41 Gig, waarvan gebruikt 28 gig, ruimte zat dus voor uitbreiding, .......

Nou.... ruimte zat....? Houd er wel rekening mee dat een harde schijf niet tot het randje volgestopt kan worden als je er nog mee wilt kunnen werken. ;) Over het algemeen moet je toch ongeveer een 10% à 15% vrijhouden. Als de harde schijf dus 41GB groot is kun je er dus ongeveer 35GB van gebruiken. Dus als je nu al 28GB vol hebt staan........ dan is die 7GB die je dan nog over hebt om Ubuntu op te installeren wel aan de erg krappe kant.

Citaat
Concreet; hoe maak ik meer ruimte op mijn harde schijf vrij ....

(Persoonlijke) bestanden op een externe harde schijf/cd/dvd/usb-stick zetten.