Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: DVD schijf ontkoppelen na uitwerpen  (gelezen 787 keer)

Offline Nassara

  • Lid
DVD schijf ontkoppelen na uitwerpen
« Gepost op: 2011/11/13, 10:37:10 »
Wanneer ik een DVD-schijf uitwerp uit de lader, blijft deze aangekoppeld in Ubuntu. Wanneer ik dan een nieuwe schijf insteek, geeft deze leesfouten... Ik kan dit voorkomen door na het uitwerpen handmatig de schijf te ontkoppelen in het bestandsbeheer, maar kan dat niet automatisch? Ik gebruik Ubuntu 11.10...

Offline HarzG

  • Lid
Re: DVD schijf ontkoppelen na uitwerpen
« Reactie #1 Gepost op: 2011/11/13, 11:49:20 »
Op welke manier laat je de CD/DVD uitwerpen?
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline Nassara

  • Lid
Re: DVD schijf ontkoppelen na uitwerpen
« Reactie #2 Gepost op: 2011/11/13, 12:08:44 »
Door gewoon op het knopje van de lade te drukken...

Offline HarzG

  • Lid
Re: DVD schijf ontkoppelen na uitwerpen
« Reactie #3 Gepost op: 2011/11/13, 12:36:29 »
... dan gebruik je de "onveilige manier". Het is beter (net als bij USB-sticks) met de rechtermuisknop te laten afkoppelen.
Voor DVD/CD is dat minder van belang, maar bij DVDrw/CDrw en USB kan dataverlies optreden als je deze gewoon eruit trekt. Het schrijven naar deze opslagmedia wordt "op de achtergrond" uitgevoerd. Het systeem controleert of alles veilig geschreven is. Pas als de melding terugkomt "klaar met schrijven" kan een afkoppelen uitgevoerd worden.
Als de gebruiker een CD/DVD met een druk op de knop eruit haalt, komt deze controle niet meer in beeld en snapt de software niet meer welke data op de CD/DVD/USB staan.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline Nassara

  • Lid
Re: DVD schijf ontkoppelen na uitwerpen
« Reactie #4 Gepost op: 2011/11/13, 13:54:17 »
Maar ik heb het eigenlijk over een niet-beschrijfbare vide-DVD. Als ik deze open met VLC, en nadien afsluit in VLC en uitwerp met de knop op de lader, dan blijft de DVD aangekoppeld, ondanks het feit dat deze uitgeworpen is. Als ik dan een nieuwe DVD insteek, dan wil deze niet gelezen worden, want de vorige is nog gekoppeld...
(Manueel in het bestandsbeheer ontkoppelen  is net een stapje te veel om duidelijk te maken aan onze babysit... kan dit niet in één beweging?)

Offline HarzG

  • Lid
Re: DVD schijf ontkoppelen na uitwerpen
« Reactie #5 Gepost op: 2011/11/13, 17:44:57 »
1. VLC sluiten nadat de film "klaar" is.
2. Je kan in de linker balk onderaan de CD/DVD zien als pictogram.
Daar kan je met de rechter muisknop kiezen voor uitwerpen (dat is dan 1,5 handeling :) ).

btw: Voor de babysit... zou ik een aparte account maken zonder beheerdersrechten en internet.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline Nassara

  • Lid
Re: DVD schijf ontkoppelen na uitwerpen
« Reactie #6 Gepost op: 2011/11/13, 18:01:40 »
Bedankt! De aparte account heb ik... zonder beheersrechten, maar mét internet...