Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Logboeken opruimen: vegen en beperken. Hoe?  (gelezen 577 keer)

Offline Jenske

  • Lid
Logboeken opruimen: vegen en beperken. Hoe?
« Gepost op: 2020/03/21, 13:39:27 »
Omdat het eerdere draadje al wat ouder is -- https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=106774 -- hierbij enkele nieuwe vragen:
-- hoe kan ik logboeken van programma's die ik er inmiddels (al maanden geleden) heb afgehaald alsnog volledig vegen?-- mag dat door als sudo in de map /var/log alle mappen eruit te gooien van programma's waarvan ik weet dat ik ze niet meer heb of is dat té gevaarlijk?
-- het oorspronkelijke draadje (https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=106774) geeft een zeer technische uitleg over het beperken van de logboekgroottes, maar bestaat daar ook een niet wat meer grafische werkwijze voor?
Groenten uit Grantwerpen
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline vanadium

  • Lid
Re: Logboeken opruimen: vegen en beperken. Hoe?
« Reactie #1 Gepost op: 2020/03/21, 13:55:20 »
Voor deze systeemingrepen bestaat geen "grafische" werkwijze. Echter, de instructies zijn haarscherp: je hoeft ze één keer te volgen, en daarna blijven je logbestanden automatisch beperkt tot de aangegeven grootte.

Vergis je niet: zeer omslachtig is het niet. De uitleg dient om aan te geven wat je doet en wat je precies moet doen. De ingreep houdt ocharme twee commando's in, één om eenmalig je logs op te schonen, een tweede om een systeemconfiguratiebestand aan te passen.

Wissen van andere logbestanden? Dat zou inderdaad wel eens gevaarlijk kunnen zijn als je zelf het systeem niet door en door kent.


Offline Jenske

  • Lid
Re: Logboeken opruimen: vegen en beperken. Hoe?
« Reactie #2 Gepost op: 2020/03/21, 14:30:09 »
Allez, 't is goed. Ik zal de draad maar eens opvolgen.


(ik heb altijd wat schrik dat ik bij manuele aanpassingen in systeembestanden onherroepelijke wijzigingen ga aanbrengen die ik achteraf niet meer kan traceren. Dáárom zou een GUI handig zijn; kan ik vlot zien wat ik ook weer had gewijzigd en waar het stond.) Maar goed, ik volg je raad op.

Voor zij die het ook interesseert: te vinden op deze plaats -->

https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/schoon-mint.html#ID11




Bedankt!
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline vanadium

  • Lid
Re: Logboeken opruimen: vegen en beperken. Hoe?
« Reactie #3 Gepost op: 2020/03/21, 15:26:12 »
Als je het ongedaan wil maken, open dan /etc/systemd/journald.conf en verander "SystemMaxFiles=7" terug naar "#SystemMaxFiles=100". (Het volstaat zonder meer het commentaartekentje terug te plaatsen.

Andere methode:
sudo sed -i 's/SystemMaxFiles=7/#SystemMaxFiles=100/g' /etc/systemd/journald.conf

Re: Logboeken opruimen: vegen en beperken. Hoe?
« Reactie #4 Gepost op: 2020/03/21, 15:57:16 »
(ik heb altijd wat schrik dat ik bij manuele aanpassingen in systeembestanden onherroepelijke wijzigingen ga aanbrengen die ik achteraf niet meer kan traceren. Dáárom zou een GUI handig zijn; kan ik vlot zien wat ik ook weer had gewijzigd en waar het stond.) Maar goed, ik volg je raad op.

Ik werk ook bij voorkeur in GNU. Maar al sinds dag 1 van linux volg ik ook Pjotr's tips op voor dit soort gevallen (en ook van anderen). En onze systemen draaien al jaren nog steeds prima en stabiel.
Ik hoop dat je dat wat geruststelling geeft. :D

Ik raad je aan ze wel strikt op te volgen, dus er niet zelf mee te experimenteren!
als ik vragen heb of een aangepaste versie wil proberen vraag ik het hier, en dan springt Pjotr (en anderen!) ook altijd bij.
« Laatst bewerkt op: 2020/03/21, 15:58:49 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline vanadium

  • Lid
Re: Logboeken opruimen: vegen en beperken. Hoe?
« Reactie #5 Gepost op: 2020/03/21, 16:05:51 »
Er zijn aan een linux systeem zeer veel instellingen mogelijk. Alleen de 0.1% die gebruikers praktisch nodig hebben, zit verwerkt in de GUI. Voor de rest moet je je tevreden stellen met de keuzes van de ontwikkelaars, of zelf onder de motorkap duiken op basis van goed advies en goede aanwijzingen zoals van Pjotr. Dikwijls is het niet meer dan het aanpassen van een waarde in een configuratiebestand, maar het moet wel nauwkeurig gebeuren.

Ondertussen begrijp je wellicht beter wat de ingreep inhoudt. En wat je beter begrijpt, daar heb je minder schrik van.  :)

Re: Logboeken opruimen: vegen en beperken. Hoe?
« Reactie #6 Gepost op: 2020/03/21, 16:19:17 »
...op basis van goed advies en goede aanwijzingen zoals van Pjotr.

En waaronder ook jij vanadium, net als nog wat meer zeer terminal-ervaren leden (waar ik refereerde aan "en anderen").
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore