Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: KPN interactie TV '' hacken ''  (gelezen 31809 keer)

Offline jor177

  • Lid
KPN interactie TV '' hacken ''
« Gepost op: 2012/04/07, 20:03:20 »
Hallo,

Ik heb al een tijdje mijn interactieve tv van kpn uitelkaar gehaald..

En het leek me wel leuk om hier linux op te draaien??

En dat ik dan misschien mijn pc erop kan aansluiten en dat ik hem dan op de tv kan laten zien?

Ik heb namelijk een '' dikke '' tv, zonder VGA of HDMI

Of er misschien andere intressante dingen mee te doen...

( Geen zorgen want ik heb de interactieve tv kast gekocht )

zo ziet hij ervan binnen uit: http://www.flickr.com/photos/robertwebbe/4111706559/

er zit dus een harde schijf in.. misschien dat ik daar iets mee kan doen?

Offline Basel

  • Lid
Re: KPN interactie TV '' hacken ''
« Reactie #1 Gepost op: 2012/04/08, 13:57:03 »
Als ik je vraag goed begrijp wil je een mediacenter/HTPC maken van dat Motorola boxje. Ik weet de specs niet, maar naar mijn indruk is de hardware daar te inferieur voor. Of je moet hem uit elkaar trekken en er een usb-poort/pci aanluiting aan braden, drivers voor schrijven om er een ontvanger voor je pc van te maken. Lijkt me nogal een behoorlijk grote uitdaging, als je dat lukt ben je volgens mij wel een held!

Persoonlijk lijkt het mij een meer haalbare zaak om het in bijvoorbeeld mythbuntu werkend te krijgen, al blijkt dat niet simpel te zijn. Heb zelf sinds pas interactieve tv van KPN en ben er niet echt helemaal van onder de indruk. (Zeer trage reactie tot soms paar seconden, zendervolgorde niet aan te passen, onhandige tv-gids) Daarom heb ik al eens een beetje rond gegoogled of er mogelijkheden op gebied van Mythbuntu zijn in combinatie met interactieve tv van KPN. Maar de moeilijkheid blijkt te zijn dat er encrypties gebruik worden. Je moet inloggen met codes in plaats van een smardcard. Heb op het wereld wijde web nog niets kunnen vinden over iemand die het werkend heeft gekregen helaas. Wel topics dat de  ip adressen van de verschillende kanalen makkelijk te vinden zijn, maar niet dat iemand werkelijk de kanalen kan kijken.

Ik wil je topic niet highjacken, maar als er iemand interactieve tv van KPN gangbaar weet te krijgen op linux (wat voor manier dan ook) hoor ik het graag.

Offline xatr0z

  • Lid
Re: KPN interactie TV '' hacken ''
« Reactie #2 Gepost op: 2012/04/09, 15:31:44 »
Volgens mij mag je zelfs als je hem gekocht hebt het kastje niet openhalen of in ieder geval niet hun netwerk hacken.
De streams worden gecodeerd, ik weet niet hoe maar kan hier wellicht achterkomen.

Die motorola tuner zit met een ethernetkabel op een specifieke poort (3 of 4) van je modem, right? En als je die op een andere ethernetpoort zet dan werkt het niet meer?
Die ethernetpoort is een speciaal VLAN die in je modem gescheiden van je normale verkeer is. Heeft ook een andere VPI/VCI ingesteld en maakt dus ook echt een aparte IP-verbinding met het internet. Je krijgt namelijk speciaal voor iTV een apart (10.X.X.X) publiek IP-adres, NAAST je gewone publieke IP-adres. Op dit aangepaste VPI/VCI verbind je enkel met de iTV servers, en krijg je deze dus alleen op bepaalde ethernetpoort en alleen op je tuner binnen.
Welk extern IP jouw tuner gebruikt verkrijg je door hem te rebooten en op menu te drukken eerste paar seconden.

Maargoed, ik weet niet of je nu het kastje nodig hebt om op linux te kijken. Er is een codering die (aangezien multicast) voor iedereen hetzelfde zal zijn. Kennelijk is er (softwarematig) een decoderingsmechanisme geprogrammeerd. Als je het bestaande OS verwijderd en linux installeert ben je dat kwijt, lijkt me dan toch..?
En als je het decoderingsmechanisme al weet hoef je het kastje niet te slopen; kun je gewoon je PC op ethernetpoort 3 instellen met dezelfde IP-configuratie en krijg je daar de stream die je dan kunt decoderen.

Naast deze gecodeerde multicaststreams is er ook nog andere manier om de streams en opgenomen programma's te ontvangen. En via je reguliere (unicast) externe IP adres. Als je op www.itvonline.nl inlogt kun je vanaf elke computer in je eigen huis onbeperkt kijken. Is dat niet een veel simpelere oplossing ?

Die harde schijf is inderdaad een normale harde schijf, kun je eruit halen en mee doen wat je wilt. USB zit er wel op maar werkte dacht ik nog niet (softwarematig).


PS: Ik baseer mijn info op een iets andere versie van deze tuner, zou kunnen zijn dat het niet helemaal klopt.

Offline koos4401

  • Lid
Re: KPN interactie TV '' hacken ''
« Reactie #3 Gepost op: 2012/04/09, 16:05:34 »
Citaat
Die harde schijf is inderdaad een normale harde schijf, kun je eruit halen en mee doen wat je wilt. USB zit er wel op maar werkte dacht ik nog niet (softwarematig).
Weet je dat zeker, xatr0z? Ik heb altijd gedacht (Ja, in dit geval is denker zéér gevaarlijk!!) dat HD en BIOS van dit soort apparaten nooit gescheiden mocht worden omdat dan de beveiliging dan het uitlezen van de HDD onmogelijk maakt!
Dit zou ook de reden zijn dat je bij HD-reparatie de op de HD aanwezige bestanden kwijt bent.
Dus nogmaals: Weet je dat zeker??
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Re: KPN interactie TV '' hacken ''
« Reactie #4 Gepost op: 2012/04/09, 16:24:51 »
Je betaalt een euro of 50 uit het losse vuistje om dat Motorola-kastje in je huis mogen te plaatsen, dus lijkt mij volkomen legaal om hem dan te openen. Immers heb je betaalt voor iets wat jij bij je thuiszet, dus dat valt onder de wet van eigendom.

Offline Basel

  • Lid
Re: KPN interactie TV '' hacken ''
« Reactie #5 Gepost op: 2012/04/10, 19:41:43 »
Die motorola tuner zit met een ethernetkabel op een specifieke poort (3 of 4) van je modem, right?
Hij zit inderdaad op poort 3.

En als je die op een andere ethernetpoort zet dan werkt het niet meer? Die ethernetpoort is een speciaal VLAN die in je modem gescheiden van je normale verkeer is. Heeft ook een andere VPI/VCI ingesteld en maakt dus ook echt een aparte IP-verbinding met het internet. Je krijgt namelijk speciaal voor iTV een apart (10.X.X.X) publiek IP-adres, NAAST je gewone publieke IP-adres. Op dit aangepaste VPI/VCI verbind je enkel met de iTV servers, en krijg je deze dus alleen op bepaalde ethernetpoort en alleen op je tuner binnen.
Niet geprobeerd, maar klinkt aannemelijk omdat in de installatieinstructie duidelijk staat dat de box idd op poort 3 aangesloten moet worden.

Maargoed, ik weet niet of je nu het kastje nodig hebt om op linux te kijken. Er is een codering die (aangezien multicast) voor iedereen hetzelfde zal zijn. Kennelijk is er (softwarematig) een decoderingsmechanisme geprogrammeerd. Als je het bestaande OS verwijderd en linux installeert ben je dat kwijt, lijkt me dan toch..?
En als je het decoderingsmechanisme al weet hoef je het kastje niet te slopen; kun je gewoon je PC op ethernetpoort 3 instellen met dezelfde IP-configuratie en krijg je daar de stream die je dan kunt decoderen.
Wat ik heb kunnen vinden op het WWW zijn de IP adressen makkelijk te achterhalen van de server, (met een hub-je er tussen en luisteren naar de opgevraagde ip-adressen, als je dan van kanaal wisselt vraagtie een ander adres op blijkbaar) maar is het nog niet gelukt de stream te decoderen.

Naast deze gecodeerde multicaststreams is er ook nog andere manier om de streams en opgenomen programma's te ontvangen. En via je reguliere (unicast) externe IP adres. Als je op www.itvonline.nl inlogt kun je vanaf elke computer in je eigen huis onbeperkt kijken. Is dat niet een veel simpelere oplossing ?
Nou... dat zou je in eerste instantie zeggen, maar KPN gebruikt silverlight voor het streamen "naar elke computer", dus dat werkt alleen op Windows. Linux wordt niet ondersteund zeggen ze bij KPN. Is al een ander draadje op dit forum waar al een discussie over gevoerd wordt, maar daar krijgt ook niemand het voor elkaar.
EDIT: Dit draadje dus -> http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/kpn-tv-online/

Dus als er iemand enige info heeft of een hint in de goede richting kan geven over hoe je het werkend krijgt op Linux, of nog mooier via poort 3 op bijvoorbeeld mythbuntu, zou ik heel blij worden. Maar naar wat ik heb kunnen vinden, heb je op Linux gewoon pech helaas.
« Laatst bewerkt op: 2012/04/10, 20:28:33 door Basel »

Re: KPN interactie TV '' hacken ''
« Reactie #6 Gepost op: 2012/04/16, 22:28:22 »
Je betaalt een euro of 50 uit het losse vuistje om dat Motorola-kastje in je huis mogen te plaatsen, dus lijkt mij volkomen legaal om hem dan te openen. Immers heb je betaalt voor iets wat jij bij je thuiszet, dus dat valt onder de wet van eigendom.
Ja, maar je garantie vervalt.
Dus als er iets echt mis gaat, moet je zelf dokken.
Workstation:
Dell Precision 690 Workstation
Dual Xeon X5365 Quad (8-Cores @3.0GHz)
64GB DDR2 R.A.M.
Sapphire Radeon HD 6570 (2GB GDDR3)

PC:
Dell OptiPlex 755
Intel Core 2 Duo E8400 (2-Cores @3,00Ghz)
4GB DDR2 R.A.M.
ATi Radeon HD 2400 XT (258MB GDDR2)

IGN: brickmasterj (of brickmaster-j)