Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Advies over herinstallatie Dualboot Ubuntu en XP  (gelezen 2267 keer)

Offline annemia

  • Lid
Advies over herinstallatie Dualboot Ubuntu en XP
« Gepost op: 2011/02/27, 16:40:31 »
De Windows XP media center versie op mijn Medion desktop wil niet meer voor of achteruit. Helaas heb ik het soms nog wel nodig, dus helemaal zonder kan ik niet. Gelukkig heb ik in dual boot er ook Ubuntu op geïnstalleerd. Daardoor heb ik nu al de belangrijkste bestanden op een externe harde schijf in veiligheid kunnen brengen.
Een oplossing is natuurlijk om Windows XP opnieuw te installeren. Daarnaast was ik ook al van plan om Ubuntu 9.10 te gaan vervangen door 10.4 of 10.10. Wat betreft dat laatste heb ik begrepen dat ik dat beter kan doen door een schone installatie, dus 9.10 er helemaal af halen en de nieuwe versie er dan pas op zetten.
Nu heb ik in de laatste jaren wel ontdekt dat dit soort operaties altijd vol onverwachte voetangels en klemmen zitten. Daarom graag advies over waar ik toch vooral moet letten en welke volgorde van handelen ik het beste kan aanhouden.
Moet ik eerst windows opnieuw doen en daarna Ubuntu, of kan ik beter met Gparted de hele schijf formatteren en als dat zo is in wat voor format en wat voor partities?

Offline Gr8Jen

  • Lid
Re: Advies over herinstallatie Dualboot Ubuntu en XP
« Reactie #1 Gepost op: 2011/02/27, 17:07:23 »
wat ik momenteel heb en in dit geval aanraad

partitie 1 Windows NTFS (altijd handig voor het geval dat)
partitie 2 Ubuntu   EXT4
partitie 3 Data      NTFS (NTFS zodat Windows het ook kan lezen en je vanuit beide systemen kan benaderen.)

Windows en Ubuntu beiden iets van 25GB als je HD groot genoeg is ten minste en de rest voor de data

Eerst Windows installeren. Dit omdat Ubuntu wel in staat is om andere OS te herkennen en Windows Ubuntu negeert
Ik raad Ubuntu 10.04 dit vanwege long term support

Je kunt trouwens ook een lijst met packages genereren die je later in één keer weer kunt kunt herinstalleren:

dpkg --get-selections | grep "\binstall" > geinstalleerde_packages.txt
opnieuw installeren (na aanpassen en updaten van eventuele extra softwarebronnen ) met:
sudo dpkg --set-selections < geinstalleerde_packages.txt
sudo apt-get -u dselect-upgrade
« Laatst bewerkt op: 2011/02/27, 17:09:19 door Gr8Jen »

Offline annemia

  • Lid
Re: Advies over herinstallatie Dualboot Ubuntu en XP
« Reactie #2 Gepost op: 2011/02/28, 15:20:11 »
Bedankt voor je reactie Gr8Jen, maar...
Maak ik de schijfindeling vooraf via G-parted. Mijn harde schijf is 300 Gb. Ik zou dus 50 voor Windows en 50 voor Ubuntu kunnen reserveren en de rest voor Data. als ik dat zo doe via G-parted gaat dat dan goed?
Ik zal in stappen de werkwijze noemen die ik voor ogen heb, dan hoor ik graag waar die anders c.q. beter kan.
1. met G-parted Windows en Ubuntu verwijderen.
2. schijfruimte opnieuw indelen in drie partities en formatteren
3. Windows installeren
4. Ubuntu installeren
Alternatief zou zijn de hele schijf leegmaken en formatteren als één grote schijf, daarna Windows installeren, vervolgens de schijf indelen en dan Ubuntu installeren.

Offline Gr8Jen

  • Lid
Re: Advies over herinstallatie Dualboot Ubuntu en XP
« Reactie #3 Gepost op: 2011/02/28, 19:05:05 »
Bedankt voor je reactie Gr8Jen, maar...
Maak ik de schijfindeling vooraf via G-parted. Mijn harde schijf is 300 Gb. Ik zou dus 50 voor Windows en 50 voor Ubuntu kunnen reserveren en de rest voor Data. als ik dat zo doe via G-parted gaat dat dan goed?
Ik zal in stappen de werkwijze noemen die ik voor ogen heb, dan hoor ik graag waar die anders c.q. beter kan.
1. met G-parted Windows en Ubuntu verwijderen.
2. schijfruimte opnieuw indelen in drie partities en formatteren
3. Windows installeren
4. Ubuntu installeren
Alternatief zou zijn de hele schijf leegmaken en formatteren als één grote schijf, daarna Windows installeren, vervolgens de schijf indelen en dan Ubuntu installeren.

ik ben voor stappen 1 t/m 4 ;)

Voor het geval dat.. bij installeren van Ubuntu:

-kies voor zelf kiezen hoe je wil partitioneren
-selecteer de nog vrije partitie
-mount als /
-format als ext4

succes nog

Offline annemia

  • Lid
Re: Advies over herinstallatie Dualboot Ubuntu en XP
« Reactie #4 Gepost op: 2011/02/28, 22:43:02 »
Ik wil er morgenochtend aan gaan beginnen en heb toch nog een vraag.

Wat wordt bedoeld met "mount als /" ?

Geldt dat voor de vrije partitie of voor de Ubuntu partitie?

Waarom mounten?

Offline Gr8Jen

  • Lid
Re: Advies over herinstallatie Dualboot Ubuntu en XP
« Reactie #5 Gepost op: 2011/03/01, 19:33:16 »
Ik wil er morgenochtend aan gaan beginnen en heb toch nog een vraag.

Wat wordt bedoeld met "mount als /" ?

Geldt dat voor de vrije partitie of voor de Ubuntu partitie?

Waarom mounten?


bij installeren van ubuntu kun je kiezen voor standaard installatie of zelf partioneren.
in principe krijg je bij de standaard installatie de keuze hoe je de partities wil hebben en dat je windows wil behouden, maar ik werk met kale systemen dus wil zelf nog de partities op dat moment aanmaken.

indien je voor zelf partioneren kiest moet je bij nog niet gemaakte partities aangeven hoe je wil formateren
als laatste moet je bij de partitie die je wil gebruiken nog het mount point neerzetten (anders gaat installatie niet verder)
hier zet ik altijd / neer. dit is de aanduiding van het startpunt van het systeem.

succes nog met installeren ;)

Offline annemia

  • Lid
Re: Advies over herinstallatie Dualboot Ubuntu en XP
« Reactie #6 Gepost op: 2011/03/06, 12:39:43 »
Het is me gelukt om zowel WinXP als Ubuntu 10.04 te installeren. In eerste instantie had ik drie partities aangemaakt zoals hier al eerder genoemd. Bij het installeren van Ubuntu moest ik dan kiezen voor handmatige indeling omdat bij het automatisch toedelen de ext4 partitie niet werd gekozen als plaats voor Ubuntu en dat waagstuk durfde ik niet aan.
Daarom met Gparted van de Ubuntu-cd de ext4 partitie eerst verwijderd en hde vrijkomende ruimte toebedeeld aan de tweede (data) partitie. Vervolgens Ubuntu geïnstalleerd en 50 GB van de grootste partitie toebedeeld aan Ubuntu.
Bedankt voor de adviezen.

Offline axelv

  • Lid
Re: Advies over herinstallatie Dualboot Ubuntu en XP
« Reactie #7 Gepost op: 2011/03/06, 14:48:04 »
Omdat ik het nergens lees.. Heb je een swap partitie gemaakt?
Just checking... :)

Offline annemia

  • Lid
Re: Advies over herinstallatie Dualboot Ubuntu en XP
« Reactie #8 Gepost op: 2011/03/06, 15:03:31 »
Nee, ik geloof het niet. Moet dat dan nog?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Advies over herinstallatie Dualboot Ubuntu en XP
« Reactie #9 Gepost op: 2011/03/06, 15:10:35 »
Nee, ik geloof het niet. Moet dat dan nog?

Mogelijk niet. Ik ken een ervaren Linuxgebruiker die al geruime tijd bewust geen swap aanmaakt bij installaties, en volgens hem werkt het goed.

Alleen bij pauzestand en slaapstand zou je problemen kunnen krijgen, maar die gebruik je vaak sowieso beter niet: http://sites.google.com/site/computertip/fouten#TOC-Slaapstand-en-pauzestand-werken-nie

Kortom: ik zou het voorlopig even zo laten....

Zelf maak ik overigens wel altijd een swap aan, al zet ik de swapneiging (gebruiksintensiteit) op een laag pitje.
« Laatst bewerkt op: 2011/03/06, 15:16:36 door Pjotr »

Re: Advies over herinstallatie Dualboot Ubuntu en XP
« Reactie #10 Gepost op: 2011/03/06, 15:31:20 »
Of het nodig is hangt o.a. af van hoeveel ram-geheugen je nu hebt en wat je op de computer doet.