Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: van ts-bestand naar mpg (voor dvd) vreet geheugen (avconv)  (gelezen 1638 keer)

Offline aartje

  • Lid
van ts-bestand naar mpg (voor dvd) vreet geheugen (avconv)
« Gepost op: 2015/06/10, 09:16:02 »
Ik wil een ts-bestand (opgenomen op computer van tv, via hdmi) converteren naar een
mpg-bestand waar ik uiteindelijk een dvd van wil maken.

Dit doe ik met het volgende commando:

avconv -i fantastic_mr_fox.ts  -target pal-dvd fa.mpg

Het ts-bestand is 2,9 GB groot (1920x1080).  Er wordt een fa.mpg bestand gemaakt (720x576) die prima
af te spelen is met vlc. Het conversieproces heb ik afgebroken omdat het geheugen vreet, gigabytes.
Ik heb 4 GB geheugen en ca. 5GB swap. Beide begonnen al aardig vol te raken en groeit nog steeds.
Is dit een bug of moet ik nog iets doen om dit geheugengebruik te beperken ?

Ik heb trouwens mint 17 mate (64bit). Eigenlijk hoort dit dus misschien ondere "Andere distributies" maar
Mint is eigenlijk een soort superset van Ubuntu en daar verwacht ik hetzelfde.

Offline aartje

  • Lid
Re: van ts-bestand naar mpg (voor dvd) vreet geheugen (avconv)
« Reactie #1 Gepost op: 2015/06/10, 10:48:10 »
Ik probeer het nog een keer maar nu schrijf ik naar een ext4-partitie ipv ntfs
en nu lijkt het wel goed te gaan.
Ik beschouw het maar als opgelost.

Offline aartje

  • Lid
Re: van ts-bestand naar mpg (voor dvd) vreet geheugen (avconv)
« Reactie #2 Gepost op: 2015/06/10, 10:56:57 »
Toch weer als onopgelost gemarkeerd.
Het geheugengebruik was normaal, maar terwijl het converteert krijg ik een foutmelding
in het scherm :

Invalid timestamps stream=0, pts=106453807, dts=106453810, size=34275kbits/s

en vanaf dat moment vliegt het geheugengebruik weer omhoog.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: van ts-bestand naar mpg (voor dvd) vreet geheugen (avconv)
« Reactie #3 Gepost op: 2015/06/10, 11:18:40 »
Misschien eens met Handbrake proberen?
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline EZ-man

  • Lid
Re: van ts-bestand naar mpg (voor dvd) vreet geheugen (avconv)
« Reactie #4 Gepost op: 2015/06/10, 11:21:09 »
Als ik het goed lees in dit stuk <How do I convert .ts files into something useful?> dan is het format .ts gewoon mpeg.

De moeilijkheid zit in het grote aantal parameters die meegegeven de zijn bij de opname ( framerate / aantal lijnen  ) Ik zal straks nog een link toevoegen met een video van Xiph.org die de boel een beetje verklaard.

aanvulling: http://xiph.org/video/vid1.shtml   -  vanaf minuut 16:00 - 30:00
« Laatst bewerkt op: 2015/06/10, 11:24:49 door EZ-man »

Offline aartje

  • Lid
Re: van ts-bestand naar mpg (voor dvd) vreet geheugen (avconv)
« Reactie #5 Gepost op: 2015/06/10, 11:45:50 »
Misschien eens met Handbrake proberen?
@jvecht Bedankt voor je antwoord. Volgens mij maakt handbrake mkv (Matroska) files. Ik wil eigenlijk een mpeg2 bestand
met 720x576 resolutie zodat ik vandaar uit een standaard DVD kan maken.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: van ts-bestand naar mpg (voor dvd) vreet geheugen (avconv)
« Reactie #6 Gepost op: 2015/06/10, 11:50:02 »
Ja, of MPEG-4. Jammer! Nou ja succes! Ik volg je ervaringen om wat meer van die video formaten te snappen.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline aartje

  • Lid
Re: van ts-bestand naar mpg (voor dvd) vreet geheugen (avconv)
« Reactie #7 Gepost op: 2015/06/10, 12:00:45 »
Als ik het goed lees in dit stuk <How do I convert .ts files into something useful?> dan is het format .ts gewoon mpeg.

De moeilijkheid zit in het grote aantal parameters die meegegeven de zijn bij de opname ( framerate / aantal lijnen  ) Ik zal straks nog een link toevoegen met een video van Xiph.org die de boel een beetje verklaard.

aanvulling: http://xiph.org/video/vid1.shtml   -  vanaf minuut 16:00 - 30:00
Ik ben al aardig doorgewinterd wat converteren van video-bestanden betreft. Eerst maakte ik uit
ts-bestanden opgenomen via digitenne een mpeg2-bestand door het eerst door project-x te halen omdat
anders de synchronisatie niet klopte. Nu neem ik HD op en dat is niet door project-x te verwerken.
Ik kan zelf die ts-bestanden wel bekijken met een media-server maar wil het ook op een standaard
DVD zetten. Het probleem is dat avconv het wel prima verwerkt en converteert naar zo'n mpeg2 720x576
bestand tot zo'n 20 minuten in de film (kan ik gewoon met VLC bekijken) maar na die foutmelding
helemaal in de rel gaat (extreem geheugengebruik). Ik vraag me af of dat een bug is.

Zo'n ts-bestand heb ik trouwens nog niet onder linux kunnen knippen (avidemux doet het helemaal niet)
Daarvoor heb ik onder windows Smart Cutter nodig.

Die eerste verwijzing van je ken ik al en de tweede is een puur theoretische verhandeling over video-formaten.

Verder kun je niet zomaar een ts-extensie veranderen in een mpg-extensie. Het gaat gedeeltelijk wel
goed, maar een ts-bestand (mpeg-ts) is een heel andere container als een mpg-bestand (mpeg-ps)

Re: van ts-bestand naar mpg (voor dvd) vreet geheugen (avconv)
« Reactie #8 Gepost op: 2015/06/10, 12:08:53 »
Waarom zou je dat ts bestandconverteren ?
Met DeVeDe kun je volgens mij van eender welk soort bestand een DVD (iso image dat je met bvb K3b kunt branden) maken.
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

Offline aartje

  • Lid
Re: van ts-bestand naar mpg (voor dvd) vreet geheugen (avconv)
« Reactie #9 Gepost op: 2015/06/10, 13:09:06 »
Waarom zou je dat ts bestandconverteren ?
Met DeVeDe kun je volgens mij van eender welk soort bestand een DVD (iso image dat je met bvb K3b kunt branden) maken.
Dat wilde ik net schrijven, je hebt me net voor.
Met DeVeDe kan je alles tot een DVD maken!
Ik heb de ts-file proberen af te spelen met mplayer (wat volgens de documentatie nodig is) en dat lukt, zelfs de synchronisatie blijft intact.
Daarna devede ge-installeerd en de optie van de video-converter veranderd van "avconv" naar "mencoder"
en daarna een conversie opgestart. Ik ben benieuwd, dit duurt nog wel een tijdje. Ik zal vanavond
melden of het gelukt is.
In ieder geval hartelijk dank voor de antwoorden tot nu toe !
« Laatst bewerkt op: 2015/06/10, 13:13:38 door aartje »

Offline aartje

  • Lid
Re: van ts-bestand naar mpg (voor dvd) vreet geheugen (avconv)
« Reactie #10 Gepost op: 2015/06/10, 16:13:59 »
Helaas geen succes. Opgestart en gezien dat er mpg-bestanden gemaakt werden. Twee uur later
zag ik het resultaat een movie.iso bestand van ca. 350 MB groot (veel te klein dus)
Na dit bestand gemount te hebben zag ik er wel een DVD-structuur op (VIDEO_TS en AUDIO_TS map)
Inhoud VIDEO_TS:

-r--r--r-- 1 nobody nogroup     12288 jun 10 14:04 VIDEO_TS.BUP
-r--r--r-- 1 nobody nogroup     12288 jun 10 14:04 VIDEO_TS.IFO
-r--r--r-- 1 nobody nogroup     32768 jun 10 14:04 VIDEO_TS.VOB
-r--r--r-- 1 nobody nogroup     18432 jun 10 14:04 VTS_01_0.BUP
-r--r--r-- 1 nobody nogroup     18432 jun 10 14:04 VTS_01_0.IFO
-r--r--r-- 1 nobody nogroup    843776 jun 10 14:04 VTS_01_0.VOB
-r--r--r-- 1 nobody nogroup     32768 jun 10 14:04 VTS_01_1.VOB
-r--r--r-- 1 nobody nogroup     30720 jun 10 14:04 VTS_02_0.BUP
-r--r--r-- 1 nobody nogroup     30720 jun 10 14:04 VTS_02_0.IFO
-r--r--r-- 1 nobody nogroup     32768 jun 10 14:04 VTS_02_0.VOB
-r--r--r-- 1 nobody nogroup 381718528 jun 10 14:04 VTS_02_1.VOB

Als je VTS_02_1.VOB probeert af te spelen (VLC)  krijg je het begin van de film met een heel hard
stoorgeluid dat niks met het oorspronkelijke geluid te maken heeft.

Ik zal er maar eerst met wat kleine bestanden mee experimenteren.

Offline Nero

  • Lid
Re: van ts-bestand naar mpg (voor dvd) vreet geheugen (avconv)
« Reactie #11 Gepost op: 2015/06/11, 13:57:01 »
Zo'n ts-bestand heb ik trouwens nog niet onder linux kunnen knippen
Ik heb in 't verleden reeds meerdere ts-bestanden geknipt met avconv. Wel tamelijk moeten zoeken om de juiste parameters te vinden, maar uiteindelijk toch gelukt.

Sedert een nieuwe pc in gebruik genomen, en kan dus niet meer in de history zien wat ik heb gebruikt. Nu ook geen ts-bestand voorradig om het opnieuw te testen.

Mijn bestanden waren afkomstig van de Vlaamse openbare omroep, en opgenomen op een Emtec receiver.

Offline aartje

  • Lid
Re: van ts-bestand naar mpg (voor dvd) vreet geheugen (avconv)
« Reactie #12 Gepost op: 2015/06/11, 15:57:31 »
@nero Dank je wel voor je bijdrage. Het is jammer dat je het niet kan herinneren welke parameters je gegeven hebt.
Ik heb een Motorola-VIP1853 ontvanger die TS-streams geeft in HD (1920x1080). Misschien kan je een suggestie
geven over de site waar je dat eventueel vandaan gehaald hebt?
Bij mij schiet avconv steeds in de stress na een tijdje.
« Laatst bewerkt op: 2015/06/11, 15:59:53 door aartje »

Offline Nero

  • Lid
Re: van ts-bestand naar mpg (voor dvd) vreet geheugen (avconv)
« Reactie #13 Gepost op: 2015/06/11, 16:50:58 »
Ik heb mij beholpen met de man-pages. Wat ik mij wel nog herinneravconv -ss <starttijd> -i <input bestand> -t <lengte> -codec copy <output bestand>De plaatsing van de opties is wel van belang om aan te geven of deze voor het input bestand dan wel voor het output bestand dienen.

Offline aartje

  • Lid
Re: van ts-bestand naar mpg (voor dvd) vreet geheugen (avconv)
« Reactie #14 Gepost op: 2015/06/11, 18:40:42 »
Bedankt Nero, ik zal het proberen. Ik ben trouwens ook met devede verder gaan spelen en heb een
DVD-image proberen te maken met een normale mpeg-bestand. Het lukt niet omdat ik een
foutmelding krijg "Omzetting mislukt. Misschien is er te weinig ruimte" . Er is ruimte zat op
de partitie (ext4 ) waar de bestanden op komen nl. 70 GB. Maar misschien moet ik daar een nieuw
topic van maken.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: van ts-bestand naar mpg (voor dvd) vreet geheugen (avconv)
« Reactie #15 Gepost op: 2015/06/11, 18:42:59 »
Knippen met avconv weet ik wel. Ik heb een batch-bestandje om slow motion clips te maken. Werkt altijd. Dat Slow motion zit in Kdenlive, maar zo nu en dan raak dat van slag of zo.

Je zal wel zelf even de essentie uit mijn script moeten halen. Hier is het:
#!/bin/sh
# Script to create a slow motion clip from a MPG video with avconv. First find start point of the clip in mm:ss and the length of the clip in ss.

echo "This script will change a clip to a slow motion clip. It will ask for the start point of the desired clip in hh:mm:ss format first, then clip duration and last desired slow down effect. 2 is slow, 4 is very slow"

echo "Output will be to a file output-slow.mp4"
echo "----------------"

# Ask file name of original video

echo "Give the file number *** of the original video minus extension(must be MU202***.MPG!!) "

read NAME

# Ask start point

echo "Enter start point of the clip in mm:ss "

read START

# Ask clip length

echo "Enter clip length in ss "

read LENGTH

echo "Desired speed slow down (2, 3 or 4). 4 is very slow!"

read SPEED

# creating the clip

avconv -i M2U02"$NAME".MPG -ss 00:"$START" -t 00:00:"$LENGTH" -acodec copy -vcodec copy M2U02"$NAME"-tmp.mp4

# exporting the soundtrack from the clip

avconv -i M2U02"$NAME"-tmp.mp4 -vn M2U02"$NAME"-slow-soundtrack.mp3

# setting slow motion speed and stripping audio (option -an)

avconv -i M2U02"$NAME"-tmp.mp4 -an -vf "setpts="$SPEED".0*PTS" M2U02"$NAME"-slow.mp4

Succes!

GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline aartje

  • Lid
Re: van ts-bestand naar mpg (voor dvd) vreet geheugen (avconv)
« Reactie #16 Gepost op: 2015/06/13, 13:42:32 »
Sorry, ik heb toch te veel problemen met Devede, avsoft, mencoder, avidemux etc in verband
met mijn .ts-bestand. De diverse software onder Linux vreten dit bestand niet.

Ik ben teruggevallen op Win7   :-[   >:(  :'(. Daarbij gebruik ik het volgende:
1) Ik capture van mijn KPN-boxje via een HDMI-ingang van mijn Colossus-kaart, met
meegeleverde software "Arcsoft Showbiz" (Linux  ondersteunt deze kaart niet)
2) ik knip en plak met Smart Cutter. De TS-file die daaruit komt is weer te geven dmv
mijn media-server
3) Om een universele video DVD te maken gebruik ik VSO  ConvertXtoDVD, die doet dat zonder enig
problemen. Het zijn allemaal trial-versies, dus ik kijk over een week of zo of ik het de moeite
waard vind om te kopen.

Ik beschouw deze thread als afgesloten. Allen hartelijk dank voor het meedenken. Ik zal
nog wel eens wat proberen om het toch zoveel mogelijk onder Linux (Mint/Ubuntu) aan
de praat te krijgen.
« Laatst bewerkt op: 2015/06/13, 15:09:03 door aartje »